BraveSpots schreef:Huertecilla schreef:Het probleem ontstaan wanneer gelovigen geloven dat ze het absolute gelijk hebben en dus de niet-gelovigen dwalen. Dát is waar geloof de rechten van anderen schendt.
Het komt er weer op neer dat wanneer je stelt dat 'God bestaat' je vooraf al elke andere mening ontkent.
Je kan als gelovige alleen geloven dat God voor JOU bestaat, niet als absoluut feit. God bestaat namelijk mogelijk wel, mogelijk niet en je kan hooguit voor jezélf vinden dat deze bestaat.
De kern van het probleem is in het geheel niet dat er mensen zijn die in een god geloven maar dat schokkend omvangrijke stromingen gelovigen stellen dat hun god bestáát en daarmee elke andere beleving als dwaling bestempelen. Dit behoeft net zo min als de vrijheid te geloven enige discussie: het is tegen de rechten van de mens; die heeft nl. de vrijheid iets ánders te 'geloven'.
hc
Dit stukje heeft echt precies weer hoe ik erover denk, en wat me bij discussies over geloven tegen de borst stoot.
Het voelt soms alsof gelovigen mij wel veroordelen om het feit dat ik niet geloof, terwijl ik helemaal niet vind dat zij fout bezig zijn.
Dus mogen christenen ook geloven dat God bestaat. Je kunt niet zeggen God bestaat wel, maar niet voor jou, dat is een kromme redenatie, óf Hij bestaat, óf Hij bestaat niet.
En als anderen geloven dat Hij bestaat, wat is dan het probleem? Zij hebben net zo goed recht op een mening als jij.