Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 19:36

Wat ik nu toch wel vreemd vind: las vanmiddag dat Philips een contract met de EU heeft gesloten om wekelijks duizenden beademingsapparaten te leveren.

Lijkt me ten eerste wat laat, of er moet een stevige volgende piek verwacht worden?

Ten tweede: is er dan voldoende opgeleid ic-personeel?

Hier staat het:
https://www.nu.nl/economie/6050766/phil ... an-eu.html

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 19:37

Princess_ schreef:
purny schreef:
Ik kan me echt niet voorstellen dat er mensen zijn die gewoon hun hele leven hun handje op willen houden bij de Nederlandse staat

Maar er zijn er ook genoeg in de wajong die echt niet kunnen werken en waar geen mogelijkheden voor zijn. Ik denk niet dat zij voor de lol hun handje ophouden bij de staat. Ik zou zelf ook liever wel werken dan niet. Genoeg geprobeerd en altijd op niks uitgelopen vanwege mijn lichaam.

Edit: ik klaag overigens nooit dat ik te weinig krijg. In andere landen zou ik helemaal niets krijgen namelijk.

Tuurlijk. En ik vind het ook rot dat sommige helemaal niks kunnen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 19:38

ontherun schreef:
Toch wel erg Cookie, dat het zulke mensen geeft...

Mensen die meer willen ontvangen heb je op elk niveau en in elke situatie. Alleen als je niet zoveel mogelijkheden hebt sta je bij de sociale dienst, en als je wel meer doet kun je in de subsidiefraude, belastingontwijking of andere dingen. Die nemen ook veel weg uit onze maatschappij (aanzienlijk meer!) maar die zijn ook slim genoeg om het ietsjes minder openlijk te doen en iedere keer zorgvuldig de aandacht te verleggen. Naar de mensen met een uitkering bv.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 19:48

MarcoBorsato schreef:
mvdende schreef:
Ik heb er wel moeite mee.

Gelukkig 1 week voordat de kappers dicht gingen nog geweest, dus voorlopig ben ik klaar (ga 1x per jaar)

Maar het feit is dat echt werkelijk alles duurder aan het worden is, en dan is iedere keer €2,5 toch best een hoop geld aan het einde van de maand. Want niet alleen de kapper is duurder geworden, ook de boodschappen worden duurder (meer dan alleen inflatie correctie) de mondkapjes en handschoenen zijn duur geworden, thuiszorg medicatie is duurder geworden.... you name it.

Voor mij dan ook een keuze om bijvoorbeeld niet meer een patatje te gaan halen bij de snackbar, maar een zak patat uit de supermarkt en thuis in de frituur bijvoorbeeld.

Dit geldt toch voor iedereen? Sterker nog, er zijn mensen die wel heel hard werken en dat patatje nu al niet kunnen halen.

Ik heb niet eens een frituurpan, dus tsja....

Speaking of mondkapjes... weet iemand hier een site met reële prijzen? Ik had nog liggen van het klussen, maar de bodem komt in zicht, en eigenlijk wil ik wel iets hebben voor nood. Zelf maken is niet echt een optie, want dan is hij in 2021 nog niet af gok ik.
Mogen wegwerp zijn, of stoffen. Bij voorkeur wel met elastiek.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 19:50

Shadow0 schreef:
ontherun schreef:

' maar die zijn ook slim genoeg om het ietsjes minder openlijk te doen en iedere keer zorgvuldig de aandacht te verleggen. Naar de mensen met een uitkering bv.'

Ohhhh dit klinkt spannend. Iemand in dit topic waar je op zit te hinten?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 19:51

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 19:57

Kinke

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 20:08

AH Wijhe heeft ze nu ook in de verkoop zag ik op Facebook

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 20:18

Shadow0 schreef:
ontherun schreef:

Mensen die meer willen ontvangen heb je op elk niveau en in elke situatie. Alleen als je niet zoveel mogelijkheden hebt sta je bij de sociale dienst, en als je wel meer doet kun je in de subsidiefraude, belastingontwijking of andere dingen. Die nemen ook veel weg uit onze maatschappij (aanzienlijk meer!) maar die zijn ook slim genoeg om het ietsjes minder openlijk te doen en iedere keer zorgvuldig de aandacht te verleggen. Naar de mensen met een uitkering bv.

Ik snap deze post niet zo 123, uitleg?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 20:21

MarcoBorsato schreef:
Ohhhh dit klinkt spannend. Iemand in dit topic waar je op zit te hinten?

Nee, niet in dit topic. Ik dacht meer VNO-NCW (de voorzitter daarvan brengt dat verhaal regelmatig de lucht in), en ook aan de KLM waar we heel veel geld aan gaan geven voor niet zo heel veel concreet resultaat (maar vliegvelden en vliegtuigen zijn zoveel meer een statussymbool dan bv bussen en dus kan het ene wel heel makkelijk vanalles krijgen en het andere niet.)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 20:27

purny schreef:
mvdende schreef:

Dat zit bij de wajong iets anders.

Verdien je €300 of minder, dan vult het UWV dat salaris aan tot hetzelfde wat je krijgt als je niet werkt. Dan ga je er per maand dus niet op vooruit.

Verdien je meer dan €300 dan mag je van elke € boven die €300 die je verdient €0,50 houden.

Dus stel ik verdien €450 dan wordt er eerst €300 "afgetrokken" dan houdt ik nog €150 over. Daar mag ik €0,50 per €1 van "houden"

Ik houdt dan dus €75 per maand meer over dan dat ik nu doe.

Om dus wat extra's over te houden in de maand, moet ik een serieuze baan hebben, een simpel bijbaantje levert dus geen extra geld op in dit geval.

"Even" een baantje zoeken voor een paar uurtjes gaat er niet voor zorgen dat er meer geld in het laatje komt.

Ik ben samen met mijn begeleider op zoek naar een baan, die bij mij past en waar ik op mijn plekje zit. Maar dat gaat nu in coronatijdperk niet lukken zijn we bang

Dat geld alleen als je bijvoorbeeld boven het berekende bedrag van het uwv uitkomt. Dus stel je uitkering is berekend op een salaris van 1000 euro en je verdient een maand of 2 a 3 1100 euro dan moet je idd inleveren. Daarom is het ook altijd aan te raden om wanneer je salarisverhoging hebt een wijzigingsformulier in te sturen.
Ik heb bijvoorbeeld van mijn eindejaarsuitkering niks moeten inleveren omdat dit al was meegenomen in mijn berekening van mijn wajong.
Dus werken is helemaal zo slecht nog niet en je moet bijna nooit iets inleveren

Off topic

Maar dan zit jij waarschijnlijk in de "oude wajong" ? Iig voor 2010 wajong gekregen?

Ik zit in de "nieuwe" wajong die van 2010-2015

Daar is het echt zo dat je niet bij alle werk er iets op vooruit gaat.

Afbeelding

Die 20% van het minimumloon is ongeveer €300, daarom had ik het ook over €300.

Hier staat letterlijk dat als je werkt en minder dan 20% van het minimumloon verdient, dat het UWV aanvult tot 70%.

Als je niet werkt, krijg je ook 70%.

Dus bijvoorbeeld een krantenwijk lopen kan natuurlijk wel, maar het levert niets EXTRA op in de maand, ik blijf dan die €1050 krijgen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 20:34

Ik heb idd wajong2010. Maar straks word het allemaal gelijk getrokken als het volgende week door de Eerste kamer komt. Wellicht een idee om het als het straks allemaal veranderd is en gelijk is getrokken na te vragen? Alles wat je extra kan verdienen is mooi meegenomen toch...
Je kunt ook eens informeren of het voor jou niet aantrekkelijker is om naar de andere wajong over te stappen

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 20:41

purny schreef:
Ik heb idd wajong2010. Maar straks word het allemaal gelijk getrokken als het volgende week door de Eerste kamer komt. Wellicht een idee om het als het straks allemaal veranderd is en gelijk is getrokken na te vragen? Alles wat je extra kan verdienen is mooi meegenomen toch...
Je kunt ook eens informeren of het voor jou niet aantrekkelijker is om naar de andere wajong over te stappen

Je bedoelt dat je wajong van vóór 2010 hebt?

Ik ben in 2013 in de wajong gekomen dus ik zit in de 2010-2015 wajong.

En zeker wat bijverdienen is fijn!

Maar in de situatie zoals die nu is, moet ik echt ongeveer 20 uur per week werken voordat ik er iets extra's aan over ga houden.

Daar heb ik een begeleider voor in het reïntegratietraject om dat voor elkaar te krijgen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 20:46

Eileen. Hoeveel wil je er hebben of heb je er nodig?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 21:07

purny schreef:

Behalve om extra geld, lijkt het mij ook wel fijn om structuur te hebben en jezelf misschien toch verder te ontwikkelen. Hele dagen thuis alleen zitten, lijkt me ook niet goed.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 21:18

MarcoBorsato schreef:
purny schreef:
Ik kan me echt niet voorstellen dat er mensen zijn die gewoon hun hele leven hun handje op willen houden bij de Nederlandse staat

Ze zijn er en ze klagen nog dat ze te weinig krijgen ook :')

Ja echt ongekend, daar word je toch droevig van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 21:22

MarcoBorsato schreef:
Purny heeft zelf ook een wajong en zij werkt wel, mvdende.

Purny heeft zelfs gevraagd of ze toch niet wat voor haar te doen hebben nu. Omdat ze niet thuis wil zitten.
Dat vind ik super!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 21:25

mvdende schreef:
Maar in de situatie zoals die nu is, moet ik echt ongeveer 20 uur per week werken voordat ik er iets extra's aan over ga houden.

Daar heb ik een begeleider voor in het reïntegratietraject om dat voor elkaar te krijgen.

How about gewoon werken wat je kunt en niet zo azen op extra geld?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 21:32

Misschien terug on-topic?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 21:44

Ik lees hier inflatie door Corona, dat heb ik nog niet echt gemerkt in de winkels. Ja, de mondkapjes en dergelijke, maar voor normale boodschappen zijn in mijn ogen de prijzen niet veranderd, en er zijn ook nog altijd goede aanbiedingen. Ik ben zelfs minder kwijt de laatste weken aan mijn weekboodschappen, raar maar waar (de eerste weken niet, toen was het vooral veel snacken en lekkere dingen tijdens thuis werken :)) ).

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 21:52

Neonlight schreef:
Ik lees hier inflatie door Corona, dat heb ik nog niet echt gemerkt in de winkels. Ja, de mondkapjes en dergelijke, maar voor normale boodschappen zijn in mijn ogen de prijzen niet veranderd, en er zijn ook nog altijd goede aanbiedingen. Ik ben zelfs minder kwijt de laatste weken aan mijn weekboodschappen, raar maar waar (de eerste weken niet, toen was het vooral veel snacken en lekkere dingen tijdens thuis werken :)) ).

Zeg waar woon jij :')

Hier bewaar ik bonnetjes omdat we vaak voor elkaar boodschappen doen maar vooral de prijs van vleeswaren maar ook melkproducten zijn hier omhoog.
Nu moet ik zeggen dat ik helemaal kan zeggen of het inflatie is. Normaal deed ik boodschappen na m’n werk, 50 km verderop. Misschien waren de boodschappen daar al wel goedkoper. :')

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 21:58

Keet schreef:
Eileen. Hoeveel wil je er hebben of heb je er nodig?

Met een stuk of 10 kan ik me voorlopig goed redden. Heb besteld bij Amazon, maar dat duurt dus nog bijna twee maanden. En eindeloos hergebruiken van de wegwerpvariant lijkt me ook niet de bedoeling.
Dus geen dozen vol ofzo :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 22:21

Ik woon in het horrorgebied Brabant. :))
Melkproducten koop ik niet veel, maar in yoghurt en boter geen prijsstijging gemerkt, en vlees is nog gewoon dezelfde prijs per kilo, en nog altijd genoeg in de aanbieding ook.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 22:23

Neonlight schreef:
Ik woon in het horrorgebied Brabant. :))
Melkproducten koop ik niet veel, maar in yoghurt en boter geen prijsstijging gemerkt, en vlees is nog gewoon dezelfde prijs per kilo, en nog altijd genoeg in de aanbieding ook.

Je moet ook wat over hebben om in het horror gebied te wonen! :')

Nee hier kon ik voor kip ineens 3,5 euro meer afrekenen ..

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 22:44

MarcoBorsato schreef:
mvdende schreef:

How about gewoon werken wat je kunt en niet zo azen op extra geld?

Eens!