[HK]Geen geklier, veel plezier hier is kindervrij #4!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 19:56

Dan is er dus altijd nog optie 2 :P

Sintara

Re: [HK]Geen geklier, veel plezier hier is kindervrij #4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 21:41

Sterkte berdien! Ik was afgelopen vrijdag ceremoniemeester bij een bruiloft met twee babies. Ik heb me niet eens geërgerd aan de babies, wel aan een van hun oma's :=

Ow man ik kon dr wat! Ik ben nu net weer een beetje bijgekomen

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 08:37

Urbanus schreef:
Waarom mooi?

Ik denk "mooi" in de zin van "goed dat er over gepraat wordt, en dat het geen taboe blijft". Maar ik kan het mis hebben :D

Gisteren een gesprek gehad met mijn moeder, die was op familiebezoek geweest bij de familie van mijn stiefvader. Daar zat een oom heel erg af te geven op zijn stiefdochter, terwijl zijn eigen dochter echt een stuk krapuul is. Mijn mama heeft het daar netter verwoord, maar ze maakte wel een opmerking in de trant van "lekker makkelijk om het kind van een ander af te zeiken en het jouwe een hand boven het hoofd te houden". De oom nam die opmerking eigenlijk heel goed aan, maar ooh, de zus en moeder van die oom hadden mijn moeder kunnen neerschieten met hun ogen.

Daarop kwamen we op mijn schoonouders, zij hebben 2 (overigens fantastische) kleinkinderen. Die kleinkinderen hebben een halfbroertje en halfzusje. Ik had laatst een gesprek met mijn schoonmoeder en vriend over de kinderen, hun halfjes en hun moeder. Mijn schoonmoeder sprak op een bepaald moment over de halfjes als "die mormels", en ze meende het serieus. Ik heb de moeder van de kinderen en de halfjes hoop en al 2x gezien dus kan eigenlijk niet echt oordelen of het effectief mormels zijn, maar ik heb er wel wat van gezegd, omdat het niet de eerste keer is dat ik merk hoe "de familie" over "de moeder en halfjes" praat.
Ik merk vooral heel erg dat mijn schoonouders heel weinig ervaring hebben met nieuw-samengestelde gezinnen, en dat veel van hun opmerkingen daaruit voortvloeien, en altijd negatief zijn aan het adres van mijn schoonbroer zijn ex en haar 2 "nieuwe" kinderen. Haar nieuwe man is naar het schijnt een eikel - en dat kan best! Maar hun 2 kinderen zijn toch echt het halfbroertje en halfzusje van de kinderen van mijn schoonbroer, het is 50% hetzelfde bloed, en ik vind het nogal cru om ze zomaar "mormels" te noemen (ik, die anti-kind ben haha, stel je voor). Schoonmoeder kent die kinderen ook van haar of pluim, dus zij kan dat oordeel eigenlijk ook niet heel eerlijk maken. En los daarvan: het zijn écht het halfbroertje en halfzusje van hun kleinkinderen, dus waarom doe je daar zo l*llig over?
Schoonmoeder was even stil na mijn opmerking. Ik heb haar ook uitgelegd daar haar kleinkinderen alleen het negatieve komen vertellen over hun stiefvader en halfjes, dat dat zo'n beetje de ongeschreven regel is op hun leeftijd, en dat ze daar voordeel uit proberen halen bij hun vader en grootouders. Ik ben duidelijk een kind van gescheiden ouders haha, die trucjes hoef je mij niet te leren :')
Ik heb haar ook nog gezegd dat de kinderen het heus niet slecht zullen hebben bij hun moeder - want kleinzoon weigert co-ouderschap en weigert bij papa te wonen, die is 2x een weekend in de maand bij zijn vader, dus heel slecht zal hij het bij zijn moeder niet hebben :')
Geen idee of ik nu echt iets fundamenteels heb veranderd in haar manier van denken over "de ex en de halfjes", maar ik zag haar er wel echt even over nadenken.

Eigen kind, schoon kind.
Mijn moeder geeft heel eerlijk toe dat ze voor haar eigen kinderen meer overheeft dan voor het kind van haar man (dat kind hebben we trouwens al 15 jaar niet meer gezien), en dat ze ook meer verdraagt van haar eigen kinderen dan van anderen hun kinderen.
Iemand antwoordde daar ooit op: wat ben jij een slechte vrouw.
Nee - ze is een eerlijke vrouw.
Ze zal dat voortrekken subtiel proberen doen en niet te veel met 2 maten proberen meten, maar wat vinden jullie daarvan? Ik vind het gewoon heel logisch. Het is toch doodnormaal dat je van je eigen bloed meer verdraagt, en daar meer voor overhebt?
Het ging er wel eerlijk aan toe bij ons hoor: wat het stiefje niet mocht (bv. rechtstreeks van de fles drinken), mochten wij ook niet. De regels waren bij ons hetzelfde voor iedereen - maar gevoelsmatig zit er wel verschil, en daar kan je ook niets aan doen - je voelt wat je voelt. Ik mocht ook niet van de fles drinken, maar van mij is mijn moeder niet vies, terwijl ze dat van ieder ander wél is. Als mijn katten in huis plassen zucht ik eens en rol ik met mijn ogen, en ruim ik het op. Als hier visite zou langskomen met een hond en die plast in mijn huis, zou ik daar veel minder van gediend zijn - hoewel ik een enorme hondenvriend ben. Eigen kind, schoon kind :')
Ik doe voor mijn schoonouders ook wat ik voor mijn eigen ouders doe - maar voor de mijne doe ik dat met meer liefde en gevoel, terwijl ik mijn schoonouders ook echt héél graag heb. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan, en ik vecht er elke Kerst opnieuw voor om die bij mijn ouders te vieren :') Oudjaar is voor mijn schoonouders haha.

Hoe ervaren jullie dat? Hebben jullie eigen kinderen en stiefkinderen, en hoe ervaren jullie dat gevoelsmatig? Zijn jullie het eens met mijn moeder, dat het gevoel voor eigen kinderen (of broers, zussen, ouders, ...) altijd groter zal zijn dan voor de kinderen (of broers, zussen, ouders, ...) van de partner (hoewel je die natuurlijk ook graag kan zien!) of ervaren jullie dat anders? Durven jullie het verschil in gevoel ook gewoon toegeven of is dat zegmaar taboe? Is wat mijn moeder zegt wel waar, maar is het taboe om dat gewoon te durven toegeven/hardop te zeggen? Ik weet nu al dat ik, hoewel ik anti-kind ben, het toekomstige kind van mijn broer helemaal geweldig zal vinden, terwijl ik inwendig vloek als één van de vriendinnen zou komen aanzetten met "we krijgen een baby". Ik kan mijn moeder dus alleen maar gelijk geven :j

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 09:09

Goeie hemel de reacties onder de aankondiging over het programma van Beau… de moeke brigade tiert er lekker op los. Ik heb nu al respect voor moeders die op tv hun verhaal durven doen want wat gaan die een bak sh*t over zich heen krijgen.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 09:14

Mars schreef:
Goeie hemel de reacties onder de aankondiging over het programma van Beau… de moeke brigade tiert er lekker op los. Ik heb nu al respect voor moeders die op tv hun verhaal durven doen want wat gaan die een bak sh*t over zich heen krijgen.

Waar staat dit? Wil het lezen :Y)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 09:14

Mars schreef:

Zal dat niet anoniem zijn, om de kinderen te beschermen?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 09:18

Dat mag ik idd hopen... je zal later maar je ouders zo op tv zien. Volgens mij is dat een recept voor ontspoorde toekomst (als dat al niet aan gebrek aan liefde het geval is)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 09:20

Heb de programma aankondiging gelezen.

Ze zoeken blijkbaar alleen vrouwelijke spijtoptanten.
Beetje bijzonder, er zullen toch ook wel kerels zijn met kinderspijt.

Voorlopig heb ik nergens spijt van, en ben ik blij dat ik geen koters heb.
Ben druk bezig met het waar maken van een jonge-meisjes droom. Nl een jaar reizend wonen.
Had in een huisje boompje beestje kindje situatie absoluut niet gelukt :')

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 09:23

Ik ken mensen die met 2 jonge kinderen langere tijd (jaren) rondgereist hebben. Het is wel mogelijk. Maar het lijkt mij echt veel te veel gedoe.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 09:26

Zoals ik het doe zou het niet echt gaan met koters.

Wil het ook absoluut niet, dus das simpel :')

Ik ga eens wat verbolgen moeke reacties lezen zo.
Blijkbaar is het voor sommigen heeeeeeeeel moeilijk om je voor te stellen dat niet iedereen dolgelukkig wordt van mensenlarven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 09:32

Tancreda4 schreef:
Dat mag ik idd hopen... je zal later maar je ouders zo op tv zien. Volgens mij is dat een recept voor ontspoorde toekomst (als dat al niet aan gebrek aan liefde het geval is)

Nou ja, dat idd.

Femke_Tweety schreef:
Heb de programma aankondiging gelezen.

Ze zoeken blijkbaar alleen vrouwelijke spijtoptanten.
Beetje bijzonder, er zullen toch ook wel kerels zijn met kinderspijt.

Voorlopig heb ik nergens spijt van, en ben ik blij dat ik geen koters heb.
Ben druk bezig met het waar maken van een jonge-meisjes droom. Nl een jaar reizend wonen.
Had in een huisje boompje beestje kindje situatie absoluut niet gelukt :')

Ik denk dat het bij vrouwen nog minder geaccepteerd is, dus dat ze daarom alleen vrouwen zoeken?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 09:45

Spijt hebben van kinderen staat toch niet meteen gelijk aan niet van ze houden?

Maar daar zal de moeder maffia vast anders op reageren :D

Zo hebben mijn buren een tweeling gekregen na sterilisatie van de man.
Dus nee deze kinderen waren op dat moment niet gewenst.
Maar waren toch welkom en zijn niets te kort gekomen.
En zover ik de kinderen zie zijn het geen getraumatiseerde kinderen bij deze wetenschap.

@LWDaisy
Precies

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 09:53

En in een zeer uitzonderlijke situatie zal het ook gewoon echt wel voorkomen dat een ouder écht spijt heeft, en ook geen liefde voelt voor een kind.

Ik hoop oprecht dat dat uitzonderingen zijn. Maar gezien de hoeveelheid ouders die er bestaan, zullen ze er echt wel zijn.

Of ouders waar het ouderschap écht tegenvalt, en die meer nadelen zien dan voordelen.
Die de kinderen wel proberen te geven wat kinderen nodig hebben, maar die achteraf absoluut anders zouden kiezen.

Ik denk dat het voor ons als bewust kindvrije mensen wel eens een heel goed programma kan zijn.
Als het iets meer openlijk toegegeven gaat worden dat kinderen níet altijd zaligmakend zijn,
Héél héél misschien komt er dan ook iets meer begrip en ruimte voor mensen die op voorhand al zeggen geen kinderen te willen.

Ik zie als docent bio ook meteen les mogelijkheden eigenlijk.
Niet om pubers te ontmoedigen, maar om echt te laten zien dat kinderen 'nemen' of 'krijgen' iets is met voor- èn nadelen.
En dat ieder voor zichzelf zou moeten mogen kiezen of hij/zij dat al dan niet wil.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 10:00

Tancreda4 schreef:

Ik vind dit en al die reacties onder dat programma zo verschrikkelijk kortzichtig :=
Dat je ergens spijt van hebt betekend echt niet direct dat je minder van je kind houdt.
Maar juist dat je eerlijk naar jezelf kijkt en zegt dat het moederschap iets is waar je achteraf gezien beter niet aan had kunnen beginnen.
Dat maakt ze geen slechte moeder, maakt niet dat ze minder hun best doen, maakt niet dat ze minder van hun kind houden.

Ik heb 4 paarden, mijn 2 oudste heb ik wel eens spijt van;
Mij oudste heb ik laten opereren aan haar achterbeen; dat heb ik gedaan met de beste intenties en heel veel liefde maar erna werd haar leven toch wel saai. Terugkijkend had ik het beter niet kunnen doen en heb ik er ook spijt van. Maar dat beestje is mijn alles, ik kon haar echt nog niet laten gaan. Maar van die egoïstische keuze ( kinderen krijgen is ook egoïstisch.. ) werd haar leven niet perse leuker.

Mijn ruin had achteraf forse problemen. Die had ik gezien als ik hem volledig had laten keuren. Ik heb spijt als alle haren op mijn hoofd dat ik dat niet gedaan heb. Dier was enkel nog goed voor de weide en zelfs dat komt tot een einde.
Ik hou verschrikkelijk veel van hem en zolang hij pijnvrij op de weide staat is het een hele grote en hele dure grasmaaier. Heb ik er spijt van? Absoluut. Hou ik minder van hem? Geen millimeter. Krijgt hij de absoluut beste zorg? Zeker. Maakt dat de spijt minder? Zeker niet.

Mensen die de koppeling spijt en liefde aan elkaar hangen hebben het mijn inziens nog niet helemaal begrepen.
Soms kan je beter spijt hebben van de dingen die je gedaan hebt dan van de dingen die je gelaten hebt.
Maar al heb je nog zoveel liefde te geven, dan nog kan je spijt hebben.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 10:02

Tancreda4 schreef:

Dit is precies wat er onder het Facebook bericht staat, dus niet alleen Mars 'moeketjes' denken dat.

Ik heb geen idee in welke vorm ze dit willen gieten dus ik heb geen mening.

smurffie schreef:
Mensen die de koppeling spijt en liefde aan elkaar hangen hebben het mijn inziens nog niet helemaal begrepen.
Soms kan je beter spijt hebben van de dingen die je gedaan hebt dan van de dingen die je gelaten hebt.
Maar al heb je nog zoveel liefde te geven, dan nog kan je spijt hebben.

Ja en toch zou ik dat niet zo hard roepen. Er zullen ook ouders zijn met spijt die ook niet van hun kinderen houden. Zo wordt er hier af en toe een artikel gelinkt waarin een vrouw haar kind maar een kwijlend dom joch vindt.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 05-10-22 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 10:03

Smurffie supermooi verwoord !

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 10:08

Smurffie goed verwoord inderdaad.

Waar staat overigens de aankondiging?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 10:15

Facebook, geen aankondiging maar oproep dus misschien komt het überhaupt niet op tv.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 10:33

Berdien schreef:
Ik ben heel benieuwd naar het programma van Beau.

Laatst met een fles wijn erbij 'Opvoeden doe je zo gekeken'.

Nou. Noouuuuuu.

Overigens heb ik straks ook 50% van de tijd een kind in huis wonen, mag ik hier dan nog wel mee praten? :D

Ik vind het echt ontzettend dapper van je dat je dat gaat doen!
Want dat je de man/vader leuk vindt en ermee klikt en je leven ermee wil opbouwen/delen is nog heel wat anders dan dat je ook vindt van zijn kind(eren).

Ik heb altijd gezegd niet aan andermans kind te beginnen, of ze nou 2, 12 of 22 jaar oud zijn. Zodra ze uit huis zijn: prima. Maar tot dan ga ik wel LAT-ten.
Ik moet zeggen dat dit wel een weinig gewaardeerd standpunt is bij eventueel relatiemateriaal.... :Y) (en de moeders daarvan :7 ).

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 11:24

Ik zie eigenlijk alleen maar 'positieve' reacties op dat artikel? Veel mensen die toegeven dat als ze het over zouden doen het niet meer zouden kiezen. Niet om hun kind maar om de 'poedersuiker' waar we in leven.
De wereld is niet ineens in een half jaar poedersuiker geworden ofzo. :')

Net als een oud-[***] die na zoveel weken na de bevalling zich toch afvroeg in wat voor wereld ze op moest groeien. Eh, toen je lag te batsen was er ook al crisis, misschien had je er toen aan moeten denken. :+

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 11:33

Mijn moeder deelde ergens rond mijn zestiende met me dat als ze opnieuw zou moeten beslissen, dat ze waarschijnlijk niet aan (3) kinderen was begonnen. Dat was naar aanleiding van mijn mededeling dat ik geen kinderen wilde (wat op mijn 32ste nog steeds zo is).

Ik heb me hierdoor nooit ongewenst gevoeld en heb ook geen trauma o.i.d. opgelopen. Ik vond het juist heel fijn dat mijn moeder hier zo open en eerlijk over was en dat we konden praten over de impact die kinderen op haar leven hadden, hoe zij dat ervaren heeft. Ze is al wat jaren terug overleden, maar wij als kinderen waren altijd het belangrijkste en haar grootste prioriteit in het leven.
Maar de andere kant, dat ze daardoor veel dingen in haar eigen leven als het ware heeft misgelopen, die was er dus ook.

En ook nu ze er niet meer is ben ik blij met onze gesprekken hierover en denk ik er nog regelmatig aan terug. Hierdoor ben ik ook opgegroeid met het idee dat het prima is als je kinderen wilt, maar dat het net zo prima is als je ze níet wilt. En uiteindelijk heb ik voor mijn gevoel de perfecte combinatie gevonden: ik werk met kinderen, maar neem ze niet mee naar huis! :D

Dat programma ga ik zeker kijken, ben heel benieuwd hoe het allemaal wordt gebracht. Nu terug in meeleesmodus. ;)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 11:40

Oeps foutje :')

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 11:50

Roodvos schreef:
Berdien schreef:
Ik ben heel benieuwd naar het programma van Beau.

Laatst met een fles wijn erbij 'Opvoeden doe je zo gekeken'.

Nou. Noouuuuuu.

Overigens heb ik straks ook 50% van de tijd een kind in huis wonen, mag ik hier dan nog wel mee praten? :D

Ik vind het echt ontzettend dapper van je dat je dat gaat doen!
Want dat je de man/vader leuk vindt en ermee klikt en je leven ermee wil opbouwen/delen is nog heel wat anders dan dat je ook vindt van zijn kind(eren).

Ik heb altijd gezegd niet aan andermans kind te beginnen, of ze nou 2, 12 of 22 jaar oud zijn. Zodra ze uit huis zijn: prima. Maar tot dan ga ik wel LAT-ten.
Ik moet zeggen dat dit wel een weinig gewaardeerd standpunt is bij eventueel relatiemateriaal.... :Y) (en de moeders daarvan :7 ).

Zelfde standpunt hier
En wat het potentieel relatie materiaal (pa's in mijn geval) daarvan vindt doet er wel toe, maar niet zodanig dat ik mijn standpunt wijzig.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 13:29

Over dat programma: spijt hebben kan natuurlijk veel meer redenen en achtergronden hebben dan het standaard 'het is zwaar en ben mijn vrijheid kwijt'. En misschien komen er ook wel moeders aan het woord met inmiddels volwassen kinderen, dat zou ik wel interessant vinden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 13:35

Ik had ook niet gedacht dat ik ooit zou gaan samenwonen met iemand die een kind heeft. Maar ja, we latten nou bijna een jaar en dat is ook niet zaligmakend. Hij heeft zijn zoon week op - week af, dus we wonen nu om de week samen :)) Als hij zijn zoon heeft woont hij in zijn eigen huis, daar ben ik dan wel regelmatig. Ze zijn ook steeds vaker hier, dat gaat ook prima.

Zijn zoon is wel écht een heel lief en leuk joch. We kunnen het goed samen vinden, zijn laatst ook een dag met zijn vieren (plus moeder/oma) naar de Efteling gegaan. Dat is vanuit Groningen dus dik 4 uur in de auto en dan nog een dag Efteling, en dat was hartstikke gezellig!

Natuurlijk vind ik het ook wel echt spannend, en we hebben er heel veel over gepraat. Zijn zoon ziet het helemaal zitten, die appte laatst al een tekening van zijn kamer 'voor in het nieuwe huis'. Dat nieuwe huis moet nog wel gekocht worden, maar soit :')