Vrouwen verwacht in rok of jurk, ouderwets?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Re: Vrouwen verwacht in rok of jurk, ouderwets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:24

Oh en BTW, mijn halve familie komt uit Amsterdam, dus lijkt me niet dat ik een hekel zou hebben aan Noord-Hollanders ;)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:26

Hier in het heidense Noord - Holland gebeurt ook alles op zondag. Daar ben ik ook heel gelukkig mee. (heb in een eerder topic ook al toespelingen gehad op mijn woonplaats door BE)

Net als Karin zegt, ik wil gerust een lekkere rustdag, maar wel wanneer het mij uitkomt.

Even een belangstellend vraagje, wat als je dier ziek wordt, het hooi van het land moet en het is zondag? Wacht je met actie ondernemen tot maandag met het risico dat je een dier verliest, je een deel van je hooi oogst verliest, of gaan jullie dan wel actie ondernemen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:27

Je hebt pb, want ik weet me echt van de prins geen kwaad.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:28

Wat betreft de zondagsrust: in noodgevallen doe je gewoon wat je moet doen. Mensen die in de zorg werken gaan op zondag immers ook niet stil zitten, die mensen moeten gewoon geholpen worden. Wat geldt is dat de zondagsrust er is voor de mens, en de mens niet voor de zondagsrust. Even vrij naar de bijbel ;)

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:43

gr_roos schreef:
Hier in het heidense Noord - Holland gebeurt ook alles op zondag. Daar ben ik ook heel gelukkig mee. (heb in een eerder topic ook al toespelingen gehad op mijn woonplaats door BE)

Net als Karin zegt, ik wil gerust een lekkere rustdag, maar wel wanneer het mij uitkomt.

Even een belangstellend vraagje, wat als je dier ziek wordt, het hooi van het land moet en het is zondag? Wacht je met actie ondernemen tot maandag met het risico dat je een dier verliest, je een deel van je hooi oogst verliest, of gaan jullie dan wel actie ondernemen.

Dat vind ik eigenlijk ook altijd zo bizar.
Je mag niet werken op zondag, maar hoe zit het dan met de Da bv en de koeien moeten die niet gemolken worden?
mijn zus heeft een tijdje op de veluwe gewoond en ik vond het maar krom allemaal, zoals bv niet op zondag de bladblazer gebruiken in de stal maar de bezem was oke (niemand had last van het geluid ze woonde heel erg afgelegen)
Wie bepaald de regels nou eigenlijk, in welke bijbel staat dat er wel gemolken mag worden maar geen bladblazer gebruikt mag worden?
Geen verwijt naar niemand toe alleen puur interesse, hoe vul je nu de regels in voor jezelf in deze moderne tijd?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:45

Blue_Eyes schreef:
Wat betreft de zondagsrust: in noodgevallen doe je gewoon wat je moet doen. Mensen die in de zorg werken gaan op zondag immers ook niet stil zitten, die mensen moeten gewoon geholpen worden. Wat geldt is dat de zondagsrust er is voor de mens, en de mens niet voor de zondagsrust. Even vrij naar de bijbel ;)

Zo simpel is het....

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:49

Oke duidelijk, lijkt me eigenlijk ook wel wat die zondagsrust maar dat is dan puur eigenbelang.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:46

Haha voer het in Eppie!!!

Vind het een toppie discussie!

Roos, Ermelo is op de Veluwe, is een behoorlijk strenge gemeente dus denk dat de gewone kampioenschappen op zondag vanuit de gemeente al niet door mogen gaan.....

Ook ik zit op de Bible Belt en bij ons in de kring is de afspraak dat er op zondag geen wedstrijden worden georganiseerd geloof ik.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:48

Sodera schreef:
Roos, Ermelo is op de Veluwe, is een behoorlijk strenge gemeente dus denk dat de gewone kampioenschappen op zondag vanuit de gemeente al niet door mogen gaan.....

Om even een voorbeeld te noemen: het NK Endurance (een internationale wedstrijd onder FEI-vlag) vindt plaats op en rond het KNHS-centrum en duurt altijd drie dagen: vrijdag, zaterdag en zondag, waarbij de afstanden zelf op zaterdag worden verreden. De laatste keuringen van de paarden en de prijsuitreiking (officieel, met vertegenwoordiging vanuit de KNHS erbij) vinden op zondag plaats. Daarna is de wedstrijd pas écht afgelopen. Dat kan allemaal gewoon op Ermelo's grondgebied, daar heeft de gemeente niets over te zeggen. ;)

[Edit] Suffe tikfoutjes.
Laatst bijgewerkt door Karin op 03-11-09 18:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:49

ik vind het prachtig dat mensen op zondag zichzelf beperkingen opleggen vanwege een boek.

Met alle respect voor de mensen onder ons die geloven, maar wanneer ik op zondag iets wil gaan doen, doe ik dat gewoon. en houd ik net zoveel rekening met mijn medemens als op de andere dagen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:21

Blue_Eyes schreef:
Wat geldt is dat de zondagsrust er is voor de mens, en de mens niet voor de zondagsrust. Even vrij naar de bijbel ;)

Dat is ook maar jouw mening. Ik ken hele gemeenschappen die het daar niet mee eens zijn. :)

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:35

Shadow0 schreef:
Blue_Eyes schreef:
Wat geldt is dat de zondagsrust er is voor de mens, en de mens niet voor de zondagsrust. Even vrij naar de bijbel ;)

Dat is ook maar jouw mening. Ik ken hele gemeenschappen die het daar niet mee eens zijn. :)

Dat werd geplaatst naar aanleiding van een vraag van mij ;)
De vraag was hoe kon worden bepaald wat wel te doen op zondag en wat niet, ik vond het wel een passend antwoord eigenlijk :D

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:37

Jammer dat de discussie nu toch iets scherper wordt.

Om nog even terug te komen op de discussie wie WhiteRose en ik voerden:
Je bent duidelijk op je tenen getrapt en ik had niet anders verwacht. Ik heb het niet zozeer over jou in het bijzonder, maar vooral de streng-gelovigen die geen tv hebben en alleen het Reformatorisch dagblad lezen. Je kan zeggen wat je wil, maar die kranten zijn niet objectief. Uiteindelijk lezen en horen die personen alles via een reformatorische bril. Dus in die zin hebben zij gewoon oogkleppen op, alle informatie die binnenkomt is subjectief. En de dingen die niet binnen het plaatje passen? Die hoor je niet, mits verandert zodat het wel binnen het plaatje past.

Ik zeg niet dat jíj in het bijzonder naief bent, ik ken je niet, dus ik kan daar geen oordeel over uit spreken. Je zegt duidelijk dat je beide werelden hebt gezien en dat is alleen maar goed, ik heb respect daarvoor en dat meen ik oprecht.
Ik doel(de) vooral op de mensen die dat niet doen, die op die manier zijn grootgebracht en weigeren verder te kijken dan hun eigen wereld groot is. De wereld is groter dan hun omgeving, kerk en krant.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:38

eppie38 schreef:
De vraag was hoe kon worden bepaald wat wel te doen op zondag en wat niet, ik vond het wel een passend antwoord eigenlijk :D

Maar het is maar een van de vele mogelijke antwoorden, en mensen interpreteren het allemaal verschillend. Wat voor de ene een redelijk uitgangspunt is, is dat niet voor iemand anders.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:52

@DL_
Jij denkt dat die mensen wereldvreemd zijn, doordat ze geen tv kijken en "alleen?" het RFD lezen. Ze weten echt wel wat er in de wereld speelt hoor!
Er staan ook "gewone" berichten in de krant, zonder kerkelijke mening. Er staat echt niet onder elk bericht in het RFD "hier zijn wij het niet mee eens" of "God wil dit niet".
Ook het plaatselijke suffertje wordt gewoon gelezen.
Veel mensen hebben ook een abonnement op het regionaal Dagblad.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 20:01

Nee, je leest niet goed. Ik denk dat de mensen die geen tv kijken en alleen het RFD lezen wereldvreemd zijn. Niet dat die mensen geen tv hebben en alleen het RFD lezen, misschien een op het oog subtiel verschil, maar het maakt wel degelijk veel verschil in opvatting!!

Nee, zo letterlijk staat het inderdaad niet, maar het is wel degelijk allemaal aangepast. Even een leuk voorbeeld voor je, wellicht ook een onderwerp wat je aanspreekt:

wikipedia schreef:
De Bijbel is het belangrijkste boek van het christendom. In deze kringen is de Bijbel het Boek der boeken, het Heilige en onfeilbare Woord van God. In de Bijbel gaat het om God, de schepping van de hemel en de aarde, de schepping en de zonde van de mens, de redding door Jezus, het ware geloof in Jezus en de eeuwige bestemming van de mens in de eeuwige zaligheid of in de eeuwige duisternis. Bevindelijk gereformeerden geloven dat er een hel en een hemel is. Voor hen is de Bijbel onwrikbaar vast. De schepping heeft voor de bevindelijk gereformeerden ongeveer 6000 jaar geleden plaatsgevonden. In 6 etmalen van 24 uur schiep God toen de hemel en de aarde. Omdat God almachtig is kan die ook werkelijk zo zijn voor de bevindelijk gereformeerden. Ook staan er in de Bijbel veel wonderen. Mensen staan bijvoorbeeld op uit de doden. Dit wordt zonder meer geloofd, omdat God in Zijn almacht heerst over de dood en het leven. Het belangrijkste in de Bijbel is de komst van Jezus naar de aarde. Bevindelijk gereformeerden geloven dat Jezus mens en God tegelijk is. In Jezus is God op de aarde gekomen om mensen door zijn kruisdood te redden van de hel, de zonde en de satan. Door het geloof in Jezus als christus worden mensen gered. Het aanvaarden van de Bijbel noemen de bevindelijk gereformeerden het historisch of het verstandelijk geloof. Dit geloof is wel belangrijk maar niet genoeg. De beleving, de bevinding is voor deze mensen zeer belangrijk. Deze bevinding is namelijk de vrucht van het ware zaligmakende geloof, dat aan de mens – buiten diens medewerken om – geschonken wordt door God.

Zo staat het letterlijk op wikipedia. Wellicht waar, maar toch niet geheel objectief geschreven, en de (objectieve) lezer wordt toch al in een richting gestuurd.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 20:57

Dl ik vind het een beetje SF allemaal.
Ik denk dat het al is wat Shadow zegt er kunnen zoveel richtingen aan gegeven worden, ik heb wel regelmatig in de bijbel gelezen maar tjee zeg wat een teksten daar wordt ik echt niet vrolijk van, ik vind het meer opruien als ik het op mijn eigen manier uitleg (zoals ik het lees) dus kortom ik heb er niets mee en vindt het nog steeds een achterhaald iets eigenlijk maar nogmaals leven en laten leven toch.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 20:59

Dat wil ik eigenlijk al de hele tijd vragen, weet iemand waarom de vrouw een rok aan moet dan, op welk deel van het geloof is dat gebaseerd en waarom?
Nogmaals puur interesse en het beter willen leren begrijpen!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:03

Dat is te vinden in Deuteronomium 22:5.

Ik ben absoluut niet bijbelvast, maar dit zit er bij mij in sinds de keer dat ik zelf op zoek ben gegaan naar 'bewijzen' voor de opvatting dat vrouwen geen broek mogen dragen. ;)

[Edit] Gevonden: http://www.statenvertaling.info/dt_22.html

Citaat:
5 Het kleed eens mans zal niet zijn aan een vrouw, en een man zal geen vrouwenkleed aantrekken; want al wie zulks doet, is den HEERE, uw God, een gruwel.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:15

De toon alleen al van die zin. Ik vind het echt walgelijk. Zo gebiedend, alsof mensen zelf niet kunnen nadenken wat het beste voor ze is. Als er iemand zou zijn die zo zou oordelen, dan zou ik echt liever naar de hel gaan dan zulke geboden opvolgen.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:16

ayo schreef:
De toon alleen al van die zin. Ik vind het echt walgelijk. Zo gebiedend, alsof mensen zelf niet kunnen nadenken wat het beste voor ze is. Als er iemand zou zijn die zo zou oordelen, dan zou ik echt liever naar de hel gaan dan zulke geboden opvolgen.

Om maar even in stijl te antwoorden:

Amen. :+

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:29

Sodera schreef:
Haha voer het in Eppie!!!

Vind het een toppie discussie!

Ook ik zit op de Bible Belt en bij ons in de kring is de afspraak dat er op zondag geen wedstrijden worden georganiseerd geloof ik.

maar het NK SGW is per definitie niet in Ermelo ;)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:41

Ik ben wel erg benieuwd hoe de avond voor je is gelopen in rok, zeker na deze enorme discussie die eruit voort is gekomen.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:44

Tjee Karin daar wordt ik ook niet vrolijk van, wel bijzonder trouwens want vroeger liep niemand in een broek.

@even edit hoor, als ik het dus goed begrijp moeten man en vrouw zich onderscheiden door middel van hun kleding?
Toen de bijbel geschreven werd liep iedereen in een soort van laken zeg maar, waar is dat idee dan ontstaan dat vrouwen perse een rok moeten dragen?

Als niet gelovige snap je natuurlijk wel dat ik graag mannen in Burka's en rokken had zien lopen, maar dat is een beetje cynisme van mezelf natuurlijk.
Vooral de ongelijkheid tussen man en vrouw in het geloof is iets wat me echt heel erg stoort.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:49