Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:45

Ann schreef:
Wel kan er inmiddels misschien wat meer gekeken worden naar specifieke maatregelen zoals bijvoorbeeld de avondklok, denk ik. Hoeveel procent het in besmettingen daadwerkelijk scheelt en mocht dat aantal gering zijn, zulke maatregelen schrappen?

De vraag of en heoveel het scheelt is vooraf van belang en als die data er niet is dan dient het asap verkregen te worden.

Ondertussen, zonder énige info over of/hoeveel het nu eigenlijk scheelt, is er hier nu alweer ruim meer dan een half jaar!!! avondklok en geen enkel zicht op afschaffen.

Er is wel steeds meer bewijs dat de feesten en drinkgelagen zich van de horeca naar privéhuizen verplaatsen met meer mensen in minder ruimte en minder overzicht/controle.
En de risico-groep van ouderen zat tóch al niet de hele nacht te pimpelen in de kroeg of disco.

´Goed´ voorbeeld.

Bloodymary

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 17:48

Tot 28 april geen enkele versoepeling melden de nieuwssites.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 17:51

Was te verwachten.. Denk dat we blij mogen zijn dat er geen extra maatregelen komen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 18:08

En laat echt iedereen zich nu twee weken extra goed aan de regels houden, dan kunnen we echt versoepelen. In twee weken veel gevaccineerden erbij en hopelijk steeds minder besmettingen. Sta er nog steeds versteld van waar al die positieve mensen wegkomen. Naïef misschien.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 18:11

En ik ben bang dat, dat aan de regels houden ook positief bekeken is. Maar misschien ben ik te pessimistisch.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 18:16

lenaa_tje schreef:
En ik ben bang dat, dat aan de regels houden ook positief bekeken is. Maar misschien ben ik te pessimistisch.

Realistisch, ben ik bang.

Maar wellicht ben ook ik te pessimistisch.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 18:19

De R is onder de 1 dus het is een kwestie van tijd tot het terug gaat lopen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 18:20

bigone schreef:
En laat echt iedereen zich nu twee weken extra goed aan de regels houden, dan kunnen we echt versoepelen.

Ik denk toch dat het goed is om te bedenken dat zelfs als we ons twee weken extra goed aan de regels houden, we daarna hooguit een paar weken kunnen versoepelen en de besmettingen weer op kunnen laten lopen, voor we weer op hetzelfde punt zijn.
(Ook zijn de regels dus niet echt sluitend: er kunnen ook als je je aan de regels houdt nog prima besmettingen optreden. De regels zijn niet ingericht om dat daadwerkelijk zo goed mogelijk te voorkomen. Dat is ook het doel nog altijd niet.)

Om meer te kunnen hebben we echt een betere uitgangspositie nodig.
En vaccins gaan niet alles doen, nog even los van het probleem dat er nu dus weinig mensen <60 gevaccineerd wordt en de komende tijd waarschijnlijk ook nog niet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 18:49

Hoogste aantal besmettingen.. zou het te maken hebben met het aantal testen voor toegang?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 18:52

Nee denk eerder poedersuiker met Pasen en gezellig met families toch samen binnen zitten.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 19:09

Ik vraag me af hoe het nu gaat in landen waar veel mensen gevaccineerd zijn? Is het daar terug naar het oude? Zijn er nog veel besmettingen ondanks de hoeveelheid inentingen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 19:38

Needje schreef:
Nee denk eerder poedersuiker met Pasen en gezellig met families toch samen binnen zitten.

:)*

en hier zitten de terassen en restaurants vol. Idem volop ontmoetingen thuis.
Málaga vriendin viert vandaag verjaardag van zwager. In klein gezelschap in een luxe hotel. 4 of 6, weet ik veel, per tafel; afstand tussen tafels.
Wel voor en na allemaal elkaar omhelzen... 8)7
Tijdens eten geen masker enuiteraard kennissen/familie die elkaar nooit zien gemengd aan tafels want dat is leuker.
Dan is het toch allemaal zinloos geneuzel?!

Vaccineren is inderdaad een losse flodder; is nog steeds wat rommelen in de marge. Is nog steeds níets van te merken in de IC opnames. Wel van de Engelse/Braziliaanse/et al; dat het % opnames toéneemt.
Tegengesteld aan wat de vaccinaties zouden moet bewerkstelligen.

Ondertussen zijn er prijsontwikkelingen en marktverschuivingen in de toeristencentra.
Veel bínnenlandse boekingen en de sector verhoogt de prijzen want minder gasten/meer kwaliteitseisen.
Verschuiving naar meer elitair.
Vergelijk met Keukenhof in NL. Geen geld voor tests? Gut wat rut, kan je er niet heen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 21:16

Shadow0 schreef:
bigone schreef:
En laat echt iedereen zich nu twee weken extra goed aan de regels houden, dan kunnen we echt versoepelen.

Ik denk toch dat het goed is om te bedenken dat zelfs als we ons twee weken extra goed aan de regels houden, we daarna hooguit een paar weken kunnen versoepelen en de besmettingen weer op kunnen laten lopen, voor we weer op hetzelfde punt zijn.
(Ook zijn de regels dus niet echt sluitend: er kunnen ook als je je aan de regels houdt nog prima besmettingen optreden. De regels zijn niet ingericht om dat daadwerkelijk zo goed mogelijk te voorkomen. Dat is ook het doel nog altijd niet.)

Om meer te kunnen hebben we echt een betere uitgangspositie nodig.
En vaccins gaan niet alles doen, nog even los van het probleem dat er nu dus weinig mensen <60 gevaccineerd wordt en de komende tijd waarschijnlijk ook nog niet.

Over twee weken is het grootste gedeelte 60+ gevaccineerd. En er zijn al zo’n 2 miljoen mensen tijdelijk immuun. De besmettingen zullen zeker nog niet gestopt zijn maar het weer gaat (hopelijk) beter worden met meer zon . Alles bij elkaar denk ik echt dat tegen de tijd dat er versoepelingen komen het goed onder controle is wat betreft ziekenhuisopnames. De ic zal zeker nog niet leeg zijn over twee weken, daarvoor komen er nu nog teveel bij en ligtijd van Corona is lang. Ook de meivakantie komt er aan, scholen dicht, minder besmettingen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 21:25

Ik dacht dus dat zestig-plus nog helemaal niet aan de beurt was. Maar hoor net van een jonge zestigplusser in gld dat ze gisteren gevaccineerd is. Astrazeneca en aardig beroerd geweest. Terwijl zij bijna nooit ziek is. Hele goede afweer, denk ik dan.
Ben benieuwd wanneer de zestigers dan aan de beurt zijn want die krijgen geen Astrazeneca, lees ik net.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 21:27

Over 2 weken? Weet je dat zeker?
Mijn ouders (65+) zijn in April nog niet uitgenodigd hoor, die zijn nog in afwachting.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 11-04-21 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 21:28

Sizzle schreef:
Mijn ouders (65+) zijn in April nog niet hoor.

Welk jaar zijn ze geboren? 1949, 1950 en 1951 mogen nu een afspraak maken. Mijn moeder heeft ook gisteren online een afspraak gemaakt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 21:29

Suzanne F. schreef:
Sizzle schreef:
Mijn ouders (65+) zijn in April nog niet hoor.

Welk jaar zijn ze geboren? 1949, 1950 en 1951 mogen nu een afspraak maken. Mijn moeder heeft ook gisteren online een afspraak gemaakt.

1953 en 55.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 21:34

Dan volgen die waarschijnlijk ook snel hoor. Paar weekjes denk ik.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 21:42

Ik hoop het, en dan ook hopelijk NL rap van de risico landenlijst af.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 21:45

Sizzle schreef:
Mijn ouders (65+) zijn in April nog niet uitgenodigd hoor, die zijn nog in afwachting.

Anderhalve week geleden kregen de geboortejaren 47,48 de oproep om online een afspraak te maken, gisteren de oproep aan 49,50,51 om dit te doen. Ik verwacht dat deze week 52,53 en de week erop 54,55 of allemaal deze week afhankelijk van de grootte van de groep. Ze krijgen een brief maar daar hoef je zeker niet op te wachten, via je DigiD kun je direct een afspraak maken, in twee minuten gepiept.

Het is de groep 61/64 jarigen die via vaccinatieplanner hun afspraak in moet plannen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 21:51

61-64 is toch bij de huisarts? Veel huisartsen sturen een oproep of bedoel je dit anders?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 21:56

Ik ben 62 en kreeg vorige week een brief met 2 afspraken (en vragenlijsten) bij de huisarts. Ik krijg woensdag de eerste prik AZ en in juli de tweede prik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 21:59

De groepen worden natuurlijk wel steeds groter dus wel benieuwd of dit tempo blijft.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 22:05

Ik snap het nu, denk ik. 61-64 kan sneller dan 65+ omdat die eerste groep AZ krijgt en de tweede een ander vaccin. 60 krijgt ook geen AZ dus die zijn voorlopig ook nog niet aan de beurt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 22:11

lenaa_tje schreef:
61-64 is toch bij de huisarts? Veel huisartsen sturen een oproep of bedoel je dit anders?

Je krijgt een brief en dan kun je meteen online een afspraak inplannen, hier werken alle praktijken samen en is het in een groter gebouw, net als met de griepprik. Er zullen ook kleinere praktijken zijn die het alleen doen en hun patiënten een tijd en dag geven zoals bij Morrie.

Maar via Ggd is via DigiD. Dat is dus inderdaad meestal Pfizer .