Vreemdgaan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:11

Rock schreef:
Want die mensen zijn er werkelijk zát!

....en gemiddeld na 5 jaar geven ze er de brui aan. Jee wat een waarde heeft het.

hc

Thaliaatjuh

Huertecilla schreef:
Thaliaatjuh schreef:
Hc je hebt niet maar 1 grote boze kerk hoor...... haha!!! Dat is wel heeeel ouderwets gedacht..

Nee, er zijn er drie.

hc

3 grote boze kerken, en ook heel veel die iedereen accepteren zoals ze zijn :)

Ik bedoelde daarmee niet dat jij ouderwets bent hoor, maar dat het een ouderwets vooroordeel id dat er in alle kerken zo gedacht word ;)

Thaliaatjuh

Huertecilla schreef:
Rock schreef:
Want die mensen zijn er werkelijk zát!

....en gemiddeld na 5 jaar geven ze er de brui aan. Jee wat een waarde heeft het.

hc

Wou dat we konden tellen hoeveel niet-getrouwde stellen er uit elkaar gaan B-)
Trouwen heeft daar niks mee te maken ;)

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:12

Uit het huwelijksformulier dat ik heb ondertekend:

Citaat:
Het is een grote zegen, als gehuwden kinderen mogen krijgen. Ook een huwelijk zonder kinderen kan echter zeer vruchtbaar zijn.

Citaat:
Dan [als je getrouwd bent] mag je van elkaar genieten, ook in seksueel opzicht.

Citaat:
Dan horen man en vrouw bij elkaar, voor altijd, op voet van gelijkwaardigheid.

Edit: oh ja, ik ben 'gewoon' lid van een kerk uit de gereformeerde hoek, hoor, niks wat niet bij de zogenaamde 'grote 3' hoort...

Anoniem

Re: Vreemdgaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:14

Heel mooie voorwaarden BE! :j

(en je weet hoe ik over de kerk denk ;) )

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:15

Ik heb er ook uit volle overtuiging mijn handtekening onder gezet :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:15

Ja zou ik ook bijna gedaan hebben ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:16

Onder de streep heb ík, hebben wíj geen problemen met/door vreemd gaan en ook geen schuldcomplexen, wel een kwalitatief geweldige duurzame relatie op basis van de ´open deur´.

Zet dát af tegen de eerste 17 paginas gevolgen van de schijnheiligheid.

Realiseer je dat je niet weet hoeveel kwalitijd je krijgt. Benut deze!

Doe ermee wat je wil :wave:

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:18

Doeg hc! :wave:

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:19

Jammer HC, dat je niet verder in discussie wilt gaan als iemand eens een keer jouw ongelijk bewijst.
Tot een volgende keer!

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:19

Huertecilla schreef:
Doe ermee wat je wil :wave:

hc

Niks dus :wave:

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:20

Benieuwd naar de rest, Rock? ;) Ik heb het erbij gepakt en vind het zelf wel erg mooi ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:25

Ik ga even lezen :j

Edit: las 'geplakt' in plaats van 'gepakt'

Ja ik wil het graag horen! :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:27

Ik ga voor diepgang en kwaliteit (bij 1 persoon) en niet voor oppervlakkigheid en kwantiteit (bij meerdere)!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:27

Ik ben even stevig aan het typen, komt eraan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:30

Tof! :D

Nou ja goed, ik heb dus zelf geen moeite met een open relatie als daar afspraken over zijn. Maar het moet niet zo zijn dat ik geen flauw idee heb waar mijn vent uithangt en wat hij daar met wie doet... :n

En samen genieten van een derde persoon heb ik ook geen moeite mee, en dat weet hij, al is het daar nog niet van gekomen :)

Maar als hij het achter m'n rug om met iemand anders zou doen, dan zou ik wel flink pissig worden ja. Alleen al vanwege het risico op geslachtsziekten dat ik zou lopen, maar ook omdat hij me blijkbaar niet genoeg vertrouwde (of dat dan aan mij ligt of aan hem laat ik even in het midden) om me te vertellen dat die behoefte er was.

Denk dat dat me nog het meeste pijn zou doen eigenlijk...

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:30

Slechte relaties stranden, in de ongehuwde en gehuwde vorm. Zie het verband wat dat betreft niet. :)
(Het hele 'hek'-verhaal van HC heeft misschien alleen betrekking op hem. Ken meer mensen die het prettig vinden om te trouwen, alles geregeld, gezellig dagje, ach, prima toch?)
Daarbij bevinden veel relaties zich binnen bepaalde kaders, wederom gehuwd of ongehuwd. Een open relatie kan ook plaatsvinden in een huwelijk.
Zo ook vreemdgaan, dat gebeurt overal, in huwelijken maar ook in gewone relaties.

Ik hoef niet te trouwen. :) Geen behoefte aan.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:39

Goed, komt de lap tekst waar ik mijn handtekening onder gezet heb ;)

Citaat:
Pieter en Ellen, die vandaag in het gemeentehuis zijn getrouwd, willen graag hier in de kerk belijden dat zij zich door God aan elkaar gegeven weten en elkaar beloven dat zij ook in hun huwelijk als volgelingen van de here Jezus willen leven. Zij krijgen daartoe straks de gelegenheid; aansluitend willen we met en voor hen om Gods zegen bidden. Ter inleiding zal nu eerst worden geschetst hoe we als christenen het huwelijk waarderen.

We gaan hierbij uit van de bijbelse verkondiging dat God de mens mannelijk en vrouwelijk geschapen heeft. Dat houdt in dat mannen en vrouwen volkomen gelijkwaardig zijn, alsook dat zij elkaar aanvullen. Wij geloven dan ook dat zij elkaar nodig hebben om mens te zijn zoals God het bedoelt. Een mens zal alleen in een samenleving van mannen en vrouwen voluit tot ontplooiing kunnen komen.

Het huwelijk is de meest intense en intieme vorm van samenleven van een man en een vrouw. Als zodanig kent God er een bijzondere waarde aan toe. Dat wil niet zeggen dat men getrouwd moet zijn om een zinvol leven te kunnen leiden. Integendeel, de christelijke levensovertuiging staat sympathiek tegenover mensen die er bewust voor kiezen om ongehuwd te blijven. Tegelijk geldt het huwelijk bijbels gesproken als de basiseenheid voor de menselijke samenleving. Het is bedoeld als een gemeenschap voor het hele leven, waarin het aan een man en een vrouw gegeven wordt elkaar te verblijden en te dienen, en om liefde en trouw te schenken en te ontvangen. De here Jezus zelf laat er geen twijfel over bestaan dat God daarbij denkt aan een zo innige gemeenschap dat zij slechts door de dood van een van beide partners verbroken zou kunnen worden. Het zo bedoelde huwelijk neemt dan ook de vorm aan van een verbond dat man en vrouw voor het leven sluiten. God neemt dat zo ernstig, dat hij er een afspiegeling in wil zien van het eeuwige verbond dat Hij sluit met zijn volk!

We moeten erkennen dat wij, mensen met zonden en zwakheden als we zijn, er niet altijd in slagen om aan die bedoeling van God te beantwoorden. Toch willen we als christelijk e gemeente aan die norm vasthouden. Daarom hechten we er grote waarde aan, dat deze diepe levenseenheid van man en vrouw slechts wordt beleefd binnen een officieel en publiek gesloten huwelijksverbond. Die functie heeft het wettige huwelijk, dat we dan ook van groot belang achten voor de kerk en voor heel de samenleving.

Het is duidelijk dat mensen niet lichtvaardig met elkaar dienen te trouwen. Het huwelijk vraagt om een goede voorbereiding en om een helder besef van de onmisbaarheid van Gods hulp. Het spreekt niet vanzelf dat de liefde standhoudt; de trouw aan elkaar kan danig op de proef worden gesteld door moeilijke omstandigheden van welke aard dan ook. Zonder vergeving en het brengen van offers zal men elkaar dan niet kunnen vasthouden. Ook in dat opzicht is het huwelijk een afspiegeling van Gods verbond met zijn volk!

Dat alles neemt niet weg, dat mensen het huwelijk uit Gods hand mogen ontvangen als een groot geschenk. Het is werkelijk een onuitputtelijke bron van vreugde, om samen mens te zijn als beeld van God. Dan deel je alle dingen met elkaar, zonder de ander de vrijheid te ontnemen. Dan sta je elkaar in alle omstandigheden terzijde, zonder de ander te overheersen of slaafs te volgen. Dan zoek je samen naar de wil van God voor je leven, en ondersteun je elkaar in de dagelijkse omgang met Hem. Dan mag je van elkaar genieten, ook in seksueel opzicht. Dan stimuleer je elkaar om verantwoordelijkheden te dragen in kerk en maatschappij. Dan creeer je een veilige plaats waarin je samen tot rust kunt komen maar waar ook ruimte is voor gastvrijheid.

Een bijzondere zegen is het, als gehuwden kinderen krijgen. De zin van een huwelijk is daartoe niet beperkt – ook een huwelijk zonder kinderen kan zeer vruchtbaar zijn. Maar de gemeenschap van man en vrouw is zeker ook bedoeld voor de voortgang van het menselijk leven. Daarom is het goed als gehuwden bereid zijn vader en moeder te worden.

Huwelijksbelofte:
Belijden jullie dat je in je huwelijk door God zelf geroepen bent tot liefde en trouw aan elkaar en beloven jullie voor God en zijn gemeente, heilig met elkaar te leven, elkaar nooit te verlaten, maar elkaar trouw te blijven in goede en kwade dagen, in rijkdom en armoede, in gezondheid en ziekte, zolang jullie het leven gegeven is? Dat jullie elkaar liefhebben, respecteren en helpen zoals het in de Bijbel geschreven staat?

Dat durfde ik gerust te onderschrijven, van ganser harte :D

En nu ga ik even aan mijn huwelijkse plicht voldoen - vent wil eten op tafel hebben :Y) :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:44

Haha!

Ik vind het op zich wel mooi, alleen is het voor mij persoonlijk storend dat er wordt gesproken over alleen mens kunnen zijn bij samenleven van man en vrouw... Maar dat is weer een hele andere discussie ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:45

Blue_Eyes schreef:
Dat durfde ik gerust te onderschrijven, van ganser harte :D
En nu ga ik even aan mijn huwelijkse plicht voldoen - vent wil eten op tafel hebben :Y) :D

Niet slaafs worden he ,hahahaha :D

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:59

Brainless schreef:
Ik ga voor diepgang en kwaliteit (bij 1 persoon) en niet voor oppervlakkigheid en kwantiteit (bij meerdere)!

Een open relatie waarbij één persoon je levenspartner is kan ondanks meerdere seksuele contacten kan meer diepgang en kwaliteit bevatten dan een gesloten relatie. Dit is nog steeds het keurslijf van de gemeenschap.. je moet bij één persoon gelukkig zijn en alles vinden en deze vlieger gaat dus vaak niet op. Daarnaast moet men zich vaker afvragen of monogamie wel bestaat en of je iemand wel lichamelijk moet vastpinnen in een relatie.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:00

Lovely1 schreef:
Een open relatie waarbij één persoon je levenspartner is kan ondanks meerdere seksuele contacten kan meer diepgang en kwaliteit bevatten dan een gesloten relatie. Dit is nog steeds het keurslijf van de gemeenschap.. je moet bij één persoon gelukkig zijn en alles vinden en deze vlieger gaat dus vaak niet op. Daarnaast moet men zich vaker afvragen of monogamie wel bestaat en of je iemand wel lichamelijk moet vastpinnen in een relatie.

Ik moet niets, ik wil bij 1 persoon gelukkig zijn en dat gaat al 18 jaar goed!
En monogamie bestaat wel in onze relatie.
Wij vinden beide dat meerdere seksuele contacten geen diepgang geeft in onze eigen relatie.

Als een stel daar samen voor kiest is dat super, maar dat geld voor alle keuzes die samen worden gemaakt.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 04-06-09 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:03

Lovely1 schreef:
Brainless schreef:

Misschien kunnen we wél besluiten dat alletwee de vormen ok zijn, zolang iedereen maar instemt met hetgene wat hij/zij (en partner) graag wilt :D .

Lijkt me geen slechte conclusie zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:04

Ik denk inderdaad dat dat de manier is... Hoe je leeft maakt niet uit, als je het er allebei maar mee eens bent! :j

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:06

Daar ben ik het helemaal mee eens. Als zowel jij als je partner happy zijn met wat jullie hebben afgesproken betreffende vreemdgaan is er niets aan de hand :j