Auschwitz. Wie is daar geweest?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:00

mysa schreef:
Al een paar keer is Hitler hier gekwalificeerd als 'geniaal', superintelligent of gewoon heel slim. Ik heb een aantal biografieën gelezen en daaruit kun je concluderen dat hij hooguit een geniaal demagoog was, beslist geen geniale persoonlijkheid in het algemeen, noch hyperintelligent!

Als dat op mij sloeg, heb je me niet goed begrepen. Ik zei dat hij psychologisch geniaal was. Hij wist de psyche van de mens uitstekend te bespelen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:01

Hij kon idd ook heel goed toespraken houden, sleepte iedereen daarin mee, dus was hij een uitstekende pion.
Vergeet niet dat op het eind van de oorlog hij gewoon gek was

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:02

toch nog even reageren:

[quote="pharagirlke] Een kind van 9 is potverdikke wel bekwaam genoeg om dit te begrijpen of iig te begrijpen dat het niet "hoort". [/quote ]

Vertrouw mij, kids met een cognitieve achterstand of stoornis vaak helemaal niet. Daarbij komt het op mij over of dit kind gewoon wat roept zonder het besef te hebben wat het inhoudt.

Citaat:
Als je opvoedkundige adviezen geeft voor moeilijk opvoedbare kinderen, zorg dan wel dat je er wat van weet... :\ Alsof deze kinderen nog niet genoeg met slechte opvoedingsmethodes geconfronteerd geweest zijn. (anders zat hij daar immers niet). Snap echt niet dat mensen adviezen geven over zulke kinderen die sowieso al enorm kwetsbaar zijn zonder er ook maar iets van af te weten :\

gelukkig ben ik de proffessioneel opvoeder op een behandelgroep en heb ik dus zeker wel theoretische onderbouwing. Beter eerst even lezen voordat je dit soort scherpe uitspraken doet als student zijnde.
Ik kan het je allemaal piekfijn uitleggen in een pb, want dat hoort hier niet thuis.
Het kwam er inderdaad wat onhandig uit van mijn kant, maar goede onderbouwing kan ik je zo geven, geef maar een gil ;)

verder:

Films als the wave, the experiment etc. geven zo'n duidelijke weergave en inzicht in hoe zoiets kan ontstaan, maar ik denk, kijkend ook naar de onderzoeken, dat het niet voorkomen kan worden. Zet de juiste combinatie van omstandigheden bij elkaar en het kan zo nog een keer gebeuren. Gelukkig zijn mensen er nu wel extra waarzaam op, maar als de economie slecht gaat en mensen worden wanhopig, wordt er altijd een zondebok gezocht...

Hitler was zeker wel boven intelligent en charismatisch, maar had behoorlijke problemen op het gewetensvlak....

mysa

Re: Auschwitz. Wie is daar geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:12

Wat gek, Hitler was degene die beweerde dat hij geniaal was (en uiteraard ging het clupje om hem heen daar graag in mee, Goebbels voorop) Blijkbaar was hij dus zo overtuigend dat meer dan 60 jaar na zijn dood, hij nog immer als geniaal wordt beschouwd.

En nee, Nikka, het ging niet alleen om jouw uitstpraak, het is hier al meerdere keren genoemd.

En Echwel: hij was al lang voor de oorlog 'gek', tenminste, megalomaan valt bij mij onder gek.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:18

Het is maar welke betekenis jij geeft aan geniaal. Het jouwe word gevormd uit jou referentiekader, voor iemand anders is het gewoon anders geladen.
Spijtig dat op zoiets gediscussieerd word.

Voor mij is meester manipulator zeker een speciaal talent, ongeacht waar het uit voorkomt. En betekent beslist niet dat je opkijkt naar die persoon of de daden goedkeurt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:19

Vaak grenst genialiteit aan waanzin, dus hij had wel iets maar wat???
Het clupje om hem heen was zo mogelijk nog verrotter dan hij, die hebben de gaskamers bedacht enz enz, toen aan hem voorgelegd wetende dat hij het geweldig zou vinden

edit tikfout
Laatst bijgewerkt door Echwel op 19-01-09 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:21

Waarom is het zo spijtig dat daarover gediscussieerd wordt? Bedoel je dat het niet relevant is? Omdat het topic oorspronkelijk ging over wie er wel eens in A. is geweest? Dan heb je gelijk, maar van die vraag zijn we toch al heel erg ver afgeweken. Maar o.k. ik zal er niet op doorgaan.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:23

mysa schreef:
Waarom is het zo spijtig dat daarover gediscussieerd wordt? Bedoel je dat het niet relevant is? Omdat het topic oorspronkelijk ging over wie er wel eens in A. is geweest? Dan heb je gelijk, maar van die vraag zijn we toch al heel erg ver afgeweken. Maar o.k. ik zal er niet op doorgaan.

Nee je verstaat me verkeerd, bedoel gewoon dat geniaal afhangt van je referentiekader.
Dus wat jij eronder verstaat, zal een ander in zijn discussie iets anders onder verstaan. Daarom is het niet echt goed om erover te discussieren omdat je allemaal een ander brilletje op hebt.

Verder vind ik de discussie juist interessant

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:46

Ondanks dat TS vindt dat we haar topic ver**** hebben, moet ik toch even zeggen dat ik het ontzettend knap vind dat we al 23 pagina's over een moeilijk en zwaar onderwerp kunnen discussieren zonder een enigste mod opmerking. Volgens mij zijn er niet veel topics waar dat lukt. +:)+

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:47

dwaallicht schreef:
Weet je wat ik soms denk?

Als er nu vandaag de dag een "leider" zoals Hitler zou opduiken, die bijvoorbeeld alle Marokkanen zou willen verdelgen, dan zou half Nederland er zó gebrainwasht achter aan huppelen. De mensheid is echt niet veel beter geworden.

Ik denk ook dat het goed is om kinderen te laten zien wat er voor verschrikkelijks is gebeurd in die kampen, én om te benadrukken dat dit kan gebeuren wanneer je zelf je hersenen niet meer gebruikt maar blindelings een leider volgt. (de film das experiment vind ik heel verduidelijkend...iedereen zou die moeten zien.) Anders blijft het voor sommige kinderen niet meer dan "lekker griezelen" een soort attractiepark, wat ik soms wel denk bij mensen die wél d enge plaatjes willen zien, maar niet de historie willen weten...

Eng is dat he?
Vreselijk, hier maak ik me echt zorgen om. Ook om het groeiende antisemitisme van de laatste jaren. Dat maakt me echt heel nerveus, dat haat tegen groepen er nog steeds is.
Ik werk een paar op het joods cultureel festival in Apeldoorn, en ieder jaar worden er weer meer vlaggen die in de stad hangen verbrand of op een andere manier gesloopt.

Ik kan het mijn oma niet kwalijk nemen dat ze niet naar Duitsland wil, en dat de goede vriendin van mijn moeder die Auschwitz overleefd heeft die duitse was ook niet, dat ze geen Duits meer wil spreken.
En ook vind ik het niet gek dat mijn moeder nooit op vakantie naar Duitsland wilde. En het is niet omdat het de Duitsers nu nog kwalijk wordt genomen maar om bijvoorbeeld de taal die er gesproken wordt die ze doet herinneren.
En TS; zo'n oorlog sluit je niet af, zoiets moet je je hele leven bij blijven, en hoor je aan je kinderen te vertellen zodat het niet nog eens gebeurt.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:48

MandyR schreef:
Ondanks dat TS vindt dat we haar topic ver**** hebben, moet ik toch even zeggen dat ik het ontzettend knap vind dat we al 23 pagina's over een moeilijk en zwaar onderwerp kunnen discussieren zonder een enigste mod opmerking. Volgens mij zijn er niet veel topics waar dat lukt. +:)+

jaa :) goed van ons.
Trouwens was mijn reactie op jouw aanvulling geen aanval hoor ;) dat wilde ik nog even zeggen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:53

Alex mijn zus werkt bij de joodse gemeente in buitenveldert je wil niet weten hoe het daar af en toe toegaat, vooral jongeren die opmerkingen maken.
Dan denk ik zeker als het marokaanse jongeren betreft van jongens ik discrimineer jullie niet waarom doen jullie ons dit dan wel aan

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:54

Alexx schreef:
En TS; zo'n oorlog sluit je niet af, zoiets moet je je hele leven bij blijven, en hoor je aan je kinderen te vertellen zodat het niet nog eens gebeurt.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:56

Ik heb toevallig van de week Roots gekeken en ook daar ging het over het doorvertellen aan je nageslacht, heel belangrijk

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:57

In de quest stond een stuk over hitler en andere dictators, maar hij ligt boven ergens in de puinhoop. Ik zal hem zo zoeken

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:02

Alexx, ik zag het ook niet echt als een aanval maar, ook een aanvulling moet correct zijn dus ik heb je gewoon nog even verbeterd.
Het kan ook zijn dat wat er op de websites die ik gevonden heb staat, niet klopt, dat weet ik natuurlijk niet.
Als je Deens kan lezen wil ik die sites wel vermelden.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:02

Ik ben er nog nooit geweest maar het lijkt me wel erg leerzaam om er eens naar toe te gaan. heb je de film over Sobibor (weet niet zeker of het goed gespeld is) wel eens gezien die is erg aangrijpend

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:10

over de opstand in Sobibor Magriet? Weet trouwens niet meer zeker of dat in Triblinca of in Sobibor was.

@Mandy, nee helaas spreek het niet ;) mijn moeder moet zo lezing geven over ''wat zou jij doen" in de tweede wereld oorlog. En daar gaat ze ook vertellen over deze duitse dokter. En ze had ook allerlei namen waarvan ze niet wist hoe ze ze moest uitspreken in het Deens, maar volgens mij heeft ze contact gehad met een Deen die het haar verteld heeft ;)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:11

Ik ben daar ook bang voor, als ik in amerika zie hoe snel mensen omslaan en achter de president lopen.
Wat als het nu ook één is die mooi begint en dan in het midden omslaat. Puur theoretisch maar uiteindelijk baseren ze zich ook op beloftes en een goed sprekend persoon
Ik denk dat we ooit wel eens de geschiedenis zullen herbeleven.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 19-01-09 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:13

Alexx schreef:
over de opstand in Sobibor Magriet? Weet trouwens niet meer zeker of dat in Triblinca of in Sobibor was.

;)

Klopt en dat er toen veel mensen zijn ontsnapt. Dat was Sobibor. Ik heb die film hier thuis en al verschillende malen gezien en dat voor iemand die nooit films kijkt. Deze film raakt mij echter diep

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:17

ja het is ook echt een goede film. Met Rutger Houwer he? Ik geloof dat wij hem ook ergens hebben. Ik heb hem in ieder geval gezien

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:19

Alexx, als ze nog meer wilt weten mag je wel pb'en.
Volgens de gegevens die ik heb kunnen vinden was die duitser geen doktor hoor. Misschien dat hij ergens afgestudeerd was dat hij de titel "dr" of "drs" mocht dragen maar, hij heeft niets met medicijnen ed. te maken.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:21

Ik heb trouwens een interessant boek over interculturele communicatie en samenleving. Pinto heeft een hele theorie over het communiceren in verschillende culturen. De marrokaanse en de nederlandse heeft hij naast elkaar gelegd en het is bijna schrikbarend, zo tegenovergesteld zijn deze twee culturen!!!
Op het moment dat ik het las sloeg de schrik pas echt om mijn hart omdat je een wel erg open en ruimdenkend persoon moet zijn, wil je andermans normen en waarden (die totaal haaks staan op die van jou) respecteren. Helaas zijn niet alle mensen in staat op deze wijze in het leven te staan en ik ben bang dat het nog een keer zal gaan escaleren.
Inderdaad, zoals eerder gezegd werd over vervolging: Pim Fortuin was favoriet in Nederland, maar wie zegt dat als hij volmacht had gehad ook niet uit had kunnen groeien tot iemand met kwade bedoelingen? Hypothese hoor, ik ben daar wel benieuwd naar.

XChrisjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:22

Ik weet nog goed wat het met me deed toen ik die boog onderdoor liep, "Arbeit macht frei"
Je kon een speld horen vallen, er groeide niets en het was een gevoel dat je bekroop, dat met geen pen te beschrijven is.

Het is alweer 17 jaar geleden dat ik er geweest ben, ik was net 18 of moest het worden...mijn ouders hebben beide de oorlog meegemaakt,
mijn vader was 14 toen hij uitbrak en van kleins af aan ben ik opgegoeid met de oorlog.
Wat me nog vooral bijstaat van Auschwitz, is de ellelange vitrines met haren, vlechten, brillen, koffers, protheses, allemaal ooit van
iemand geweest. Foto's van mensen, uitgemergeld, blikken die niets zeggen... ofdat gevoel niet meer bestaat. Althans niet voor hun,
ze zijn alles kwijt, alles wat ooit hun hart vervulde is veranderd in steen, grijs en niets meer zeggend.

Kleding in de vitrines wat onder het bloed zit, soms draaide m'n maag om. Maar vooral de stilte op het terrein, je hoor geen vogeltje
fluiten. De gaskamers, zo laag..ik kon de plafonds aanraken,hoorde stemmen en de angst van een ver verleden.
Daarna krijg je een ruimte, waar de verbrandingsovens staan, een bloemstuk ligt moederziel alleen op een soort van brancard waar de
lijken mee in de ovens worden gereden.
En weer die ellenlangestilte, gekuch en geschuifel van de mensen die erlangs lopen en hun ogen teneer slaan.

Het spoor wat achter de deuren verdwijnt en het andere spoor dat naar Birkenau lijd, het "betere" kamp werd verteld.
De barakken, hutje mutje volgestouwd met bedden, drie hoog en o zo klein en smal. In de hoek een kachel die de capiciteit nog niet voor een klas lokaal zou
hebben.
Het sanitair, wat je nauwelijks zo mag noemen, een gat in een paar planken..meer is het niet.En niet 1 gat, maar een rij met gaten, je
kon met 10 man tegelijk naar de wc, prive had je niet en dan hebben we het nog niet over de hygienische omstandigheden die er niet waren.

"Arbeit macht frei"

Zoiets mag NOOIT meer gebeuren.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:23

Alexx schreef:
ja het is ook echt een goede film. Met Rutger Houwer he? Ik geloof dat wij hem ook ergens hebben. Ik heb hem in ieder geval gezien

Rutger Hauer ;) http://www.moviemeter.nl/film/3716