Ann schreef:Als ik lees dat er nu ook hart- en kanker operaties moeten worden uitgesteld omdat de IC's vol liggen, begrijp ik enige terughoudendheid omtrent versoepelingen wel. Ik denk dat de overheid zich er goed van bewust is dat mensen aan versoepelingen toe zijn, maar dat het qua zorgdruk wat complexer ligt.
Wel kan er inmiddels misschien wat meer gekeken worden naar specifieke maatregelen zoals bijvoorbeeld de avondklok, denk ik. Hoeveel procent het in besmettingen daadwerkelijk scheelt en mocht dat aantal gering zijn, zulke maatregelen schrappen?
Dat zou de volgende stap moeten zijn. Logisch dat wanneer er een acute crisis is, alle mogelijke maatregelen genomen worden. Als de boel een beetje onder controle is (en ik zeg niet dat dat nu al is) moet er gekeken worden naar wat echt veel helpt en dat houden, en wat amper iets bijbrengt als eerste schrappen.
Maar omdat er allerlei maatregelenen tegelijk genomen zijn (wat nodig was) en dan weer een heleboel dingen tegelijk afgeschaft worden (omdat mensen ongeduldig worden) is het moeilijk te zien welke maatregel welk effect heeft.
Na de eerste golf was in Belgie het advies van de experts van tussen elke versoepeling 3 weken tussentijd te laten. Dat zou voldoende moeten zijn om het effect te kunnen inschatten. Maar d epolitiek wou sneller gaan, met als gevolg dat we nu nog altijd wat blind varen.