Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:41

bigone schreef:
Joman schreef:

Dit zit ik me dus eigenlijk al dagen af te vragen: Er zijn natuurlijk veel besmettingen, en ook jongere artsen zijn overleden (bijvoorbeeld in China en Frankrijk), van een jaar of 34.
Hoe kan dit?
Zou het zo kunnen zijn, hoe meer je wordt blootgesteld hoe meer je geïnfecteerd wordt? Of zouden deze mensen dan toch een onderliggende kwaal kunnen hebben?

Ik vermoed dat ook totale uitputting ontstaat door continue te werken, dan Corona er overheen en bingo. En priesters, die bezoeken toch zoveel mogelijk zieken en lopen zo veel risico. Zijn vaak ook iets ouder dus ??

Ja over die uitputting had ik ook al nagedacht. Ik vind het toch opvallend... Die priesters kan ik wel duiden ja. Die zullen ouder zijn geweest.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:44

Electra63 schreef:
Je kan altijd willekeurig voor- en tegenstanders plukken van over de gehele wereld over ieder onderwerp.

Maar wat een Italiaanse burgemeester of een Spaanse minister van onze richtlijnen meldt, is niet zo interessant. Waarschijnlijk zijn ze niet of slecht op de hoogte hoe het precies is gesteld met de richtlijnen en gezondheid in Nederland. Misschien hebben ze wel antwoord gegeven op een vage vraag van een journalist.
En dan wordt er nog allerlei fake-nieuws verspreid, ook hier op Bokt.

Pardon, ik het het niet over een burgemeester of minister. Maar over virologen en epedimologen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:47

Als een longontsteking maar erg genoeg is dan maakt het niet uit hoe oud of jong je bent.
De overlijdens onder de 50 zijn niet 0%.
De enige groep waar nog geen of extreem weinig overlijnens zijn is tot 9 jaar. Maar dat betekend niet dat ze niet ziek kunnen worden.
Het is allemaal kansberekening, geen zwart/wit.
De kans dat een kind aan waterpokken dood gaat is ook minimaal, maar ze zijn er wel.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 25-03-20 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:48

Joman schreef:
Die priesters kan ik wel duiden ja. Die zullen ouder zijn geweest.

Dat is een aanname omdat dit in NL/België vaak zo is?

Hier in het dorp is de locale priester net dertig. De vorige idem en die er voor ook; in de afgelopen 20 jaar één die wat ouder was en die werd niet gepruimd vanwege diens conservatieve opvattingen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:49

Mensen gaan 112 bellen als ze groepen van meer dan 2 zien lopen.. tjonge dat is wel erg stom. 112 is voor spoed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:50

Ik denk dat bij veel medisch personeel in het buitenland vermoeidheid ook een rol speelt. Het is niet voor niets dat je in bijv Engeland hoort dat verpleegkundigen 48 uurs diensten moeten draaien. Dat put gewoon enorm uit: weerstand gaat omlaag. Ik kan mij voorstellen dat er nu dan weinig van de slaapuren in zo'n dienst komt.

Hoe zit dat in NL in de zorg eigenlijk?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:51

Loretta schreef:
Electra63 schreef:
Je kan altijd willekeurig voor- en tegenstanders plukken van over de gehele wereld over ieder onderwerp.

Maar wat een Italiaanse burgemeester of een Spaanse minister van onze richtlijnen meldt, is niet zo interessant. Waarschijnlijk zijn ze niet of slecht op de hoogte hoe het precies is gesteld met de richtlijnen en gezondheid in Nederland. Misschien hebben ze wel antwoord gegeven op een vage vraag van een journalist.
En dan wordt er nog allerlei fake-nieuws verspreid, ook hier op Bokt.

Pardon, ik het het niet over een burgemeester of minister. Maar over virologen en epedimologen.

Daar was mijn 1e alinea een reactie op.
Over de hele wereld zijn er discussies en iedereen is op zoek naar een oplossing = eeuwige roem.

Maar mijn 2e alinea is ook een reactie op andere Bokkers.
Gisteren werd nog een Belgische minister aangehaald die uit de school zou hebben geklapt over onze minister Hoekstra. Behalve dat ik niet geloof dat Hoekstra dit heeft gezegd, vraag ik mij af of deze minister het goed heeft begrepen en weer heeft doorverteld. ;)

raket

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:55

Huisarts is geweest. Longen klonken niet schoon maar gebruik al antibiotica. Stootkuur prednison erbij.
Ik zit voorlopig nog in isolatie.
Misschien word ik wel kluizenaar. De prednison werkt trouwens. Voel me wat beter.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:56

Tsjonge, je bent er mooi klaar mee, Raket. Ik hoop dat je herstel nu echt door gaat zetten. Veel sterkte!

Huertecilla

Sizzle schreef:
Als een longontsteking maar erg genoeg is dan maakt het niet uit hoe oud of jong je bent.
De overlijdens onder de 50 zijn niet 0%.
De enige groep waar nog geen of extreem weinig overlijnens zijn is tot 9 jaar. Maar dat betekend niet dat ze niet ziek kunnen worden.
Het is allemaal kansberekening, geen zwart/wit.
De kans dat een kind aan waterpokken dood gaat is ook minimaal, maar ze zijn er wel.

Wat betreft het medisch/verzorgend personeel betreft is besmetting op zich al genoeg om hen uit het proces te laten vallen.

Dat geeft wederom de kern van het probleem aan.
Dat is níet dat er patienten overlijden maar de besmettelijkheid en het resulterende aantal patienten dat zorg nodig heeft.

Babootje

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1153572 ... jfers-rivm
Van Dissel RIVM heeft een afvlakkende trend gecommuniceerd. Nu is het ineens een "voorzichtige afvlakkende trend waaraan je geen conclusies mag verbinden".
Ik vind gewoon dat die man zn mond moet houden.
In NL verstaat de burger blijkbaar alleen "ja" of "nee". (Zie Haagse Markt) Als je een verbod communiceert dan gaat 20% alsnog de straat op. Als je onduidelijk communiceert doet 60 of meer % dat.
Als je communiceert "afvlakking in het aantal gevallen" denkt iedereen holladiejee we kunnen weer.
Kunnen ze bij het RIVM niet een communicatiedeskundige inhuren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:00

Huertecilla schreef:
Joman schreef:
Die priesters kan ik wel duiden ja. Die zullen ouder zijn geweest.

Dat is een aanname omdat dit in NL/België vaak zo is?

Hier in het dorp is de locale priester net dertig. De vorige idem en die er voor ook; in de afgelopen 20 jaar één die wat ouder was en die werd niet gepruimd vanwege diens conservatieve opvattingen.

Ja dat is een aanname. Ik heb ook een tijd in Italië gewoond, en daar was de leeftijd van veel priesters ook hoger :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:00

Babootje schreef:
Van Dissel RIVM heeft een afvlakkende trend gecommuniceerd. Nu is het ineens een "voorzichtige afvlakkende trend waaraan je geen conclusies mag verbinden".
In NL verstaat de burger blijkbaar alleen "ja" of "nee". (Zie Haagse Markt) Als je een verbod communiceert dan gaat 20% alsnog de straat op. Als je onduidelijk communiceert doet 60 of meer % dat.
Als je communiceert "afvlakking in het aantal gevallen" denkt iedereen holladiejee we kunnen weer.

Ik zeg niets want dan is dat weer kritiek vanuit het buitenland :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:02

Babootje schreef:

Ja ik vond dit ook wel opvallend eerlijk gezegd. Lastig is natuurlijk wel, dat hij de kamer wil informeren, en dat het live op tv wordt uitgezonden en vervolgens breed wordt uitgemeten en mensen daaraan hun eigen conclusies gaan verbinden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:06

De kamer informeren kan ook zonder camera's erbij. En geloof me er wordt heel wat gepraat achter gesloten deuren.
Maar het lijkt wel of die mensen hun one minute of fame willen ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:07

Babootje schreef:
De kamer informeren kan ook zonder camera's erbij. En geloof me er wordt heel wat gepraat achter gesloten deuren.
Maar het lijkt wel of die mensen hun one minute of fame willen ofzo.

Raadsvergaderingen moeten in Nederland toegankelijk zijn voor het publiek. En aangezien er nu geen bezoek bij mag zitten is livestreamen de enige optie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:07

Shadow0 schreef:
Electra63 schreef:
Er zijn niet genoeg testen voorhanden.
Je kan wel willen, maar als iets er niet is, dan kan het niet.

Hmmm, ik vind dat verhaal wat onduidelijk, vooral omdat het UMCG op dat gebied terecht is gewezen, terwijl die zeiden wel meer testcapaciteit te hebben. Ik vind dat er op een aantal terreinen (en tests is er daar 1 van) wel wat makkelijk berust lijkt te worden in 'ok, kan niet, dat was het dan.'

Zoals gezegd:ik mis daarin ook de nieuwsgierigheid naar hoe het werkelijk verloopt. Niet alleen zijn er geen tests maar er wordt helemaal niks bijgehouden aan verdachte klachten, bel liever zelfs de huisarts niet. Dus je kunt bv ook niet met een heel beperkt aantal tests kijken of er andere patronen zichtbaar zijn die wel een indicatie geven.

(En het volhardend niet testen en niet beschermen van zorgpersoneel vind ik helemaal vreemd.)

Ik was blijkbaar niet helemaal de enige die het opviel: https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/25/ov ... l-a3994831

Rosanne Hertzberger is microbioloog en NRC-columnist. Cees Dekker is KNAW-hoogleraar en universiteitshoogleraar aan de TU Delft.

Het staat maar in de krant natuurlijk, maar toch.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:08

iemand nu de live persconferentie-achtig iets aan het kijken? Ik weet de link even niet, ik zag het net per ongeluk op youtube.. daar wordt 1 en ander toegelicht

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:09

Niet altijd en niet allemaal. Vooral waar het zo gevoelig ligt en men zaken snel verkeerd kunnen interpreteren is dat heel onverstandig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:09

Cer schreef:
iemand nu de live persconferentie-achtig iets aan het kijken? Ik weet de link even niet, ik zag het net per ongeluk op youtube.. daar wordt 1 en ander toegelicht

Is dat niet de briefing van vanochtend? Of is het echt live?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:10

volgens mij ...ja weet ik niet... het lijkt live..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:11

Ik heb eigenlijk nog wel een vraag. Bestellen jullie in deze tijd veel eten of pakketjes? Want ik ben dus bang, dat ik het virus binnenkrijg via het karton van een pakket of bijvoorbeeld de pizza doos :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:13

Shadow0 schreef:
Ik was blijkbaar niet helemaal de enige die het opviel: https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/25/ov ... l-a3994831

Rosanne Hertzberger is microbioloog en NRC-columnist. Cees Dekker is KNAW-hoogleraar en universiteitshoogleraar aan de TU Delft.

Het staat maar in de krant natuurlijk, maar toch.

Ik roep dit volgens mij al het halve topic. Onbegrijpelijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:15

Over de opmerking van Van Dissel zegt hij dat dat voorzichtig positief was, maar dat ze daar nu niet op inzetten. ze blijven plannen op onvoldoende daling..
Qua bedden werd er net 53x gevraagd of er op een bepaalde datum genoeg bedden zijn, zei de meneer van die vereniging (ik kan niet zo snel typen) dat ze alles op alles zetten om dat wel zo te laten zijn maar dat ze van andere omstandigheden afhankelijk zijn (leveringen enzo)

Vraag: mensen willen op vakantie of huizen kopen of verkopen. Is het dan niet verstandig om tegen die mensen te zeggen dat ze dat niet moeten doen. Rutte zegt dat iedereen daar zelf op moet plannen (..iets van die strekking)...

Iemand geeft aan dat de persconferentie niet helder was, Rutte zegt dat ook en dat ze hiervan geleerd hebben.
Laatst bijgewerkt door Cer op 25-03-20 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:15

Joman schreef:
Ik heb eigenlijk nog wel een vraag. Bestellen jullie in deze tijd veel eten of pakketjes? Want ik ben dus bang, dat ik het virus binnenkrijg via het karton van een pakket of bijvoorbeeld de pizza doos :+

Dat kun je ook krijgen van alles wat je uit de supermarkt haalt.
Gewoon goed je handen ontsmetten als je het eten uit de verpakking haalt. Als het opgewarmd kan worden goed heet opwarmen.
Sushi en dat soort zaken haal ik niet. Veel te bang dat er iemand boven heeft staan hoesten