Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
maura schreef:Ik wil de TS niet aanvallen, maar vraag me oprecht af of zij haar beleving van dit incident ook gaat delen met politie/busbedrijf/beveiligingsdienst? Ik zou dat zelf namelijk wel erg op prijs stellen als ik bijvoorbeeld die beveiliger was. Het is wat lastig om als beveiliger/betrokken agent je eigen kant van een verhaal te vertellen als je breeduit en herkenbaar in beeld en geluid op internet wordt besproken. Dit soort mediagedoe lijkt me ook niet echt helpen bij een constructieve evaluatie van zo'n incident en ik kan me geen reactie van de politie in zo'n item van Pownews voorstellen die wel zinvol zou hebben bijgedragen. Ik zou ook geen commentaar hebben gegeven. Ben dan ook geen fan van 'nieuwsprogramma's' zoals Pownews, die zich er gemakkelijk vanaf maken met 1 kant van een verhaal en dan roepen dat de andere kant zelf niet mee wilde werken. Overigens zijn we er met het hele land recent nog op gewezen dat de nieuwsmedia niet bepaald objectief en betrouwbaar zijn, iets met een stierenvechtersschool toch? Dus ik zou me er dan weer niet teveel zorgen over maken dat 'het publiek' een verkeerde indruk krijgt van dit incident. Of het nou om A of B ging, om een frietje of een broodje, om een grote mond of een gewone discussie is allemaal niet zo vreselijk relevant en is bovendien iedereen over veertien dagen weer vergeten. Maar die politiemensen die herkenbaar in beeld op internet staan, staan daar volgend jaar nog. Dat vind ik dan eigenlijk weer respectloos.
Bonita_Bon schreef:Ik persoonlijk erger me groen en geel aan de hysterische massa in de bus en ik begrijp dan ook niet dat ze niet verwijderd werden (overlast op straat wil je ook niet, maar dit is opjutten en puur stoken). De jongen word honderd keer aangesproken op zijn gedrag en besluit uiteindelijk zelf in de aanval te gaan. Onverstandig. Paar agenten krijgen op het filmpje ook rake klappen. Als jij (TS) meent dat er is nagetrapt kun je dat melden, maar soms lijkt iets groter dan het is. (ik heb de 1 mei protesten gezien waarbij er zogenaamd een demonstrant werd geslagen in het gezicht, bleek op de slow-mo beelden dat er zeker een centimeter of 5 tussen de hand van de agent en het gezicht van de demonstrant te zitten, die kermend naar zijn gezicht greep). nee, idioten die dit uitlokken, door te blijven zitten en een grote bek te geven met agressieve gebaren en lichaamstaal (laatste stukje) terwijl de politie hem echt de kans geeft gewoon vrijwillig mee te gaan. Die mag van mij best geproeft worden door een politiehond. Of twee. Idioot.
grappig is dat ik nou nooit problemen heb met de politie, ligt dat dan aan toeval of omdat ik me gewoon weet te gedragen? nee, van mij mogen ze nog eerder ingrijpen en een tikkie meer of minder... Als je er geen reden toe geeft, krijg je ze niet
Kiwipitje schreef:Kon het verhaal zo snel even niet vinden, maar dat lijkt me een erg vervelende situatie. In een mensenmassa zijn dat soort dingen niet altijd te vermijden neem ik aan. Het gaat mij, en volgens mij Bonita_Bon, er meer om als je één op één contact hebt met de politie.
Fiffill schreef:Berdien schreef:Klopt hoor Bente, niemand wordt hier beter van. Maar ik denk dat elk helder denkend mens dat vindt. Probleem is alleen dat mensen niet meer helder (willen) denken en dat situaties die eigenlijk nergens over gaan zo gierend uit de hand kunnen lopen.
De haat tegenover politie, daar schrik ik ook wel eens van. Waar gehakt worden vallen spaanders maar over het algemeen vind ik de NLse politie toch echt niet verkeerd bezig. Nou moet ik ook zeggen dat ik als brave bep nog nooit in aanmerking ben gekomen met de politie
Ik hoor wel vaker dat de politie van Amsterdam-Amstelland vrij hardhandig is...
Ik zelf ben wel eens in aanraking gekomen met de politie. Dit was op Koninginnedag in Amsterdam, ik was op de fiets onderweg naar huis.
Ik dacht een stukje af te snijden langs een grachtje, zodat ik niet over een groot plein zou hoeven (waar het wss erg druk zou zijn, zoals bijna overal in Amsterdam).
Helaas kwam ik toen uit op de kruising er achter, die afgesloten was en waar dranghekken stonden met ruim 200 man erachter... en ik stond aan de verkeerde kant van de hekken.
Had niet kunnen weten dat het was afgesloten daar, het was gewoon een weg die ik altijd fietste (ik weet nog steeds niet waarom het afgesloten was) maar ik kon geen kant op. Er stond bereden politie en er was een agente (zonder paard) die zei dat ik maar even bij haar aan de zijkant moest gaan staan.
Prima, ik was afgestapt en liep erheen met mijn fiets. Toen zei echter de agent te paard die zo te zien de leiding had dat hij me aan de andere kant van het hek wilde hebben...
Ik weer naar hem toe met mijn fiets, bleek dat hij me door het hek wilde hebben met fiets en al, terwijl er ruim 200 mensen stonden te dringen tegen die hekken!
Ik probeerde uit te leggen dat ik er niet door zou kunnen met mijn fiets, omdat ze zo stonden te duwen. Toch liet hij iemand een van de dranghekken wat opschuiven en ik moest er doorheen met mijn fiets en al.
Natuurlijk lukte dat niet. Al die mensen die werden door dat kleine gaatje geperst door de druk van de rest erachter, laat staan dat mijn fiets er doorheen zou kunnen!
Ik riep nog een keer naar hem 'ik denk niet dat dit gaat lukken!' maar toen kwam hij ineens dichterbij met zijn paard en begon mij met mijn fiets erdoor te pletten door zijn paard zijwaarts tegen me aan te laten duwen...
Gelukkig stond mijn fiets tussen mij en het paard, een jongen achter het hek pakte me vast ("pas op meisje je wordt geplet door een paard") en ik deed echt m'n best om er tussen te komen, maar dat kon gewoonweg niet - zoals ik al had uitgelegd aan de agent, maar hij luisterde niet.
Mensen in paniek natuurlijk, het was warm en allemaal op slippers en dat paard stond te stampen op z'n plek (dus bijna op hun voeten). Gelukkig ben ik niet bang voor paarden...
De agent werd zo driftig dat hij zijn paard steeds meer liet duwen, het brak mijn handrem af en ik begon een beetje boos te worden (ik was al die tijd nog rustig gebleven, ik snap ook wel dat ik per ongeluk ergens ben aangekomen waar ik niet moet zijn) en gelukkig riepen er toen agenten te paard die al die tijd stilstonden dat het niet ging werken, of hij even rustig en normaal wilde doen... en toen stopte hij.
Wat deed hij toen? Het bevel geven om alle hekken open te zetten zodat de mensen er door konden....
Ik vond het zo'n rare actie, ik had achteraf eigenlijk aangifte moeten doen. Hij was hier duidelijk de persoon die fout zat, ik werkte rustig mee en iedereen zag wel in (behalve hij) dat ik er gewoon echt niet doorheen kon met mijn fiets. Het was een ontzettend driftig mannetje...
Fiffill schreef:Mijn vriend heeft contact gezocht met de politie, nog geen antwoord gehad maar ik hoop dat we een getuigenverklaring af kunnen leggen.
Fiffill schreef:Ik kende Pownieuws verder niet overigens, ik kijk geen tv.Ik hoopte dat het duidelijker zou worden wat er nu echt aan de hand was, overigens heb ik het stukje zelf nog niet gezien.
dide schreef:De politie doet gewoon zijn werk, ook in dit geval. Echter zitten er bij de politie ook rotte appels tussen zoals bij ieder bedrijf helaas..
Ayasha schreef:Het enige argument daarop is "daar kiezen ze voor en worden ze voor betaald" wonderworstDie discussie hebben we ook al (proberen te voeren) gevoerd. Iemand ondernam een dappere poging om mensen tot inzicht te laten komen maar helaas kwam die van een behoorlijk koude kermis thuis.
Fiffill schreef:Ik vond het zo'n rare actie, ik had achteraf eigenlijk aangifte moeten doen. Hij was hier duidelijk de persoon die fout zat, ik werkte rustig mee en iedereen zag wel in (behalve hij) dat ik er gewoon echt niet doorheen kon met mijn fiets. Het was een ontzettend driftig mannetje...
wonderworst_ schreef:misschien was de inzet van de hond niet handig gezien de kleine ruimte, al kan ik de denk wijze wel begrijpen, de meeste mensen schijten 20 kleuren als ze zo'n hond zien, dus waarschijnlijk hoopte ze dat de jongen daarmee vrijwillig de bus uit zou stappen.
je ziet de politie ook heel normaal en lang met de jongen praten voor de tweede en derde politie auto komen, er is dus geen sprake van aankomen en gelijk gaan meppen, vind dat ze het nog heel netjes en lang met de jongen hebben gepraat en zijn verhaal aangeluisterd. dat meneer zijn handen uiteindelijk niet kan thuis houden, zorgt voor de harde aanpak van de politie
randalinpony schreef:Wat ik dan niet snap... jongen eet in bus. Beveiliger zegt mag niet, jongen bergt voedsel op.
Broer van jongen gaat in discussie over voorval met beveiliger. Beveiliger vind dat broer grote bek heeft en besluit hem de bus uit te zetten.
Jongen weigert.
De vraag hier is: was wat de jongen zei, werkelijk zo ernstig dat hem direct toegang tot de bus ontzegd moest worden? Of was het begrijpelijk dat deze jongen (die hopelijk een kaartje had gekocht en dus het recht had op een busrit) weigerde meteen aan dat bevel gehoor te geven? Waarbij hij kennelijk, volgens het verhaal van de TS, geen geweld gebruikte.
Als de beveiliger het niet op een test van zijn gezag had laten aankomen (wat niet heel handig is in een bus vol zatte apen) was er waarschijnlijk geen escalatie ontstaan.
Verder is het niet handig dat de jongens zich niet door de politie de bus uit lieten zetten, maar als je nou echt vind dat je in je recht staat? Je hebt niets verkeerd gedaan, niemand bedreigd, niemand beledigd, alleen maar kenbaar gemaakt dat je het ergens niet mee eens was (terecht of niet.)
Zou je dan ook niet aan de agenten jouw kant van het verhaal willen uitleggen, alvorens je meteen te laten verwijderen?
Moeilijk om een mening te geven zonder dat je precies weet wat er in die gesprekken is gezegd.