1 Miljoen voor bewijs paranormale gaven (Sisyphusprijs)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 23:44

Focussed schreef:
Nou ik vind het vooral erg jammer dat kritiek en een skeptische houding worden afgedaan als "er niet voor open staan" waardoor we het niet kunnen "zien". Als het te heet onder de voeten wordt en er geen bewijs is om te pleiten voor het bestaan van paranormale verschijnselen en gaven dan wordt er meteen naar dat soort drogredenen gegrepen.
Maar wordt het niet eens tijd dat er dan wordt gekeken of je je eigen mening moet bijstellen, in plaats van blijven hangen aan een mening (want het is geen feit)?

Ik praat niet over 'paranormale verschijnselen', daar heb ik geen ervaring mee en ook geen kennis van.

Het enige wat ik heb is een zintuig wat meer ontwikkeld is dan gemiddeld. Een zintuig wat iedereen heeft maar door alle omstandigheden waar we in leven, niet tot ontwikkeling komt bij het gros van de mensen.
Iets wat overigens iedereen kan leren, de een beter dan de ander.
Hoe vaak heb je niet dat je net aan iemand zat te denken en dat deze persoon bv belt?
Hoe kan het dat bij een tsunami er geen dode dieren worden aangetroffen?

Ik zie ook niet wat het probleem is dat ik voor de anderhalf uur dat ik bezig ben, 30 euro krijg.
Eerst deed ik het voor niets maar toen kreeg ik een mailbox vol van Pennymeisjes met onzinnige vragen.
Ik kon het niet allemaal beantwoorden. Om de dieren en mensen te kunnen helpen met een serieuze vraag ben ik geld gaan vragen. Zo simpel.
Ik draai niemands arm om, bedreig niemand om mij een mail te sturen, dat is een vrijwillige keuze. En als er vanaf nu geen mailtje meer binnenkomt dan ben ik blijkbaar niet meer nodig, ook prima.

Iemand haalde aan dat het zo vaag gehouden wordt, dat er geen verhalen openbaar te lezen zijn. Op mijn site kun je verschillende readings lezen met antwoorden van de eigenaar. Openhartiger kan ik niet zijn, lijkt mij.

Als je me niet gelooft zal me dat echt niet schelen, ik zit er helemaal niet mee en heb ook totaal geen behoefte om ook maar iemand te overtuigen. Voel me ook helemaal niet geroepen om een tegendeel te bewijzen. Daarnaast heb ik ook de reden al gemeld waarom ik ook niet mee doe aan dit 'onderzoek'.
Nu zullen er nog wel 20 mensen gaan schrijven dat het zwak is, dat ik het niet durf, etc. Be my guest :)

Ik wens iedereen nog veel plezier met gekissebis, ik lees mee als ik tijd heb ;)

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 23:44

Dit soort testen met enorme geldbedragen zijn vaak karma acties.

Mensen die zeggen een gave te hebben, aura's zien, door middel van foto's helen, spreken met overledenen wat dan ook "verkopen" een gedachte die het verlies makkelijker maken.
Een deel van de mensen met een "gave" denkt echt een gave te hebben, een ander deel weet dat ze geen gave hebben maar het is zo lekker makkelijk geld verdienen.

De mensen die dit soort testen doen verkopen de gedachte aan mensen met een gave dat zij nu eindelijk bewijs kunnen krijgen voor hun gave en dus behalve de 1 miljoen prijs nu een smak geld kunnen verdienen.

Het enige probleem is dat de mensen die dit soort testen geven dit niet gratis doen.
Iemand die wil deelnemen aan deze test moet hier een behoorlijk bedrag voor neerleggen.
De test in Amerika waar Derek destijds aan mee deed kost $5000.
Lekker verdienen voor de test afnemer dus, niemand gaat deze test namelijk correct voltooien.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 23:46

Ik vraag me dan af of die verdiensten ook netjes opgegeven worden bij de belastingdienst. Of is dat een beetje zwart bijbeunen? Dan ga ik ook even mijn zintuigen verfijnen :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 23:47

Raponsje schreef:
Het enige probleem is dat de mensen die dit soort testen geven dit niet gratis doen.
Iemand die wil deelnemen aan deze test moet hier een behoorlijk bedrag voor neerleggen.
De test in Amerika waar Derek destijds aan mee deed kost $5000.
Lekker verdienen voor de test afnemer dus, niemand gaat deze test namelijk correct voltooien.

Maar ook dat weet je als je eraan begint. Als je zeker weet van jezelf dat je het kunt, waarom zou je dan die $5000 niet lenen om die test af te kunnen nemen? Daarna ben je een miljoen rijker, die $5000 is zo afbetaald.

Degene die die test ondergaan gaan accoord met alle condities, met de hele test opzet, met de ruimte, alles... Het is niet alsof ze vals spelen om ze die test maar te laten falen.

Odysseus

Re: 1 Miljoen voor bewijs paranormale gaven (Sisyphusprijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 23:49

Beste Raponsje, kun je mij een bron gegeven waar staat dat je $5000 moet betalen om aan de test van Randi mee mag doen? Het staat namelijk nergens op de site.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 23:51

Focussed schreef:
Beste Raponsje, kun je mij een bron gegeven waar staat dat je $5000 moet betalen om aan de test van Randi mee mag doen? Het staat namelijk nergens op de site.

Mijn schoon ouders hebben een paranormale kerk en doen readingen wilde deze test doen. :')
Uiteraard om het miljoen maar daarnaast zouden ze natuurlijk ook enorme erkenning krijgen en zou het meer geld opleveren.
De 5000 per persoon weerhield ze er van.

Het zijn hartstikke lieve mensen maar... :=

Wat betreft dit soort testen.. ik zie de humor er wel van in.
De mensen die doen alsof ze een gave hebben troggelen veel mensen geld af met standaard praatjes en worden nu op hun beurt geld afhandig gemaakt.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 23:53

Nou ik vind het nogal een bijzondere mededeling aangezien op het contract en de site van de James Randi Foundation staat dat het gratis is, alleen de kosten die de participant moet betalen om mee te kunnen doen (e.g. reiskosten, verblijfkosten etc.) niet door het JRF worden vergoed.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 23:53

Raponsje schreef:
Focussed schreef:

Mijn schoon ouders hebben een paranormale kerk en doen readingen wilde deze test doen. :')
Uiteraard om het miljoen maar daarnaast zouden ze natuurlijk ook enorme erkenning krijgen en zou het meer geld opleveren.
De 5000 per persoon weerhield ze er van.

Het zijn hartstikke lieve mensen maar... :=

De mensen die doen alsof ze een gave hebben troggelen veel mensen geld af met standaard praatjes en worden nu op hun beurt geld afhandig gemaakt.

Wat weerhield dan precies, als ze een paranormale kerk hebben en overtuigd zijn van hun kunnen in readingen, dan is zoals vjesta zegt die 5000 toch direct terugbetaald? :)

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 23:57

Ze weten waarschijnlijk wel dat ze de test niet kunnen halen en gaan dus geen 10.000 dollar neer leggen voor een test die ze niets opbrengt.
If anything, waarschijnlijk alleen imago schade in plaats van roem.

Nogmaals het zijn geweldige mensen maar ik ben echt niet van het paranomale gedoe maar uiteraard komt dat bij elk bezoek ter sprake.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 23:58

Nogmaals waar staat het dan Raponsje?
Gewoon roepen dat het zoveel kost zonder dat het terug te vinden is is een beetje onzin namelijk.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 00:02

Focussed schreef:
Nogmaals waar staat het dan Raponsje?
Gewoon roepen dat het zoveel kost zonder dat het terug te vinden is is een beetje onzin namelijk.

Meld je maar aan, dan ontvang je het kosten plaatje.

Mijn schoonouders waren onder de indruk dat het ook gratis was en hadden dus al rond geroepen in de kerk dat ze er heen gingen
tot ze het kosten plaatje ontvingen.
Toen veranderde de zaak.

Overigens is het ook wel erg naief om te denken dat deze meneer deze tests gratis afneemt en gratis 1 miljoen weg geeft.
Het is puur een truuk om geld af te troggelen, wat veel readings ook zijn.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 00:10

Ik kan er zelf niks over vinden bij de tegenstanders, alleen dat je je eigen kosten moet betalen (reis, verblijf etc.)....

Ik zie niet in waarom het dan een truuk is om geld af te troggelen (en heeft James Randi ook niet nodig... :+ )

En al zou het waar zijn, dan is $5000 een kleine investering om $1.000.000 te krijgen toch ;)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 00:30

Vjestagirl schreef:
marleen_usar schreef:
Is niet vreemd, de meeste mensen met een gave hebben geen zicht op hun eigen problemen is heel normaal.

Marleen? Wat is 'de zuiverste vorm van energie' en wat is dan 'niet zuivere energie'? Waarom vind je het terrecht dat je jezelf vergelijkt met een arts? Wat is het verschil tussen helen en genezen?

http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=helen&lang=nn

volgens van Dale is er geen verschil

Chans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 01:18

Ik kom even uit de mee lees modus
Ik geloof zelf niet in de foto readings en dergelijke dingen, alles wat ik daar tot nu toe van gelezen heb zijn hele algemene verhalen die op veel paarden kunnen slaan en waarvan de eigenaar veel herkent omdat hij of zij het graag wil herkennen en een bepaalde verwachting heeft (de meesten hopen toch te horen dat het paard gelukkig is en het fijn vind bij de eigenaar)

Wel geloof ik dat er mensen zijn die anderen kunnen 'lezen' maar dan in de zin van beter ontwikkeld empathisch vermogen en het kunnen opmerken van kleine nuances in lichaamstaal. Dat valt voor mij alleen niet onder paranormaal maar gewoon 'aangeleerd'

marleen_usar schreef:
Ik kan daar geen uitspraak over doen, dat is privè. Wanneer ik werk met een foto weten ik dat en de eigenaar, de uitslag blijft onder ons.

Marleen dat je (zonder overleg) geen info op internet gooit over uitslagen kan ik, ethisch gezien, goed begrijpen, maar je hebt je in topics (en als ik me niet vergis zelfs in dit topic) wél uitgelaten over dingen die je over medebokkers 'door kreeg' en dat gewoon openbaar geplaatst. Dat deze readings ongevraagd waren is dan nog een schepje er boven op. Vindt je dat wel ok, is dat niet privé dan?

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 03:06

Misschien wel een grappig iets, aangezien het hier een tijdje geleden over cold-reading ging.. Hebben jullie weleens naar Derren Brown gekeken? Ik vind die man echt het perfecte voorbeeld van hoe je iemands gedachten kunt fiets. Hoe je iemand kunt "lezen". Hijzelf gelooft dan ook niet in bovennatuurlijke dingen en legt veel dingen ook uit. Erg leuk en vooral erg bizar af en toe :D

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 10:20

Raponsje schreef:

Grappig, maar zo werkt het niet.
Voor de Sisyphusprijs wordt een inschrijvingsgeld gevraagd van welgeteld 50 euro.
Die 50 euro worden terugbetaald als de kandidaat slaagt voor de pre-test,
samen met de 500 euro beloning die aan de pre-test verbonden is.

Citaat:
Your application will only be officially accepted if you also pay the sum of 50 euro as
guarantee into the account of your national skeptics. This money serves as a safeguard
against frivolous applications and practical jokers. It will be completely reimbursed, together
with the prize of 500 euro, if you succeed in the pre-test.

Hier kun je het allemaal nalezen : http://skepp.be/sites/default/files/OneMillionChallenge_INFORMATION_for_CANDIDATES_02.pdf

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 11:17

Vera schreef:
Ik praat niet over 'paranormale verschijnselen', daar heb ik geen ervaring mee en ook geen kennis van.

Het enige wat ik heb is een zintuig wat meer ontwikkeld is dan gemiddeld. Een zintuig wat iedereen heeft maar door alle omstandigheden waar we in leven, niet tot ontwikkeling komt bij het gros van de mensen.
Iets wat overigens iedereen kan leren, de een beter dan de ander.
Hoe vaak heb je niet dat je net aan iemand zat te denken en dat deze persoon bv belt?
Hoe kan het dat bij een tsunami er geen dode dieren worden aangetroffen?

Dit is baarlijke nonsens.
Je communiceert, in de zin van een letterlijk gesprek voeren met dieren , in sommige gevallen al gestorven dieren, via een foto.

Dat als niet paranormaal bestempelen is onzin.
Het gaat niet om minder ontwikkelde zintuigen, het gaat om een totaal ander zintuig, waarvan het bestaan extreem onwaarschijnlijk is.

Je twee voorbeelden kunnen heel gemakkelijk verklaard worden zonder paranormale hypothesen:

Telefoon telepathie, al eerder door een andere poster hier verklaard; dit gebeurt altijd met mensen die je goed kent en je vaak bellen; Vaak denk je aan ze en ze bellen niet. Één keer bellen ze nét als je aan ze denkt, conclusie "Wow, ik moet wel telepatisch zijn"...?!

Tsunamies worden veroorzaakt door aardbevingen onder zee. De schokgolf van de aardbeving gaat véél sneller dan de tsunami zelf. Dieren merken die schokgolf met hun alledaagse zintuigen en vluchten ervoor. Afhankelijk van de afstand van het centrum van de beving van de kust duurt het dan nog vele minuten vóór de tsunami aankomt.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 11:33

Als onze huistelefoon gaat weet ik zeker 9 van de 10 keer voor ik opneem wie er belt. Gister begon mijn broertje iets te zeggen wat totaal niet aansloot op het onderwerp ervoor, en ik wist direct waar hij het over wilde hebben.

Ben ik nu paranormaal begaafd?
Nee hoor, want er zijn maar 2 mensen die ons regelmatig op de huistelefoon bellen, en ik ken mijn broertje goed genoeg om bij twee woorden te weten waar hij 't over wil hebben.

Dat ik ook wel eens door een bedrijf ben gebeld op een vreemd tijdstip, of dat ik de zinnen van mijn broertje in gedachten ook wel eens verkeerd aanvulde, vergeet ik gewoon weer. Dat beschouwen mijn hersenen niet als relevant genoeg om op te slaan.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 12:20

NatassJa schreef:
Misschien wel een grappig iets, aangezien het hier een tijdje geleden over cold-reading ging.. Hebben jullie weleens naar Derren Brown gekeken? Ik vind die man echt het perfecte voorbeeld van hoe je iemands gedachten kunt fiets. Hoe je iemand kunt "lezen". Hijzelf gelooft dan ook niet in bovennatuurlijke dingen en legt veel dingen ook uit. Erg leuk en vooral erg bizar af en toe :D

Helaas uitgelekt dat hij een faker is.

Hij heeft hier programmas op tv waarbij hij mensen hypnotiseerd om over angsten been te komen.
Beetje jammer dat er uit is gekomen dat de mensen met fobien allemaal.acteurs waren. :')

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 12:32

Ik zag een paar dagen geleden toevallig een reclame op tv over een of andere belgische man.. Hij werd vergeleken met Derek en Char, maar de clou bleek te zijn dat hij niet beweert om krachten te hebben, maar gewoon heel goed is in hot en cold reading.. Volgens mij gaat hij ook shows geven, gewoon om te laten zien hoe makkelijk het eigenlijk is.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 12:36

Het is ook heel makkelijk.
Mensen die een reading laten doen willen een soort hint of teken.

Als je als reader zegt "er moet iets in je leven gaan veranderen, nu is het juiste moment om actie te ondernemen" kom je al al in de buurt.

Gooi er een "ik krijg door dat je vaak alleen aan andere denkt, denk eens wat meer aan jezelf" bij en meer van dit soort

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 13:34

Raponsje schreef:
Helaas uitgelekt dat hij een faker is.

Hij heeft hier programmas op tv waarbij hij mensen hypnotiseerd om over angsten been te komen.
Beetje jammer dat er uit is gekomen dat de mensen met fobien allemaal.acteurs waren. :')

Jammer dat hypnose hiermee in een kwaad daglicht gesteld wordt want je kunt er wel degelijk angsten mee overwinnen.
Citaat:
Wetenschappelijke experimenten laten zien dat mensen onder hypnose in staat zijn alle processen in hun lichaam diepgaand en ook blijvend te veranderen: de werking van hun lichaam, van hun organen, en zelfs het functioneren van hun cellen. Onder hypnose zijn mensen in staat om hun hartslag, spijsvertering, immuunfunctie en al dat soort processen te veranderen. Om onze gezondheid te behouden zullen we dus met name ons onbewuste denken moeten inschakelen en dat kan door gebruik te maken van hypnose.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 15:57

Singasong, waar komt die onderste quote vandaan?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 16:25

Ja, een bronvermelding zal een hoop verduidelijken vermoed ik. Ik heb zomaar het idee dat dit niet uit een onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek afkomstig is :D

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 16:28