dwaallicht schreef:Weet je wat ik soms denk?
Als er nu vandaag de dag een "leider" zoals Hitler zou opduiken, die bijvoorbeeld alle Marokkanen zou willen verdelgen, dan zou half Nederland er zó gebrainwasht achter aan huppelen. De mensheid is echt niet veel beter geworden.
Ik denk ook dat het goed is om kinderen te laten zien wat er voor verschrikkelijks is gebeurd in die kampen, én om te benadrukken dat dit kan gebeuren wanneer je zelf je hersenen niet meer gebruikt maar blindelings een leider volgt. (de film das experiment vind ik heel verduidelijkend...iedereen zou die moeten zien.) Anders blijft het voor sommige kinderen niet meer dan "lekker griezelen" een soort attractiepark, wat ik soms wel denk bij mensen die wél d enge plaatjes willen zien, maar niet de historie willen weten...
Eng is dat he?
Vreselijk, hier maak ik me echt zorgen om. Ook om het groeiende antisemitisme van de laatste jaren. Dat maakt me echt heel nerveus, dat haat tegen groepen er nog steeds is.
Ik werk een paar op het joods cultureel festival in Apeldoorn, en ieder jaar worden er weer meer vlaggen die in de stad hangen verbrand of op een andere manier gesloopt.
Ik kan het mijn oma niet kwalijk nemen dat ze niet naar Duitsland wil, en dat de goede vriendin van mijn moeder die Auschwitz overleefd heeft die duitse was ook niet, dat ze geen Duits meer wil spreken.
En ook vind ik het niet gek dat mijn moeder nooit op vakantie naar Duitsland wilde. En het is niet omdat het de Duitsers nu nog kwalijk wordt genomen maar om bijvoorbeeld de taal die er gesproken wordt die ze doet herinneren.
En TS; zo'n oorlog sluit je niet af, zoiets moet je je hele leven bij blijven, en hoor je aan je kinderen te vertellen zodat het niet nog eens gebeurt.