Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sofy schreef:Chubby: hoe uit jij je boosheid op zo'n moment dan? Want ik denk dat straf vaak een uiting van die boosheid is.
sallandval schreef:anneliesdj schreef:Waarom ik dat zeg is omdat ik bij mijn eigen kinderen zie dat die karakters enorm verschillen.
Bij mijn oudste zou dit inderdaad werken op deze manier, die is meegaand en als ik zeg dat hij de hond pijn doet dan heeft ie meteen medelijden. Zoals ik al zei, dat kan bij mij ook zo gebeuren.
Maar de jongste is anders, die vind dat ook niet leuk als ze de hond pijn doet en is wel even sip maar daarna wint de nieuwsgierigheid het. Zij mag graag een beetje provoceren en als mama zegt dat je dat niet moet doen dan wil ze graag zien wat er gebeurd als ze dat toch doet.
Dus daarom zeg ik, dat is imo kindafhankelijk en heeft niets met de manier van opvoeden/aanpak te maken.
Alles heeft met elkaar te maken! Opvoeding, karakter, omgeving, geslacht, hoeveel oudere/jongere broertjes/zusjes... hebben allemaal invloed op gedachten, gedrag en overtuigingen van het kind.
Zo zie je vaak er in gezinnen waar frustraties afreageren op een ander wordt toegestaan, de oudere/sterkere kinderen dus afreageren op de jongere/zwakkere en daardoor het jongste kind het meest recalcitrant is en/of het meest de neiging heeft zich af te reageren op dieren. Dat is dan omdat er geen mens is waar de agressie naartoe kan worden geleid en er ook geen andere manieren aangeleerd zijn om met frustraties om te gaan dan afreageren.
Shadow0 schreef:En jawel, het is zeker wel een keuze. Er zijn weinig situaties waarin jonge kinderen onvermijdelijk en gedwongen met een erfstuk in een ruimte moeten zijn. Het omgaan met de wereld kun je prima leren zonder dat dat meteen leidt tot confrontaties.
Maar dat zijn dus keuzes. Als jij vindt dat het kind zich zo snel mogelijk moet aanpassen aan de omgeving omdat jij geen concessies wilt doen, dan is die vaas een probleem waar je niet anders mee om kunt gaan dan streng optreden.
Maar andere mensen kunnen andere keuzes maken, en blijken best veel mogelijkheden te hebben om hun omgeving zo in te richten dat die ongeveer past bij wat het kind aan kan. Denk aan het kiezen van een school die aansluit bij je eigen opvattingen... Dat kind leert ook dan prima met de wereld omgaan, maar via een andere route.
Chubby schreef:Floris is nu ook wel eens "een beetje boos" waarbij hij een fronsje trekt en zich omdraaitEn hij zegt ook gerust als hij ligt te 'kwallen" in bed "mama beu he" dat ik het beu ben en wil dat hij gaat slapen. Of "papa boos" als mijn man eens moppert. Geweldig toch, om je kind emoties te leren onder woorden te brengen!
anneliesdj schreef:Ze zullen toch echt moeten leren dat er in sommige situatie's regels zijn die gewoon niet overtreden mogen worden, ook niet om een keer te proberen.
Terwijl het op andere momenten wellicht niet zo'n probleem is dat ze er zelf achter komen wat de gevolgen zijn.
Sofy schreef:Chubby schreef:Floris is nu ook wel eens "een beetje boos" waarbij hij een fronsje trekt en zich omdraaitEn hij zegt ook gerust als hij ligt te 'kwallen" in bed "mama beu he" dat ik het beu ben en wil dat hij gaat slapen. Of "papa boos" als mijn man eens moppert. Geweldig toch, om je kind emoties te leren onder woorden te brengen!
En is hij daar dan van onder de indruk? Soms vind je kind wat hij aan het doen is toch belangrijker dan dat hij jou daar boos mee maakt? Zoals als hij weet dat je het beu bent en dat je wilt dat hij wil gaan slapen. Dan doet hij dat alleen omdat hij merkt dat jij het beu bent?
Hoewel, met die kleintjes gebeurt dat idd nog niet zo heel vaak denk ik.
anneliesdj schreef:Ik bedoel dat natuurlijk wel iets breder, dat erfstuk is maar een voorbeeld.
Sofy schreef:Bij het slapen idd niet nee, maar ik meende dat je in andere gevallen wel wilde dat hij zou stoppen omdat hij ziet dat jij boos wordt en hij dat erg vindt.
Chubby schreef:Sofy schreef:Chubby: hoe uit jij je boosheid op zo'n moment dan? Want ik denk dat straf vaak een uiting van die boosheid is.
Ehm. Ik mopper. Verhef mijn stem. Ik zeg dat ik boos ben. Ik stamp op de vloer![]()
Hoe laat je weten dat je boos bent aan mensen? Je straft je vriend of moeder of collega ook niet als je boos bent toch, terwijl je je onvrede wel met hen kan delen.
Chubby schreef:Niet als de time out van hogerhand wordt opgelegd. Over het algemeen vindt een kind dat op dat moment alleen maar oneerlijk en wordt het er bozer van. Uiteraard kun je altijd suggereren dat je je even terugtrekt, dat dat wellicht helpt om wat af te koelen.
anneliesdj schreef:Sorry hoor maar ik vind het niet netjes dat je zo zit te insinueren.
sallandval schreef:anneliesdj schreef:Sorry hoor maar ik vind het niet netjes dat je zo zit te insinueren.
Ik insinueer niets, ik deel theorie. De meeste mensen die zelf straffen googlen immers meestal niet op termen als 'gevolgen straffen kind' of 'long term effects punishing child'. Ik denk namelijk oprecht dat niemand die zich wel eens behoorlijk ingelezen heeft in de materie bewust voor een dergelijke aanpak zou kiezen.
SusanH schreef:MargreetW: wat ik begreep (maar ik kan het ook fout hebben) is dat degenen die hier posten en ook deze aanpak gebruiken aan 1 keer zeggen voldoende hebben. Ik vind dat knap, mijn dochtertje heeft daar niet altijd genoeg aan en wil graag nog wel een keer extra uitproberen of het echtechtecht niet mag.