Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 12:43

Ik ken genoeg mensen die 20 euro oid niet eens kunnen missen per maand, misschien niet eens 10 euro (met zo'n kinder ei, snoep en 6 euro zit je daar al aan), als mensen dat te min vinden en erover mopperen dat het te weinig is dan vind ik dat meer zeggen over die mensen zelf en hun hebberigheid.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 12:52

Ik vind het best gierig als je van andere mensen een cadeau met een bepaalde monetaire waarde verwacht :o . Alsof iemand verplicht is om een bepaald bedrag aan jou of je kind uit te geven...

Fitzroy

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 12:56

Nou, echt hè? Misschien is gierig niet de juiste benaming, meer hebberig ..

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 12:58

Ik denk dat het ook vooral de omgeving is. Heb in 25 jaar nog nooit meegemaakt dat er iemand met niet of een klein prulletje durfde afkomen op een verjaardagsfeestje (behalve mijn opa en oma dus maar die twee waren echt gewoon gierige rotkarakters, om vele andere redenen ook).
Vind het dus best wel een ‘verheven’ mentaliteit als er nu mensen zouden aankomen met het argument dat je maar blij moet zijn met hun aanwezigheid terwijl ze wel gewoon prima verdienen.

In andere milieus zal dat vast anders zijn. Misschien is dat gierigheidscliche tussen belgie en nederland toch effectief ergens op gebaseerd :o

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 13:04

Ik weet zeker dat een kind heel blij is met een chocolade ei ( tot een bepaalde leeftijd ).

Gelukkig heb ik nog nooit gehad dat mensen vraagtekens hadden bij mijn cadeaus. Als dat gebeurd zou ik ook accuut niet meer op feestjes komen.

Een modaal inkomen haha, daar kan ik alleen maar van dromen en zelfs dan; de meeste mensen zitten tegenwoordig met torenhoge woonlasten. In sommige familie situaties wanneer ze dichtbij je staan en je ze echt goed kent kan ik mij wel voorstellen dat je gekwetst kunt zijn om het cadeau of geen cadeau, maar verder niet.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 13:05

"Speeltuig voor in de tuin laten ontwerpen"

Jemig... ik heb niet eens een speeltuig in de tuin en de trampoline komt van Marktplaats. Dan ga ik daar echt geen bijdrage aan leveren...

En ik vind ook dat iedereen zelf mag weten waar ze hun geld aan uit geven.

Op kinderpartijtjes zie ik ook veel verschil, zelf vind ik 5 euro wel genoeg eigenlijk maar zie soms ook dingen van 15 euro gegeven worden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 13:13

Poekkie schreef:
Je haalt er best wel makkelijk uit wie echt krap zit en wie gewoon gierig is.

Dus jij vindt het normaal om op mensen het label "gierig"en "arm" te plakken en ze daarover te (ver)oordelen?
Als ik "rijk" ben in jouw ogen hoor ik een minimaal bedrag te geven, want??

Zo blij dat wij gestopt zijn met verjaardagen.. houden wij nu nog meer geld over :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 13:17

Poekkie schreef:
Vind het dus best wel een ‘verheven’ mentaliteit als er nu mensen zouden aankomen met het argument dat je maar blij moet zijn met hun aanwezigheid terwijl ze wel gewoon prima verdienen.

Dus als ik goed verdien en ik "mag" op je verjaardag komen, en ik geef 20E is dat in jouw ogen te weinig?
Echt?

De verjaardagen waar ik nog wel heen ga, daarmee hebben we onderling afgesproken geen geld/cadeaus meer te doen. Heerlijk is dat, niemand die wat verwacht en je wordt niet beoordeeld of je te weinig geeft vergeleken met je inkomen.
En het gaat dan echt om de gezelligheid en niet dat je als geldkoe wordt gezien.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 13:18

Brainless schreef:
Poekkie schreef:
Je haalt er best wel makkelijk uit wie echt krap zit en wie gewoon gierig is.

Dus jij vindt het normaal om op mensen het label "gierig"en "arm" te plakken en ze daarover te (ver)oordelen?
Als ik "rijk" ben in jouw ogen hoor ik een minimaal bedrag te geven, want??

Zo blij dat wij gestopt zijn met verjaardagen.. houden wij nu nog meer geld over :+

Ik vind het normaal om op te merken als iemand krap(per) bij kas zit en dan geen cadeau van ze te verwachten maar te hopen dat ze wel gewoon gezellig mee komen ja.

Als jij aankomt met steeds nieuwe auto, nieuwe kleren, mooie voltijds baan, kapper elke 2 weken, maar dan mijn hypothetische dochter alleen een kinderei geeft op haar verjaardag maak je imo wel een statement ja. Ik vind dat grof.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 13:19

Brainless schreef:
Poekkie schreef:

Dus als ik goed verdien en ik "mag" op je verjaardag komen, en ik geef 20E is dat in jouw ogen te weinig?
Echt?

De verjaardagen waar ik nog wel heen ga, daarmee hebben we onderling afgesproken geen geld/cadeaus meer te doen. Heerlijk is dat, niemand die wat verwacht en je wordt niet beoordeeld of je te weinig geeft vergeleken met je inkomen.
En het gaat dan echt om de gezelligheid en niet dat je als geldkoe wordt gezien.

Zie een van mijn vorige posts dat 20 euro echt een prima bedrag is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 13:21

Poekkie schreef:
Als jij aankomt met steeds nieuwe auto, nieuwe kleren, mooie voltijds baan, kapper elke 2 weken, maar dan mijn hypothetische dochter alleen een kinderei geeft op haar verjaardag maak je imo wel een statement ja. Ik vind dat grof.

Wat voor statement maak ik dan? Dat ik mijn zelf verdiende geld uit mag geven aan mijzelf?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 13:24

Brainless schreef:
Poekkie schreef:

Wat voor statement maak ik dan? Dat ik mijn zelf verdiende geld uit mag geven aan mijzelf?

Dat die persoon voor jou geen bal waard is en gewoon komen al net op het randje zat van wat je wil doen.

Dus ja idd… dat je liever alles uitgeeft aan luxedingen voor JEZELF. Dat is de definitie van gierig toch?

Fitzroy

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 13:28

Pfff … ik ben blij dat ik geen familie van je ben, Poekkie :o
Om zo te oordelen .. misschien sluiten mensen wel leningen af voor nieuwe auto’s, hebben ze de kapper nodig om er representatief uit te zien voor het werk enz enz. En als laatste: ze mogen nog altijd zelf bepalen hoe ze hun geld uitgeven.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 13:34

Ooh wees gerust hoor, hier is het meestal altijd wel gezellig :)

Leningen afsluiten voor chique auto’s en kappers als noodzaak zien is wel een luxeprobleem. Je mag daarvoor kiezen en dan de rest laten vallen. Maar dan ben je per definitie gewoon gierig, ook prima. Of wat noem jij anders gierig?

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 13:38

Pfff, ik beslis zelf waar ik mijn geld aan uitgeef. Dat ik heel veel laat om mijn paard te hebben zien buitenstaanders niet, dus voor hen zou ik rijk zijn omdat ik een paard heb en gierig omdat ik voor (kinder)verjaardagen niet veel uitgeef.
Ik vind de waarde van geld echt heel erg overschat. Van de moeder van mijn ex mocht ik voor 50 euro een verjaardagscadeau uitzoeken, wilde ik iets van 20, kreeg ik er nog 30 euro (en boze blikken) bij. Nu krijg ik van mijn schoonouders misschien iets van maximaal 20 euro, maar wel omdat zij mij een cadeautje gunnen. 1000 keer meer van waarde voor mij!
Iemand is niet gierig omdat ie andere keuzes maakt dan jij, Poekkie! Gierig zijn is voor mij mensen die altijd hun portemonnee vergeten zijn, nooit een rondje geven, maar wel het duurste bestellen, nooit bijdragen aan benzine of parkeren. Maar weloverwogen een budget hebben voor een (kinder)verjaardag is voor mij niet gierig.

Mijn beste vriendin was rond mijn verjaardag uitgerekend van haar eerste kind. Dus ik zei dat als ze nou op mijn verjaardag zou bevallen ik tenminste geen smoezen hoefde te verzinnen over waarom ik niet naar de verjaardag van haar kind zou komen (echt even serieus, zijn er mensen die kinderverjaardagen leuk vinden om naartoe te gaan??). Haar antwoord was dat ze kinderverjaardagen iets vond voor opa's, oma's en ooms en tantes en mij daar sowieso niet verwachtte, want daar is toch geen klap aan. :+ Daar kies ik mijn vrienden dan toch liever op uit dan op mensen die menen dat een cadeau van een bepaalde waarde moet zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 13:48

Poekkie schreef:
Dat die persoon voor jou geen bal waard is en gewoon komen al net op het randje zat van wat je wil doen.

Dus ja idd… dat je liever alles uitgeeft aan luxedingen voor JEZELF. Dat is de definitie van gierig toch?

Oh dus als ik (stel ik ben rijk) niet veel geld uitgeef aan een ander, is degene geen bal voor mij waard.

Gierig is: als je helemaal geen geld wilt uitgeven, ook niet aan zichzelf. Dus in oude (2de hands) kleding lopen, overal op afdingen enz..
Een ander noemt dat zuinig zijn .. en zo zie ik dat ook.

Ik heb 2 mensen dichtbij, die goed in de slappe was zitten.. als er wat is kan ik daar prima terecht, maar ze zijn niet zo van het zomaar ronddelen.
Kinderen krijgen gewoon geld voor hun verjaardagen wat "normaal" is en niets extra's.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 13:49

Brainless: Lees jij gewoon niet goed of ben je er nu een sport van aan het maken om mijn posts compleet uit context te trekken?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 13:51

Poekkie schreef:
Brainless: Lees jij gewoon niet goed of ben je er nu een sport van aan het maken om mijn posts compleet uit context te trekken?

Ik sport niet.. dat is te veel moeite.
}:0

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 13:57

Nou ja, je kunt ook besluiten dat je een kind geen groot cadeau geeft omdat ze erop die leeftijd toch geen besef van hebben. Veel van die dingen zijn China plastic, slecht voor het milieu, en belanden na twee weken in de hoek van de kamer omdat ze erop uitgekeken zijn. Kinderen doen nog aan consumeren, consuminderen moet je ze leren.
Dus als je ze iets geeft wat (ver)bruikbaar is, zoals een pakketje met wat snoep, of €5,- euro voor de spaarpot zodat ze leren sparen voor de dingen die ze willen hebben, dan is dat tot een jaar of 10 toch een prima cadeau?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 13:59

corinep schreef:
"Speeltuig voor in de tuin laten ontwerpen"

Jemig... ik heb niet eens een speeltuig in de tuin en de trampoline komt van Marktplaats. Dan ga ik daar echt geen bijdrage aan leveren...

En ik vind ook dat iedereen zelf mag weten waar ze hun geld aan uit geven.

Op kinderpartijtjes zie ik ook veel verschil, zelf vind ik 5 euro wel genoeg eigenlijk maar zie soms ook dingen van 15 euro gegeven worden.

Heb je ook gelezen dat mensen niet verplicht zijn? Dat ze ook net zo goed welkom zijn zonder iets te geven? Of heb je daar over gelezen? Fijn dat jij geen speeltuig in de tuin hebt. Dat is jou keus. Onze dochter is daar gek van, wij gunnen haar dat. Wij speuren al een jaar 2dehands af maar er komt maar zelden wat schappelijks voorbij. Dus ja, nu met de solden hebben wij 1 laten samen stellen en als mensen vragen: Wat wil ze? Vragen wij of zij daarvoor willen bijleggen. Willen ze dat niet. Ook goed.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 14:00

Poekkie schreef:

Dat ligt eraan hoe oud dat kind dan is, als ze nog klein zijn dan zijn ze vast happy met een kinderei.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 14:04

Kinke schreef:
Poekkie schreef:

Dat ligt eraan hoe oud dat kind dan is, als ze nog klein zijn dan zijn ze vast happy met een kinderei.

Ik ben 33 en ik ben nog steeds blij met een kinderei...

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 14:06

Vjestagirl schreef:
Nou ja, je kunt ook besluiten dat je een kind geen groot cadeau geeft omdat ze erop die leeftijd toch geen besef van hebben. Veel van die dingen zijn China plastic, slecht voor het milieu, en belanden na twee weken in de hoek van de kamer omdat ze erop uitgekeken zijn. Kinderen doen nog aan consumeren, consuminderen moet je ze leren.
Dus als je ze iets geeft wat (ver)bruikbaar is, zoals een pakketje met wat snoep, of €5,- euro voor de spaarpot zodat ze leren sparen voor de dingen die ze willen hebben, dan is dat tot een jaar of 10 toch een prima cadeau?

De mentaliteit die die kinderen moeten meekrijgen is toch de verantwoordelijkheid van de ouders en niet van jou? Ik begrijp je argumenten, maar misschien dan wel even met de ouders praten dat jij niets materieels wil meebrengen om die reden ipv jouw visie rechtstreeks op hun kinderen te projecteren? Straks proberen die mensen juist hun kids te leren om gezond te eten zonder suikers ofzo.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 14:07

Hier nu een dochtertje, dus de kinderverjaardagen komen straks ook. Ik zou nooit iemand veroordelen op de waarde van het cadeau. Ik ken iemand die goed verdient, geeft altijd cadeautjes uit de kringloop. Helemaal goed. Het feit dat iemand het gezellig vindt om te komen is het belangrijkste, een cadeautje is leuk, hoeft niet.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 14:09

Ik bepaal zelf waar ik mijn geld aan uitgeef, dat hoeft een ander niet voor mij te doen. Als die ander daar een mening over heeft, nou dan waren we schijnbaar minder goede vrienden dan ik dacht.

Als er 1 ding is wat ik afschuwelijk vind, is als melkkoe gezien te worden.
Daar hebben bepaalde mensen in mijn omgeving sowieso al een handje van, zo van: Jij en je man werken 40 uur en hebben geen kinderen, jullie kunnen prima een duur cadeau geven.

Ik kan je 1 ding zeggen Poekie, die mensen hebben misschien ook wel wensen en dromen waar ze hard voor sparen.
Waarom moeten zij jou kinderen sponsoren? Je mag verdorie blij zijn dat die mensen langs komen, tijd met je willen door brengen en daarbij ook nog eens langs de winkel zijn gegaan om een kinderei en een zakje snoep uit te zoeken en daarbij ook nog eens 6 euro op de rekening van jou kind hebben gestort.

Je hele post staat vol tegenstrijdigheden, niemand hoeft iets mee te nemen naar je bruiloft, maar wel boos zijn dat je vader daar dan gehoor aan heeft gegeven, dat doet bij mij het vermoeden rijzen dat het niet snel goed is voor jou.
Wellicht kom je alleen zo over in je berichten en ben je niet echt zo, dat kan, maar op de basis van jou berichten ben ik blij dat wij niet in dezelfde kringen vertoeven :o
En dat is echt niet banketstaaf bedoelt, maar ik werk keihard voor mijn geld en heb een hele boel wensen en dromen, en dan hoeft niet iemand mij te vertellen hoe ik mijn geld dien te besteden.
Lief dat jij dat soort hoge bedragen uitgeeft aan een cadeau voor vrienden, wij doen dat niet.

Wij shoppen zonder budget en kopen wat wij leuk vinden om te geven, als dat 6 euro is, dan is dat 6 euro, als dat keer dan 50 is, dan is dat meer dan 50, maar dat maak ik zelf wel uit.

(De grap is wel, dat het cadeautje van onder de 10 euro wat wij ooit gegeven hebben aan een nichtje, vaker mee gespeeld is dan dat dure bordspel van 49 euro wat ging over de boeken die ze altijd las)
Laatst bijgewerkt door M_D_H op 04-07-21 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt