Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

carineken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 06:38

Hoe ik zou kunnen berekenen wat ik kwijt ben per maand op een eventuele doe het zelf stal.

Britta31

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 09:03

Is er ook een minimum leeftijd om lid te worden van bokt?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 12:37

carineken schreef:
Hoe ik zou kunnen berekenen wat ik kwijt ben per maand op een eventuele doe het zelf stal.

Er is hier een topic "wat kost een paard daadwerkelijk". Ik ga even voor je zoeken.

Dit moet 'm zijn

Captain @ [VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 21:56

Als je deeltijd zou gaan studeren, moet je dan ook een minor doen? Ik kan het op internet niet vinden en mijn docent had hier een 'niet zeker' antwoord op.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 22:00

Kairos schreef:
Als je deeltijd zou gaan studeren, moet je dan ook een minor doen? Ik kan het op internet niet vinden en mijn docent had hier een 'niet zeker' antwoord op.

Ligt aan je vooropleiding. Als je bijvoorbeeld als eens een uni / hbo diploma gehaald hebt kan je vrijstelling krijgen.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 22:03

Ik had hem eigenlijk beter moeten uitleggen, maar ik denk erover om van 2e jaar voltijd over te stappen naar 3e jaar deeltijd, ivm dat ik het liefst gewoon lekker ga werken. In mijn geval nog geen sprake van een vooropleiding dus. Maar zou je dan bv een specifieke minor moeten doen, of heb je dan voor een half jaar meer contacttijd? (Ik zag bij sommige minoren 3 lesdagen staan bv)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 22:10

Ja je moet gewoon je punten halen en het wettelijke programma volgen. Dus je minor doen.

Maar wil je dit 100% zeker weten dan moet je even je decaan mailen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 08:27

Je minor is deel van je opleiding, dus uiteraard moet je die doen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 08:54

Bij ons mocht je met goede onderbouwing zelf een vakkenpakket samenstellen ter vervanging van een minor, gewoon al bij voltijd. Dus de 30 ects die bij minors hoorde te vervullen door bij elkaar passende vakken die niet in 1 minor gecombineerd worden.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 08:58

Mizora schreef:
Bij ons mocht je met goede onderbouwing zelf een vakkenpakket samenstellen ter vervanging van een minor, gewoon al bij voltijd. Dus de 30 ects die bij minors hoorde te vervullen door bij elkaar passende vakken die niet in 1 minor gecombineerd worden.

Ja dit is ook normaal volgens mij, als de examencommissie het goed vindt dan s het mogelijk. Heb zelf mijn studie rechten gebruikt voor mijn minor gltc. Maar je moet nog steeds wel de 30ects invullen als je je studie wil halen.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 10:17

Wat ik mij afvraag:

Qua anatomie zitten mensen en dieren heel vergelijkbaar in elkaar. Tóch zijn er bij sommige dieren ineens gekke verschillen. Bijvoorbeeld:

Een olifant heeft tepels tussen de voorpoten i.p.v. tussen de achterpoten. Eigenlijk lijkt dit weer meer op de anatomie van de mens . En als je het zo bekijkt is het juist weer gek dat mensen en apen teoels hebben ter hoogte van de voorpoten, en bijv. paarden tussen de achterbenen?

En als je naar een olifant kijkt zit het geslachtsapparaat bij een vrouwtje sowieso op een gekke plek. Niet zoals bij paard/koe etc onder de anus, maar helemaal aan de onderkant van de buik (check bijv maar eens de geboorte van een olifant, dat blijf ik heel gek vinden).

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 11:29

Wat is een goede losse oven?
Ik heb een nieuwe nodig en hier al aardig wat ellende mee gehad (voornamelijk niet warm genoeg worden). Belangrijk is dat ie dus goed warm wordt en minimaal 35 liter, maar liever groter.

Wat betreft de vraag hierboven: veel zoogdieren, zoals honden en varkens bijvoorbeeld, hebben een hele rij tepels. Waarschijnlijk was dit het 'oorspronkelijke' model en zijn bij sommige diersoorten de voorste en bij andere de achterste tepels weg geëvolueerd.
Vanuit het eerste (zoog)dier zijn door evolutie sommige onderdelen gekrompen of verdwenen en andere juist extra sterk ontwikkeld.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 11:36

Mensen hebben voor de tepelvorming de melklijn; twee lijnen van oksel tot schaambeen waar in de embryonale fase tepel- en borstontwikkeling wordt voorbereid.

Die ontwikkeling leidt ook bij mensen nog regelmatig tot een 3e of 4e rudimentaire tepel langs de melklijn. Dat lijkt dan heel erg op een moedervlek.

Zoogdier, mammal = mammae = borsten.
Ik vind het meer dan logisch dat die melklijn bij de meeste zoogdieren voorkomt en dat we door evolutionaire ontwikkelingen uiteindelijk op andere plekken langs de melklijn tepels hebben behouden.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 13:47

Picopico schreef:
Wat is een goede losse oven?
Ik heb een nieuwe nodig en hier al aardig wat ellende mee gehad (voornamelijk niet warm genoeg worden). Belangrijk is dat ie dus goed warm wordt en minimaal 35 liter, maar liever groter.

Wij hebben de Inventum ov606, volgens mij is die niet (heel goed) meer te krijgen, maar wij zijn er super tevreden over. En we hebben sowieso goede ervaringen met Inventum, dus ik kan me bijna niet voorstellen dat de opvolger (ov607) niet prima is.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 12:02

Inventum heb ik juist slechte ervaring mee. Die had ik eerst, maar heb hem 3x terug gestuurd. De temperatuur klopte echt niks van. De eerste werd véél te heet (300+ graden, thermostaat deed het niet), nummer 2 en 3 kwamen niet verder dan 170 graden. Daar ben ik dus een beetje huiverig voor :o
Ik heb nu een Tomado, maar na 2,5 jaar wordt die ook niet meer warm genoeg (leeg 190 graden, zodra je er wat in doet zakt het naar een graad of 160).
Ik zoek er nu dus een die wél 220 graden haalt en liefst ook wat langer mee gaat :o

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 13:05

Ik heb nu al jaren mijn 2e Inventum, erg tevreden mee :j

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 16:14

Sinds februari ben ik uit dienst bij mijn vorige werkgever. Ik had hier een 0-urencontract en heb er ongeveer een halfjaar gewerkt. Ik ben daar ontslagen omdat ik niet meer genoeg uren kon werken en daardoor te duur zou worden. Ik heb nooit iets ondertekend.

Nu vroeg ik mij af wat een normale gang van zaken is en wat je dient te ondertekenen als je ontslagen wordt?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 16:30

Belangrijke vraag: ben jij ook als laatst in dienst getreden?

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 16:33

deksel schreef:
Sinds februari ben ik uit dienst bij mijn vorige werkgever. Ik had hier een 0-urencontract en heb er ongeveer een halfjaar gewerkt. Ik ben daar ontslagen omdat ik niet meer genoeg uren kon werken en daardoor te duur zou worden. Ik heb nooit iets ondertekend.

Nu vroeg ik mij af wat een normale gang van zaken is en wat je dient te ondertekenen als je ontslagen wordt?

Ben je ontslagen of is je contract niet verlengd? Want dat is juridisch gezien een significant verschil. Dat laatste mag namelijk gewoon, dat eerste is een stuk ingewikkelder. Daarnaast jouw contract ook onder de wetgeving omtrent contracten op oproepbasis aangezien je een 0-urencontract had.

Macs, jouw vraag is denk ik alleen van toepassing als een organisatie formeel een verzoek tot bedrijfseconomisch ontslag indient bij het UWV. Meestal gaan er dan wel meer mensen, en vaak delven flexers (0 uren contracten) daar ook het onderspit. Daar telt meer mee dan alleen de anciënniteitsdatum.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 17:29

Macs schreef:
Belangrijke vraag: ben jij ook als laatst in dienst getreden?

Hoe bedoel je?

xPabloBokt schreef:
deksel schreef:

Ben je ontslagen of is je contract niet verlengd? Want dat is juridisch gezien een significant verschil. Dat laatste mag namelijk gewoon, dat eerste is een stuk ingewikkelder. Daarnaast jouw contract ook onder de wetgeving omtrent contracten op oproepbasis aangezien je een 0-urencontract had.

Macs, jouw vraag is denk ik alleen van toepassing als een organisatie formeel een verzoek tot bedrijfseconomisch ontslag indient bij het UWV. Meestal gaan er dan wel meer mensen, en vaak delven flexers (0 uren contracten) daar ook het onderspit. Daar telt meer mee dan alleen de anciënniteitsdatum.

Ik had een jaarcontract, welke in oktober startte. Ik belde om te zeggen dat ik door afstuderen niet meer doordeweeks beschikbaar zou zijn maar dat ik wat mij betreft wel mijn werk op zaterdag wilde voortzetten (1x per 2 weken). Toen kwam de reactie dat ik dan niet meer kon werken ivm de hoge kosten voor de werkgever. Daarna heb ik nog een keer gebeld met de vraag of ik nog iets moest ondertekenen. Daar werd toen een beetje om heen gedraaid. Nu ongeveer 1.5/2 maanden later krijg ik nog appjes van ex-collega’s over invallen en mailtjes, ook kan ik nog in het salarisportaal wat voor mij impliceert dat ik daar volgens het systeem nog werk. Dit heb ik via de mail gevraagd en toen kreeg ik de vraag of ik schriftelijk m’n contract heb opgezegd. Dit heb ik nooit gedaan omdat het niet mijn idee was om te stoppen met werken daar.
Ik vroeg me daarom af wat wel/niet hoort. Ik wil vooral geen problemen met de belastingdienst etc omdat zij wellicht een fout hebben gemaakt.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 17:39

deksel schreef:
xPabloBokt schreef:

Ik had een jaarcontract, welke in oktober startte. Ik belde om te zeggen dat ik door afstuderen niet meer doordeweeks beschikbaar zou zijn maar dat ik wat mij betreft wel mijn werk op zaterdag wilde voortzetten (1x per 2 weken). Toen kwam de reactie dat ik dan niet meer kon werken ivm de hoge kosten voor de werkgever. Daarna heb ik nog een keer gebeld met de vraag of ik nog iets moest ondertekenen. Daar werd toen een beetje om heen gedraaid. Nu ongeveer 1.5/2 maanden later krijg ik nog appjes van ex-collega’s over invallen en mailtjes, ook kan ik nog in het salarisportaal wat voor mij impliceert dat ik daar volgens het systeem nog werk. Dit heb ik via de mail gevraagd en toen kreeg ik de vraag of ik schriftelijk m’n contract heb opgezegd. Dit heb ik nooit gedaan omdat het niet mijn idee was om te stoppen met werken daar.
Ik vroeg me daarom af wat wel/niet hoort. Ik wil vooral geen problemen met de belastingdienst etc omdat zij wellicht een fout hebben gemaakt.

Dit klinkt alsof je niet ontslagen bent. Maar 'gewoon' niet wordt ingepland.
Je bent dus nog gewoon in dienst, maar je wordt niet ingeroosterd voor uren. En dus ook geen loon want 0 uren contract

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 18:16

Nou, dat lijkt er inderdaad op. Terwijl aan de telefoon duidelijk is gezegd door m’n werkgever dat ik er niet meer zou werken en dus uit dienst zou gaan. Maar ik heb dus niets zwart op wit.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 19:09

Slapend dienstverband dus.

Ik zou je werkgever wijzen op wat hij tegen jou gezegd heeft en dat je wil dat zij het contract formeel opzeggen, omdat het niet jouw beslissing is geweest om te stoppen. Zo behoudt je ook al je eventuele rechten w.b. het sociale vangnet. Iig zou ik niet zelf nu gaan opzeggen.

Wat een slordige actie zeg..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 19:21

De werkgever zal misschien geen zin hebben om de eindrekening te maken.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 19:26

Thanks, ga ik dat doen.

In mn contract staat overigens ook dat er 2 maanden opzegtermijn is, waar nooit aan is gehouden. Dus dit past wel in het straatje.