Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 16:26

Vjestagirl schreef:
Ik geef niets voor andermans kinderen die ik persoonlijk niet ken. Waarom zou ik in vredesnaam geld geven aan de kinderen van een collega?

Edit: waarom zou je eigenlijk verwachten dat je collega's gaan betalen voor het slagen/verjaren/afzwemmen van jouw kind?

Als een collega zwanger is, is het heel gebruikelijk om een cadeautje te geven als kraam cadeau, niet voor verjaardagen etc van die kinderen dan komt er al helemaal geen einde aan.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 04-07-21 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 16:27

Ik had een zak kattenvoer (RC Veterinary) aangeboden op zo'n plaatselijke marktplaatsgroep. Vroeg er een tientje voor, normaal kost het zo'n 25 euro, zak was gewoon nog gesloten en houdbaar. Geen animo. Kan natuurlijk, je moet dat merk en soort maar net nodig hebben. Maak ik het gratis, heb ik binnen 5 minuten al 15 reacties. Er werd ook verwezen naar de dierenvoedselbank, heb het daaraan gegeven.

Ooit ging ik als gedetacheerde weg op een opdracht van 6 maanden en kreeg een bos bloemen en een pandorabedel met echt goud. Vond ik persoonlijk echt teveel van het goede. Kreeg het bonnetje erbij om het eventueel te kunnen ruilen, bedel alleen was al 65 euro. }:0
Maar ben ook niet opgevoed met grote/dure cadeaus. Merk dat daar echt wel verschil in zit bij mensen. Toen ik ging trouwen met mijn ex kregen we van zijn ouders 2000 euro, 1000 euro van zijn oma en 500 van zijn zus. Van mijn ouders samen met mijn broers en zussen een fotocamera. Zijn familie vond mijn familie heel gierig. Maar het beste cadeau was een set boekjes die mijn opa vroeger geschreven had, de persoon in kwestie had ze nog liggen (destijds van hem gekregen), dus het had haar niets gekost, maar jeetje, ik was er zo blij mee dat ik er helemaal stil van viel.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 16:30

Ik geef alleen als ik die collega ken. Ik heb heel veel collega’s en ga niet voor iedereen bijdragen, sorry.

Ik houd van cadeaus geven en koop voor familie en vrienden gewoon wat ik bij hen vind passen. Soms is dat goedkoper en soms wat duurder. Als iemand ergens voor spaart draag ik meestal zo rond de €30 bij. Ik vind geboorte of huwelijk een groot iets waar een groot cadeau bij hoort. Dan geven we dus meer uit. Toen onze zoon geboren werd, kregen we vooral een boekje of rammelaar. Nou en. Ik kan me er niet eens een voorstelling van maken dat je daar iets over zou gaan zeggen. Het maakt mij ook niet uit, het plezier van het cadeau geven ontneemt niemand mij.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 16:30

Ineke2 schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik geef niets voor andermans kinderen die ik persoonlijk niet ken. Waarom zou ik in vredesnaam geld geven aan de kinderen van een collega?

Edit: waarom zou je eigenlijk verwachten dat je collega's gaan betalen voor het slagen/verjaren/afzwemmen van jouw kind?

Als een collega zwanger is, is het heel gebruikelijk om een cadeautje te geven als kraam cadeau, niet voor verjaardagen etc van die kinderen dan komt er al helemaal geen einde aan.

Bij ons krijg je dan een kaart namens iedereen en een cadeautje van het managementteam. Eventueel kun je als collega zelf wat geven, maar wij gaan niet met de pet rond

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 16:31

Smallheal schreef:
Was dat een kind die dat zei of de moeder? (Jong)Kind kan ik nog enigszins inkomen, netjes is het natuurlijk maargoed geen waarde van geld. Maar bij een ouder :oo

Moeder

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 16:31

Poekkie schreef:
Hangt er van af… ik als ouder zou ook wel echt iets hebben van jeeej… 6 euro en een beetje snoep… wat gierig :o

Zijn dat neefjes/nichtjes of kinderen die echt ver van je staan?

Verderweg

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 16:33

Relaxed schreef:
Waarom doe je zoveel kinderverjaardagen dan?

Als je na 1 gaat ga je ook bij de andere het is familie wat verder weg.

Sinds corona eerst niet meer gedaan.

Punt is dat je geeft wat je wil geven toch. En gierig ach ja. Je geeft nog wat.

Ik kreeg vroeger een rijksdaalder en rol snoep. Dat was fantastisch

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 16:35

Lisitano schreef:
Ik geef alleen als ik die collega ken. Ik heb heel veel collega’s en ga niet voor iedereen bijdragen, sorry.

Ik houd van cadeaus geven en koop voor familie en vrienden gewoon wat ik bij hen vind passen. Soms is dat goedkoper en soms wat duurder. Als iemand ergens voor spaart draag ik meestal zo rond de €30 bij. Ik vind geboorte of huwelijk een groot iets waar een groot cadeau bij hoort. Dan geven we dus meer uit. Toen onze zoon geboren werd, kregen we vooral een boekje of rammelaar. Nou en. Ik kan me er niet eens een voorstelling van maken dat je daar iets over zou gaan zeggen. Het maakt mij ook niet uit, het plezier van het cadeau geven ontneemt niemand mij.

Eerder werd getipt om in de uitnodiging te zetten dat aanwezigheid meer betekende dan cadeau voor mensen die krap zitten. Vond dat een mooie tip, nooit over nagedacht! Zou immers niet willen dat iemand krom ligt of niet komt omdat zij het nodig vinden mij wat te geven en dit niet kunne

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 16:50

Poekkie schreef:
Flying_Angel schreef:
Maar ook als het geld er wel is, is het toch ook prima!

Daarin verschillen wij dus van mening. Ik vind een snoepje en 6 euro dan gierig. Maar nogmaals, zal een heel deel van het milieu afhangen. Hier in mijn omgeving is het zelfs standaard om 20 euro te storten voor het afscheid van de bedrijfssecretaresse bvb. (Vind ik zelf dan wel erg veel maar soit). Ook verjaardagscadeaus heb ik nog nooit onder de 20 euro geweten en zou ik zelf ook nooit durven. Zowel in de familie als onder vrienden. Dat soort trends trek je onbewust door. Mag jij een mening over hebben, maar hier is dat ‘de standaard’ en is iedereen daar helemaal ok mee.

Ach overal is de standaard anders.

Nou ik verdien daar echt niet voor en met mij wel meer.rest van de andere verj. vinden alles prima.

In het begin deed ik 5 euro bij een gezamenlijke cadeau.. alleen nu met corona was alles apart.

Die kids zijn gek op kinder ei. Ik zelf ook nog het chocolade.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 20:16

Christiene schreef:
Relaxed schreef:
Waarom doe je zoveel kinderverjaardagen dan?

Als je na 1 gaat ga je ook bij de andere het is familie wat verder weg.

Sinds corona eerst niet meer gedaan.

Punt is dat je geeft wat je wil geven toch. En gierig ach ja. Je geeft nog wat.

Ik kreeg vroeger een rijksdaalder en rol snoep. Dat was fantastisch

Maar goed, vroeger is voorbij! Voor 10 euro kun je best leuke minder cadeautjes kopen (en dan heeft het denk ik hetzelfde gekost als wat je nu hebt uitgegeven). Dat geeft denk ik leuker en is voor een kind ook leuker.

Ben het er mee eens dat de waarde voor een kind echt niet uitmaakt, maar een kind merkt wel of er aandacht aan besteed is en er moeite is gedaan om iets te zoeken wat bij het kind past. Denk dat als je een cadeautje van 10 euro had gekocht de reactie heel anders was geweest. Misschien een tip voor de volgende keer. En het is alsnog wel ongepast van de moeder in er een opmerking over te maken natuurlijk.

Vreemde reacties trouwens over ouders die hun kinderen het centrum van het universum vinden. Voor een kind is hun verjaardag het hoogtepunt van het jaar, dat was voor jullie als kind vermoedelijk niet anders.

Veulen84

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 20:22

Ik heb een regel voor verjaardagen. Het startbedrag is 5 euro. Daarna voor elk jaar 1 euro er bij. Tot 20 euro, verder dan dat ga ik niet. Met uitzondering van mijn ouders. Die krijgen wat ze vragen. Collegas en dat soort mengpotten 5 euro. Iedereen is gelijk.

Overigens geef ik ook rustig snoep aan kinderen. De helf van mijn neefjes/nichtjes worden gezond opgevoed en krijgen nooit snoep. Die springen me op m'n nek voor die kindereieren of snoephorloges.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 20:52

Er zijn afgelopen jaar twee baby’s geboren op het werk, en de komende maanden worden er nog vier verwacht.

Noem mij maar gierig maar ik heb hier geen zin. Ik wordt verplicht geld te geven aan het broedsel van iemand anders. Dertigers zijn druk met baby’s maken, dus er volgen er nog veel meer. Ik heb het gevoel dat ik wel bezig kan blijven.

En mijn eigen rekeningen worden er ook niet minder om.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 20:56

Wij hebben daarvoor op de afdeling de "Lief & Leed" commissie. Je betaalt €12,00 per jaar en dan krijg je een bloemetje/kaartje als je (langdurig) ziek bent of wanneer je jarig bent. Wordt gewoon over de vloer geregeld. Doe je niet mee, ook prima. Dan krijg je uiteraard ook niets, maar het is geheel vrijblijvend.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 21:05

Jemig… ik blijf me echt verbazen om de dingen die ik hier voorbij zie komen.
Voor naaste familie een cadeau van vijf euro?
Ik weet niet hoor, maar betaalde vorig weekend al 5,5 voor een stom glas appel+komkommer+munt sap op een terrasje…

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 21:08

Moestuin schreef:
Over het wegblijven op feestjes omwille van het financiele: Ik snap dat je niet graag in zo een situatie zit, maar ik zou 10 x liever hebben dat ik dan een berichtje, telefoontje ofzo krijg: Hé, een cadeautje kan er deze maand niet af maar ik kom wel naar het feestje, dan dat iemand niet komt. En zelfs al zeg je niet dat een cadeau er niet af kan, dan kom je toch alsnog gezellig! Het gaat om het gezelschap, niet om de cadeau’s :) Ik zou eerder de vriendschap eens bekijken als ze zuur zijn omdat er geen cadeau is.

Serieus? Als ik het financieel zwaar heb ga ik dat echt niet even in een berichtje melden. Dat gaat toch niemand wat aan?
Ik vind het helemaal prima als iemand zonder, of met een klein of zelfgemaakt kado komt of een surprise ei meeneemt voor een kind. Als blijkt dat iemand dat te min vind kom ik echt niet meer.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 21:11

Nikass schreef:
Moestuin schreef:
Over het wegblijven op feestjes omwille van het financiele: Ik snap dat je niet graag in zo een situatie zit, maar ik zou 10 x liever hebben dat ik dan een berichtje, telefoontje ofzo krijg: Hé, een cadeautje kan er deze maand niet af maar ik kom wel naar het feestje, dan dat iemand niet komt. En zelfs al zeg je niet dat een cadeau er niet af kan, dan kom je toch alsnog gezellig! Het gaat om het gezelschap, niet om de cadeau’s :) Ik zou eerder de vriendschap eens bekijken als ze zuur zijn omdat er geen cadeau is.

Serieus? Als ik het financieel zwaar heb ga ik dat echt niet even in een berichtje melden. Dat gaat toch niemand wat aan?
Ik vind het helemaal prima als iemand zonder, of met een klein of zelfgemaakt kado komt of een surprise ei meeneemt voor een kind. Als blijkt dat iemand dat te min vind kom ik echt niet meer.

Wat is dat toch voor rare schaamte?
Niemand mag iets weten, het gaat niemand iets aan, maar je moet er wel maar begrip voor hebben :?
Als je zelfs tegen je familie en vrienden niet eerlijk kan zijn heb je toch maar een rare vriendenkring denk ik zo.

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 21:16

Je standpunt is nu wel duidelijk Poekkie.
Ontstip het topic nu maar dan kan de rest weer gezellig verder kletsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 21:18

Nikass schreef:
Moestuin schreef:

Waarom? Ik denk dat iedereen wel eens in zware wateren heeft gezeten. Het gaat mij erom dat er wordt geopperd dat mensen niet komen omdat ze geen cadeautje kunnen geven. Dat is toch te gek voor woorden? Je komt toch gewoon? Waarom al die schaamte omdat je geen cadeau kunt geven of omdat het (even) moeilijk gaat.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 21:20

Omdat er mensen zijn die dan dus wel gepikeerd zijn als je komt zonder cadeau.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 21:23

MyWishMax schreef:
:')

Ik ga niet iedereen vertellen dat ik krap zit. En zelfs toen er meer inkomen was, soms had je een maand met hoop grote rekeningen en was het die maand gewoon enorm krap. Wie ben je dan om te oordelen, omdat er andere maanden wel geld is? Laat maar, dan kom ik helemaal niet meer. Ik haat dat oordelen.

Dit dus inderdaad :j

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 21:27

Ik vind bedragen van cadeautjes ook wel echt lastig soms.. mijn neefjes krijgen een kaartje met 10 euro, mijn zus en schoonzus vaak iets van rond de 25/30 euro (zijn zelf ook krenten dus de groeten. :')) mijn ouders makkelijk tussen de 50-100 en mijn partner heeft dit jaar een cadeau van 600 euro gekregen.. :o Ik vind het gewoon leuk om cadeau's te kopen en te verrassen en dan met net iets anders aan te komen dan het standaard douche-pakket.

Voor [***] of andere vriendinnen doen we het vaak met een groep en dan legt iedereen gewoon zo tussen de 7,50 en 10 euro in.

Als iemand zonder cadeau zou komen zou ik dat echt dikke vette prima vinden! Wat ik dan wel weer gek vind zijn mensen die elk weekend op het terras te vinden zijn maar dan wel maar een heel klein bedrag willen uitgeven voor een cadeautje. :+ Aan de andere kant is dat natuurlijk ook weer hun eigen keuze, maar ik zou dan liever wat meer uitgeven aan een cadeautje dan op een terras zitten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 21:28

Nu moet ik zeggen dat verjaardagen helemaal zoiets zijn waar ik alleen naartoe ga als ik daar mezelf kan zijn. Dus ook zonder cadeau omdat het niet gaat of kleinigheid. Ik heb wel familie gehad waar ze raar keken en oordeelden over dat er teveel geld naar andere dingen gingen, maar die ben ik kwijt gelukkig :')

Degene waar ik nu heen ga zijn blij dat je komt en dat ben ik wel met je eens moestuin, ik vind dat ook belangrijk juist. Als het gaat om het cadeau ben ik zelf dus niet belangrijk genoeg

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 21:43

Moestuin schreef:
Nikass schreef:

Waarom? Ik denk dat iedereen wel eens in zware wateren heeft gezeten. Het gaat mij erom dat er wordt geopperd dat mensen niet komen omdat ze geen cadeautje kunnen geven. Dat is toch te gek voor woorden? Je komt toch gewoon? Waarom al die schaamte omdat je geen cadeau kunt geven of omdat het (even) moeilijk gaat.

Niet zeggen omdat:

En mensen die er vanaf dan continu de nadruk op gaan leggen, als een vorm van overdreven en daardoor bloedirritante semi-empathie.

Been there, didn't like it one bit.

Voluit in de groep hardop zeggen 'Oh, jij hoeft niet mee in te leggen hoor' 'Of, oh, zal ik jouw rondje anders betalen?'

Nope, laaaaaat maar.

Op mijn werk zat ik binnen verschillende deelgroepen, als 1 van de weinige werknemers. Stuk of 5, allemaal groepen van 5 tot 15 man.

Alwaar ik voor ieder sectieuitje uitgenodigd werd, voor iedere geboorte, pensioen, ziekte, geslaagd geacht werd mee te doen aan de cadeautjes, gezamenlijke etentjes etc.
De cadeau-kraammand waar iedereen een cadeautje in deed.
Soms tijden lang iedere twee tot drie weken.

Ik ben op een gegeven moment echt bij mijn direct leidinggevende gaan aangeven dat dat voor mij financieel een probleem werd.
Niet meegaan kan eigenlijk uit collegiale overwegingen niet, maar steeds opnieuw meebetalen was voor mij ook geen optie.
Vaak werd er voorheen een vast bedrag afgesproken.
Vanaf dat moment werd het een envelop die langs iedereen ging, en waar iedereen in deed wat hij/zij kon en wou missen. Dat was al iets beter.
Bij gezamenlijke ieder kookt wat etentjes werd ik vanaf dat moment vrij onopvallend steeds ingedeeld om het voorgerecht te maken (is goedkoper)
Dat was al een eind beter, hij had er voordien überhaupt nooit over nagedacht dat dat niet voor iedereen zo makkelijk is zeg maar.
Maar daarmee was het voor mij nog moeizaam, en dus zei ik regelmatig alsnog last minute af.
Geen onwil, maar keuzes móeten maken.

Ik ben ooit ook naar een bruiloft geweest van een door mij zeer gewaardeerde collega.
Ik had eigenlijk geen heel sjieke kleding, maar dacht dat een gewoon nette broek met ietwat oude maar wel oké trui ook wel oké zou zijn. Ik had gewoon niet veel anders.
Mán wat voelde ik me ongemakkelijk, toen ik zag dat het echt heel sjiek was, en eigenlijk al mijn collega's in nette nieuwe kleding daar waren.
Zelfs 1 of twee collega's die er wat van zeiden.
'Had je niet even iets meer je best kunnen doen?' 'Dit is toch niet leuk voor ze op hun foto's later?'

Ik heb me maar vooral in de achteraf hoekjes opgehouden tot het moment dat ik met hálf goed fatsoen en een smoes weg kon komen.
Ik heb het de trouwende collega nooit verteld trouwens, wat de reden was dat ik hem eerder peerde.
Wat voelde ik me diep ongelukkig toen, daar, op dat moment.

Overigens, toen ik een hand ging geven en als tweede gast vertrok die avond, kreeg ik wel een dikke omhelzing, dankjewel dat je er was en zelfs wat emotietranen in zijn ogen.
Hij waardeerde mij in ieder geval wél om wie ik was.

Maar zo lopen dingen in de praktijk dus echt wel soms.

Ik ben er nu wel hyperalert op, en stuur het soms aan als ik zie dat het voor anderen krap is en die dat niet helemaal openlijk zeggen.
Dan ben ik nu degene die zegt: 'zullen we het niet te gek maken', of 'zullen we envelop rond doen gaan en ieder voor zich geld daarin doen en voor het totaalbedrag een cadeautje uitkiezen'

Gewoon zodat mensen in de krappe situatie daar niet te veel zelf mee in de knoop komen.

Overigens ben ik door dit soort dingen dus echt een hekel gaan krijgen aan feestjes met allemaal van die ongeschreven maar stiekem wel heel strakke normen.
Ik vind er weinig meer aan.

Terwijl ik eigenlijk best een sociaal persoon ben.
Maar ik kan gewoon niet meer mee met dat soort materialistische normen.
Ik word er diep ongelukkig van.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 22:11

Dat vind ik wel erg eigelijk Femke_Tweety…

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 22:11

Helemaal met je eens Tweety, op zo veel punten _/-\o_