Duinbranden in Noord Holland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:15

lucienne schreef:
Toen stond er 500 vierkante meter tegelijk in de fik.
Maar 500 m2 is nog steeds niet veel! Misschien werd er 500 ha bedoeld?

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:17

pfoe, spannend! bij ons ruik je het ook enorm!!!

Caira

Re: Grote brand in duinen Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 09:20

Echt nog steeds? Hier ruik je wel wat maar niet heftig, alleen mijn kleding is verschrikkelijk

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:23

lucienne schreef:
Er is vanacht nog extra materiaal bij gekomen, dus er was wel degelijk behoefte aan extra materiaal/mankracht. Maar natuurlijk ook voor de aflossing.
(dit kregen we te horen van de brandweer zelf, was aan het werk in een restaurant in groet)
Het verhaal van die 500 meter was op het hoogtepunt van de brand.
Toen stond er 500 vierkante meter tegelijk in de fik.
Voor de bekenden in schoorl en omgeving. Om 1 uur vanacht was het vanaf waar de brand begonnen is tot ter hoogte van de zeeweg/berenkuil zwart.

dat zal ook wel degelijk lucienne dat er behoefte aan was..Met zulke branden altijd hoe meer hoe beter.. (heb toch ook gezegd niet zozeer als extra maar ook als aflos.. bedoelde dus wel beiden) maar mijn vriend is er NU voor de aflossing heen..

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:24

In het Noordhollands Dagblad hebben ze het over 500 hectare. Komt meer in de richting denk ik.
Laatst bijgewerkt door DendroFleur op 29-08-09 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:28

Caira schreef:
Hier Caira zelf,

De 5 paarden waren idd de onze, opvang had ik zelf geregeld maar ik mocht ze niet lopend vervoeren. Er bleek geen vervoer geregeld te zijn dus we mochten blijven. Helaas stonden ze een uur geleden alsnog op de stoep, we mochten nog net de poezen pakken en moesten opdonderen. paarden staan dus nog thuis, maar je ziet geen rook en geen vuur. Dus waarschijnlijk is de evacuatie voor de rook. We gaan nu proberen om nog even terug te gaan om de paarden te controleren maar de politie heeft beloofd dat ze geregeld gaan kijken.

Brand is grotendeels onder controle dus de paarden lopen geen direct gevaar.

Dat was dus ook mijn grootste angst.

Telkens hoorde ik via arno die aan het werk was bij een persbureau dat er straten meer bijkwamen. Het kwam steeds dichterbij en die lui zijn bikkelhard.

Ik vond het heel beangstigend ik stond daar in mijn eentje bij onze paarden, niemand kon me helpen omdat je het gebied niet meer inkwam. Ook ik moest kunst en vliegwerk uithalen om bij mijn paarden te komen (sluiproute).

In je eentje vier paarden wegbrengen is gekkewerk. Ik had al besloten dat ik ze vrij zou laten de weilanden van de polder in op het moment dat de ME ook ons deel van de straat ging ontruimen. Ja je moet wat op zo'n moment. Ik wilde niet dat de paarden niet zouden kunnen vluchten voor de brand.Eerst ontruimden ze het eind van onze straat, toen het midden van de straat en stonden ze nog op zo'n vijftig meter.

Je krijgt ook bijna geen info als je daar in je eentje staat, gelukkig via mijn mobieltje kreeg ik info van anderen die wel het nieuws konden volgen. Telkens 'weer een straat ontruimd, weer een, weer een, nog dichterbij' toen weer 'het vuur zit 50 meter van de duinrand af' en da's heel dichtbij :\

De paarden waren ook zeer onrustig door de rook en ook de paardjes in omliggende weilanden merkten dat er wat aan de hand was en hun instinct kwam op gang 'RENNEN!'.

Op een gegeven moment belde hippolyte van bokt goddank, haar paarden staan iets verder, dat ze trailers en auto's geregeld had. Ik had wel een trailer en geen trekauto. De buren hebben me geholpen de paarden lopend te verplaatsen naar het weitje van hippolyte zodat we in elk geval weer ietsje verder weg zaten.

Van daar uit zijn de paarden afgevoerd naar de Schermer en daar hebben ze de nacht doorgebracht.

In die tussentijd heb ik Caira nog even gesproken, toen was er nog geen sprake van evacuatie en nu lees ik dat ook zij hun huis uitgestuurd zijn, vreselijk zeg. Het is best een enorme emotionele impact, ze zijn gewoon keihard 'eerst de mensen, dan de dieren' en je kan hoog of laag springen ze laten je gewoon dubbelklappen, daar zijn ze ook voor opgeleid natuurlijk.

Het beklemmende gevoel dat je niet bij je beesten kan komen en dat als je er bent dat je weggestuurd kan worden en je dieren achter moet laten ik vond het verschrikkelijk |(

Sirenes waren onophoudelijk te horen en ik zag ME busjes aankomen, nog weer vijftig brandweerwagens, een helikopter, blusvliegtuigen etc etc Er reden politiewagens rond die maanden om iedereen binnen te blijven en ramen en deuren gesloten te houden. Zat ik daar, in de buitenlucht, want ik had geen huis bij de paarden. De rookontwikkeling was aan het begin zo erg dat ik een natte theedoek voor mijn mond moest houden en mijn ogen gigantisch prikten.

Ik ben heel blij dat er via bokt mensen klaarstonden om het vervoer van de paarden te regelen en dat het allemaal gelukt is :-) het was niet makkelijk, want je kwam het gebied gewoonweg niet meer ín.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 29-08-09 09:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:31

brr Arabesk, wat een hel ga je dan door, machteloos, niet wetende wat er komen gaat en in je hoofd het enige wat telt, je dieren die je zo gauw mogelijk in veiligheid wil stellen..Fijn dat mensen elkaar hielpen.'
Hoe is het weer daar nu? Hier regent het nog steeds, sinds gisteravond half 7 al, net een uurtje gestopt..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:34

het heeft behoorlijk geregend, maar als een vuur heel heet is, is dat letterlijk een druppel op een gloeiende plaat.

Ons mensen-huis is vijf km landinwaards van de brand af, dus ik weet nu helemaal niets, ook de journaals zijn nog niet 'bij'.

Ik ben gisteravond met stinkharen mijn bed ingerold, ik stink nog erger dan een gerookte paling, ik had gister vanaf 13h niet meer gegeten en bij de paarden had ik gelukkig nog een zakje aardappelpuree zodat ik niet helemaal van mijn stokje ging, maar lekker is anders %)
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 29-08-09 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 09:36

Lees maar even wat ik getypt heb Jantien, ben net thuis geweest. Momenteel is er een persconferentie

Sein brandmeester nog niet gegeven
Uitslag laatste metingen volgt tussen 09.00 en 09.30 uur. Afhankelijk van de uitslag wordt bepaald of bewoners terug naar huis kunnen. Op dit moment is dat nog niet mogelijk.
Heel veel rookontwikkeling in de nacht.
15 mensen hebben gebruik gemaakt van de noodopvang.
Om 09.30 uur informatiebijeenkomst voor bewoners in de Beeck, Molenweidtje 2 Bergen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 09:36

mennnnnn voel me net een paling, zo uitgerookt

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:36

tjee ik heb alles doorgelezen vanaf gisteravond tot nu. Wat een angst moeten jullie hebben. Zo onzeker allemaal. Maar ik vind het kei goed hoe jullie het allemaal met de paarden doen.
Hoe is het nu dan? Zijn jullie allen weer terug?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:37

Caira schreef:
Lees maar even wat ik getypt heb Jantien, ben net thuis geweest. Momenteel is er een persconferentie

Sein brandmeester nog niet gegeven
Uitslag laatste metingen volgt tussen 09.00 en 09.30 uur. Afhankelijk van de uitslag wordt bepaald of bewoners terug naar huis kunnen. Op dit moment is dat nog niet mogelijk.
Heel veel rookontwikkeling in de nacht.
15 mensen hebben gebruik gemaakt van de noodopvang.
Om 09.30 uur informatiebijeenkomst voor bewoners in de Beeck, Molenweidtje 2 Bergen.

nog steeds niet brandmeester :\

Ja lekker dan van die metingen, ik heb al die tijd gewoon in de buitenlucht gezeten, mijn longen voelen ook niet echt prettig aan nu, maar ja... ik heb gelukkig nooit gerookt, dus dat compenseert wel weer hoop ik....

Ik ga even bijlezen, want k ben net pas wakker.

Waar heb je de nacht doorgebracht?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 09:39

trouwens Jantien, bij de paarden was het niet afgezet hoor, dus dat is ook niet ontruimd denk ik, kon er zo heenrijden vanochtend. (via het fietspas welliswaar maar toch).

Denk dat de paarden nog het minste meegekregen hebben, dat ik bij de grote kudde kwam lagen er 2 uitgebreid te snurken

Heb de nacht bij mijn schoonzus doorgebracht.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:39

Brr ... een nachtmerrie.
Kippenvel hoe iedereen weer voor elkaar klaar staat..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:41

Wat een enorm heftig verhaal, zeg....... Brand is afschuwelijk..... Je staat echt doodsangsten uit....... ;(

En dat ze mensen eerst voor laten gaan, ja, nuchter gezien snap ik dat wel, maar als je dieren hebt, oh, ik moet er niet aan denken. Ik bedoel, je moet er toch niet aan denken dat je je dieren achter moet laten in die vuurzee????? Dus ik kan me de enorme paniek, de zorgen heeeeeeel goed voorstellen :j . Heel mooi om te lezen dat jullie elkaar allemaal hielpen (zo kunnen mensen gelukkig ook zijn, he ;) ) en ik hoop dat het bij iedereen goed is gekomen. Ik heb nog geen nieuws bij gelezen vanochtend en ik hoop maar dat er geen slachtoffers zijn gevallen........ Al hoewel er onder (wilde) dieren vast wel het e.e.a. gebeurd is........ ;(

Het is ook zo'n mooi gebied daar. Zonde, echt zonde. Ik wens alle mensen (met al hun dieren) in die omgeving heel veel sterkte toe!!! :(:)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:46

O, ik hoop zo dat jullie straks gewoon weer terug kunnen en dat het ergste achter de rug is...
Man, dat verhaal van Arabesk, kreeg er ook weer kippenvel van. 't Zullen je paardjes maar zijn. Wat moeten jullie allemaal een vreselijke nacht achter de rug hebben. :(:)
Nogmaals heel veel sterkte voor iedereen die er mee te maken heeft.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:48

Caira schreef:
trouwens Jantien, bij de paarden was het niet afgezet hoor, dus dat is ook niet ontruimd denk ik, kon er zo heenrijden vanochtend. (via het fietspas welliswaar maar toch).

Denk dat de paarden nog het minste meegekregen hebben, dat ik bij de grote kudde kwam lagen er 2 uitgebreid te snurken

Heb de nacht bij mijn schoonzus doorgebracht.

Gisteravond werden ze al wat soepeler, ik kon gelukkig ook nog mijn auto ophalen die nog bij de paarden stond.

Gelukkig hebben ze uiteindelijk de rest van de straat waaraan onze paarden staan niet ontruimd, maar ik wilde het niet afwachten, om de reden dat je dan dus verplicht je beesten moet achterlaten :(

Ik ga nou eerst even douchen :+ ik voel me ook paling :+

Nou sterkte! Ik hoop dat je snel weer naar de boerderij mag, want er is niets zo beangstigend als niet naar je beesten mogen.

En ik hoop dat wij weer terugkunnen met de paarden, want als we daar staan met trailers en we mogen er niet in, wordt al onze hulp ook niet vrolijk denk ik... -O- en waar ze nu staan kunnen ze niet blijven, aangezien die man morgen op vakantie gaat.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 09:50

Heel simpel, neem het grindpad naast het maisveld via de parallelweg. zet de auto's met trailers bij duinrand S en loop het laatste stukje over het fietspad

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:52

Caira schreef:
Heel simpel, neem het grindpad naast het maisveld via de parallelweg. zet de auto's met trailers bij duinrand S en loop het laatste stukje over het fietspad

Ok gaan we proberen, gister hadden ze die trouwens ook dichtgegooid...

Jullie zagen gister dat ik jullie nog even zag redelijk bleekjes trouwens, heel goed te begrijpen, je zit daar vast met je paarden, geen vervoer je kan ze niet weghalen, verschrikkelijk... :(:)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 09:53

Vanochtend heb ik dat pad genomen, niets aan de hand.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:53

Ik heb er kippenvel van wat een nachtmerrie en dan te bedenken dat ik totik vanmorgen bokt aanzette helemaal niet heb mee gekregen van deze ellende en dit drama. Ik hoop dat alles snel achter de rug is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:54

Welke gek steekt zoiets nou aan 8)7 * is even heel boos*

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 10:10

Caira schreef:
Echt nog steeds? Hier ruik je wel wat maar niet heftig, alleen mijn kleding is verschrikkelijk

Vannacht om 4u werd ik wakker; een vreselijke brandlucht! Ik heb alle ramen dichtgedaan. Dus de wind is blijkbaar vannacht even gedraaid.

Lees net (en vannacht om 4u ook nog even gekeken) dat alle dieren veilig zijn. Gelukkig! Ik hoop dat jullie allemaal snel weer terug kunnen.. :(:)

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 10:18

Ik dacht dat als ik wakker word dat het sein brandmeester gegeven was.
niet dus :\

Wat een vreselijke nacht hebben sommige gehad zeg!
maar fijn dat de paarden toch 'veilig' zijn :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 10:25

Caira schreef:

ik heb net gedoucht, zonder resultaat, mijn keel en mond blijven branderig aanvoelen en ik proef de hele tijd die geur

Nou wij gaan maar weer eens op pad, dingen regelen, paarden retour etc :+ hopen dat we onze eigen trek-auto nog kunnen maken vandaag, zodat we ook zelf kunnen rijden.

Oh lekker ik hoor hier ook nog weer brandweerwagens voorbij komen :? en net weer een helikopter.

Ik hoop dat je snel weer naar je beesten mag Caira!!