Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:14

purny schreef:
Maar wat is het verschil tussen een griep en een fikse verkoudheid?

Een fikse verkoudheid hoor je dus ook niet over te brengen op kwetsbaren.
Toen mijn moeder in 2019 in 't ziekenhuis lag kwam er gewoon verkouden zorgpersoneel aan haar bed. Denk dat in de toekomst zorgpersoneel in dat geval een mondkapje moet dragen. Eigenlijk bizar dat ze dat in ziekenhuizen en bejaardenhuizen nog niet standaard deden.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:23

996981 schreef:
Sclimpre schreef:
Een snotneus wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door een verkoudheid. Verschil met een opkomende griep is echt wel duidelijk. Nooit geweten dat mensen met griep op het werk verwacht werden. Er wordt zelfs doorbetaald bij ziekte.

Ik vind het logisch dat bij een heftiger probleem als covid ook heftiger maatregelen genomen worden. Uiteraard zou het mooi zijn als we hieruit zouden leren.
Bv. telewerk en afstandsonderwijs kunnen ook zonder covid heel nuttig zijn.

Een snotneus kan wel degelijk veroorzaakt worden door een griepvirus, zonder dat de griep doorzet. Daar heb je immers je afweersysteem voor.

In hoeverre je dan besmettelijk bent voor met name risicogroepen waarbij het afweersysteem minder werkt, durf ik niet te zeggen. Naar mijn idee is daar ook veel minder onderzoek naar gedaan dan nu naar Covid wordt gedaan.

Feit blijft dat je met iedere snotneus een risico neemt anderen te besmetten.

Het is niet omdat er covid geweest is dat we ieder gevoel voor nuance moeten verliezen en proberen naar zero-risico te gaan. Dat is nl. niet mogelijk.
Het is kwestie van een evenwicht te vinden tussen risico's te vermijden en toch een gezond even te leiden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:31

Sclimpre schreef:
996981 schreef:

Een snotneus kan wel degelijk veroorzaakt worden door een griepvirus, zonder dat de griep doorzet. Daar heb je immers je afweersysteem voor.

In hoeverre je dan besmettelijk bent voor met name risicogroepen waarbij het afweersysteem minder werkt, durf ik niet te zeggen. Naar mijn idee is daar ook veel minder onderzoek naar gedaan dan nu naar Covid wordt gedaan.

Feit blijft dat je met iedere snotneus een risico neemt anderen te besmetten.

Het is niet omdat er covid geweest is dat we ieder gevoel voor nuance moeten verliezen en proberen naar zero-risico te gaan. Dat is nl. niet mogelijk.
Het is kwestie van een evenwicht te vinden tussen risico's te vermijden en toch een gezond even te leiden.

Waar ligt dat evenwicht dan? :)

Sclimpre

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:33

Dat vraag je beter aan je huisarts dan op bokt

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:34

996981, je kunt je berichtje wel als vraag neerzetten, maar de strekking is toch duidelijk dat je je het gek en raar vindt dat we voor griep niet dezelfde maatregelen nemen?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:38

996981 schreef:
nynke55 schreef:
Dat we voorzichtiger moeten zijn met het doorgeven van besmettelijke ziekten is logisch. maar jij wilde dezelfde maatregelen die we nu voor corona hebben ook voor griep toepassen, dus ook lockdown, mondkapjes in de winkel, anderhalve meter. Dat lijkt me een beetje "overkill".

Nee, dat heb ik nooit gezegd. Ik vroeg me af of het draagvlak voor “de test maatschappij” even hoog was voor griep, als voor Corona. Veel mensen vinden het geen probleem voor ieder uitje te gaan testen op Corona. Ik vroeg me af hoe dat voor griep is :)

Dat is toch maar een tijdelijke situatie? Zodra er voldoende mensen gevaccineerd zijn gaan we als samenleving echt niet accepteren dat we in een testmaatschappij leven. Tot dat moment is een testmaatschappij wel logisch, daarna zal het heel snel afgelopen zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:42

nynke55 schreef:
996981, je kunt je berichtje wel als vraag neerzetten, maar de strekking is toch duidelijk dat je je het gek en raar vindt dat we voor griep niet dezelfde maatregelen nemen?

Moet dat niet andersom zijn?

Het is helder dat Covid19 een aan alle kanten onredelijke invulling krijgt. Het ergste is dat de maarregels in het kielzog van de ramp/angst politiek door de meerderheid geslikt wordt als in hun veiligheidsbelang.
De meerderheid beslist dus de samenleving zit zó met idiote, onevenwichtige beperkingen die voorbij gaan aan gezond verstand.

Opvallend ook dat er geen enkele nadruk wordt gelegd op gezonder léven. Op minder overgewicht, op minder vanalles door gezonder eten.
Na ruim een jaar zouden we collectief een stúk minder overgewicht kunnen hebben en zo collectief lager in de risco%s zijn. Maar nee, laten we vage vaccinaties verplichten.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:43

Sclimpre schreef:
Dat vraag je beter aan je huisarts dan op bokt

Ok :z

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:45

nynke55 schreef:

Nee, niet dat we dat tot nu toe niet gedaan hebben. Ik zou het wel raar vinden wanneer we met de kennis van nu (door de huidige maatregelen was er dit jaar bijna geen griep) toch op de oude voet verder gaan. Als iedereen in ieder geval niet het huis uit zou gaan als ze ziek zijn, zou dat waarschijnlijk al heel veel griepdoden en zorgbelasting schelen :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:46

Karl66 schreef:
Dat is toch maar een tijdelijke situatie? Zodra er voldoende mensen gevaccineerd zijn gaan we als samenleving echt niet accepteren dat we in een testmaatschappij leven. Tot dat moment is een testmaatschappij wel logisch, daarna zal het heel snel afgelopen zijn.

Covid19 blijft. Nieuw varianten zullen blijven komen.
´Afgelopen´ ... net als griep zeker.

Beetje meer besef van hygiëne en klaar.
Gaan er minder aan griep en verkoudheid dood, nog steeds een paar aan Covid, evenwicht hersteld.
Op naar de volgende pandemie.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:50

Karl66 schreef:
996981 schreef:

Nee, dat heb ik nooit gezegd. Ik vroeg me af of het draagvlak voor “de test maatschappij” even hoog was voor griep, als voor Corona. Veel mensen vinden het geen probleem voor ieder uitje te gaan testen op Corona. Ik vroeg me af hoe dat voor griep is :)

Dat hoop ik heel hard, dat het overal voor moeten testen maar een fase is :)

Ik vind het overal voor moeten testen voor zowel griep als Covid te ver gaan. Als je asymptomatisch bent, blijkt uit de meeste onderzoeken dat je nauwelijks tot niet besmettelijk bent. Als iedereen die ziek is dus gewoon thuis blijft, hoeft er niet overal voor getest te worden

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:52

Huertecilla schreef:
Karl66 schreef:

Gaan er minder aan griep en verkoudheid dood, nog steeds een paar aan Covid, evenwicht hersteld.

Ja en wat is je punt?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:57

purny schreef:
Anna79 schreef:
Wat te denken van uitgerekend de
risicogroep die je niet aan het verstand krijgt dat een stoffen zakdoek niet zo hygiënisch is. En handen wassen doen ze ook al niet zo regelmatig!

Dat vind ik zo goor om te zien. Vooral ouderen hebben daar een handje van.

Ons ben zunig :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:17

Karl66 schreef:
Huertecilla schreef:

Ja en wat is je punt?

Dat het NIET maar tijdelijk is dûh :)*

Het is zoals het is. Er gaan mensen dood. Minder aan griep, meer aan Covid. Gut wat rut.

Oh, de druk op de gezondheidszorg.
Is dat Covid of de jááááren bezuiniging in combinatie met veel geluk dat er nooit wat was sinds WO2?!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:24

Popstra schreef:

Versus ons ben weggooi-maatschappij.

Er zitten ook milieu-aspecten aan.
Net als aan weggooiluiers et al.

De consumptie/weggooi mentaliteit is een belangrijke factor in onze huidige ellende.

Oh en alle létterlijk weggegooide papieren zakdoekjes langs wandelpaden, dat is goed?

Hopelijk leidt deze pandemie tot meer bewustwording maar ben bang van niet als ik dit zo lees.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:24

Popstra schreef:
Anna79 schreef:
Wat te denken van uitgerekend de
risicogroep die je niet aan het verstand krijgt dat een stoffen zakdoek niet zo hygiënisch is. En handen wassen doen ze ook al niet zo regelmatig!

Ach ja, ik dacht daar ook nooit echt bij na. Ik gebruikte ook altijd stoffen zakdoeken. En waste mijn handen niet echt meer dan normaal als ik verkouden was. En ging gewoon naar mijn werk. Of winkelen.
Deze COVID pandemie heeft wat dat betreft wel voor veel meer bewustwording gezorgd.
Maar echt overdreven hygiënisch is ook weer niet goed hè, je moet wel wat weerstand opbouwen toch?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:25

Karl66 schreef:
996981 schreef:
nynke55 schreef:
Dat we voorzichtiger moeten zijn met het doorgeven van besmettelijke ziekten is logisch. maar jij wilde dezelfde maatregelen die we nu voor corona hebben ook voor griep toepassen, dus ook lockdown, mondkapjes in de winkel, anderhalve meter. Dat lijkt me een beetje "overkill".

Dat hoop ik ook Karl66. Maar wat er nu in NL gebeurt leert mij wel dat ze erg huiverig zijn om van bepaalde maatregelen af te stappen. Dus dat snel afgelopen geloof ik niet zo in. Dat er ooit een eind aan komt wel, maar dat kan nog best even duren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:30

Huertecilla schreef:
Popstra schreef:

De consumptie/weggooi mentaliteit is een belangrijke factor in onze huidige ellende.

Oh en alle létterlijk weggegooide papieren zakdoekjes langs wandelpaden, dat is goed?

Hopelijk leidt deze pandemie tot meer bewustwording maar ben bang van niet als ik dit zo lees.
plus de mondkapjes die je nu overal ziet liggen...

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:38

Als ik lees dat er nu ook hart- en kanker operaties moeten worden uitgesteld omdat de IC's vol liggen, begrijp ik enige terughoudendheid omtrent versoepelingen wel. Ik denk dat de overheid zich er goed van bewust is dat mensen aan versoepelingen toe zijn, maar dat het qua zorgdruk wat complexer ligt.

Wel kan er inmiddels misschien wat meer gekeken worden naar specifieke maatregelen zoals bijvoorbeeld de avondklok, denk ik. Hoeveel procent het in besmettingen daadwerkelijk scheelt en mocht dat aantal gering zijn, zulke maatregelen schrappen?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:04

Huertecilla schreef:
Karl66 schreef:
Ja en wat is je punt?

Dat het NIET maar tijdelijk is dûh :)*

Het is zoals het is. Er gaan mensen dood. Minder aan griep, meer aan Covid. Gut wat rut.

Oh, de druk op de gezondheidszorg.
Is dat Covid of de jááááren bezuiniging in combinatie met veel geluk dat er nooit wat was sinds WO2?!

Het klopt dat Covid niet iets tijdelijks is, maar dat wil niet zeggen dat de maatregelen wel permanent zijn. Zodra er genoeg immuniteit is, gaan die maatregelen echt wel verdwijnen. Nu werden de maatregelen al voor de verkiezingen verruimd, om zo de kiezers te paaien.

Dus ik vraag me nog steeds af wat je punt is. Dat corona niet tijdelijk is, is ongeveer net zo relevant als een opmerking dat het soms regent.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:16

Ann schreef:
. Ik denk dat de overheid zich er goed van bewust is dat mensen aan versoepelingen toe zijn, maar dat het qua zorgdruk wat complexer ligt.

Ik ben eigenlijk nog veel meer toe aan een helder beleid met duidelijke doelstellingen dan aan versoepelingen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:21

Shadow0 schreef:
Ann schreef:
. Ik denk dat de overheid zich er goed van bewust is dat mensen aan versoepelingen toe zijn, maar dat het qua zorgdruk wat complexer ligt.

Ik ben eigenlijk nog veel meer toe aan een helder beleid met duidelijke doelstellingen dan aan versoepelingen.

Heb je weleens overwogen om een politieke partij te beginnen (of lid te worden) en op die manier meer input te kunnen hebben qua beleid? Is een serieuze en welgemeende vraag. Als ik kijk naar de input van sommige nieuwe partijen, vind ik dat verfrissend. Maar deze discussie is waarschijnlijk beter op zijn plaats in een ander topic.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:22

Huertecilla schreef:
Popstra schreef:

Dus in Spanje ook bermen vol met zwerfvuil?
Ik ruim met zo’n prikstok eens in de twee weken rotzooi op. Soms in natuurgebieden maar meestal in eigen omgeving, helpt, hoe minder er ligt hoe minder snel er wat word neergegooid. Dus mocht je je vervelen? Doe er iets aan en goed voorbeeld doet goed volgen, nog een aantal buurtgenoten doen hetzelfde.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:33

Ann schreef:
Als ik lees dat er nu ook hart- en kanker operaties moeten worden uitgesteld omdat de IC's vol liggen, begrijp ik enige terughoudendheid omtrent versoepelingen wel. Ik denk dat de overheid zich er goed van bewust is dat mensen aan versoepelingen toe zijn, maar dat het qua zorgdruk wat complexer ligt.

Wel kan er inmiddels misschien wat meer gekeken worden naar specifieke maatregelen zoals bijvoorbeeld de avondklok, denk ik. Hoeveel procent het in besmettingen daadwerkelijk scheelt en mocht dat aantal gering zijn, zulke maatregelen schrappen?

Dat zou de volgende stap moeten zijn. Logisch dat wanneer er een acute crisis is, alle mogelijke maatregelen genomen worden. Als de boel een beetje onder controle is (en ik zeg niet dat dat nu al is) moet er gekeken worden naar wat echt veel helpt en dat houden, en wat amper iets bijbrengt als eerste schrappen.
Maar omdat er allerlei maatregelenen tegelijk genomen zijn (wat nodig was) en dan weer een heleboel dingen tegelijk afgeschaft worden (omdat mensen ongeduldig worden) is het moeilijk te zien welke maatregel welk effect heeft.
Na de eerste golf was in Belgie het advies van de experts van tussen elke versoepeling 3 weken tussentijd te laten. Dat zou voldoende moeten zijn om het effect te kunnen inschatten. Maar d epolitiek wou sneller gaan, met als gevolg dat we nu nog altijd wat blind varen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:36

bigone schreef:
Dus in Spanje ook bermen vol met zwerfvuil?
Ik ruim met zo’n prikstok eens in de twee weken rotzooi op. Soms in natuurgebieden maar meestal in eigen omgeving, helpt, hoe minder er ligt hoe minder snel er wat word neergegooid. Dus mocht je je vervelen? Doe er iets aan en goed voorbeeld doet goed volgen, nog een aantal buurtgenoten doen hetzelfde.

Volop zwerfvuil ja. Het meeste van ´natuurliefhebbers´.
Hou ons pad én dat langs de rivier dagelijks bij.

Buurtgenoten is relatief in de campo ;)
Vanuit de gemeente is er jaarlijks één initiatief om met jongeren de wandelpaden op te knappen doch met Covid niet.

Liever een dagelijks verse stoffen zakdoek dan de tíentallen weggegooide welke ook nog eens milieubelasting zijn bij fabricage.