Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 14:11

Poekkie schreef:
Ik denk dat het ook vooral de omgeving is. Heb in 25 jaar nog nooit meegemaakt dat er iemand met niet of een klein prulletje durfde afkomen op een verjaardagsfeestje (behalve mijn opa en oma dus maar die twee waren echt gewoon gierige rotkarakters, om vele andere redenen ook).
Vind het dus best wel een ‘verheven’ mentaliteit als er nu mensen zouden aankomen met het argument dat je maar blij moet zijn met hun aanwezigheid terwijl ze wel gewoon prima verdienen.

In andere milieus zal dat vast anders zijn. Misschien is dat gierigheidscliche tussen belgie en nederland toch effectief ergens op gebaseerd :o

Je geeft een voorbeeld van gierigheid uit België en dat moet dan iets zeggen over de cliché van Nederland? Ik ken wel mensen die inderdaad met niets of met weinig op een verjaardag aan kunnen komen, maar dat is niet uit gierigheid maar omdat het geld er gewoon niet is, dat vind ik toch iets anders en niet perse gierigheid.
Laatst bijgewerkt door Telpeva op 04-07-21 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 14:12

M_d_h: Bruiloft? Vader? Dat zijn niet mijn posts maar van een andere bokker, even lezen graag :)

@ telpeva: als het geld er niet is, dan is het toch prima als ze aanwezig zijn en gewoon mee vieren. Dat heb ik nu toch al een aantal keer gezegd meen ik.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 04-07-21 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Flying_Angel

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 14:16

Maar ook als het geld er wel is, is het toch ook prima!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 14:17

Waarom zijn cadeautjes überhaupt zo belangrijk? Ben zelf van mening dat andermans tijd en aandacht zoveel waardevoller zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 14:18

Vjestagirl schreef:
Ik ben 33 en ik ben nog steeds blij met een kinderei...

Ik 1 jaar jonger en misschien niet dat kinderei maar chocola oid, perfect.

Ik heb een kennis die ik ophaal om te gaan sporten 2 keer per week. Nog nooit iets aan geld gekregen voor benzine oid, maar wel regelmatig wat lekkers. En dat is helemaal prima, graag zelfs. Ook al staat het niet in verhouding tot elkaar, zij laat zien dat ze het waardeert op een manier die we beide leuk vinden.

Ik geef trouwens zelden een rondje en ben wel eens gierig genoemd. Dat ik altijd een drankje afwijs of probeer af te wijzen vergeten mensen. Ik heb niet het geld om voor 10 mensen wat te drinken te halen en probeer juist niet mee te doen. Dat is dan echt naar om daar op aangekeken te worden. Ik bestel juist niet mee als ze rondjes komen opnemen (ook omdat ik dat tempo niet eens bij kan houden). Als je dan wat voor mijn neus zet zonder te vragen en vervolgens wel wat verwacht is dat echr wel irritant.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 14:19

Flying_Angel schreef:
Maar ook als het geld er wel is, is het toch ook prima!

Daarin verschillen wij dus van mening. Ik vind een snoepje en 6 euro dan gierig. Maar nogmaals, zal een heel deel van het milieu afhangen. Hier in mijn omgeving is het zelfs standaard om 20 euro te storten voor het afscheid van de bedrijfssecretaresse bvb. (Vind ik zelf dan wel erg veel maar soit). Ook verjaardagscadeaus heb ik nog nooit onder de 20 euro geweten en zou ik zelf ook nooit durven. Zowel in de familie als onder vrienden. Dat soort trends trek je onbewust door. Mag jij een mening over hebben, maar hier is dat ‘de standaard’ en is iedereen daar helemaal ok mee.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 14:20

Ik geef ook nooit rondjes maar doe inderdaad ook niet mee in de rondjes. Ik gaf (toen ik nog uitging :P) vaak wekelijks een minirondje aan 2 of 3 vrienden. En dan zat er elke week wel iemand anders bij. Vond ik ook een aardige oplossing. Want dat ging nog wel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 14:23

Sheran schreef:
Ik geef ook nooit rondjes maar doe inderdaad ook niet mee in de rondjes. Ik gaf (toen ik nog uitging :P) vaak wekelijks een minirondje aan 2 of 3 vrienden. En dan zat er elke week wel iemand anders bij. Vond ik ook een aardige oplossing. Want dat ging nog wel.

Ja, dat doe ik ook. Of nou ja, ben nu al 2 jaar niet geweest :') Maar later zat je met een groep van 10 oid, omdat er steeds meer mensen bij kwamen zitten en werd er verwacht dat je mee deed. Zonder te vragen. Of het werd gierig gevonden dat je telkens eigen drinken haalde ipv mee doen met rondje. Heel vervelend.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 14:26

Ik heb het op een gegeven moment ook maar gewoon in de groep gezegd: 'sorry ik zit krap, ik heb op het moment geen geld voor rondjes.' En het was wel een super leuke club want veel mensen gingen de weken erop gewoon drinken voor mij kopen en verwachtten er niets voor terug <3

Overigens vind ik niet dat iemand per se krap bij kas moet zitten om niet mee te doen met rondjes hoor. Als je genoeg hebt aan 1 cola op een avond is het het ook gewoon niet waard. Eigen keus...

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 14:30

MyWishMax schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik ben 33 en ik ben nog steeds blij met een kinderei...

Ik 1 jaar jonger en misschien niet dat kinderei maar chocola oid, perfect.

Ik heb een kennis die ik ophaal om te gaan sporten 2 keer per week. Nog nooit iets aan geld gekregen voor benzine oid, maar wel regelmatig wat lekkers. En dat is helemaal prima, graag zelfs. Ook al staat het niet in verhouding tot elkaar, zij laat zien dat ze het waardeert op een manier die we beide leuk vinden.

Ik geef trouwens zelden een rondje en ben wel eens gierig genoemd. Dat ik altijd een drankje afwijs of probeer af te wijzen vergeten mensen. Ik heb niet het geld om voor 10 mensen wat te drinken te halen en probeer juist niet mee te doen. Dat is dan echt naar om daar op aangekeken te worden. Ik bestel juist niet mee als ze rondjes komen opnemen (ook omdat ik dat tempo niet eens bij kan houden). Als je dan wat voor mijn neus zet zonder te vragen en vervolgens wel wat verwacht is dat echr wel irritant.

Maar weten mensen dat?
Ik bvb verwacht echt wel iets te drinken aangeboden te krijgen als ik ergens kom. Helemaal prima als dat een glas water is, zal ik zelf in 99% van de gevallen ook automatisch voor kiezen. Maar drinken aanbieden is gewoon beleefdheid vind ik. Ook als je zelf de keren daarvoor altijd je drank weigerde, daarom hoeft de ander dat niet te doen.

Als het gaat om rondjes op cafe… ja dat begrijp ik maar stel je vrienden dan toch gewoon op de hoogte? Ikzelf zou me echt totaal niet bezighouden met wie heeft besteld en wie heeft geweigerd per rondje en dat beginnen te meten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 14:34

Het gaat om een café. Thuis geef je geen rondje toch? Daar krijgen mensen gewoon drinken wat ik heb of speciaal voor hun haal.

En nee, niet iedereen die aan zo'n tafel zit gaat het wat aan wat mijn financiële situatie zit. De 2 of 3 vrienden weten het, de rest zijn gewoon kennissen of vrienden van vrienden die erbij komen zitten. Ik houd me niet bezig wie wat besteld, alleen dat ik niet mee wil doen omdat ik dat rondje niet kan betalen maar anderen wel en dan word ik gierig genoemd.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 14:35

Maar even zeggen ‘jongens, ik zit wat krap dus ga geen rondjes meedoen’ is toch niet te veel gevraagd? Ik gok dat iedereen daar begrip voor heeft dan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 14:36

Blijkbaar niet dus.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 14:37

Ja beetje dezelfde situatie als de rekening liever niet willen splitten als je met een groep eet :). Ik split de rekening liever ook niet: ben vega en drink geen alcohol, bestel nooit veel... ben standaard heel erg veel duurder uit bij splitten. Ik split alleen bij zeer bijzondere gelegenheden :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 14:38

Ik vind het dus raar dat je dat moet zeggen. Als je rondjes wil gaan doen dan overleg je dat toch eventjes voordat je gaat stappen, desnoods in een groepsapp? En als iemand dan zegt "daar voel ik niet zo veel voor" dan is het toch prima?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 14:46

Vjestagirl schreef:
Ik vind het dus raar dat je dat moet zeggen. Als je rondjes wil gaan doen dan overleg je dat toch eventjes voordat je gaat stappen, desnoods in een groepsapp? En als iemand dan zegt "daar voel ik niet zo veel voor" dan is het toch prima?

Ja zeker.
Maar helemaal niets zeggen, en drankjes weigeren in de hoop dat anderen hebben geteld of gezien dat jij dan niet hebt gedronken en dan verbaasd zijn dat men je gierig vindt is de omgekeerde wereld.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 14:48

MyWishMax schreef:
Blijkbaar niet dus.

Dan ben ik blij dat mijn vrienden niet zo gecompliceerd in elkaar zitten en gewoon op voorhand iets zeggen of ze wel of geen rondjes doen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 14:51

Je maakt er heel iets anders van. Ik geef juist aan dat ik niet mee wil doen, bestel niet mee tijdens het rondje opnemen. Ik ga alleen niet aan kennissen uitleggen die erbij komen zitten waarom niet. Ik doe niet mee met rondjes, punt.

Ik zeg juist dat ik niet mee bestel in dit topic, omdat er ook mensen zijn die wel mee drinken maar nooit zelf bestellen voor de groep. Dat is andere kwestie.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 14:54

Nu ja, als je enkel en alleen trakteert omdat de ander dan hopelijk terug trakteert en dat je je dus echt al op voorhand in een soort van groepsapp moet verontschuldigen om je alvast in te dekken hoe en waarom je niet trakteert, laat avondje stappen dan maar helemaal zitten. Gedoe. :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 15:00

Haha Gini, precies :=

Nu zijn het ook geen mensen met wie ik afspreek of bevriend ben, maar regelmatig tegen kwam in de kroeg. Ik spreek af met vriend 1 en 2 en de rest komt er in de loop van de avond bij zitten. Ik heb die nummers niet eens, kennissen dus waar je mee praat als je ze tegen komt en zelfs als ik het geld wel zou hebben vind ik een rondje geven iets wat je doet omdat je het wil. Niet omdat het moet. Een simpele, nee dankje ik doe niet mee zou toch genoeg moeten zijn. Als je dan al gierig bent?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 15:31

MyWishMax schreef:
Je maakt er heel iets anders van. Ik geef juist aan dat ik niet mee wil doen, bestel niet mee tijdens het rondje opnemen. Ik ga alleen niet aan kennissen uitleggen die erbij komen zitten waarom niet. Ik doe niet mee met rondjes, punt.

Ik zeg juist dat ik niet mee bestel in dit topic, omdat er ook mensen zijn die wel mee drinken maar nooit zelf bestellen voor de groep. Dat is andere kwestie.

Mijn excuses, ik dacht te lezen dat je niets aangaf en alleen drankjes weigerde of probeerde te weigeren.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 16:01

Ik ben blij dat niemand in mijn omgeving kinderen heeft :oo
Ik kreeg een zak drop van mijn oma en dat vond ik geweldig altijd. Ze kunnen een boek krijgen maar ik ga geen bakken geld uitgeven voor zo’n koter die na een korte periode toch niet meer er mee speelt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 16:09

Ook zo’n item is wat geef je een collega die een kind krijgt, geslaagd is, you name it waar tegenwoordig een envelop voor rondgaat.

Voor mij hangt dat toch echt van meerdere dingen af.
Hoe goed ken je die collega, hoelang werkt iemand er al, wat is mijn budget op dat moment én hoevaak gaat er zo’n envelop rond.

Ik heb bij een bedrijf gewerkt dat zo groot was dat bij wijze van spreken haast iedere week wel een envelop rond ging. Dat werd toen toch echt 1 euro / 2 euro en alleen voor mijn directe collega’s waar ik echt iedere dag mee zat wat meer.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 16:16

Ineke2 schreef:
Ook zo’n item is wat geef je een collega die een kind krijgt, geslaagd is, you name it waar tegenwoordig een envelop voor rondgaat.

Voor mij hangt dat toch echt van meerdere dingen af.
Hoe goed ken je die collega, hoelang werkt iemand er al, wat is mijn budget op dat moment én hoevaak gaat er zo’n envelop rond.

Ik heb bij een bedrijf gewerkt dat zo groot was dat bij wijze van spreken haast iedere week wel een envelop rond ging. Dat werd toen toch echt 1 euro / 2 euro en alleen voor mijn directe collega’s waar ik echt iedere dag mee zat wat meer.

Ja dat vind ik ook altijd moeilijk.
Ik geef niets wanneer het iemand is die ik niet of amper ken.
Ik geef ook niets voor promoties, dat begrijp ik niet zo goed.

Voor directe collega’s geef ik tussen de 5 en de 20 euro afhankelijk van hoe goed ik ze ken, hoe vaak er een enveloppe gevuld moet worden en hoe de trend in het bedrijf een beetje ligt.
Heb ook al mensen 50 cent in zo’n enveloppe zien steken terwijl het echt wel een teamlid van ons beiden was, dat vond ik dan weer erg gierig. Geef dan niets en schrijf een leuke boodschap of geef een kaartje af of maak wat koekjes denk ik dan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 16:18

Ik geef niets voor andermans kinderen die ik persoonlijk niet ken. Waarom zou ik in vredesnaam geld geven aan de kinderen van een collega?

Edit: waarom zou je eigenlijk verwachten dat je collega's gaan betalen voor het slagen/verjaren/afzwemmen van jouw kind?