Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:15

Cer schreef:
volgens mij ...ja weet ik niet... het lijkt live..?

Een update van Rutte. Nu net afgelopen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:16

Cer schreef:
Over de opmerking van Van Dissel zegt hij dat dat voorzichtig positief was, maar dat ze daar nu

Probleem is dat half Nederland, als ze iets positiefs horen, daar zelf mee aan de haal gaat.
De teugels laten vieren en denken dat het allemaal wel goed gaat.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:17

Huertecilla schreef:
Babootje schreef:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1153572 ... jfers-rivm
Van Dissel RIVM heeft een afvlakkende trend gecommuniceerd. Nu is het ineens een "voorzichtige afvlakkende trend waaraan je geen conclusies mag verbinden".
Ik vind gewoon dat die man zn mond moet houden.
In NL verstaat de burger blijkbaar alleen "ja" of "nee". (Zie Haagse Markt) Als je een verbod communiceert dan gaat 20% alsnog de straat op. Als je onduidelijk communiceert doet 60 of meer % dat.
Als je communiceert "afvlakking in het aantal gevallen" denkt iedereen holladiejee we kunnen weer.
Kunnen ze bij het RIVM niet een communicatiedeskundige inhuren?

Ik zeg niets want dan is dat weer kritiek vanuit het buitenland :x

Zeg dan ook niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:18

Babootje schreef:
Joman schreef:
Ik heb eigenlijk nog wel een vraag. Bestellen jullie in deze tijd veel eten of pakketjes? Want ik ben dus bang, dat ik het virus binnenkrijg via het karton van een pakket of bijvoorbeeld de pizza doos :+

Dat kun je ook krijgen van alles wat je uit de supermarkt haalt.
Gewoon goed je handen ontsmetten als je het eten uit de verpakking haalt. Als het opgewarmd kan worden goed heet opwarmen.
Sushi en dat soort zaken haal ik niet. Veel te bang dat er iemand boven heeft staan hoesten

Ja in de supermarkt bekruipt me hetzelfde gevoel :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:20

Babootje schreef:
Probleem is dat half Nederland, als ze iets positiefs horen, daar zelf mee aan de haal gaat.

Ik weet niet of dat echt 'half Nederland' is.. maar het blijkt inderdaad wel dat een aantal mensen zelf niet heel goed kunnen nadenken...

wat me dan doet denken aan eerdere opmerkingen dat in NL alles 'zo strak geregeld' is en iets met keurslijf enzo, en dan vind ik het best triest dat een aantal mensen echt gewoon alles letterlijk voorgekauwd moeten krijgen met MAG NIET of MAG WEL en het liefst met plaatjes, anders snappen ze het niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:21

Cer schreef:
Babootje schreef:

Ik weet niet of dat echt 'half Nederland' is.. maar het blijkt inderdaad wel dat een aantal mensen zelf niet heel goed kunnen nadenken...

wat me dan doet denken aan eerdere opmerkingen dat in NL alles 'zo strak geregeld' is en iets met keurslijf enzo, en dan vind ik het best triest dat een aantal mensen echt gewoon alles letterlijk voorgekauwd moeten krijgen met MAG NIET of MAG WEL en het liefst met plaatjes, anders snappen ze het niet..

Zo is de mens nu eenmaal... Veel opportunisten. En daarnaast ook veel mensen die geen hiërarchie dulden of fatsoenlijk kunnen begrijpen wat er nu precies wordt gezegd.
En dat is niet alleen in NL zo natuurlijk.

Cer

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:23

Klopt, niet alleen in NL inderdaad... zo denk ik dan aan de waarschuwingen in de USA dat je geen dieren in een magnetron moet stoppen... :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:29

Babootje schreef:
Shadow0 schreef:
Ik was blijkbaar niet helemaal de enige die het opviel: https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/25/ov ... l-a3994831

Rosanne Hertzberger is microbioloog en NRC-columnist. Cees Dekker is KNAW-hoogleraar en universiteitshoogleraar aan de TU Delft.

Het staat maar in de krant natuurlijk, maar toch.

Ik roep dit volgens mij al het halve topic. Onbegrijpelijk.

De WHO ook.
Maar ja, buitenlanders, wat weten die nu?!
NL is anders en NLers weten het beter...
Lijkt verdorie het UK wel 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:32

Huertecilla schreef:
Babootje schreef:

De WHO ook.

Joh blijf je aan de gang?
In geen enkel land gaat het zoals gewenst. Niet in Nederland. Niet in Frankrijk, en al helemaaaal niet in Italië en Spanje. En geen enkel land heeft de wijsheid in pacht.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:39

Herinneren jullie soms ook bij het lezen van berichten van bepaalde personen waarom deze mensen op je foei lijst stonden.... echt sommige 8)7

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:41

Kiki: yep
En dat is heel simpel op te lossen gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:42

Huertecilla schreef:
Babootje schreef:

De WHO ook.

Nee. De Nederlandse deskundigen weten het beter dan een of andere pannekoek in Spanje.

Wat wil je nou? Hier een beetje lopen preken met je opgeheven vingertje de hele tijd. Bah.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:44

kiki1976 schreef:
Herinneren jullie soms ook bij het lezen van berichten van bepaalde personen waarom deze mensen op je foei lijst stonden.... echt sommige 8)7

Goed punt. De foeilijst :)* !

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:46

Babootje schreef:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1153572 ... jfers-rivm
Van Dissel RIVM heeft een afvlakkende trend gecommuniceerd. Nu is het ineens een "voorzichtige afvlakkende trend waaraan je geen conclusies mag verbinden".
Ik vind gewoon dat die man zn mond moet houden.
In NL verstaat de burger blijkbaar alleen "ja" of "nee". (Zie Haagse Markt) Als je een verbod communiceert dan gaat 20% alsnog de straat op. Als je onduidelijk communiceert doet 60 of meer % dat.
Als je communiceert "afvlakking in het aantal gevallen" denkt iedereen holladiejee we kunnen weer.
Kunnen ze bij het RIVM niet een communicatiedeskundige inhuren?

Daar mogen wij hier niks van vinden want dan zijn we opeens weer, vul maar in.
Het is wel opmerkelijk dat opeens de toon gewijzigd wordt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:51

Misschien kunnen de deskundigen van Bokt: Babootje, Shadow, Lorette en Shadow hun diensten aanbieden aan het RIVM en de Nederlandse regering.
Ze kunnen nl. iedere hulp gebruiken.
Er is een schreeuwend tekort aan medici, dus voel je geroepen, jullie kunnen aan de bak. ;)

O wacht...………. dan moet er hard gewerkt worden en is er geen tijd voor discussie en moet je gewoon luisteren naar de betreffende arts die eindverantwoordelijk is :+

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:51

Je hebt voor-en tegenstanders van wel of niet veelvuldig testen. Zelf sta ik wat in het midden. Geloof het ene maar het andere ook.

Het lijkt mij niet wenselijk om over foei etc in deze te praten. Elkaar en elkaars mening respecteren lijkt mij nu beter.

Kortom lees er dan lekker overheen zeg maar !

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:54

Electra63 schreef:
Misschien kunnen de deskundigen van Bokt: Babootje, Shadow, Lorette en :+

Misschien kunnen we dat beter overlaten aan mensen zoals Ab Oosterhaus of Alex Fredrich.
Altijd ons woorden in de mond leggen die in werkelijkheid van deskundigen af komen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 21:00

Misschien kunnen we gewoon op een normale manier met elkaar praten ipv je mening bij een ander door de strot willen rammen.
Jeetje zeg! We zitten allemaal in hetzelfde schuitje.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 21:00

Ik mag twee keer *\o/*

Maar ik vraag me dan wel af, waarom ga je niet op de inhoud van dat artikel in? Want eigenlijk vind ik dat toch interessanter. Waarom wordt er zo makkelijk berust in 'er zijn geen testen' en 'er is niet genoeg beschermend materiaal'? Alle woorden ten spijt, er werken nu nog steeds gewoon veel mensen op risicovolle plekken zonder bescherming, zonder dat daar echt veel beweging in lijkt te komen, laat staan dat er echt innovatieve ruimte is.
Ik mis ook heel erg de nieuwsgierigheid naar meer informatie over wat er nou speelt. En dat is niet iets nieuws: het MinVWS wil al jaren en jaren geen leiding nemen in de zorg. De zorgverzekeraars zelf zijn ook erg stil (al heeft 1 het gepresteerd om toch nog even een extra verandering door te voeren in het preferentiebeleid, want hee, dit is vast het moment om patienten en apothekers met nieuwe uitdagingen op te zadelen.)

Ik vind niet dat we in een crisis loyaal kritiekloos moeten zijn. We hebben gewoon een goede zorg nodig! En dat kunnen we wel, maar dan moeten we wel ietsjes kritischer zijn richting oa beleidsmakers. Met allemaal jaknikkers krijg je ook niet veel van de grond.

En ga vooral in op de argumenten die Rosanne Hertzberger en Cees Dekker, want dan kunnen we het tenminste inhoudelijk ergens over hebben.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 21:02

Even een ruime week terug naar de toespraak van Rutte, "we moeten op basis van 50% van de informatie, 100% van de maatregelen nemen."

Niemand ter wereld heeft de wijsheid over COVID-19 in pacht, daar is het virus te nieuw voor. In Nederland worden beslissingen genomen op basis van de informatie die beschikbaar op het moment dat de knoop doorgehakt moet worden. Deskundigen hebben meermaals verteld dat die informatie inclusief de beschikbare informatie uit China, Italië, Spanje (etc.), van de WHO én kennis over de Nederlandse situatie is en er wordt uitvoerig gewikt en gewogen.

Zowel deskundigen als kabinet geven aan dat de beschikbare informatie onvolledig is, dat dit onzekerheden veroorzaakt (en verschillen in mening tussen deskundigen), maar uiteindelijk moeten er toch besluiten genomen worden. De garantie vooraf dat de best mogelijke besluiten genomen worden bestaat in deze situatie helaas niet, maar we moeten nu handelen.

Volg de maatregelen op, als je voor jezelf strenger wilt zijn is daar niets op tegen, en als je wetenschappelijk onderbouwde plannen voor verbetering van methodiek en beleid hebt staat het RIVM daar voor open. Ik hoop dat mw. Hertzberger binnenkort mailt of belt (of dat al gedaan heeft) met haar voorstel om het probleem met de testcapaciteit op te lossen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 21:02

Ik zag net op het nieuws iets over de situatie in Amerika. Daar gaat het dus echt over het brengen van offers voor de economie. Er waren mensen die zeiden dat de oude mensen het prima zelf redden en dat de economie niet ten gronde moest worden gericht daarvoor. Een ander zei weer dat er geen prijskaartje hing aan mensenlevens en dat het redden van levens altijd voorop moest blijven staan. Heftige fundamentele discussies hoor.
Trump wil de economie weer op volle toeren hebben met Pasen. Dat is over 18 dagen.....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 21:04

Marie_Anne schreef:
[
Nee. De Nederlandse deskundigen weten het beter dan een of andere pannekoek in Spanje.

WHO = world health organisation = wereld gezondheids organisatie

Het advies is: test, test, test.
Oh, en isoleren.

De grote vraag is waarom is het NL beleid zo volslagen anders? Het is wel een dichtbevolkt land.

Tweede vraag ; wordt medisch personeel écht niet getest zoals hier werd opgemerkt?

Derde; waarom staat NL met 3 herstelden in de data?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 21:06

Babootje schreef:
Joman schreef:
Ik heb eigenlijk nog wel een vraag. Bestellen jullie in deze tijd veel eten of pakketjes? Want ik ben dus bang, dat ik het virus binnenkrijg via het karton van een pakket of bijvoorbeeld de pizza doos :+

Dat kun je ook krijgen van alles wat je uit de supermarkt haalt.
Gewoon goed je handen ontsmetten als je het eten uit de verpakking haalt. Als het opgewarmd kan worden goed heet opwarmen.
Sushi en dat soort zaken haal ik niet. Veel te bang dat er iemand boven heeft staan hoesten

Wij doen hierom tijdig boodschappen zodat de nieuwe dingen een aantal dagen in de kelder kunnen liggen voordat we ze weer opnieuw moeten pakken. Dingen die kunnen halen we zoveel mogelijk uit de verpakking zodat die gelijk weg kan ( bv pizza zonder doos in de vriezer). Daarna goed handen wassen.

Eten bestellen doe ik niet. Ik weet niet hoe een ander ermee omgaat qua bereiding/ verpakken. En om nu de Chinese bakjes te gaan afsoppen of de boel over te scheppen heb ik niet zoveel zin in.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 21:07

Huertecilla schreef:
Marie_Anne schreef:
[

WHO = world health organisation = wereld gezongheids organisatie

Het advies is: test, test, test. dat is nu net het probleem, daar is een tekort aan
Oh, en isoleren.

De grote vraag is waarom is het NL beleid zo volslagen anders? Het is wel een dichtbevolkt land.
omdat ze van mening zijn dat een lockdown niet gaat helpen

Tweede vraag ; wordt medisch personeel écht niet getest zoals hier werd opgemerkt?
alleen bij klachen

Derde; waarom staat NL met 3 herstelden in de data? testen te kort en die besteden ze liever om te kijken of mensen wel wel of niet hebben. Heeft naar mijn mening ook meer prio

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 21:08

Huertecilla schreef:
Marie_Anne schreef:
[

WHO = world health organisation = wereld gezondheids organisatie

Het advies is: test, test, test.
Oh, en isoleren.

Derde; waarom staat NL met 3 herstelden in de data?

Ik zou een klacht indienen.