Zebrastreep schreef:Ik heb deze week ook zo'n voorbeeld gezien in Rotterdam , dat ik dacht oh even schakelen.
Zaten in een café even wat te drinken en die serveerster komt en zegt en nou? Of iets in die richting.
Hier in het noorden krijg je altijd heeft u al een keuze kunnen maken?
Overigens kan ik wel lachen om die verschillen , ik heb in het westen familie wonen en het zijn hele vriendelijke mensen maar wel recht voor zijn raap, hier in het noorden zijn we wat meer gereserveerd en niet zo recht voor zijn raap.
Mijn ervaring is juist andersom. Noorden/oosten stuk relaxter, gemakzuchtiger en informeel. Westen meer druk en formeler, en vaak is men meer op zichzelf en directe vrienden gericht hier en minder op de hele groep incl "vreemden" waar het noorden/oosten opener (doe lekker je eigen ding) is en iets meer groepsgericht (zolang je er niemand mee lastig valt).
Maar beide netjes en beide direct. Hier in de steden wel iets minder direct dan daarbuiten, maar naar mijn idee is dat vooral merkbaar in steden met veel buitenlanders gezien die vaak veel minder direct zijn (onze directheid is nogal grof in sommige culturen).
En nogmaals, geen van beide is beter of slechter in mijn ogen. Enkel anders. Ik heb op beide plekken met plezier gewoond. Zowel het westen als het noorden/oosten hebben hun voordelen imho.
"Nou?" en "Heeft u al een keuze kunnen maken?" zijn trouwens even direct. De eerste is enkel veel onbeleefder. Onbeleefd en direct is niet hetzelfde. En ik krijg hier in het westen ook gewoon die 2e.
Maar zo zie je, dat iedereen weer andere ervaringen heeft. Zegt alleen maar meer hoe je het niet over 1 kam kan scheren
.
Wat ik wel altijd jammer vind is dat iedereen in het westen ervan overtuigd is dat ik uit het buitenland kom, voornamelijk Duitsland. Ben opgegroeid in een Drents dorp en heb nogal wat accent blijkbaar
.