Christenen tegen homosexualiteit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Re: Christenen tegen homosexualiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 14:18

ikbenfilou schreef:
Bij Jehova getuigen wel die vinden lesbische en homo,s allemaal raar en dat mag niet volgens hun.

Maar Christenen doen daar toch niet moeilijk over,als dat wel zo is vindt ik dat best raar.

Jehova's zijn ook christenen Knipoog

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 14:47

katiavl schreef:
Mloei schreef:

Wie zegt dat de bijbel het in 3000 jaar ziet? Misschien ging daar wel een veel groter tijdperk overheen. Vanaf de geboorte van Jezus (wel frapant trouwens dat de hele wereld déze telling aanhoud!) zijn we begonnen met het tellen van de jaren. Daarvoor is er veel meer jaar dan 1000 geweest hoor! Noach werd alleen al iets van 800 jaar oud. Tel maar op Knipoog

Maar het verhaal van noah lijkt zo sterk op het verhaal van gilgamesh en deucalciondat is veel ouder.
Zoiets heb ik dan mijn vraagteken over.

Misschien maakten ze wel alle 3 dezelfde zondvloed mee. Knipoog
Gilgamesj stamt uit de sumerische mythologie en deucalcion uit de griekse. Beide polytheistsich, dus zo wie zo al ver verwijderd van het christendom, en dat alle 3 de verhalen over dezelfde persoon gaan is heel goed mogelijk, maar dat wil niet zeggen dat het ouder is, aangezien Noach voorkomt in het oude testament en niemand weet wanneer de zondvloed geweest zou zijn. Ergens tussen 3000 vc en het jaar 0 dus, en dat is niet onaannemelijk.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:06

Mystica schreef:
ikbenfilou schreef:
Bij Jehova getuigen wel die vinden lesbische en homo,s allemaal raar en dat mag niet volgens hun.

Maar Christenen doen daar toch niet moeilijk over,als dat wel zo is vindt ik dat best raar.

Jehova's zijn ook christenen Knipoog

Veel christenen, zien Jehova's niet als christen omdat er essentiele verschillen bestaan.
Jehova's hebben wel meer dan twee belangrijke verschillen.
1) Ze ontkennen de opstandig van Jezus als Gods Zoon.
2)Er wordt heel anders gedacht over het ontstaan van de aarde. de Christelijke bijbel zegt in genesis 1 en deuteronomium 20 dat God
de aarde in 6 dagen gemaakt heeft. Jehova's geloven dat die 6 dagen lange periodes van vele jaren zijn geweest.
Zo zijn er vast nog meer verschillen te noemen.

De Jehova's hebben ook een eigen bijbelvertaling " de nieuwe wereld vertaling" die afwijkt van de christelijke vertalingen op een heel aantal punten. Vaak zijn dit subtiele verschillen, die echter wel de text boodschap veranderen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:18

@ sdi: als dat waar is, vind ik dat een vrij stomme beredenering, aangezien elke stroming van het christendom verschillen heeft qua precies geloof en wat er in hun bijbel staat. Denk alleen al aan het verschil tussen het aantal "boeken" tussen Katholieken en protestanten.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:29

anneliesdj schreef:
Maar de vraag is wel waarom er dan strijd was met je moeder.
Was dat puur omdat je homo bent of omdat je het ook in praktijk brengt?

Even om op terug te komen, omdat je homo bent. En tuurlijk breng je dat in de praktijk, er verandert veel, je komt met iemand van hetzelfde geslacht thuis...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:49

Mystica schreef:
katiavl schreef:
Maar het verhaal van noah lijkt zo sterk op het verhaal van gilgamesh en deucalciondat is veel ouder.
Zoiets heb ik dan mijn vraagteken over.

Gilgamesj stamt uit de sumerische mythologie en deucalcion uit de griekse. Beide polytheistsich, dus zo wie zo al ver verwijderd van het christendom, en dat alle 3 de verhalen over dezelfde persoon gaan is heel goed mogelijk, maar dat wil niet zeggen dat het ouder is, aangezien Noach voorkomt in het oude testament en niemand weet wanneer de zondvloed geweest zou zijn. Ergens tussen 3000 vc en het jaar 0 dus, en dat is niet onaannemelijk.

Ik vind dat wel onaannemelijk. Want zoals ik eerder al schreef zijn er zo'n 10.000 jaar vc rendierjagers geweest, en eerder nog voedselverzamelaars. Dat is niet allemaal in die 3000 jaar gepropt. No way

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:02

Mystica schreef:
@ sdi: als dat waar is, vind ik dat een vrij stomme beredenering, aangezien elke stroming van het christendom verschillen heeft qua precies geloof en wat er in hun bijbel staat. Denk alleen al aan het verschil tussen het aantal "boeken" tussen Katholieken en protestanten.

Binnen het christendom bestaan een heleboel verschillen. maar iets wat we allemaal gemeen hebben is de dat we geloven in de opstanding van Christus Jezus.
Dat hebben de Jehovas niet Knipoog

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:04

ik vraag me af, kan je ook gewoon in God geloven zonder de bijbel enzo erbij?

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:04

Val zomaar even binnen Bloos

Ik ben christelijk opgevoed, zelf weet ik nog niet helemaal of ik het nog ben maar denk het wel.

Ik ben niet tegen homosexualiteit. Ik vind dat iedereen zich zelf mag zijn. En ik respecteer iedereen zoals die is homo of niet. Ik vind het alleen wat minder als ze in het openbaar gaan zoenen.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:06

BraveSpots schreef:

Ik denk het wel. Ik ben ook gelovig maar ga nooit naar de kerk. Vind in niks aan! Zegt me moeder je bent christelijk dan ga je naar de kerk. Dan zeg ik ik heb voor toch voor god gekozen? Niet de hele kerk die er bij zit. Hetzelfde dus met de bijbel en alles wat erbij hoort!

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:10

BraveSpots schreef:

Vast wel Lachen
Geloof is iets persoonlijks denk ik en kun je dus ook op een persoonlijke, eigen manier beleven.

Hoef je niet alleen maar in de kerk op zondag te doen lijkt me Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:15

ik geloof niet........... maar ik help altijd mijn medemens, ik ben vergevingsgezind, lieg en bedrieg niet........

dus ik leef redelijk volgens de maatstaven van het geloof (welk geloof dan ook)

Ik geloof wel dat er meer is tussen hemel en aarden, maar ik geloof niet in de bijbel....... Lachen Lachen

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:18

Ik geloof in de hemel, en dat er meer is tussen hemel en aarde. Aan god twijvel ik nog. Ik geloof wel dat er iets is... Maar weet nog niet goed wat.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:21

Rock schreef:
Mystica schreef:

Ik vind dat wel onaannemelijk. Want zoals ik eerder al schreef zijn er zo'n 10.000 jaar vc rendierjagers geweest, en eerder nog voedselverzamelaars. Dat is niet allemaal in die 3000 jaar gepropt. No way

Ik trek ook helemaal niet in twijfel dat de mens of aarde niet al veel langer bestaat hoor Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:23

Nou als Genesis begonnen is in 3000 vc (ik wil nog eens een Bijbel kopen om te weten hoe het exact in elkaar steekt) dan was de wereld waar Adam en Eva uiteindelijk in terecht kwamen er toch al?

Zoals ik zei... ik moet eens een goed-te-lezen Bijbel hebben... En een Torah en een Koran het liefst... Vind het allemaal erg interessant en wil graag weten waar ik het precies over heb Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:23

Mloei schreef:
Mystica schreef:

Binnen het christendom bestaan een heleboel verschillen. maar iets wat we allemaal gemeen hebben is de dat we geloven in de opstanding van Christus Jezus.

Dat is idd het voornaamste verschil maar er zijn veel meer (grote) verschillen.
Alle 'christelijke' geloven komen in grote lijnen overeen en hebben dus alleen kleine verschillen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:26

Rock schreef:
Nou als Genesis begonnen is in 3000 vc (ik wil nog eens een Bijbel kopen om te weten hoe het exact in elkaar steekt) dan was de wereld waar Adam en Eva uiteindelijk in terecht kwamen er toch al?

Zoals ik zei... ik moet eens een goed-te-lezen Bijbel hebben... En een Torah en een Koran het liefst... Vind het allemaal erg interessant en wil graag weten waar ik het precies over heb Lachen

In Genesis wordt ook het ontstaan van aarde en heelal beschreven.
Op www.hispage.nl/bijbel heb je 4 vertalingen naast elkaar; Statenvertaling, Leidse vertaling, Lutherse vertaling en een vertaling naar keuze (waaronder veel buitenlandse). De Statenvertaling wordt algemeen gezien als de meest 'originele' maar is door het ouderwetse taalgebruik vaak minder makkelijk te begrijpen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:30

Mloei schreef:
Mystica schreef:

Jehova's getuigen hebben weliswaar hun eigen Bijbelvertaling, maar nemen de Bijbel wel als uitgangspunt voor hun leven, erkennen Jezus als Zoon van God, geloven in de schepping van de aarde en de mens.

Over de wederopstanding:
Jehova's geloven dat Jezus na zijn opstanding slecht als geestelijk persoon bestaan heeft. De meeste christenen geloven echter dat Jezus na zijn opstanding eerst nog als mens (weliswaar onsterfelijk geworden) op aarde is geweest. De Bijbel getuigt ook dat zeker zo'n 500 mensen hem gezien hebben, voordat hij naar de hemel ging met hemelvaart.

Dat maakt ze dus nog steeds Christenen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:32

Citaat:
en staan er geen teksten/verhalen in de bijbel, die gaan over de dag des oordeels? Dat God (of Jezus? sorry ben niet tot in details bekend met de bijbel..) mensen veroordeelt met de woorden ga weg ik heb u nooit gekend? (zoiets).
Blue Eyes jij weet dit vast ook wel..

Dat weet ik inderdaad wel... maar die gaan er niet over of je gezondigd hebt of niet. Die gaan erover of je Jezus hebt willen kennen. Als jij in dit leven gezegd hebt 'Ik ken hem niet', want dat komt je makkelijker uit, dan zal Hij je straks ook niet willen kennen.

Citaat:

Vast wel. Maar hoe weet je dan wie God is? Hoe leer je dan dingen over God?
Een kerk is overigens nog iets anders dan een Bijbel, als ik hier de antwoorden lees. Geloven in God zonder naar de kerk te gaan kan best. Maar zonder Bijbel wordt het in mijn ogen lastiger.

*gaat eten koken*

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:09

Geloven zonder de bijbel is eigenlijk iets kiezen waar je niet helemaal voor gaat, of je gelooft niet in de God van de bijbel, dat kan ook. Maar als jij in God gelooft zoals Hij word beschreven in de bijbel, dan kan je niet zonder bijbel!

Dan nog een stukje over de kerk. Dit heb ik uit een boek:
Er kwam op een avond een dominee bij een lid van de kerk die nooit meer in de kerk kwam. De dominee zei helemaal niets. Het enige wat hij deed was een blok hout uit het vuur halen. Eerst gloeide het blok nog, maar hij doofde steeds langzamer. De man keek gefascineerd toe. Toen het blok hout gedoofd was legde hij hem weer in het vuur (de dominee). Direct begon het blok weer te gloeien.
De man bedankte de dominee hartelijk en zei dat hij volgende zondag weer in de kerk was.

Oftewel:
Je kan wel geloven zonder kerk, maar langzaam dooft je geloof, omdat het dan moeilijk is om er iets aan te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:10

Ik denk dat dat meer te maken heeft met je eigen inzet. Iemand die heel erg sterk in God gelooft zal dat doen of hij nu naar de kerk gaat of niet.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:13

Mloei schreef:
Geloven zonder de bijbel is eigenlijk iets kiezen waar je niet helemaal voor gaat, of je gelooft niet in de God van de bijbel, dat kan ook. Maar als jij in God gelooft zoals Hij word beschreven in de bijbel, dan kan je niet zonder bijbel!

Helemaal mee eens, als je geloofd zonder bijbel kus je dus eigenlijk een beetje je ''eigen'' God.
Mooi uitgelegd! Lachen

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:14

Blue_Eyes schreef:
Vast wel. Maar hoe weet je dan wie God is? Hoe leer je dan dingen over God?
Een kerk is overigens nog iets anders dan een Bijbel, als ik hier de antwoorden lees. Geloven in God zonder naar de kerk te gaan kan best. Maar zonder Bijbel wordt het in mijn ogen lastiger.

*gaat eten koken*

Lastiger? Omdat je dan niet weet wat God van je wilt ofzo?

Ik vraag dit overigens omdat ik me persoonlijk wel ergens kan voorstellen dat er een God is, maar in de bijbel kan ik me echt totaal niet vinden, integendeel zelf, het roept steeds meer tegenstrijdigheid op bij me.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:16

Mloei schreef:
Oftewel:
Je kan wel geloven zonder kerk, maar langzaam dooft je geloof, omdat het dan moeilijk is om er iets aan te doen.

'Iets aan te doen'? Das toch ieders eigen keuze als je nu iets wilt doen voor God of niet, je kan er toch zelf mee bezig zijn in je hoofd enzo, zonder er fysiek iets voor te doen?

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:20

Geloven is zeker ook doen! Lachen Genoeg erover in de bijbel te vinden.
Het is gewoon lastig om 'alleen' te geloven. Door naar de kerk te gaan krijg je steun van elkaar, onderricht etc. Daarnaast is er in de bijbel ook veel te vinden over naar de kerk gaan. Wij zijn met de gemeente één lichaam en Jezus is het hoofd van de kerk.

Maar dan moet je dus wel weer in God en de bijbel geloven Knipoog