Commentaar op mensen met overgewicht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:34

Brainless schreef:
verootjoo schreef:
moeheid is trainbaar, en het is bewezen dat sporten ondersteunend helpt bij psychische aandoeningen :)

Klopt, maar als je zo depressief bent dat het al moeite kost om naar de wc te gaan/je kinderen aan te kleden/verschonen/eten te koken enz, dan is het wel heel moeilijk om ook nog eens aan sporten te denken.

Weet ik, daarom moet je het ook niet zelfstandig aanpakken, maar met een professional gaan sporten. Of nog beter; voor een multidisciplinaire aanpak kiezen, en op die manier je probleem aanpakken. Als je écht wil dan ;)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:34

__Nathalie__ schreef:
kbk je hebt geen eetpatroon meer. En zodra je normaal 3 keer per dag gaat eten ga je zoiezo aan komen omdat je nu te weinig eet.

En ik spreek uit ervaring :o

Dit klopt inderdaad. Om af te vallen moet je meestal gewoon anders gaan eten. 3x per dag een maaltijd, 3x een verantwoord tussendoortje.. Je moet jezelf niet uithongeren, want dan gaat je lichaam in spaarstand. Je lichaam weet dan dat er weinig voedsel binnen komt en weet niet wanneer er weer wat komt. Om te voorkomen dat je uithongert gaat je lichaam proberen het met minder te doen, en zet vetcellen open om te verbranden. Zodra je weer normaal gaat eten slaat je lichaam alles op in die vetcellen, jeeeeeeej eindelijk weer eten!! Waardoor je dan dus snel dikker word. Met weinig eten bereik je enkel het welbekende jojo effect..

Als je voldoende eet, en goede dingen ( een dieetiste kan je hier toch echt bij helpen!) gaat je lichaam verbranden en val je langzaam en verantwoord af. En het is nog vol te houden ook.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:36

Citaat:
Paula schreef:
Wat ik mij afvraag na het lezen van dit topic (een keer zag ik het onderwerp ook langs komen): spreken jullie ouders van kinderen met overgewicht aan op het overgewicht van de kinderen?

Mijn vriendin haar kinderen waren erg fors bij de geboorte.
Het eerste levensjaar paste ze met hun gewicht niet meer in de curve.
Vriendin had erg rijke melk (slagroom :P ).
Oudste kind is nu bijna 6 en prachtig op gewicht.
Gewoon door lekker kind te zijn en te spelen. Normaal gezond eten en af en toe een koekje.

Vriendin heb ik nooit aangesproken op het gewicht van haar kinderen.
Dat zag en zei ze zelf.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:37

Sidera schreef:
KoudbloedKim schreef:

Dat lijkt me afvallen ook een stuk lastiger maken.
Als je met dat idee blijft zitten.
:j
Hoe bedoel je dit?

Nouja, als je overgewicht puur zou zien als probleem los is het makkelijker op te lossen.
Verbind je het met (psygische) problemen, dan moet je niet alleen afvallen, maar ook
problemen oplossen voor je gevoel. Wat natuurlijk zwaarder is.

Zo bedoelde ik het. En je laatste post sloeg ook een beetje op mij he?
Ik weet dat dieten echt niet makkelijk is hoor. (mij lukt het niet eens om 2 kilo af te vallen)
Maar ik accepteer wel dat het komt omdat ik niet genoeg door zet, en niet wil doorzetten.
Ik heb wel respect voor de mensen die het wel lukken, SUPER :D

Anoniem

Ik heb niet bijgelezen, maar het enige wat ik me afvraag is waarom je je in hemelsnaam zou bemoeien met de gezondheid van iemand anders. Volgens mij is het toch echt diegene zijn/haar probleem dat ie te dik is.. Net als mensen die roken, die ga je toch ook niet vertellen dat het slecht is?

Leven en laten leven denk ik altijd maar ;)

Helderder

Fiffill schreef:
Paula schreef:
Wat ik mij afvraag na het lezen van dit topic (een keer zag ik het onderwerp ook langs komen): spreken jullie ouders van kinderen met overgewicht aan op het overgewicht van de kinderen?

Nee... ik spreek niemand aan op zijn/haar gewicht... en misschien zit er bij die kinderen ook wel meer achter. Er zijn wel veel te dikke kinderen (en volwassenen) helaas...

Toch vind ik het bij kinderen anders liggen omdat de ouders nog verantwoordelijk zijn voor wat het kind eet. Ik heb bijvoorbeeld een buurjongetje met zwaar overgewicht. Ouders benoemen dit ook, de oorzaak ligt duidelijk in het verkeerde eetpatroon (geven de ouders zelfs ook aan), maar vervolgens gebeurd er niets mee. Dan vraag ik mij soms af of ik ze er niet op aan moet spreken in het belang van het kind, wat er niets aan kan doen dat het te dik is en hier wel de problemen van ondervindt.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:39

luuntje schreef:
Citaat:
Paula schreef:

Mijn vriendin haar kinderen waren erg fors bij de geboorte.
Het eerste levensjaar paste ze met hun gewicht niet meer in de curve.
Vriendin had erg rijke melk (slagroom :P ).
Oudste kind is nu bijna 6 en prachtig op gewicht.
Gewoon door lekker kind te zijn en te spelen. Normaal gezond eten en af en toe een koekje.

Vriendin heb ik nooit aangesproken op het gewicht van haar kinderen.
Dat zag en zei ze zelf.

Zou dit anders zijn geweest als je zag dat je vriendin haar kind wel volstopte met snoep en snacks? Want daar gaat het mij om. Ga je de confrontatie aan in het belang van het kind of niet?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:40

Relaxed schreef:
Ik heb niet bijgelezen, maar het enige wat ik me afvraag is waarom je je in hemelsnaam zou bemoeien met de gezondheid van iemand anders. Volgens mij is het toch echt diegene zijn/haar probleem dat ie te dik is.. Net als mensen die roken, die ga je toch ook niet vertellen dat het slecht is?

Ik zeg bij vrienden die gaan roken regelmatig: "Ge weet toch da da slecht is voor uw gezondheid he?" of "ge weet toch da ge daar dood van gaat eh?" :') (al lachend overigens :+)
Dus jawel, toch wel. :')

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:40

Paula jonge kinderen gaan naar het consultatiebureau of schoolarts. Behalve gemeten worden ze door die "professionals) ook gewogen.

Je kan hooguit als de ouders je om hulp vragen ze doorverwijzen naar een diëtiste.
Nooit zelf gaan rommelen met voedingsschema van kinderen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 17:41

Ik ook wel, helemaal als ik met een vriendin op het station ben en ze onder zon paal wil staan om te roken, dan bedank ik toch vriendelijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:41

Ayasha schreef:
Relaxed schreef:

Ik zeg bij vrienden die gaan roken regelmatig: "Ge weet toch da da slecht is voor uw gezondheid he?" of "ge weet toch da ge daar dood van gaat eh?" :') (al lachend overigens :+)
Dus jawel, toch wel. :')

Al lachend ja, maar doet je dat ook zo bij iemand met overgewicht?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:43

Ik hou er echt mijn mond over.
Tegen vreemden omdat ik ze niet ken, ik kan ook niet weten of ze misschien allang keihard hun best doen om af te vallen. Dan is het juist niet leuk dat ze er dan nog eens wat over horen.

Mocht ik een persoon kennen met overgewicht, waarvan ik wel weet dat ze bezig is met afvallen.. Dan nog zou ik niks zeggen.
Geef dan liever een complimentje wanneer zichtbaar is dat hij of zij is afgevallen, dat werkt pas stimulerend.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:44

Relaxed schreef:

Ik moei me niet met mensen met overgewicht gezien die schijnbaar niet tegen dergelijke grapjes kunnen en daar steek ik écht mijn energie niet meer in. :D Maar ze zijn bij mij ook aan't verkeerde adres als ze er over komen klagen. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:44

@verootjoo
Het probleem met mij is... ik ben door mijn antidepressiva aangekomen, (voorheen was ik te dun..)... ik heb van af kinds zijnde al problemen met mijn knieën, 14 jaar terug mijn rug gebroken en een paar jaar gelden mijn bekken op meerdere plekken gebroken (waardoor mijn si-gewricht is beschadigd).
Ik mag (officieel...;)) niet paardrijden/hardlopen/(belast) fietsen/tillen/hoog reiken/niet lang zitten/staan (wel liggen).
Zwemmen mag mits, geen schoolslag/borst-/rugcraw...

Volgens de diëtiste eet ik al (te) weinig.... en toch ben ik nu 25 kilo zwaarder dan "vroeger".

Maar helaas weet ieder ander voor mij, hoe ik het simpel kan oplossen.......
Juist doordat mensen je aanspreken op je gewicht, is het nog moeilijker om het een plekje te geven.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:46

Paula schreef:
Fiffill schreef:
Nee... ik spreek niemand aan op zijn/haar gewicht... en misschien zit er bij die kinderen ook wel meer achter. Er zijn wel veel te dikke kinderen (en volwassenen) helaas...

Toch vind ik het bij kinderen anders liggen omdat de ouders nog verantwoordelijk zijn voor wat het kind eet. Ik heb bijvoorbeeld een buurjongetje met zwaar overgewicht. Ouders benoemen dit ook, de oorzaak ligt duidelijk in het verkeerde eetpatroon (geven de ouders zelfs ook aan), maar vervolgens gebeurd er niets mee. Dan vraag ik mij soms af of ik ze er niet op aan moet spreken in het belang van het kind, wat er niets aan kan doen dat het te dik is en hier wel de problemen van ondervindt.

Maar als die ouders het zelf al aangeven, wat wil jij dan nog bereiken door 't ze te vertellen?

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:52

Anouk_17 schreef:
@ Sidera

Als iemand andere de schuld geeft van zijn of haar overgewicht is dat natuurlijk volkome onterrecht. Maar ik denk niet dat je hier veel aan kunt doen. Mensen vallen alleen af als ze zelf echt willen, er 200% voor gaan en wanneer die knop om gaat. Eerder zal er niets gebeuren.

Kan het niet meer met je eens zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:56

Ayasha schreef:
Relaxed schreef:

Ik moei me niet met mensen met overgewicht gezien die schijnbaar niet tegen dergelijke grapjes kunnen en daar steek ik écht mijn energie niet meer in. :D Maar ze zijn bij mij ook aan't verkeerde adres als ze er over komen klagen. :)

Pcies :j

suuzepuus

Re: Commentaar op mensen met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 18:03

Soms is er ook een reden waarom mensen zijn aangekomen. Je kunt er niet vanuit gaan dat het er binnen no time weer af is!
Als je niet weet waarom iemand (zeker als het in korte tijd is) veel is aangekomen/ dik is geworden vind ik niet dat je er over kunt oordelen. wel vind ik dat je het kunt vragen als je die bepaalde persoon kent. maar dat hoeft niet meteen op een lacherige/ neerbuigende manier.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 18:19

Ayasha schreef:
Relaxed schreef:

mensen met overgewicht zijn daar meestal behoorlijk gefrustreerd over, dus daar grapjes over maken ligt erg gevoelig.
ik denk ook niet dat mensen met een A-cup kunnen appreciëren als je daarmee zit te lachen, of zegt dat ze de bh dan maar moeten opvullen met zakdoekjes of weet ik veel wat ;)

Padoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 18:27

Waarom zou je dat doen? Een reactie op deze mensen kan idd erg kwetsend zijn. En wie weet kunnen ze er niet eens wat aan doen dat ze overgewicht hebben..Weet jij veel. Kan goed zijn dat mensen om medische redenen met dit probleem kampen. Denk aan een afwijking aan de schildklier ofzo?..

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 18:34

Als je echt overgewicht hebt weet je dat wel van jezelf, dat hoeft niet benadrukt te worden door anderen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 18:40

Even als reactie op de openingspost :

Ik ga er vanuit dat je een beetje de behoefte voelt om mensen op hun zwaarlijvigheid aan te spreken , met de beste bedoelingen :)

Maar er zijn niet alleen mensen die in de problemen kunnen komen door hun gewicht.

Er zijn ook mensen die in de problemen kunnen komen doordat ze roken , te weinig sporten , te veel geld uitgeven , enz. enz. enz.

Als je iedereen moet gaan "helpen" met goed advies dan kun je bijna iedereen in een winkelstraat wel af gaan , de 1 kan beter wat zelfverzekerder kijken , de ander kan zijn kind wel wat beter in de gaten houden , weer een ander zou niet zo in de groenten moeten knijpen , iemand heeft zijn tasje niet goed vast dus die kan makkelijk gepikt worden , iemand loopt in een wel heel erg overdreven parfumwolk , iemand loopt op hoge hakken wat ook weer niet zo gezond is , iemand eet iets dat niet goed is voor de tanden...enz.

Dan krijg je het er maar druk mee hoor :P

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 19:36

Ayasha schreef:
Relaxed schreef:

Jammer dat je generaliseerd Ayasha! Maar ik recpecteer je mening...

Ik ben dik echt dik en natuurlijk weet ik dat, ik heb nog nooit gemerkt dat iemand dat achter mijn rug om besprak, het zal best maar ik heb daar geen last van, gewoon omdat ik erg zelfverzekerd ben, en omdat ik weet hoe ik aan al die kilo's kom, ik slik medicijnen die deze bijwerking hebben. Mijn psychiater zei het vandaag nog,u heeft overgewicht en wat kan ik anders dan het beamen?

Ik zit er dus niet zo mee als ik erop wordt aangesproken..............

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 20:14

fojoe schreef:
mensen met overgewicht zijn daar meestal behoorlijk gefrustreerd over, dus daar grapjes over maken ligt erg gevoelig.
ik denk ook niet dat mensen met een A-cup kunnen appreciëren als je daarmee zit te lachen, of zegt dat ze de bh dan maar moeten opvullen met zakdoekjes of weet ik veel wat ;)

Als je kan lachen om je eigen situatie scheelt dat meestal al de helft van de frustraties. ;)

Fidele: joh, neem het niet zo zwaar op. :+

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 20:58

Ayasha schreef:
fojoe schreef:

Als je kan lachen om je eigen situatie scheelt dat meestal al de helft van de frustraties. ;)
dat is heel wat anders.
ik kan zelf meestal ook wel lachen om mijn overgewicht, en ben de eerste die er grapjes over maakt.
ik heb er dan ook niet echt complexen over.
wat nu ook weer niet wil zeggen dat ik mijn overtollige kilo's niet kwijt wil ;)
maar als je het er zelf al moeilijk mee hebt (soms heb ik dat ook wel eens), zijn grapjes wel het laatste wat je kan gebruiken.

bij een vriendin van me zijn beide borsten geamputeerd.
ze maakt daar zelf vaak grapjes over, en dan doe ik natuurlijk van harte mee.
maar geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om zomaar tegen een andere vrouw met een borstprothese te gaan grappen :n