Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:44

Hoe zit het met opticiens? Ik zou volgende maand een nieuwe bril moeten, maar merk dat mijn ogen flink achteruit gaan. Nog niet onveilig, hooguit vermoeiend.

Dat betekent geen bril op recept, maar opnieuw laten meten. Mogelijk weer met oogarts erbij.

annetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:31

Bij welke winkels/supermarkten hebben ze Amstel Bright te koop?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 17:17

Weet iemand of een verhuurder van een appartementencomplex verplicht is naamplaatjes te leveren of dat je dat zelf moet doen? Ik zit even met een principe kwestie. :Y)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 17:42

Captain schreef:
Weet iemand of een verhuurder van een appartementencomplex verplicht is naamplaatjes te leveren of dat je dat zelf moet doen? Ik zit even met een principe kwestie. :Y)

Dat moet je volgens mij als huurder zelf kopen/ophangen. Tenzij in het contract expliciet anders staat.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 18:13

Als iemand is gescheiden en de vrouw een nieuwe vriend heeft is dat toch niet de stiefvader van haar kinderen?Een stiefvader heb je toch alleen als je echte vader overleden is en je moeder een nieuwe partner heeft?

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 18:17

Britta31 schreef:
Als iemand is gescheiden en de vrouw een nieuwe vriend heeft is dat toch niet de stiefvader van haar kinderen?Een stiefvader heb je toch alleen als je echte vader overleden is en je moeder een nieuwe partner heeft?

Hoe zou jij het willen noemen in de eerste situatie dan?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 18:18

Britta31 schreef:

Wordt hier wel altijd zo genoemd (door leerlingen)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 18:18

Of dromen zonder beelden echt zo vreemd is?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 18:19

Princess_ schreef:
Britta31 schreef:

Hoe zou jij het willen noemen in de eerste situatie dan?

De man/vriend van mijn moeder.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 18:23

Ik dacht dat 'stief' officieel alleen na trouwen is.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 18:31

Divers schreef:

Dacht ik ook.. Ik ben gewoon de "vriendin van papa". Ze noemen mij gewoon bij mijn voornaam. Ik ben niet hun moeder en verwacht ook niet dat ze mij zo zien. Wel heb ik een vinger in de pap in wat wel en wat niet gebeurd in het huis van mij en mijn vriend.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 18:34

Divers schreef:

Ik vind dat wel ouderwets. Heel veel ouders (van leerlingen op school )zijn ook niet getrouwd ik snap wel dat als puber dat je iemand stief moeder of vader noemt. Zeker al ze al jaren bij elkaar zijn.

Dat je dat zelf niet zo noemt betekend niet dat je kinderen dat niet zo noemen.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 19:28

Ik zeg ook niet dat het niet normaal of oke is, maar wat officieel is. Ik noem mijn opa ook mijn opa en dat is de nieuwe man van mijn oma. Is dus niet mijn opa. Zal een ander een worst zijn hoe ik het noem, maar officieel is hij dus niet mijn opa.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 19:49

Captain schreef:

Nee niet verplicht.
Meeste corporaties doen het wel.
Je zit met de privacy van de bewoner als jij een naamplaatje in een openbare ruimte wilt hangen.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 20:09

Britta31 schreef:

Is offcieel gewoon stiefvader hoor... Alhoewel het tegenwoordig vaker bonusvader word genoemd (beide kanten op).

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 20:10

Of plusmama

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 22:53

Janine1990 schreef:
Hoe zit het met opticiens? Ik zou volgende maand een nieuwe bril moeten, maar merk dat mijn ogen flink achteruit gaan. Nog niet onveilig, hooguit vermoeiend.

Dat betekent geen bril op recept, maar opnieuw laten meten. Mogelijk weer met oogarts erbij.

Meerdere opticiens (zeker particulier) zijn gewoon weer open, vaak wel op afspraak. Wij doen ook gewoon weer oogmetingen icm apparatuur waarmee we niet dichtbij komen. (Hoeven geen glaasjes te wisselen enzo).
Ik weet niet waarvoor je naar oogarts moet maar wellicht kan dit ook gedaan worden door een optometrist, dan hoef je niet naar zh voor oogarts.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 07:32

poes schreef:
Of plusmama

Dat klinkt eerder als iemand die een paar maatjes meer heeft, en kinderen. Waarom worden dat soort jeuktermen ('plus-', 'bonus-') bedacht als er al een woord voor is dat de lading perfect dekt?
'Stief-' = 'nieuwe partner van de ouder' / 'kind van de nieuwe partner'.

Dat de redenen om een nieuwe partner te krijgen in de loop der tijd veranderen (partner hoeft niet meer eerst dood voordat hertrouwen geaccepteerd is), of dat het trouwen geen absolute must meer is voordat iemand als (vaste) partner gezien wordt, dat doet daar toch verder niets aan af?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 07:49

Captain schreef:

Je zou eens moeten kijken of er een VVE van toepassing is? Huur je van een particulier?

Anders kijken of je woningbouwvereniging nog voorwaarden heeft.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 08:08

oomens schreef:
poes schreef:
Of plusmama

Dat klinkt eerder als iemand die een paar maatjes meer heeft, en kinderen. Waarom worden dat soort jeuktermen ('plus-', 'bonus-') bedacht als er al een woord voor is dat de lading perfect dekt?
'Stief-' = 'nieuwe partner van de ouder' / 'kind van de nieuwe partner'.

Dat de redenen om een nieuwe partner te krijgen in de loop der tijd veranderen (partner hoeft niet meer eerst dood voordat hertrouwen geaccepteerd is), of dat het trouwen geen absolute must meer is voordat iemand als (vaste) partner gezien wordt, dat doet daar toch verder niets aan af?

Omdat ze vinden dat stief iets negatiefs is. Zoals de stiefmoeder van assepoester enz. Dat komt over als iets gemeens.... Bonus klinkt dan leuker.

Maar ik vi d het ook verschrikkelijk, als iemand het heeft over z'n bonuskind, of bonusmoeder ;(

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 08:24

Klopt. Ik vind de nieuwe termen ook niets maar snap wel dat mensen ook geen stiefmama willen genoemd worden oid.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 08:27

Ach, straks hebben we naast het bonuskind en de plusmama ook gewoon de aldivader :)) die een samengesteld gezin vormen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 08:32

Misschien kan Nederland beter eens ophouden met woorden negatief trekken, ook als ze dat niet bedoeld zijn.
Dit stief is een goed voorbeeld, maar ook de moorkop enz.
Ook al dure Engelse termen voor Nederlandse beroepen. Want dan klinkt het belangrijker.
Of interieurverzorgster omdat poetsvrouw niet aardig klinkt.
Het is toch net wat je er zelf achter zoekt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 09:24

Het woord 'stief' is niet iets wat wij de laatste tijd in het negatieve trekken. De oorsprong van het woord zelf is negatief. 'Stief' betekent namelijk 'beroofd van, iets missend'.

Love_Laugh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:37

Op de site van de tandarts staat dat ze iedereen persoonlijk benaderen over hun gemaakte afspraak ivm dat ze gesloten zijn. Maar ik heb geen bericht ontvangen ofzo. Maarja denk dus dat mijn afspraak niet doorgaat. :+ zal ik voor de zekerheid even bellen?