Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:04

Alle tussenlagen managers/adviseurs kosten klauwen vol met geld.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:05

Relaxed schreef:
nynke55 schreef:
Ik denk dat heel veel mensen wel thuis willen blijven als ze griep hebben, vele doen dat volgens mij ook.

Met een goede griep blijf je wel thuis, maar ook bij een zware verkoudheid zou dat een goed idee zijn. Daarmee steek je anderen aan die misschien wel doodziek worden. Dat inzicht heeft corona mij wel gebracht iig.

Dat bedoel ik. Dat stukje bewustzijn dat griep voor veel mensen óok heel gevaarlijk is en de zorgmedewerkers ook ieder jaar belast.

Ik zou het zou zonde vinden als we daar in de toekomst niets mee doen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:06

996981 schreef:
Karl66 schreef:
Er is geen vergelijkbare belasting op de zorg door griep, dat is nou net het hele punt. En omdat er geen vergelijkbare belasting op de zorg is, wordt er een andere economische afweging gemaakt. Wat snap je daar niet aan?

In 2018 werd regulier zorg ook afgeschaald. Dat is niet erg genoeg om maatregelen te nemen? Dat mensen niet geopereerd worden omdat de IC vol ligt met grieppatiënten?

In 2018 lag er zonder maatregelen 350man op de IC. Dat vonden we druk op de zorg.
Nu hebben we én maatregelen, én een stuk meer IC bedden gevuld en dan praten we nu nkg over versoepelingen omdat het redelijk zou gaan. Zonder maatregelen had golf 1 ons 25.000 Ic bedden gekost, ongeveer het honderdvoudige van de heftige griepgolf van 2018.

Dat is echt een wezenlijk andere druk op de zorg dan de griepgolf. Je kan discussieren of die 350 bedden beperkingen (en daarmee economische en psychische gevolgen) goedpraten. M.i. ligt dir grens echt veel hoger, zoals bij deze pandemie.

Wat niet wegneemt dat we van mij best mogen stoppen met snotverkouden naar het werk gaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:07

Relaxed schreef:
(ervan uitgaan dat je na vaccin niet meer hoeft te testen)

Wat nog voltrekt niet helder is. Nú moet de test nog wél.

Citaat:
maar ik vind dat wel heel dubbel dat je toch daardoor min of meer vaccineren verplicht..

Sterker nog; zie boven. Lijkt op dít moment het meeste op morele chantage op basis van op zijn best onvolledige informatie.

Dit is een goede illustratie van wat ik na een jaar van halve (des)informatie tegen de situatie heb.

We krijgen van alles door de strot gedrukt en even later blijkt er wat anders.

Maar goed, mooi weer hier. Net de paarden een berg groen gegeven wat ik gisterenmiddag gesneden heb. Zij blij, ik blij.
Zo koffie op het terras voor de deur; Veel te veel mensen op de terassen bij restaurants.
Ga van de week wel van de dan een stuk legere wereld genieten. Als alles goed gaat donderdag naar de flamingos in het zoutmeer bij Fuente de Piedra met charmant gezelschap (eens kijken of die bewoording niemand op de tenen valt *D ).
Ben benieuwd hoe de Covid19 situatie bij/in het bezoekerscentrum daar is. Kom daar nu 20 jaar zo´n beetje elke twee jaar een keer.
Als het me te druk is of anderzins niet pluis voelt, dan blijft het een heerlijke ruime open lucht bestemming met flamingos kijken.

Wat níemand kent is de 11de eeuwse mezquita/cortijo op de heuvel naast het meer. Is zó onbekend dat het volstrekt onbeheerd is. Staat zelfs helemaal niets van op het web +:)+
Ben daar een jaar geleden heen gegaan; was een gewéldige Zénnnn ervaring in de Covid gekte.

https://myalbum.com/photo/gTUxNY8Riv9p/1k0.jpg
https://myalbum.com/photo/c5j2knz36obE/1k0.jpg

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:07

996981 schreef:

Inderdaad. Mondkapjes zouden zeker in de bejaarden/(thuis)zorg veel vaker gebruikt moeten worden als men verkouden is. Tot corona kwam men gewoon hoestend, proestend en snotterend aan 't bed van 'n zieke.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:10

996981 schreef:
Relaxed schreef:

Met een goede griep blijf je wel thuis, maar ook bij een zware verkoudheid zou dat een goed idee zijn. Daarmee steek je anderen aan die misschien wel doodziek worden. Dat inzicht heeft corona mij wel gebracht iig.

Dat bedoel ik. Dat stukje bewustzijn dat griep voor veel mensen óok heel gevaarlijk is en de zorgmedewerkers ook ieder jaar belast.

...en wat meer respect voor persoonlijk ruimte.
Meer persoonlijke hygiëne is ook _/-\o_

Vóór deze ellende kreeg ik ook wegtrekkers en verging me de eetlust totaal bij het zien van hoe mensen zich bij een buffet gedroegen. YUK!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:23

Het project jeugdzorg en ggz bij de gemeente neerleggen is wat mij betreft volledig mislukt. Wat mij betreft gaat dit weer landelijk geregeld worden

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:24

Wat te denken van uitgerekend de
risicogroep die je niet aan het verstand krijgt dat een stoffen zakdoek niet zo hygiënisch is. En handen wassen doen ze ook al niet zo regelmatig!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:31

Anna79 schreef:
risicogroep die je niet aan het verstand krijgt dat een stoffen zakdoek niet zo hygiënisch is. En handen wassen doen ze ook al niet zo regelmatig!

Niet alleen ouderen zijn risicogroep voor Corona en griep

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:39

Anna79 schreef:

Dat vind ik zo goor om te zien. Vooral ouderen hebben daar een handje van.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:42

En dan lekker die vieze zakdoek in dezelfde zak waar dan een smoezelig mondkapje uit komt. En daarna vrolijk de supermarkt in %)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:42

Dat we voorzichtiger moeten zijn met het doorgeven van besmettelijke ziekten is logisch. maar jij wilde dezelfde maatregelen die we nu voor corona hebben ook voor griep toepassen, dus ook lockdown, mondkapjes in de winkel, anderhalve meter. Dat lijkt me een beetje "overkill".

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:47

996981 schreef:
Anna79 schreef:

Maar wel de grootste groep.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:48

nynke55 schreef:
Dat we voorzichtiger moeten zijn met het doorgeven van besmettelijke ziekten is logisch. maar jij wilde dezelfde maatregelen die we nu voor corona hebben ook voor griep toepassen, dus ook lockdown, mondkapjes in de winkel, anderhalve meter. Dat lijkt me een beetje "overkill".

Ik mag toch hopen dat dit straks voor Corona ook niet meer hoeft. Dat is toch het streven lijkt mij.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:49

996981 schreef:
Sclimpre schreef:
Maar er zijn toch maatregelen tegen de griep?
Er wordt al jaren gevaccineerd tegen griep.
Griep is een 'oud' virus, dus daar is al natuurlijke immuniteit tegen, ondanks het feit dat het muteert.
Er zijn elk jaar schoolsluitingen, dat heet vakanties.
Hygiënemaatregelen waren er ook al voor covid.
In feite zijn dit allemaal (bedoeld of onbedoeld) maatregelen die griep tegengaan. Maar omdat dit al zo ingeburgerd is herkennen we dit niet als maatregelen en hebben we daar ook geen problemen mee.
Mocht een even explosieve nieuwe griepvariant zich aandienen zouden er gelijkaardige maategelen genomen worden als nu voor covid.

Een kleine groep wordt gevaccineerd, met een vaccin dat sws al een matige werking heeft. De keuze van het vaccin is daarbij ook nog eens gebaseerd op een schatting van welke variant er dit jaar rond zal gaan. Dat klinkt mij niet echt als serieuze maatregelen in de oren.

Die groep is heus niet zo klein. Er zijn zelfs bedrijven die hun medewerkeers de kans geven tijdens de werktijd gratis gevaccineerd te worden tegen griep.
Het griepvaccin heeft een lagere werking dan het coronavaccin. Of nog, het coronavaccin heeft een veel betere werking dan voorzien.
Het griepvaccin wordt idd elk jaar aangepast, dat is net heel serieus, want zo wordt de werkzaamheid verhoogd.
Citaat:
Daarnaast werd je voor Covid gewoon op kantoor verwacht met een snotneus (wat veroorzaakt kan worden door het griepvirus). De meeste mensen bleven ook pas thuis, als werken écht niet ging, dus bij bijvoorbeeld buikgriep.

Nooit is stilgestaan bij de risico’s die daaruit voortvloeien voor (dezelfde) risicopatiënten die we nu voor Covid wel bewust allemaal willen beschermen. De griep is voor een grote groep van de risico patiënten van Covid ook een heel groot risico.

Dat de overheid daar niks mee doet vind ik 1 ding. Maar wij als individu, zouden daar in de toekomst in mijn ogen veel bewuster mee om mogen gaan

Een snotneus wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door een verkoudheid. Verschil met een opkomende griep is echt wel duidelijk. Nooit geweten dat mensen met griep op het werk verwacht werden. Er wordt zelfs doorbetaald bij ziekte.

Ik vind het logisch dat bij een heftiger probleem als covid ook heftiger maatregelen genomen worden. Uiteraard zou het mooi zijn als we hieruit zouden leren.
Bv. telewerk en afstandsonderwijs kunnen ook zonder covid heel nuttig zijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:49

nynke55 schreef:

Nee, dat heb ik nooit gezegd. Ik vroeg me af of het draagvlak voor “de test maatschappij” even hoog was voor griep, als voor Corona. Veel mensen vinden het geen probleem voor ieder uitje te gaan testen op Corona. Ik vroeg me af hoe dat voor griep is :)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:50

Als griep zo’n druk op de zorg zou geven waardoor de maatschappij zonder testen stil zou moeten te staan. Ja wat mij betreft wel.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:52

Maar wat is het verschil tussen een griep en een fikse verkoudheid?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:53

Sclimpre schreef:
Een snotneus wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door een verkoudheid. Verschil met een opkomende griep is echt wel duidelijk. Nooit geweten dat mensen met griep op het werk verwacht werden. Er wordt zelfs doorbetaald bij ziekte.

Ik vind het logisch dat bij een heftiger probleem als covid ook heftiger maatregelen genomen worden. Uiteraard zou het mooi zijn als we hieruit zouden leren.
Bv. telewerk en afstandsonderwijs kunnen ook zonder covid heel nuttig zijn.

Een snotneus kan wel degelijk veroorzaakt worden door een griepvirus, zonder dat de griep doorzet. Daar heb je immers je afweersysteem voor.

In hoeverre je dan besmettelijk bent voor met name risicogroepen waarbij het afweersysteem minder werkt, durf ik niet te zeggen. Naar mijn idee is daar ook veel minder onderzoek naar gedaan dan nu naar Covid wordt gedaan.

Feit blijft dat je met iedere snotneus een risico neemt anderen te besmetten.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:57

purny schreef:

Als je je dat afvraagt, heb je nog nooit griep gehad.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:58

996981 schreef:
Nee, dat heb ik nooit gezegd. Ik vroeg me af of het draagvlak voor “de test maatschappij” even hoog was voor griep, als voor Corona. Veel mensen vinden het geen probleem voor ieder uitje te gaan testen op Corona. Ik vroeg me af hoe dat voor griep is :)

Quote;"Ik vraag me af of we voor een griep niet dezelfde maatregelen zouden moeten nemen, om de zorg te ontlasten. De zorg wordt immers structureel overbelast, wat zorgt voor een onwijs hoog ziekteverzuimpercentage. Er wordt echter weinig aandacht besteedt aan het aantrekkelijker maken van de zorg voor nieuw personeel en het dragelijker maken voor huidig personeel.

"Dat vind ik, in combinatie met de verstrekkende maatregelen die we voor Covid nemen gek. Ik vind het raar, dat daar nooit aandacht aan is besteedt en nu nog steeds niet wordt gedaan.

Waarom zijn het appels en peren? Het zijn beide potentieel dodelijke virussen. Het grote verschil is dat de een al langer onder ons is"unquote

Dit heb jij toch gezegd, of begrijp ik je nu verkeerd?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:00

purny schreef:

Griep = influenza
Verkoudheid is een van de vele verkoudheidsvirussen (Rhino, Corona, RS,...)

Voor oude mensen net zo dodelijk bij een longontsteking en met zowel griep al verkoudheid kun je dood ziek zijn.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 11-04-21 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:02

nynke55 schreef:
996981 schreef:

Quote;"Ik vraag me af of we voor een griep niet dezelfde maatregelen zouden moeten nemen, om de zorg te ontlasten. De zorg wordt immers structureel overbelast, wat zorgt voor een onwijs hoog ziekteverzuimpercentage. Er wordt echter weinig aandacht besteedt aan het aantrekkelijker maken van de zorg voor nieuw personeel en het dragelijker maken voor huidig personeel.

"Dat vind ik, in combinatie met de verstrekkende maatregelen die we voor Covid nemen gek. Ik vind het raar, dat daar nooit aandacht aan is besteedt en nu nog steeds niet wordt gedaan.

Waarom zijn het appels en peren? Het zijn beide potentieel dodelijke virussen. Het grote verschil is dat de een al langer onder ons is"unquote

Dit heb jij toch gezegd, of begrijp ik je nu verkeerd?

Daar staat toch duidelijk “ik vraag me af of” niet, “ik vind dat”? :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:04

lenaa_tje schreef:
996981 schreef:

Mwah. Vlak overgewicht en ook diabetes niet uit.

Het is in míjn beleving redelijk ´eenvoudig´.
We hebben en houden dit virus erbij.
Als de grootste risico-groepen een imuniteit hebben opgebouwd; vaccin of besmetting, dan is het een nieuwe normaliteit van meer bewustzijn van hygiene en verder accepteren dat het er is. Die betere, respectvoller hygiëne beperkt de overdracht van álles. Cat zorgt dan fluks voor een nieuw evenwicht.
Kunnen we tests, bewijzen en ander beprkend geneuzel vergeten.
Maar, wedden dat de overheden extra controles, identificaties, verplichtingen invoeren en handhaven?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:06

lenaa_tje schreef:
996981 schreef:

Mwah....

“een leeftijd van 60 jaar en ouder;
longziekten en aandoeningen aan de luchtwegen, zoals astma, chronische bronchitis of longemfyseem;
hartziekten, zoals mensen die een hartaanval gehad hebben, mensen die hartklachten hebben zoals hartritmestoornissen, of mensen die een hartoperatie hebben ondergaan;
diabetes (suikerziekte); niet alleen mensen die insuline spuiten, maar ook de mensen die tabletten met bloedsuikerverlagende middelen slikken of een diabetesdieet volgen;
een nieraandoening; vooral als de nieren door een ziekte niet goed werken (dus niet bij nierstenen);
weinig weerstand door andere ziekten of door een medische behandeling; bijvoorbeeld mensen die recent een beenmergtransplantatie hebben ondergaan, mensen die met hiv humaan immunodeficientievirus zijn geïnfecteerd, mensen waarbij de milt is verwijderd (asplenie), mensen met een auto-immuunziekte met verminderde weerstand, mensen met leukemie (bloedkanker) en mensen die chemotherapie of bestraling ondergaan;
een leeftijd vanaf 6 maanden tot 18 jaar die langdurig salicylaten gebruiken (bijvoorbeeld bij chronische darmaandoeningen);
een verstandelijke handicap die in een instelling wonen;
een verminderde weerstand tegen infecties, bijvoorbeeld door levercirrose;
een woning in een verpleeghuis, die niet vallen onder bovengenoemde categorieën.“