Tieners, wat zou je doen als je nu zwanger was?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 14:25

_Marinke_ schreef:
Edit; dat is inderdaad iets nieuws over dat als jij voor je 21e stopt met werken je minimaal een MBO niveau 2 diploma moet hebben ;) En dat die het dan ook beter hebben is inderdaad niet altijd zo is een regeltje van de wet...

Dat is de startkwalificatie: minimaal een diploma havo, vwo of mbo niveau 2.

Karin @ [STW] Zonder diploma door het leven?

_Evelien

Re: Tieners, wat zou je doen als je nu zwanger was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 14:27

Ik ben nog maar 16 jaar, bijna 17. En ik zou het zeker weg laten halen, moet er niet aan denken nu al een kind.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 16:21

Oke, dankje Karin :) maar je bent dus als tiener wel verplicht om die diplomas te halen ;)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 16:26

_Marinke_ schreef:
maar je bent dus als tiener wel verplicht om die diplomas te halen ;)

Als je om wat voor reden dan ook (ziekte, zwangerschap, familieomstandigheden) vroegtijdig/tijdelijk met je opleiding stopt terwijl je die startkwalificatie nog niet hebt, dan zijn er heus wel manieren om dat later in te halen. Verplichting? Ja, maar er zijn toch echt wel oplossingen voor uitzonderingsgevallen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:02

Maar ze gaan niet voor elke tiener dit doen die in verwachting raakt en het wil houden...

Ze proberen je dan in eerste instantie wel op school te houden, door middel van je financieel te steunen bv. Zodat je de opvang voor je kindje kan betalen de kleding het eten en je ook nog je school kan doen.. Maar dit is verre van de meest handige oplossing..

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:03

Jaimyliefje schreef:
__Laura schreef:
Sorry maar ik vind niet dat iemand van 15 (jij in dit geval) dat kan beoordelen :+

Je haalt me de woorden uit mijn mond...

Sorry hoor, ik voel me ook even aangesproken want ik ben ook 15, maargoed anyways, wat heeft leeftijd te maken met of je iets kan beoordelen?
Het gaat - lijkt mij tenminste - om levenservaring en kennis, niet om leeftijd. Je hebt verschillende mensen van 15 hè, hele kinderlijke of heel volwassen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:03

_Marinke_ schreef:
Maar ze gaan niet voor elke tiener dit doen die in verwachting raakt en het wil houden...

Ze proberen je dan in eerste instantie wel op school te houden, door middel van je financieel te steunen bv. Zodat je de opvang voor je kindje kan betalen de kleding het eten en je ook nog je school kan doen.. Maar dit is verre van de meest handige oplossing..

Een leerplichtambtenaar (of sterker nog: de wet) kan je niet dwingen tot abortus of adoptie.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:11

Dat klopt, dus als jij het houd keuren ze het zeker niet af o.i.d. Wel proberen ze om jou op school te houden, dus zodra je na je bevalling weer naar school kan moet je ook naar school van hun.. En als jij aangeeft dat je dit niet kan betalen, helpen ze jou daar financieel in, en hier gaat het dus fout! ;)

Hierdoor kun jij er niet zijn voor je kind zoals je er zou moeten zijn, je hebt namelijk je verplichte schooluren die je moet volgen.. En dit brengt altijd effecten mee die niet meteen duidelijk zijn maar pas op latere leeftijd aan bod komen.. ;)

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:12

Ik was 17 toen ik zwanger werd, ik heb het toen wel gehouden en heb nu een schat van een zoon van 4 zelf ben ik nu 22.
Ik woonde al op mezelf mijn vriend werkte.
Dus er was geen reden om het kindje niet te laten komen, ik had sex gehad en had het echt wel veilig gedaan.
Maar als je oud genoeg bent voor sex..... Tja mijn gevoel was dat ik het moest houden gelukkig.
Mijn moeder heeft oma kunnen worden heeft mij zien trouwen.
Helaas is ze afgelopen April op 44 jarige leeftijd overleden maar ze heeft wel een trotse oma mogen zijn.
Ik heb een goed betaalde baan, en rooi alles zelf.
En ik kan zeggen dat ik trots op mezelf en mijn zoontje ben!!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:13

Waarom gaat dit fout?

Ik ken jonge moeders die met alle steun van ouders en school goed terecht zijn gekomen. Het ligt ook aan je eigen instelling natuurlijk - als jij je zwangerschap als een goede reden ziet om je opleiding niet af te maken, tja... dan kom je er niet natuurlijk.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:14

Ah, ik zie nu je edit.

_Marinke_ schreef:
Hierdoor kun jij er niet zijn voor je kind zoals je er zou moeten zijn, je hebt namelijk je verplichte schooluren die je moet volgen.. En dit brengt altijd effecten mee die niet meteen duidelijk zijn maar pas op latere leeftijd aan bod komen.. ;)

Datzelfde geldt IMO voor ouders die hun kind 5 dagen in de week naar de opvang brengen omdat ze allebei fulltime werken (en dan heb ik het niet over alleenstaande ouders die soms niet anders kunnen).

Kun je wel zeggen dat het in dat geval volwassenen zijn die daarvoor kiezen, maar het effect op het kind wordt er niet anders van.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:16

Karin ik heb mij opleiding ook gewoon af kunnen maken, ik zeg niet dat het makkelijk is maar waar een wil is is een weg.
Het was flink ploegen school en een kind en een huishouden maar het is me wel gelukt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:17

Precies Pascal, dat bedoel ik. :j

Waar een wil is, is een weg. En steun van je omgeving helpt daarbij natuurlijk wel enorm.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:18

Ik zie zwangerschap zeker niet als een goede reden om je opleiding niet af te maken.. :n

Het kan zeker wel, maar wat ik probeer te zeggen is dat het kind hier vooral nadeel aan merkt in een later stadium.. Als je dit dus wil voorkomen zou je je studie/cariere opzij moeten zetten.. ;) En dan merkt het kind hier nog een nadeel aan want de ouder is ook niet bepaald gelukkig want heeft zijn/haar droom niet na kunnen streven..

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:22

Karin schreef:
Ah, ik zie nu je edit.

_Marinke_ schreef:

Datzelfde geldt IMO voor ouders die hun kind 5 dagen in de week naar de opvang brengen omdat ze allebei fulltime werken (en dan heb ik het niet over alleenstaande ouders die soms niet anders kunnen).

Kun je wel zeggen dat het in dat geval volwassenen zijn die daarvoor kiezen, maar het effect op het kind wordt er niet anders van.

Nee dat klopt, en dat zeg ik ook in mijn eerdere posts beide is niet goed voor het kind ;)
Alleen een volwassen kiest ervoor (ik heb het dan ook niet over de alleenstaande moeders), en dit vind ik dan ook echt niet een goede keus van ze.. Of je kiets voor je werk en een goede cariere of voor kinderen. Die 2 dingen goed doen kan gewoon niet samen ;)

@ Pascal, maar jij bent nu 22 zie ik, mag ik heel onbeleefd vragen wat voor opleiding je dan hebt gevolgd en wat voor werk je dan nu evt. doet? (werk je parttime bv.?) Want dan is het ook even duidelijk of het over dezelfde soort situatie gaat ;)

Karin schreef:
Precies Pascal, dat bedoel ik. :j

Waar een wil is, is een weg. En steun van je omgeving helpt daarbij natuurlijk wel enorm.

Maar wat voor weg is er dan als je en voor je kind een juiste omgeving wilt geven waarin het kan opgroeien en een goede studie wilt volgen (/cariere maken)?

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:23

Marinke ik kan mijn zoontje alles geven wat hij nodig heeft.
En tuurlijk heb ik in het begin een hoop oppas nodig gehad, maar kan nou niet zeggen dat mijn zoontje een ander leven heeft dan de meeste kinderen.
Ik ben er uit school voor hem, knutsel met hem en doe leuke dingen met hem.
Ik heb de mazzel dat ik mijn uren zelf in kan plannen en dus werk onder schooltijden.
En mijn kind gaat echt niet merken in een later stadium dat ik zo'n jonge moeder ben geweest.
Ik erger me behoorlijk vaak aan andere kinderen die alleen maar drammel en zeiken, mijn kind hoeft dat niet te proberen hoor.
Leeftijd is echt niet het belangrijkste maar hoe jij zelf in het leven staat, en hoe jij de hele situatie gaat oplossen en handelen!

Ik heb een administratieve opleiding gevolgd en zit nu heerlijk op kantoor.
Ik werk idd alleen de uren die mijn zoontje op school zit, zodat hij er geen last mee heeft qua oppas enzo.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:24

_Marinke_ schreef:
Maar wat voor weg is er dan als je en voor je kind een juiste omgeving wilt geven waarin het kan opgroeien en een goede studie wilt volgen (/cariere maken)?

Een tussenweg? De wereld is niet zo zwartwit als jij het schetst. :)

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:25

Welke weg er dan is, geen sex hebben een foutje kan altijd gebeuren ook al doe je het nog zo veilig.

WIl je niet zwanger worden, heb dan geen sex.
Hoeveel voorlichting kijgen we tegenwoordig wel niet.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:29

_Marinke_ schreef:
Nee dat klopt, en dat zeg ik ook in mijn eerdere posts beide is niet goed voor het kind ;)
Alleen een volwassen kiest ervoor (ik heb het dan ook niet over de alleenstaande moeders), en dit vind ik dan ook echt niet een goede keus van ze.. Of je kiets voor je werk en een goede cariere of voor kinderen. Die 2 dingen goed doen kan gewoon niet samen ;)

Onder welke steen leef jij? Er zijn legio mensen die dat prima kunnen combineren.... Waarom bepaal jij voor een ander wat 'goed' is? Ik werk voor het grootste deel thuis, heb een eigen bedrijf en geef daarnaast les. De uren die ik lesgeef zijn mijn kinderen ondergebracht, bij oppas, op school of papa is thuis. De rest van de tijd ben ik moeder EN volop betrokken in het arbeidsproces. Wat nou, niet goed? En dit is een voorbeeld - zo gaat het bij mij. Ieder zijn manier hoor.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:31

Jij hebt het dus wel heel goed voor elkaar Pascal! Mijn respect heb je :j

Maar ik heb het dus over andere situatie's, zoals ook in mijn eerdere posts staat, het licht eraan hoelang de onstabiele situatie aanhoud. ;)

Jij hebt het in de jonge levensjaren van je zoon dus erg moeilijk gehad, maar hebt wel een leuke baan nu waar jullie heel goed van kunnen bestaan! Dat is perfect dan toch? :j Je geeft hem nu een stabiele situatie en hij is nog maar 4, dus ontzettend flexibel! En wat maken ze nou mee van hun eerste jaren?

Echter wordt het anders als jij een langere opleiding had (en over die tieners praat ik dus...) wanneer het veel langer aanhoud dat ze in een onstabiele situatie zitten.. Deze tieners hadden bv. een toekomst voor ogen met een goede functie, hiervoor moesten ze een lange opleiding volgen maar konden hun opleiding om welke reden niet doorzetten (bv. als je neit meer gesteund wordt na je 21e omdat je dan je mbo niveau 2 - havo - vwo - gymnasium diploma hebt gehaald) en de wet zegt ga maar werken om je kind en jezelf te onderhouden.. Hierdoor wordt je zelf ongelukkig en dit heeft ook een effect op het kind! ;)

Of de wet steund je nog wel, en jij blijft nog een aantal jaar langer op school.. Bent ondertussen 25/26 en klaar met je opleiding hebt een goed betaalde baan, en wilt graag door daar in.. Vaak zal er ook wel wat met je werkgever te regelen zijn, maar ook vaak niet.. maar het kind heeft ondertussen wel tot ong. z'n 9e (uitgaan van 16/17 kind krijgen).. in een onstabiele situatie gezeten? En wat als jij dan alsnog ongelukkig wordt omdat er niks met je werkgever te regelen is of als je nog 5 dagen van 8 tot 5 aan het werk bent bij wijze van? Dan heb je nog hetzelfde effect..
Laatst bijgewerkt door _Marinke_ op 28-10-09 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:32

Karin schreef:
_Marinke_ schreef:

Een tussenweg? De wereld is niet zo zwartwit als jij het schetst. :)

Een tussenweg houd dus wel in dat je van beide een beetje weg moet scheppen.. ;)
En dat wil je juist niet want je wilt beide goed doen!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:34

Pascal schreef:
Welke weg er dan is, geen sex hebben een foutje kan altijd gebeuren ook al doe je het nog zo veilig.

WIl je niet zwanger worden, heb dan geen sex.
Hoeveel voorlichting kijgen we tegenwoordig wel niet.

Tja maar dat is wel heel makkelijk gezegd.
Ik wil graag kinderen maar nu nog niet moet ik dan maar de komende 2 a 3 jaar geen sex meer hebben met mijn vriend?
Denk dat ik dan geen vriend meer heb tegen de tijd dat kinderen wel in ons leven passen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:37

Blue_Eyes schreef:
_Marinke_ schreef:

Onder welke steen leef jij? Er zijn legio mensen die dat prima kunnen combineren.... Waarom bepaal jij voor een ander wat 'goed' is? Ik werk voor het grootste deel thuis, heb een eigen bedrijf en geef daarnaast les. De uren die ik lesgeef zijn mijn kinderen ondergebracht, bij oppas, op school of papa is thuis. De rest van de tijd ben ik moeder EN volop betrokken in het arbeidsproces. Wat nou, niet goed? En dit is een voorbeeld - zo gaat het bij mij. Ieder zijn manier hoor.

Ik zeg niet dat dit niet goed is :? en bepaal ook niet voor anderen wat ze moeten doen, ieder z'n eigen leven ;)

Ik heb het over tieners die hun droom niet na kunnen streven, ongelukkig worden dus. Welk effect dit heeft op hun kind.
En over tieners/volwassen die fulltime op school zitten om hun opleiding af te maken en vervolgens fulltime aan het werk zijn. Als jij je opleiding goed wilt afronden, en je baan goed wilt doen hoe kun je er dan ook zo goed voor je kind zijn?

Ik ben nu eigenlijk heel nieuwsgierig hoe jij bezig bent met je bedrijf, wanneer de kinderen ook thuis zijn? Ik bedoel dit niet aanvallend of dat kan niet, nee ben dan benieuwd hoe dat dan gaat ;) Ik ben altijd nog maar 18, sta dus open voor nieuwe dingen en manieren. Ik beschrijf in mijn posts ook zoals ik het zie en het ervaar.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:41

Als ik deze post van jou lees:
Citaat:
Of je kiets voor je werk en een goede cariere of voor kinderen. Die 2 dingen goed doen kan gewoon niet samen ;)

Dan bepaal je dus feitelijk wel voor een ander wat goed is en wat niet. Want wat is 'een goede carriere'? Wat is 'goed doen'? Ook als het op kinderen aankomt? Wat is goed voor een kind? Is dat een aantal uurtjes per week naar het KDV of altijd thuis bij mama? Want ook dat is een discussie zonder einde. En wat is goed voor een moeder? Is dat 60 uur per week werken of helemaal niet, en alleen maar thuis zijn en het huishouden doen? Ik vind dat je daar erg stellig in bent.

Hoe ik het doe is heel simpel. Ik zit achter mijn pc en werk. Als ik een telefoontje moet plegen loop ik even de gang op. De kinderen spelen of soms kijken ze even tv. Als ze me nodig hebben dan ben ik er, maar als het niet urgent is moeten ze soms even wachten.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:45

Reactie op de OP, ik heb niet het hele topic doorgelezen.

Ik zeg nu(18jr.), wat ik op mijn 14e ook al zei: als ik nu zwanger word laat ik het weg halen.
Waarom?
Omdat ik een hele toekomst op school voor me zie. Ik heb het al 2x verknalt en dat kan ik me niet nog een keer veroorloven, ik mag van geluk spreken dat ik die 3e kans heb gekregen.
Als ik over een jaar een kind krijg, zit ik net in of net na de examen periode, een paar maanden later moet ik met een nieuwe (dure) opleiding beginnen, waar ik nu al hard voor moet werken en mijn ouders hebben ook gewoon het geld niet om me dan ook nog met een kind bij te springen.
Ook wil ik, als het eenmaal zover is, graag zelf mijn kind opvoeden en als ik daarnaast ook nog fulltime studeer en evt. een avond baantje om het allemaal te kunnen betalen, kan ik dat niet.

Ik zou het dan kunnen houden en het ter adoptie aanbieden, maar dat lijkt me verschrikkelijk moeilijk, na 9 maanden dat kindje in je buik te hebben gehad. En ook dan mis ik waarschijnlijk een groot dee van mijn examen periode. Dat wil ik er niet voor opgeven.