Rit met nachtbus escaleert, gevecht met politie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:42

Beveiliging werkt op een bus (hoop ik) om de veiligheid van de passagiers te garanderen. Een jongen die in eerste instantie verbaal agressief wordt naar een beveiliger en vervolgens weigert de bus te verlaten (passief agressief gedrag heet dat volgens mij), vormt naar mijn idee een mogelijk gevaar voor de andere passagiers. Als hij al niet naar een beveiliger luistert, hoe zal hij dan reageren op een medepassagier die hem verkeerd aankijkt? Zeker in een nachtbus waar het nodige aan alcohol en mogelijk ook andere drugs meereist, lijkt het mij niet meer dan normaal dat de instructies voor beveiligers aangeven dat in zo'n geval niet zomaar verder gereden mag worden.

De volgende fase is dan politieassistentie. En daarbij lijkt het me opnieuw niet meer dan logisch dat de politie niet ter plekke een eigen onderzoek gaat instellen, maar dat er gewoon een afspraak ligt dat als een beveiliger assistentie inroept, wordt gehandeld vanuit het idee dat de beveiliger altijd gelijk heeft. Mocht blijken dat de beveiliger geen gelijk heeft, dan volg je toch de afgesproken procedure en ga je achteraf kijken wat er anders had gemoeten.

Als ik op mijn werk een fout maak dan wordt ik daar door mijn baas, een collega of de opdrachtgever op aangesproken. Dat vind ik normaal en dat is het bij de politie ook, afgaande op het koninginnedag-dranghek-bereden politie verhaal. Mocht je als betrokkene bij politie-ingrijpen dan alsnog klachten hebben, dan heb je in dit land het recht en de vrijheid om je bedenkingen bijvoorbeeld bijvoorbeeld bij de hoofdcommissaris neer te leggen. Op dezelfde manier kun je klachten over het gedrag van beveiligers kwijt bij de busmaatschappij (of de beveiligingsdienst, als dat een ander bedrijf is). En klachten over postbodes bij TNT, klachten over leraren bij de onderwijsraad, klachten over artsen bij het medisch tuchtcollege enzovoort.

Ik wil de TS niet aanvallen, maar vraag me oprecht af of zij haar beleving van dit incident ook gaat delen met politie/busbedrijf/beveiligingsdienst? Ik zou dat zelf namelijk wel erg op prijs stellen als ik bijvoorbeeld die beveiliger was. Het is wat lastig om als beveiliger/betrokken agent je eigen kant van een verhaal te vertellen als je breeduit en herkenbaar in beeld en geluid op internet wordt besproken. Dit soort mediagedoe lijkt me ook niet echt helpen bij een constructieve evaluatie van zo'n incident en ik kan me geen reactie van de politie in zo'n item van Pownews voorstellen die wel zinvol zou hebben bijgedragen. Ik zou ook geen commentaar hebben gegeven. Ben dan ook geen fan van 'nieuwsprogramma's' zoals Pownews, die zich er gemakkelijk vanaf maken met 1 kant van een verhaal en dan roepen dat de andere kant zelf niet mee wilde werken. Overigens zijn we er met het hele land recent nog op gewezen dat de nieuwsmedia niet bepaald objectief en betrouwbaar zijn, iets met een stierenvechtersschool toch? Dus ik zou me er dan weer niet teveel zorgen over maken dat 'het publiek' een verkeerde indruk krijgt van dit incident. Of het nou om A of B ging, om een frietje of een broodje, om een grote mond of een gewone discussie is allemaal niet zo vreselijk relevant en is bovendien iedereen over veertien dagen weer vergeten. Maar die politiemensen die herkenbaar in beeld op internet staan, staan daar volgend jaar nog. Dat vind ik dan eigenlijk weer respectloos.

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:45

ben het helemaal met de politie en ayasha eens! :D
aanpakken die handel! je hoort je aan de regels te houden, en al helemaal je poten thuis te houden.
verschrikkelijk ook dat blonde mokkel met der histerische gegil..
trap te veel of te weinig... het had onwijs uit de hand kunnen lopen, dus gelijk hard aanpakken. mensen die schreeuwen dat het te hardhandig is enzo, weten vaak maar het halve verhaal, er is zoveel wat niet word verteld. beeld van de politie is zoo vertekent hier in nederland.....
jammer dat politie/media vaak niet alles verteld!! der zijn zoveel verhalen waar gewone burgers geen reet van weten, maar als je dat weet, dan verander je wel van gedachte over de politie, wat deze allemaal meemaken, en de bagger die ze over zich heen krijgen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:48

Het enige argument daarop is "daar kiezen ze voor en worden ze voor betaald" wonderworst :+ Die discussie hebben we ook al (proberen te voeren) gevoerd. Iemand ondernam een dappere poging om mensen tot inzicht te laten komen maar helaas kwam die van een behoorlijk koude kermis thuis. :(:)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:52

Ik persoonlijk erger me groen en geel aan de hysterische massa in de bus en ik begrijp dan ook niet dat ze niet verwijderd werden (overlast op straat wil je ook niet, maar dit is opjutten en puur stoken). De jongen word honderd keer aangesproken op zijn gedrag en besluit uiteindelijk zelf in de aanval te gaan. Onverstandig. Paar agenten krijgen op het filmpje ook rake klappen. Als jij (TS) meent dat er is nagetrapt kun je dat melden, maar soms lijkt iets groter dan het is. (ik heb de 1 mei protesten gezien waarbij er zogenaamd een demonstrant werd geslagen in het gezicht, bleek op de slow-mo beelden dat er zeker een centimeter of 5 tussen de hand van de agent en het gezicht van de demonstrant te zitten, die kermend naar zijn gezicht greep). nee, idioten die dit uitlokken, door te blijven zitten en een grote bek te geven met agressieve gebaren en lichaamstaal (laatste stukje) terwijl de politie hem echt de kans geeft gewoon vrijwillig mee te gaan. Die mag van mij best geproeft worden door een politiehond. Of twee. Idioot.

grappig is dat ik nou nooit problemen heb met de politie, ligt dat dan aan toeval of omdat ik me gewoon weet te gedragen? nee, van mij mogen ze nog eerder ingrijpen en een tikkie meer of minder... Als je er geen reden toe geeft, krijg je ze niet ;-)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 11:53

maura schreef:
Ik wil de TS niet aanvallen, maar vraag me oprecht af of zij haar beleving van dit incident ook gaat delen met politie/busbedrijf/beveiligingsdienst? Ik zou dat zelf namelijk wel erg op prijs stellen als ik bijvoorbeeld die beveiliger was. Het is wat lastig om als beveiliger/betrokken agent je eigen kant van een verhaal te vertellen als je breeduit en herkenbaar in beeld en geluid op internet wordt besproken. Dit soort mediagedoe lijkt me ook niet echt helpen bij een constructieve evaluatie van zo'n incident en ik kan me geen reactie van de politie in zo'n item van Pownews voorstellen die wel zinvol zou hebben bijgedragen. Ik zou ook geen commentaar hebben gegeven. Ben dan ook geen fan van 'nieuwsprogramma's' zoals Pownews, die zich er gemakkelijk vanaf maken met 1 kant van een verhaal en dan roepen dat de andere kant zelf niet mee wilde werken. Overigens zijn we er met het hele land recent nog op gewezen dat de nieuwsmedia niet bepaald objectief en betrouwbaar zijn, iets met een stierenvechtersschool toch? Dus ik zou me er dan weer niet teveel zorgen over maken dat 'het publiek' een verkeerde indruk krijgt van dit incident. Of het nou om A of B ging, om een frietje of een broodje, om een grote mond of een gewone discussie is allemaal niet zo vreselijk relevant en is bovendien iedereen over veertien dagen weer vergeten. Maar die politiemensen die herkenbaar in beeld op internet staan, staan daar volgend jaar nog. Dat vind ik dan eigenlijk weer respectloos.

Mijn vriend heeft contact gezocht met de politie, nog geen antwoord gehad maar ik hoop dat we een getuigenverklaring af kunnen leggen. :)
Ik kende Pownieuws verder niet overigens, ik kijk geen tv. ;) Ik hoopte dat het duidelijker zou worden wat er nu echt aan de hand was, overigens heb ik het stukje zelf nog niet gezien.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:54

Nou iemand anders in het topic denkt daar toch echt anders over. Zij heeft blijkbaar wel negatieve ervaringen met de politie, en veel ook :j. Ze woont in ongeveer dezelfde regio als ik, rijdt gezien de leeftijd niet eens auto en doet NIETS verkeerd. Nouja ik rijd wel auto en doe ook wel eens wat verkeerd maar heb nog nooit een negatieve aanvaring met de politie gehad. Ben wel eens aangehouden, maar dat had ik verdiend en dan ga ik geen grote bakkes opentrekken, maar zeg ik netjes ja en amen en betaal mijn boete :)). Dat schijnt te helpen en dan blijven ze normaal tegen je doen :+.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 11:57

Bonita_Bon schreef:
Ik persoonlijk erger me groen en geel aan de hysterische massa in de bus en ik begrijp dan ook niet dat ze niet verwijderd werden (overlast op straat wil je ook niet, maar dit is opjutten en puur stoken). De jongen word honderd keer aangesproken op zijn gedrag en besluit uiteindelijk zelf in de aanval te gaan. Onverstandig. Paar agenten krijgen op het filmpje ook rake klappen. Als jij (TS) meent dat er is nagetrapt kun je dat melden, maar soms lijkt iets groter dan het is. (ik heb de 1 mei protesten gezien waarbij er zogenaamd een demonstrant werd geslagen in het gezicht, bleek op de slow-mo beelden dat er zeker een centimeter of 5 tussen de hand van de agent en het gezicht van de demonstrant te zitten, die kermend naar zijn gezicht greep). nee, idioten die dit uitlokken, door te blijven zitten en een grote bek te geven met agressieve gebaren en lichaamstaal (laatste stukje) terwijl de politie hem echt de kans geeft gewoon vrijwillig mee te gaan. Die mag van mij best geproeft worden door een politiehond. Of twee. Idioot.

grappig is dat ik nou nooit problemen heb met de politie, ligt dat dan aan toeval of omdat ik me gewoon weet te gedragen? nee, van mij mogen ze nog eerder ingrijpen en een tikkie meer of minder... Als je er geen reden toe geeft, krijg je ze niet ;-)

Moet je mijn verhaal met de bereden politie eens lezen, ik kreeg toch echt een paard tegen me aan geduwd terwijl ik netjes meewerkte en absoluut helemaal niks verkeerd had gedaan.

Kiwipitje

Re: Rit met nachtbus escaleert, gevecht met politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:04

Kon het verhaal zo snel even niet vinden, maar dat lijkt me een erg vervelende situatie. In een mensenmassa zijn dat soort dingen niet altijd te vermijden neem ik aan. Het gaat mij, en volgens mij Bonita_Bon, er meer om als je één op één contact hebt met de politie.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 12:04

Kiwipitje schreef:
Kon het verhaal zo snel even niet vinden, maar dat lijkt me een erg vervelende situatie. In een mensenmassa zijn dat soort dingen niet altijd te vermijden neem ik aan. Het gaat mij, en volgens mij Bonita_Bon, er meer om als je één op één contact hebt met de politie.

Dat was het dus ook. Ik zal het even opzoeken.

Fiffill schreef:
Berdien schreef:
Klopt hoor Bente, niemand wordt hier beter van. Maar ik denk dat elk helder denkend mens dat vindt. Probleem is alleen dat mensen niet meer helder (willen) denken en dat situaties die eigenlijk nergens over gaan zo gierend uit de hand kunnen lopen.

De haat tegenover politie, daar schrik ik ook wel eens van. Waar gehakt worden vallen spaanders maar over het algemeen vind ik de NLse politie toch echt niet verkeerd bezig. Nou moet ik ook zeggen dat ik als brave bep nog nooit in aanmerking ben gekomen met de politie :+

Ik hoor wel vaker dat de politie van Amsterdam-Amstelland vrij hardhandig is...
Ik zelf ben wel eens in aanraking gekomen met de politie. Dit was op Koninginnedag in Amsterdam, ik was op de fiets onderweg naar huis.
Ik dacht een stukje af te snijden langs een grachtje, zodat ik niet over een groot plein zou hoeven (waar het wss erg druk zou zijn, zoals bijna overal in Amsterdam).
Helaas kwam ik toen uit op de kruising er achter, die afgesloten was en waar dranghekken stonden met ruim 200 man erachter... en ik stond aan de verkeerde kant van de hekken.
Had niet kunnen weten dat het was afgesloten daar, het was gewoon een weg die ik altijd fietste (ik weet nog steeds niet waarom het afgesloten was) maar ik kon geen kant op. Er stond bereden politie en er was een agente (zonder paard) die zei dat ik maar even bij haar aan de zijkant moest gaan staan.
Prima, ik was afgestapt en liep erheen met mijn fiets. Toen zei echter de agent te paard die zo te zien de leiding had dat hij me aan de andere kant van het hek wilde hebben...
Ik weer naar hem toe met mijn fiets, bleek dat hij me door het hek wilde hebben met fiets en al, terwijl er ruim 200 mensen stonden te dringen tegen die hekken!
Ik probeerde uit te leggen dat ik er niet door zou kunnen met mijn fiets, omdat ze zo stonden te duwen. Toch liet hij iemand een van de dranghekken wat opschuiven en ik moest er doorheen met mijn fiets en al.
Natuurlijk lukte dat niet. Al die mensen die werden door dat kleine gaatje geperst door de druk van de rest erachter, laat staan dat mijn fiets er doorheen zou kunnen!
Ik riep nog een keer naar hem 'ik denk niet dat dit gaat lukken!' maar toen kwam hij ineens dichterbij met zijn paard en begon mij met mijn fiets erdoor te pletten door zijn paard zijwaarts tegen me aan te laten duwen...
Gelukkig stond mijn fiets tussen mij en het paard, een jongen achter het hek pakte me vast ("pas op meisje je wordt geplet door een paard") en ik deed echt m'n best om er tussen te komen, maar dat kon gewoonweg niet - zoals ik al had uitgelegd aan de agent, maar hij luisterde niet.
Mensen in paniek natuurlijk, het was warm en allemaal op slippers en dat paard stond te stampen op z'n plek (dus bijna op hun voeten). Gelukkig ben ik niet bang voor paarden...
De agent werd zo driftig dat hij zijn paard steeds meer liet duwen, het brak mijn handrem af en ik begon een beetje boos te worden (ik was al die tijd nog rustig gebleven, ik snap ook wel dat ik per ongeluk ergens ben aangekomen waar ik niet moet zijn) en gelukkig riepen er toen agenten te paard die al die tijd stilstonden dat het niet ging werken, of hij even rustig en normaal wilde doen... en toen stopte hij.
Wat deed hij toen? Het bevel geven om alle hekken open te zetten zodat de mensen er door konden....

Ik vond het zo'n rare actie, ik had achteraf eigenlijk aangifte moeten doen. Hij was hier duidelijk de persoon die fout zat, ik werkte rustig mee en iedereen zag wel in (behalve hij) dat ik er gewoon echt niet doorheen kon met mijn fiets. Het was een ontzettend driftig mannetje...

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:05

Feit is ook gewoon dat er geen gezag meer is voor de politie.
Als ze in zo'n situatie niet ingrijpen, wat voor functie hebben ze dan nog?
Dan zijn ze meer decoratie dan wat anders..

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:09

Fiffill schreef:
Mijn vriend heeft contact gezocht met de politie, nog geen antwoord gehad maar ik hoop dat we een getuigenverklaring af kunnen leggen. :)

Hartstikke goed +:)+ . Ik hoop ook dat jullie een mogen getuigen.

Fiffill schreef:
Ik kende Pownieuws verder niet overigens, ik kijk geen tv. ;) Ik hoopte dat het duidelijker zou worden wat er nu echt aan de hand was, overigens heb ik het stukje zelf nog niet gezien.

Ik kreeg al de indruk dat dat hele tv-gebeuren nogal plotseling op je afkwam. Het stukje zelf zal best netjes zijn, alleen kun je zelf onmogelijk invloed uitoefenen op de manier waarop jouw stukje bijdraagt aan de hele indruk die over dit incident gecreëerd wordt. De redactie kan jouw stukje aan laten sluiten aan een ander stukje van iemand die voor of tegen het politiehandelen is, of alleen jouw stukje uitzenden, of dit item vastplakken aan een terugblik op Hoek van Holland of wat dan ook (het zal duidelijk zijn dat ik het stukje ook niet heb gezien). Er zit al verschil in of de nieuwslezer zegt: "de politie was op dit moment nog niet bereikbaar voor commentaar" of: "de betrokken agenten zijn niet bereid op op dit onderwerp in te gaan".
Dat kun jij zelf niet sturen en daarom zou ik persoonlijk niet meewerken aan zoiets. Het kan best heel goed gaan, maar het kan ook onderdeel worden van iets waar je zelf eigenlijk niet achter staat. Ik hoop voor jou dat het een item is geworden waar je je in kunt vinden. En ik hoop dat je een volgende keer toch weer gewoon de nachtbus naar huis pakt (en dat ook gewoon nog durft als je om welke reden dan ook alleen op stap bent) en dat het dan wel een rustig ritje wordt.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:11

Jeetje Bente dat lijkt me inderdaad een heel vervelende situatie! Als ik het zo lees heb je inderdaad niets misdaan en wist die man gewoon niet goed hoe hij het op een normale manier op moest lossen. Lijkt me heel erg poedersuiker als je in zo'n situatie terecht komt!

Ik denk alleen nog steeds dat je in de meeste gevallen niet zomaar een negatieve ervaring krijgt met de politie. Dit is inderdaad een uitzondering, en heel erg raar, maar normaal gesproken als jij normaal doet, doen zij ook normaal.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 12:15

@ Kiwipitje: in dit geval werd de man zelf teruggeroepen door zijn groep, gelukkig hadden die wel door dat hij zich niet normaal gedroeg.
Hij wilde ook niet naar mij luisteren toen ik hem vertelde dat het vast niet ging lukken, en ik keek ook heel erg raar op toen dat paard ineens op me af kwam..
Gelukkig ben ik niet iemand die in zulke situaties snel in paniek raakt of boos wordt. Dat werkt alleen maar averechts.

@maura: klopt, maar ik wilde dat risico toch nemen omdat ik dan iig ook voor mijn eigen gemoedsrust nog iets had gedaan en ik toch hoopte dat ik wat recht kon zetten tov de andere dingen die er in de media geroepen worden. ;) Van de politie hebben we nog niks gehoord.
Over de nachtbus, durf ik nog prima in hoor. Nooit slechte ervaringen mee gehad verder. :)

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:18

De politie doet gewoon zijn werk, ook in dit geval. Echter zitten er bij de politie ook rotte appels tussen zoals bij ieder bedrijf helaas..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 12:19

dide schreef:
De politie doet gewoon zijn werk, ook in dit geval. Echter zitten er bij de politie ook rotte appels tussen zoals bij ieder bedrijf helaas..

Is ook niet meer dan logisch, alleen jammer dat de politie dan zo'n "voorbeeldfunctie" heeft, dan hoor je er meteen veel meer over. :j
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 16-11-10 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:19

ik bedoel meer dat er heel veel niet word verteld, wat de politie in een heel ander daglicht zou zetten. ik kan zoveel dingen opnoemen waar je mond van open valt, maar no way dat je ergens dat ook maar wat over hoort of leest.

maar ik heb niet de behoefte mensen over te halen meer respect voor de politie te hebben, ik heb het zelf wel en dat vind ik genoeg.

al ben ik het er mee eens dat er in het heetst van de strijd misschien een keer een klap te veel, en soms zelfs te weinig kan vallen. agenten moeten al bijna elke klap verantwoorden, waarvoor ze soms ook nog eens op het matje geroepen worden. een agent gaat twijfelen of het geweld wat hij wil gaan gebruiken wel gewenst is, en of hem dat niet zijn baan kan gaan kosten, dat is pas van de zotte
maar der zijn landen waar het veel erger is hoor. bij een politie aanhouding waarbij auto's betrokken zijn mogen de agenten hier niet eens wat doen, ze mogen de auto niet rammen ( in de zin van een auto ervoor en achter tegen aan zetten zodat een auto bijv niet weg kan rijden) want dat is onnodig geweld. dat zijn alleen maar van die kleine voorbeelden. een optreden zoals deze vind ik totaal niet met abnormaal veel geweld. nogmaals het had veel erger kunnen worden ( met dat ze met de jongen vooraan aan het vechten zijn, zie je dat er achteraan ook hevig gevochten word ( dat zal met die broer zijn)) dit is nu niet uit de hand gelopen, want er hoeft maar net een stel verkeerde jongens in de bus hoeven zitten en waren vrolijk mee gaan vechten, dan was het de hele bus tegen een paard agenten. ik vind dat ze hier juist hebben gehandeld. klaar :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 12:21

De jongen achterin wilde zijn broer helpen maar werd al meteen tegengehouden, toen zijn broer uiteindelijk buiten lag ging hij zo mee. :j

Geweld was kennelijk nodig, maar het natrappen vond ik te ver gaan (en ja, de oudere man die zelf een trap in zijn gezicht kreeg schopte de jongen tegen zijn hoofd toen hij al op de grond lag en geboeid werd).

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:21

Ayasha schreef:
Het enige argument daarop is "daar kiezen ze voor en worden ze voor betaald" wonderworst :+ Die discussie hebben we ook al (proberen te voeren) gevoerd. Iemand ondernam een dappere poging om mensen tot inzicht te laten komen maar helaas kwam die van een behoorlijk koude kermis thuis. :(:)

En dik betaald hoor. :D

robeer

Re: Rit met nachtbus escaleert, gevecht met politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:30

Ik heb het filmpje nog eens bekeken en vind dat de collega's over het algemeen goed werk geleverd hebben. Je ziet duidelijk dat de aanhoudende agenten worden afgeschermd om te voorkomen dat het uit kan lopen op een massale vechtpartij. Behalve die blonde trien, die wordt niet echt afgeschermd. Raar kind. De inzet van de hond is voor mij niet helemaal goed zichtbaar. Mogelijk is deze gebruikt om de verdachte de bus uit te 'sleuren' zodat er veilige aftocht mogelijk was.

B kan rekenen op een mooie ten laste legging. Te beginnen met niet voldoen aan bevel of vordering, mishandeling van een agent, ongetwijfeld belediging en verzet bij aanhouding.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 12:33

Robeer, die hond beet hem een paar keer en hield verder gewoon z'n benen vast, alleen vond ik het toch wel raar dat ze een hond in zo'n kleine ruimte met veel mensen gebruiken (hij had ook een politieman gebeten in zijn hand). Lijkt me niet geheel zonder gevaar. En de jongen lag toen al op de grond met een hoop agenten op zich, ik vraag me af of het dus wel echt nodig was.
Blonde meisje mocht blij zijn dat ze geen tik kreeg zoals die jongen met de capuchon.. ergens zei een agent wel "doe even rustig!" en duwde haar weg, maar dat vond ik nog netjes.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:35

Fiffill schreef:
Ik vond het zo'n rare actie, ik had achteraf eigenlijk aangifte moeten doen. Hij was hier duidelijk de persoon die fout zat, ik werkte rustig mee en iedereen zag wel in (behalve hij) dat ik er gewoon echt niet doorheen kon met mijn fiets. Het was een ontzettend driftig mannetje...

Toch nog eentje, hier had je inderdaad aangifte moeten doen. Al was het maar om je handrem vergoed te krijgen. Je vertelt zelf al dat de collega's van de agent in kwestie uiteindelijk ingrepen, heeft dat misschien meegespeeld in je beslissing om niet te gaan klagen?

Ik geloof absoluut niet dat alle agenten allemaal beschaafde en verantwoordelijke beste vrienden van de burgers zijn. Er zitten gasten bij die te dom zijn om een echt vak te leren, er zitten aggressievelingen bij die zo snel mogelijk bij de ME willen en er zitten mensen bij die toevallig een keer hun dag niet hebben (misschien wel omdat tijdens hun vorige dienst een collega in elkaar is geslagen). En er heeft er zelfs een bij gezeten die zijn buurmeisje vermoord heeft. Maar toch ga ik ervan uit dat de doorsnee-agent iemand is die er trots op is bij te dragen aan de veiligheid op straat en die net als iedereen elke dag weer zijn best doet om zijn werk zo goed mogelijk te doen (en ik ga er ook van uit dat die ene die zijn buurmeisje vermoord heeft voor al zijn collega's nog een veel grotere nachtmerrie is dan voor de rest van Nederland). Ik redeneer altijd vanuit de gedachte dat ik het zelf ook graag zou willen weten als iemand vindt dat ik mijn werk niet goed doe. Dat gebeuren met die bereden agent is minimaal een half jaar geleden en misschien wel langer als het een eerdere Koninginnedag was. Toch heeft het best indruk gemaakt, denk ik tenminste, omdat je het nu nog op internet zet. Ik denk dat het altijd goed is om te proberen je verhaal te doen bij de bron. Soms moet dat in een formele vorm, vaak kan het wel gewoon één op één. Die bereden agent van jou kan heel goed een niet zo geweldige persoonlijkheid hebben (of ondekt hebben dat z'n vrouw vreemdging). En vermoedelijk is hij jou met je fiets allang weer vergeten. Maar heel misschien bedacht hij zich later zelf wel dat hij overdreven had, of is de hele dag geëvalueerd en hebben zijn collega's zijn gedrag gerapporteerd. En misschien hebben zijn collega's wel alleen maar ingegrepen omdat ze hoopten dat dat zou voorkomen dat jij een klacht zou indienen. De waarheid ligt vast ergens in het midden, maar je hebt geen aangifte gedaan en gaat er nu nooit meer achterkomen hoe het zat en die agent heeft ook geen mogelijkheid meer om het uit te leggen. Da's toch jammer.

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:39

misschien was de inzet van de hond niet handig gezien de kleine ruimte, al kan ik de denk wijze wel begrijpen, de meeste mensen schijten 20 kleuren als ze zo'n hond zien, dus waarschijnlijk hoopte ze dat de jongen daarmee vrijwillig de bus uit zou stappen.

je ziet de politie ook heel normaal en lang met de jongen praten voor de tweede en derde politie auto komen, er is dus geen sprake van aankomen en gelijk gaan meppen, vind dat ze het nog heel netjes en lang met de jongen hebben gepraat en zijn verhaal aangeluisterd. dat meneer zijn handen uiteindelijk niet kan thuis houden, zorgt voor de harde aanpak van de politie

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:41

Wat ik dan niet snap... jongen eet in bus. Beveiliger zegt mag niet, jongen bergt voedsel op.
Broer van jongen gaat in discussie over voorval met beveiliger. Beveiliger vind dat broer grote bek heeft en besluit hem de bus uit te zetten.
Jongen weigert.

De vraag hier is: was wat de jongen zei, werkelijk zo ernstig dat hem direct toegang tot de bus ontzegd moest worden? Of was het begrijpelijk dat deze jongen (die hopelijk een kaartje had gekocht en dus het recht had op een busrit) weigerde meteen aan dat bevel gehoor te geven? Waarbij hij kennelijk, volgens het verhaal van de TS, geen geweld gebruikte.

Als de beveiliger het niet op een test van zijn gezag had laten aankomen (wat niet heel handig is in een bus vol zatte apen) was er waarschijnlijk geen escalatie ontstaan.

Verder is het niet handig dat de jongens zich niet door de politie de bus uit lieten zetten, maar als je nou echt vind dat je in je recht staat? Je hebt niets verkeerd gedaan, niemand bedreigd, niemand beledigd, alleen maar kenbaar gemaakt dat je het ergens niet mee eens was (terecht of niet.)
Zou je dan ook niet aan de agenten jouw kant van het verhaal willen uitleggen, alvorens je meteen te laten verwijderen?

Moeilijk om een mening te geven zonder dat je precies weet wat er in die gesprekken is gezegd.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 12:41

Nou, ik heb er eigenlijk niet eens over nagedacht dat je kon klagen... voorval is inmiddels al bijna 2 jaar geleden, dus ook een beetje laat om het nu nog te doen. Het is gewoon niet bij me opgekomen eigenlijk.

Dit was wel de aanvoerder, lijkt me toch dat zo iemand niet de eerste de beste politieagent is.

wonderworst_ schreef:
misschien was de inzet van de hond niet handig gezien de kleine ruimte, al kan ik de denk wijze wel begrijpen, de meeste mensen schijten 20 kleuren als ze zo'n hond zien, dus waarschijnlijk hoopte ze dat de jongen daarmee vrijwillig de bus uit zou stappen.

je ziet de politie ook heel normaal en lang met de jongen praten voor de tweede en derde politie auto komen, er is dus geen sprake van aankomen en gelijk gaan meppen, vind dat ze het nog heel netjes en lang met de jongen hebben gepraat en zijn verhaal aangeluisterd. dat meneer zijn handen uiteindelijk niet kan thuis houden, zorgt voor de harde aanpak van de politie

Vrijwillig de bus uit stappen? Niet mogelijk, de deur stond vol met agenten en andere deuren waren niet te bereiken.
Volgens mij zegt er ook niemand dat er sprake is van gelijk meppen, ze hebben juist veel te lang met teveel mensen staan praten. Eerder aanpakken was denk ik een stuk beter geweest, jongen is zelfs van zijn plaats geweest in het begin (staat niet op film), toen hadden ze hem imo meteen de bus uit kunnen trekken (hij stond op de drempel en duwde een agente).

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 12:42

randalinpony schreef:
Wat ik dan niet snap... jongen eet in bus. Beveiliger zegt mag niet, jongen bergt voedsel op.
Broer van jongen gaat in discussie over voorval met beveiliger. Beveiliger vind dat broer grote bek heeft en besluit hem de bus uit te zetten.
Jongen weigert.

De vraag hier is: was wat de jongen zei, werkelijk zo ernstig dat hem direct toegang tot de bus ontzegd moest worden? Of was het begrijpelijk dat deze jongen (die hopelijk een kaartje had gekocht en dus het recht had op een busrit) weigerde meteen aan dat bevel gehoor te geven? Waarbij hij kennelijk, volgens het verhaal van de TS, geen geweld gebruikte.

Als de beveiliger het niet op een test van zijn gezag had laten aankomen (wat niet heel handig is in een bus vol zatte apen) was er waarschijnlijk geen escalatie ontstaan.

Verder is het niet handig dat de jongens zich niet door de politie de bus uit lieten zetten, maar als je nou echt vind dat je in je recht staat? Je hebt niets verkeerd gedaan, niemand bedreigd, niemand beledigd, alleen maar kenbaar gemaakt dat je het ergens niet mee eens was (terecht of niet.)
Zou je dan ook niet aan de agenten jouw kant van het verhaal willen uitleggen, alvorens je meteen te laten verwijderen?

Moeilijk om een mening te geven zonder dat je precies weet wat er in die gesprekken is gezegd.

De aanleiding was ook onzinnig, beveiliger was het type macho dat altijd gelijk moet hebben (en daarom waarschijnlijk ook beveiliger is geworden). Pakte het al niet slim aan door zijn haantjesgedrag. ;)
Maar dan nog - op het moment dat de beveiliging of de politie zegt dat je eruit moet, moet je er gewoon uit wat de aanleiding ook is. Kun je beter eruit gaan en gaan klagen bij de busmaatschappij oid dan dit...