Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 22:16

bigone schreef:
lenaa_tje schreef:
61-64 is toch bij de huisarts? Veel huisartsen sturen een oproep of bedoel je dit anders?

Je krijgt een brief en dan kun je meteen online een afspraak inplannen, hier werken alle praktijken samen en is het in een groter gebouw, net als met de griepprik. Er zullen ook kleinere praktijken zijn die het alleen doen en hun patiënten een tijd en dag geven zoals bij Morrie.

Maar via Ggd is via DigiD. Dat is dus inderdaad meestal Pfizer .

Dit verschilt dan per omgeving gok ik zo :)
Hier werken de praktijken ook samen in een zelfde grote ruimte (evenementenhal ) maar mensen zijn uitgenodigd op basis van achternaam en leeftijdsgroep. Iedereen wordt dus wel uitgenodigd ipv. Zelf afspraak maken

Is trouwens 60 ook nog niet? Collega is wel vorige week er mee ingeënt en die is wel 60

purny

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 22:18

Moeders moest naar de huisarts.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 07:56

Mijn moeder durft het niet aan. Wat ik wel jammer vind, maar door alle berichten in de media wel steeds beter snap.

Ik moest om het filmpje over AZ in deze link wel erg lachen. Deze zomer in de bioscoop waar je niet heen kan:

https://joop.bnnvara.nl/kijk-nou/nederl ... strazeneca

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 08:05

Het filmpje is leuk! De media, daar krijg ik een punthoofd van, ik lees en kijk bijna niks meer. Als alles op slot zit, vertellen ze hoe erg het is en dat het weer open moet. Komt Hugo met een plan om het weer open te gooien, krijg je hele verhalen waarom dit niet kan. Hoezo objectief?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 08:23

SusanH schreef:
Mijn moeder durft het niet aan. Wat ik wel jammer vind, maar door alle berichten in de media wel steeds beter snap.

Ik moest om het filmpje over AZ in deze link wel erg lachen. Deze zomer in de bioscoop waar je niet heen kan:

https://joop.bnnvara.nl/kijk-nou/nederl ... strazeneca

Mijn moeder ook niet. Is ook al blij dat ik hem sowieso niet krijg. M’n vader is nu aan de beurt voor Pfizer. Hij is van ‘50. Hij heeft nog geen afspraak gemaakt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 08:25

Deze moeder durft het zeker wel.aan
De kans dat je door een auto wordt aangereden is groter

Ik snap die bangmakerij niet..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:06

Mijn moeder heeft afgelopen donderdag haar vaccinatie gehad. Pfizer.
Heeft daarna nergens last van gehad.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:08

Echwel schreef:

Ik ook niet, maar ik ben mijn moeder niet. Eigen keus, toch.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:10

Ik heb gewoon AZ genomen en zou het zo weer doen. Maar mijn moeder durft het niet aan. Iedereen is anders en staat er ook anders in heb ik gemerkt.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:13

Echwel schreef:

De kans dat je door een auto wordt aangereden is ook groter dan dat je dood gaat aan corona.

Wanneer je niet tot een risicogroep behoort en gezond en fit bent, misschien zelfs al corona (mild) gehad hebt, snap ik best dat je twijfelt of je wel ziek wilt worden door het vaccin.

Daarnaast snap ik twijfels over AZ sowieso wel goed. Als je 61 bent mag je hem wel en als je 59 bent niet. Dat is gewoon lastig uit te leggen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:16

Ik zou zeker gaan als ik AZ nu zou krijgen, maar ben 55. Hier in onze regio in Spanje worden nu geboortejaren 1955, 1956 en 1957 gevaccineerd met AstraZeneca, een regionaal team reist van plek naar plek. Ik verwacht dat mijn man volgende week aan de beurt is, oproep per SMS. Zijn tweede prik zal dus ook pas 12 weken later zijn.

Ik val met 55 en type 2 diabetes waarschijnlijk in de groep die Pfizer, Moderna of Janssen gaat krijgen als de 70-79 jarigen klaar zijn, want AZ gaan ze tot 69 jaar doen.

Als ik dan logisch nadenk, ben ik waarschijnlijk eerder twee keer gevaccineerd (of met Janssen sowieso klaar) dan hij.

Voor de twijfelaars of twijfelende ouders: dit stuk schreef een vriendin van me op Facebook. Ze is hoogleraar en onderzoeker bij Nivel en heeft vanuit haar functie daar veel contacten met artsen.

Afbeelding

Tot slot: de grote golf besmettingen na Pasen blijft vooralsnog uit hier in onze deelstaat. We blijven keurig onder de 70 per 100000 inwoners. Ook de ziekenhuizen hebben veel minder COVID-patiënten. Wat besmettingen en ziekenhuis opnames betreft is de situatie hier nu vergelijkbaar met augustus vorig jaar. De regio ten noorden van ons, die van bekende plaatsen als Valencia, Alicante en Benidorm doet het nog beter. Helaas gaat het in andere delen van Spanje echt minder goed, maar met 182 per 100000 in elk geval niet zo dramatisch als eerder.

Ik weet dat mijn berichten niet echt stroken met die van HC, maar ok, ander stuk Spanje en andere blik op het geheel.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:19

De kans dat je overlijd door een auto ongeluk is dan weer veel kleiner, 661 in 2019.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:25

Tja, maar aan een auto-ongeluk kun je ook wel weer langdurig letsel overhouden. Leef je nog, maar zit je alsnog langere tijd met klachten.

Monique fijn dat het daar de goede kant op aan het gaan is, hopelijk blijft het zo.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:25

Winged schreef:
Tja, maar aan een auto-ongeluk kun je wel weer langdurig letsel overhouden.

Monique fijn dat het daar de goede kant op aan het gaan is, hopelijk blijft het zo.

Dat kun je ook aan corona.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:28

SusanH schreef:
Ik heb gewoon AZ genomen en zou het zo weer doen. Maar mijn moeder durft het niet aan. Iedereen is anders en staat er ook anders in heb ik gemerkt.

Het is de keuze tussen twee onzekerheden.

De onzekerheid van wellicht een besmetting en de mógelijke gevolgen versus dan en daar concreet een naald met een vaccin met onzekere gevolgen.

Vanmorgen op de nationale zenders hier bericht over Israel; dat daar de ZuidAfrikaanse variant immuun voor het Pfizer vaccin zou zijn.

Bericht over Chinese vaccin is dat het een veel lagere bescherming geeft dan verwacht.

Het derde!! bericht betrof een voorstel om verschillende vaccins te combineren om de dekkingsgraad te verhogen.

Kijk; al die berichten komen bovenop de wetenschap dat het allemaal versnelde produkten zijn en de fabrikanten juridisch gevrijwaard zijn.

Het is dan maar net hoeveel risico je denkt te lopen en hoe je daarover in je leven staat. Laten we wel zijn, de overheden geven geen vertrouwen. Je moet het allemaal maar gelóven tegen een achtergrond van een jaar lang verassingen en doofpotten.

Oh enneh... de huídige kennis is dat de vaccins 6 - 8 maanden antistoffen geven. Over daarna weet/zegt niemand wat.
Daarna is het ook weer najaar en moet iedereen een twééde keer gevaccineerd worden... en zijn er nieuwe varianten van het virus.
Degenen die het eerste gevaccineerd zijn, moeten in de herfst als eerste weer.

Al met al.... wacht ik het fijn af.
Ben toch nog niet aan de beurt. Wellicht nu eerder voor AZ omdat niemand dat wil. De ´chantage´ daarbij is; ´als je het weigert, kom je onderaan de lijst voor de volgende ronde´

Nog een laatste: De verwachting welke hier nu officieel! voorzichtig gemasseerd wordt is maskers, afstand, gereduceerde fora en plaatselijke afsluitingen voor heel 2021... OOK VOOR GEVACCINEERDEN!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:32

nynke55 schreef:
De kans dat je overlijd door een auto ongeluk is dan weer veel kleiner, 661 in 2019.

Niet voor gewoon gezonde niet bejaarden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:39

MoniqueT schreef:
Ik weet dat mijn berichten niet echt stroken met die van HC, maar ok, ander stuk Spanje en andere blik op het geheel.

Zoals ik al schreef; buurdorp afgesloten en dat waar ik uit eten was dezelfde middernacht ook. Beiden boven de 500.
Linares, waar mijn zoon studdert, is ook afgesloten; boven de 500.
Mag nog steeds de provinciegrens niet over binnen Andalucía.

Tóp dat het bij jullie door de afsluiting van de deelstaat nu buiten blijft.
Daarbij moet voor de lezers hier wel vermeld worden dat jullie deelstaat verreweg de strengste besperkingen had voor en gedurende Semana Santa.
De Junta de Andalucía zit nu met geknepen billen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:39

Werd net gebeld door een vrijwilliger die dmv de bijbel bemoediging wilde geven in deze rare tijd. In plaats van aan de deur bellen ze schijnbaar op. Heb vriendelijk bedankt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:40

Ik was gisteren op bezoek bij vrienden met 2 tiener dochters. Omdat ik toch we benieuwd was waarom we zo‘n groot verschil lijken te hebben met NL kwa schoolbesmettingen eens nagevraagd hoe dat gaat daar. Zij moeten 3x per week een speekseltest doen, heel simpel en niet invasief. Daarmee hebben ze het dus onder controle.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:42

Sizzle schreef:
Ik was gisteren op bezoek bij vrienden met 2 tiener dochters. Omdat ik toch we benieuwd was waarom we zo‘n groot verschil lijken te hebben met NL kwa schoolbesmettingen eens nagevraagd hoe dat gaat daar. Zij moeten 3x per week een speekseltest doen, heel simpel en niet invasief. Daarmee hebben ze het dus onder controle.

Ze zijn hier wel mee bezig ivm. De zelftesten maar als ik zie hoeveel commentaar er überhaupt op het testen van kinderen is zal het wel niet van de grond komen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:45

Huertecilla schreef:
Tóp dat het bij jullie door de afsluiting van de deelstaat nu buiten blijft.
Daarbij moet voor de lezers hier wel vermeld worden dat jullie deelstaat verreweg de strengste besperkingen had voor en gedurende Semana Santa.
De Junta de Andalucía zit nu met geknepen billen.

Behalve geen bezoek thuis, niet strenger dan in de meeste deelstaten tijdens Semana Santa. Wél in de maanden januari en februari. We stonden er na de kerst dan ook zeer beroerd voor. Maar inmiddels zin hier in praktisch alle gemeentes alle terrassen en restaurants (30 procent binnen) al weer een week of zes open. Het strenge beleid heeft dus wel geholpen.

En de rest van 2021 met maskers? Het zij zo. Ik wil gewoon veilig mijn kinderen en kleinkinderen weer kunnen zien.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:46

3x per week zo‘n stokje zou ik ook niet willen, maar een beetje gorgelen en uitspugen is niet echt spannend of zo.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:49

Sizzle schreef:
3x per week zo‘n stokje zou ik ook niet willen, maar een beetje gorgelen en uitspugen is niet echt spannend of zo.

Eens hoor! Maar überhaupt het testen is een gevoelig onderwerp hier.
Wij hebben gewoon collega’s die worden uitgescholden als leerlingen ziekgemeld worden met koorts etc. En zij volgens protocol aangeven dat testen een optie is die overwogen kan worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:51

Ofwel, de scholen zijn niet het probleem, de ouders zijn het probleem. >;)
Bijzonder dat als ouders blijkbaar geen behoefte hebt aan een veilige omgeving voor hun kind.
Dan gaat het nog wel even duren voordat NL niet meer een hoog risico land is in veel EU landen.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:53

Jildau schreef:
Echwel schreef:

De kans dat je door een auto wordt aangereden is ook groter dan dat je dood gaat aan corona.
.

Er zijn afgelopen jaar geen 20.000 mensen overleden aan een auto ongeluk. Dus nee. Kans dat je overlijd aan corona is groter.

Ik snap wel dat je niet voor astrazenica kiest als je jong, gezond en vrouw bent. Dan is de kans op overlijden aan astrazenica groter dan aan corona ( las ik in de Volkskrant ik heb geen cijfers)