Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 09:04

Liesje1611 schreef:
Ik ga het doen. Sorry not sorry, komt ie:

Ik vind de hele "bodypositivity" beweging (bijv op insta) in het geval van obesitas echt behoorlijk bizar. En dan bedoel ik niet een paar kilootjes he, begrijp me niet verkeerd. Maar dan heb ik het echt over morbide obesitas en platforms (nu zoals Linda Meiden) die dat op een positieve manier steunt.
Ik vind het ongelovelijk bizar dat zo'n risico voor je gezondheid zo gepromoot wordt. Het is niet normaal, en we moeten dit ook niet als normaal gaan zien of zelfs gaan toejuichen.

Helemaal mee eens.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 09:06

Lisitano schreef:
_San87_ schreef:
Je kunt wel een hypotheek krijgen, natuurlijk. Alleen wel een flink lagere. Studieschuld weegt behoorlijk zwaar mee, helaas.

Je bent niet verplicht je studieschuld te vermelden bij je hypotheekaanvraag :D

Maar het niet doen is ook niet de beste keus :')

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 09:41

Liesje1611 schreef:
Ik ga het doen. Sorry not sorry, komt ie:

Ik vind de hele "bodypositivity" beweging (bijv op insta) in het geval van obesitas echt behoorlijk bizar. En dan bedoel ik niet een paar kilootjes he, begrijp me niet verkeerd. Maar dan heb ik het echt over morbide obesitas en platforms (nu zoals Linda Meiden) die dat op een positieve manier steunt.
Ik vind het ongelovelijk bizar dat zo'n risico voor je gezondheid zo gepromoot wordt. Het is niet normaal, en we moeten dit ook niet als normaal gaan zien of zelfs gaan toejuichen.

Ik denk dat het wel mee valt hoe onpopulair deze mening is, maar niet meer/minder gezegt durft te worden.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 09:50

Lisitano schreef:
_San87_ schreef:
Je kunt wel een hypotheek krijgen, natuurlijk. Alleen wel een flink lagere. Studieschuld weegt behoorlijk zwaar mee, helaas.

Dat is niet helemaal waar. Als je NHG nodig hebt/moet nemen van de bank moet je het wel melden.

germie

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 10:09

En een studieschuld moet ook ooit afbetaald worden. Wie hou je dan voorde gek?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 10:34

Lisitano schreef:
_San87_ schreef:

Het wordt wel echt met klem aangeraden. Studieschuld verzwijgen kan nare gevolgen hebben voor je hypotheekgarantie.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 10:43

germie schreef:
Maar de bmi geldt niet voor iedereen. Dat is ooit ontwikkeld voor de Westerse man met een lengte van maximaal 1.80m. Als je dan dit gaat extrapoleren naar een vrouw van 1.85 moet die zo ongeveer anorexia hebben.
Inmiddels houden andere landen 30 aan wat een reeelere kijk op overgewicht is, maar nog steeds niet voor iedereen. Bmi is achterhaald en niet meer dan een zeer grove leidraad. Je kunt niet zeggen 27 is overgewicht, 30 is moddervet en 25 is gezond. 30 kan soms prima een gezond gewicht zijn.

Ik ben het er mee eens dat dik en vet echt niet gezond is, maar sommigen kunnen er echt niets aan doen. Daarnaast is je gezond voelen een veel belangrijkere maatstaf dan volgens regeltjes gezond zijn.
Moedwillig volvreten vind ik notdone, maar ook roken is gewoon notdone.

Kun je dit uitleggen?
Per lengte wisselt het gewicht toch. Bij 1.85 mag je zwaarder zijn dan bij 1.80. Ik las ook ergens een BMI van 30... Dit lijkt me echt heel erg zwaar en zeker niet gezond. Ik denk dat we ook moeten uitkijken voor vertekende beelden. Dat iedereen dik is wil niet zeggen dat het ok of gezond is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 10:46

BMI is gewoon een hele prima richtlijn. Tenzij je een bodybuilder bent. Maar dat is de gemiddelde mens niet.

Bodiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 10:52

BMI zegt helemaal niks. Het houdt 0,0 rekening met lichaamsbouw en spiermassa. MAAR, gewicht als in het getal op de weegschaal zegt om die reden ook niks.

Die hele vet aanbid beweging vind ik ook onbegrijpelijk. Nee, je hoeft je niet te schamen voor je lichaam, maar we hoeven ook niet te doen of het allemaal zo fantastisch is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 10:57

Zou wel apart zijn als het ineens aangepast wordt. Nu heb ik een gezond bmi/richting te laag(schommelt wat), als 30 ineens gezond zou zijn ben ik ineens veel te licht.
Ik merk het met kleding af en toe al. Ik heb al jaren maat 38/S/M, maar nu zijn bij sommige winkels/merken de maten aangepast waardoor het ineens 36/S/XS wordt. Ik snap dat niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 10:58

Bodiwi schreef:
BMI zegt helemaal niks. Het houdt 0,0 rekening met lichaamsbouw en spiermassa. MAAR, gewicht als in het getal op de weegschaal zegt om die reden ook niks.

Die hele vet aanbid beweging vind ik ook onbegrijpelijk. Nee, je hoeft je niet te schamen voor je lichaam, maar we hoeven ook niet te doen of het allemaal zo fantastisch is.

Voor de gemiddelde mens is het een prima richtlijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:06

Bodiwi schreef:

Tuurlijk zegt BMI wel wat...

BMI onder 18 is gewoon veel te licht en BMI boven 30 veel te zwaar.
Alleen als je een zeer bovengemiddeld spiermassa hebt kan je te zwaar zijn voor je BMI. Maar dat hebben maar erg weinig mensen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:21

Shaggy09 schreef:
Ik zeg ook niet dat we moeten betalen voor een papiertje, er zijn namelijk tal van laaggeschoolde beroepen die dik verdienen. Denk maar aan ondernemers, de grootste hebben vaak geen diploma op zak en zijn stinkend rijk.

Een veel gemaakte denkfout: dat rijke mensen vaak geen diploma op zak hebben betekent niet dat mensen zonder diploma altijd rijk zijn :+
Dat zijn vaak mensen die zijn gestopt met hun opleiding om hun onderneming verder te kunnen ontwikkelen

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:23

BMI is inderdaad een prima richtlijn, en als iemand een BMI van boven de 30 heeft dan ben je gewoon veel en veel te zwaar.
Wil niet zeggen dat je geen respect verdient als mens, dat is een ander verhaal. Velen steken echt wbt hun gezondheid kop in het zand, tevens hun goed recht. Maar dat hoeft niet gepromoot te worden in de Cosmo a la Tess Holliday.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:36

Mars schreef:
BMI is inderdaad een prima richtlijn, en als iemand een BMI van boven de 30 heeft dan ben je gewoon veel en veel te zwaar.
Wil niet zeggen dat je geen respect verdient als mens, dat is een ander verhaal. Velen steken echt wbt hun gezondheid kop in het zand, tevens hun goed recht. Maar dat hoeft niet gepromoot te worden in de Cosmo a la Tess Holliday.

Volgens mij is Tess Holliday ziek waardoor ze zo zwaar is.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:38

Magrathea schreef:
Shaggy09 schreef:
Ik zeg ook niet dat we moeten betalen voor een papiertje, er zijn namelijk tal van laaggeschoolde beroepen die dik verdienen. Denk maar aan ondernemers, de grootste hebben vaak geen diploma op zak en zijn stinkend rijk.

Een veel gemaakte denkfout: dat rijke mensen vaak geen diploma op zak hebben betekent niet dat mensen zonder diploma altijd rijk zijn :+
Dat zijn vaak mensen die zijn gestopt met hun opleiding om hun onderneming verder te kunnen ontwikkelen

Nee dat zeg ik ook niet. Ik zeg alleen dat een papiertje niet altijd gelijk staat aan een rijk inkomen. Vooral rijke ondernemers hebben vaak helemaal geen diploma.

Ik vind het zelf dom om niet naar school te gaan of te gaan studeren, maar als je een mooi alternatief hebt dan zou ik het ook niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:51

_San87_ schreef:

Het probleem is niet dat ze te zwaar is, dat is haar goed recht, maar dat ze te zwaar zijn promoot (of tenminste de negatieve gevolgen bagatelliseert).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 12:18

enzino schreef:
_San87_ schreef:

Het probleem is niet dat ze te zwaar is, dat is haar goed recht, maar dat ze te zwaar zijn promoot (of tenminste de negatieve gevolgen bagatelliseert).

Als ze dat inderdaad doet, dan gaat er wat mis idd.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 12:25

enzino schreef:
_San87_ schreef:

Maar waar ligt de grens tussen promoten en gewoon “living your best life” als dik persoon? Gaat het alleen over het doen van uitspraken in de trant van “morbide obees = gewoon gezond”? Dat dat problematisch is begrijp ik namelijk volledig maar ik vraag me bij meerdere reacties in dit topic af of dit echt het enige issue is.
Oprecht benieuwd :j

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 12:58

Tess promoot heel bewust Health At Every Size en dat is gewoonweg niet waar. Een fan van haar werd van IG gegooit nadat ze bijna 40kg afgevallen was vanwege risico op suikerziekte. Tess vond het te ‘triggerend’ dat deze mevrouw foto’s van haar gewicht voor en na plaatste.
Zegt genoeg over de vreemde opvattingen die deze beweging er op na houdt.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 13:30

Mars schreef:
Tess promoot heel bewust Health At Every Size en dat is gewoonweg niet waar. Een fan van haar werd van IG gegooit nadat ze bijna 40kg afgevallen was vanwege risico op suikerziekte. Tess vond het te ‘triggerend’ dat deze mevrouw foto’s van haar gewicht voor en na plaatste.

Dit is dus net zo ongezond als die online groeperingen waar je kots tips en adviezen om hongergevoel te negeren kunt krijgen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 16:11

Mars schreef:

Ja, dat soort gedachtegangen is wel gevaarlijk inderdaad. Te dik kan niet gezond zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 16:25

Ach, fysiek ongezond én mentaal ongezond zijn is in ieder geval nog slechter voor je dan alleen fysiek ongezond.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 17:48

Rebecca schreef:
Vind lange manen spuuglelijk bij paarden , lekker al die manen kortwieken

Ik vind gekortwiekte manen bij paarden spuuglelijk en zielig staan.Hoe meer natuurhaar hoe beter. Ook geschoren vind ik gruwelijk lelijk....Maar, ieder mag zijn eigen paard toiletteren zoals hij\zij wil gelukkig.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 17:57

anjali schreef:
Hoe meer natuurhaar hoe beter..

Tot op zekere hoogte. Bij de tinker fokkerij bijv vind ik dit soms wel doorslaan. Beesten kunnen amper lopen vanwege de grote sokken, manen kammen gaan hangen van het gewicht, staarten kunnen niet goed worden opgetild....