Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bloodymary

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:13

Ik denk dat juist de middeninkomens en de hogere inkomens hier straks flink de rekening voor gaan betalen. Want reken er maar op dat de belastingheffingen flink omhoog gaan om alle steunbedragen die nu (terecht) zijn uitgedeeld weer te compenseren.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:18

Ik ben ook wel benieuwd naar de zorgpremie volgend jaar...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:23

mvdende schreef:
Ik heb er wel moeite mee.

Gelukkig 1 week voordat de kappers dicht gingen nog geweest, dus voorlopig ben ik klaar (ga 1x per jaar)

Maar het feit is dat echt werkelijk alles duurder aan het worden is, en dan is iedere keer €2,5 toch best een hoop geld aan het einde van de maand. Want niet alleen de kapper is duurder geworden, ook de boodschappen worden duurder (meer dan alleen inflatie correctie) de mondkapjes en handschoenen zijn duur geworden, thuiszorg medicatie is duurder geworden.... you name it.

Voor mij dan ook een keuze om bijvoorbeeld niet meer een patatje te gaan halen bij de snackbar, maar een zak patat uit de supermarkt en thuis in de frituur bijvoorbeeld.

Dit geldt toch voor iedereen? Sterker nog, er zijn mensen die wel heel hard werken en dat patatje nu al niet kunnen halen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:26

In amsterdam nu al een stijging van 30 procent van de mensen die bij een voedselbank zitten.
Ook iets om eens over na te denken.

Dat zullen er straks alleen nog maar meer worden ben ik bang.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:27

@keet dat stelde Purny voor. Dat is niet aan de orde hoor. Ja mensen die hun baan zijn verloren ontvangen een uitkering maar dat lijkt mij meer dan logisch. Dat bedrag is niet verhoogd.
Ik hoop dat mensen snel weer werk vinden maar als blijkt dat er steeds meer mensen bij de voedselbank terecht komen hoop ik dat er daar aandacht voor komt. Dat zijn niet alleen maar mensen met een uitkering die daar terecht komen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:40

Bij Caritas konden mensen die het nodig hadden een keer per week gratis warm gaan eten. Zonder dat ze eerst door een hele vragenlijst moeten worstelen.

Maar aangezien dat op die manier momenteel niet kan maken ze pakketjes met soep, broodjes, fruit, en wat lekkers klaar, en mensen kunnen dan twee keer per week een tasje ophalen, in Heerlen.
Voor diegenen die dat niet kunnen wegens slecht ter been of zo, die kunnen door zich in de ochtend aan te melden op de site van Heerlen against Corona, dat eten door vrijwilligers aan huis laten brengen.
https://heerlenagainstcorona.nl/caritas-to-go/

Zo zie je maar dat er net nu ook wel goede dingen van de grond komen, maar triest dat het nodig is natuurlijk.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 17:21

@mvdende hoezo moet je 450 euro verdienen? Je uitkering vult je salaris aan. Het is niet zo dat het omgekeerd is. En natuurlijk ga je erop vooruit. Het is toch fijn om een stukje eigen geld te verdienen?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 17:25

MoniqueT schreef:
Ik heb een bloedhekel aan buffetten, sowieso vind ik het helemaal niks, al die mensen die boven het eten hangen. Wat dat betreft vind ik dat ze helemaal wel afgeschaft mogen worden. Ha, ik kan sowieso niet zo veel met van die hele moeilijke eters, mijn moeder was er ook zo een. Er is in ieder restaurant wel iets te vinden wat je wel lekker vind, denk ik dan.

Maar no way dat ze mij voorlopig in een vliegtuig of hotel krijgen, laat staan in een kroeg ...

Buffetten blijven verboden in Griekenland. Ik ben te moe om na te lezen, maar volgens mij stond dat in het artikel. Anders sorry.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:10

Dat weet ik, Pien. Ik reageerde op iemand die vond dat ze dan haar oma niet mee kon nemen.

Ik wil niet eens naar Griekenland, hou sowieso niet van buffetten dus die zou ik niet missen:-)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:22

purny schreef:
@mvdende hoezo moet je 450 euro verdienen? Je uitkering vult je salaris aan. Het is niet zo dat het omgekeerd is. En natuurlijk ga je erop vooruit. Het is toch fijn om een stukje eigen geld te verdienen?

Dat zit bij de wajong iets anders.

Verdien je €300 of minder, dan vult het UWV dat salaris aan tot hetzelfde wat je krijgt als je niet werkt. Dan ga je er per maand dus niet op vooruit.

Verdien je meer dan €300 dan mag je van elke € boven die €300 die je verdient €0,50 houden.

Dus stel ik verdien €450 dan wordt er eerst €300 "afgetrokken" dan houdt ik nog €150 over. Daar mag ik €0,50 per €1 van "houden"

Ik houdt dan dus €75 per maand meer over dan dat ik nu doe.

Om dus wat extra's over te houden in de maand, moet ik een serieuze baan hebben, een simpel bijbaantje levert dus geen extra geld op in dit geval.

"Even" een baantje zoeken voor een paar uurtjes gaat er niet voor zorgen dat er meer geld in het laatje komt.

Ik ben samen met mijn begeleider op zoek naar een baan, die bij mij past en waar ik op mijn plekje zit. Maar dat gaat nu in coronatijdperk niet lukken zijn we bang

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:25

purny schreef:
Ik kreeg welgeteld 13 euro extra in januari. Nu gelukkig een stuk meer maar idd iedereen moet de rekening betalen van deze crisis

Ja maar als ik mijn baan kwijtraak, dan heb ik ineens 30% minder dan ik had.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:25

Purny heeft zelf ook een wajong en zij werkt wel, mvdende.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:29

Keet schreef:
mvdende schreef:
2x per jaar- 1 januari en 1 juli wordt er inflatie correctie toegepast op mijn uitkering. Dan krijg ik er een 10je ofzo bij per maand.

Erg fijn, maar bijvoorbeeld de supermarkt houdt zich niet aan de inflatie. Als iets door inflatie correctie €0,02 duurder zou moeten worden, dan doen de supermarkten er al snel €0,05 bij... En die verhoging krijgen wij natuurlijk niet uitbetaald.

Lieverd, weet niet of je het door hebt, maar je bent niet alleen op deze wereld :(:) iedereen heeft hier last van en niemand krijgt extra geld van zijn baas om de verhogingen op te vangen.

Er zijn zelfs heel veel mensen die geen steady inkomen als een uitkering hebben waarop ze kunnen vertrouwen dat er elke maand geld binnen komt. Er zijn mensen hun baan kwijt die geen salaris meer krijgen en nog niet weten wanneer ze weer geld/inkomen/uitkering binnen krijgen.

Ben blij dat je elke 6 maanden een inflatiecorrectie krijgt, velen in nederland met inkomen uit loondienst krijgen dit helemaal niet

Om niet te vergeten dat jij in Nederland woont en dus een vangnet hebt waardoor je een uitkering krijgt. In vele landen is dat niet zo: Tel je zegeningen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:32

Ik heb vooral te doen met ZZP'ers en ondernemers die nu geen inkomen hebben en niet of nauwelijks iets hebben aan het noodpakket van de regering. Wat dat betreft ben ik heel blij dat ik in de zorg werk. Ja het is harder lopen nu. Maar ben verzekerd van werk en inkomen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:34

MarcoBorsato schreef:

Idd. Dus ik weet wel degelijk dat je met werken er op vooruit gaat.
Al is het maar 100 euro bij wijze van. Maar dat is wel weer 100 euro minder dat je van het uwv ontvangt.
Maar dat is ook een andere discussie

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:41

mvdende schreef:
purny schreef:

Dat zit bij de wajong iets anders.

Verdien je €300 of minder, dan vult het UWV dat salaris aan tot hetzelfde wat je krijgt als je niet werkt. Dan ga je er per maand dus niet op vooruit.

Verdien je meer dan €300 dan mag je van elke € boven die €300 die je verdient €0,50 houden.

Dus stel ik verdien €450 dan wordt er eerst €300 "afgetrokken" dan houdt ik nog €150 over. Daar mag ik €0,50 per €1 van "houden"

Ik houdt dan dus €75 per maand meer over dan dat ik nu doe.

Om dus wat extra's over te houden in de maand, moet ik een serieuze baan hebben, een simpel bijbaantje levert dus geen extra geld op in dit geval.

"Even" een baantje zoeken voor een paar uurtjes gaat er niet voor zorgen dat er meer geld in het laatje komt.

Ik ben samen met mijn begeleider op zoek naar een baan, die bij mij past en waar ik op mijn plekje zit. Maar dat gaat nu in coronatijdperk niet lukken zijn we bang

Dat geld alleen als je bijvoorbeeld boven het berekende bedrag van het uwv uitkomt. Dus stel je uitkering is berekend op een salaris van 1000 euro en je verdient een maand of 2 a 3 1100 euro dan moet je idd inleveren. Daarom is het ook altijd aan te raden om wanneer je salarisverhoging hebt een wijzigingsformulier in te sturen.
Ik heb bijvoorbeeld van mijn eindejaarsuitkering niks moeten inleveren omdat dit al was meegenomen in mijn berekening van mijn wajong.
Dus werken is helemaal zo slecht nog niet en je moet bijna nooit iets inleveren

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:50

Sommige mensen willen graag en anderen komen voor 50 extra hun bed niet uit. Zo is het altijd al geweest en dat zal ook zo blijven. Dit werkt het toeslagensysteem in ons land ook perfect in de hand. Er is , vooral onder bijstandsontvangers ( niet iedereen) gewoon geen prikkel om met behoud van uitkering 38 uur te werken voor 100 euro meer.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:52

bigone schreef:
Sommige mensen willen graag en anderen komen voor 50 extra hun bed niet uit. Zo is het altijd al geweest en dat zal ook zo blijven. Dit werkt het toeslagensysteem in ons land ook perfect in de hand. Er is , vooral onder bijstandsontvangers ( niet iedereen) gewoon geen prikkel om met behoud van uitkering 38 uur te werken voor 100 euro meer.

Ik kan me dat heel goed voorstellen! Dan maar net ietsje zuiniger leven als je daar je vrijheid voor terug krijgt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:53

purny schreef:
MarcoBorsato schreef:

Idd. Dus ik weet wel degelijk dat je met werken er op vooruit gaat.
Al is het maar 100 euro bij wijze van. Maar dat is wel weer 100 euro minder dat je van het uwv ontvangt.
Maar dat is ook een andere discussie

Ik heb veel respect voor jou +:)+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:53

elnienjo schreef:
bigone schreef:

Ik kan me dat heel goed voorstellen! Dan maar net ietsje zuiniger leven als je daar je vrijheid voor terug krijgt.

Ik kan me echt niet voorstellen dat er mensen zijn die gewoon hun hele leven hun handje op willen houden bij de Nederlandse staat

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:54

Dank je Electra! Wat lief van je

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:55

purny schreef:
Ik kan me echt niet voorstellen dat er mensen zijn die gewoon hun hele leven hun handje op willen houden bij de Nederlandse staat

Ze zijn er en ze klagen nog dat ze te weinig krijgen ook :')

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 19:05

Oh ja die zijn er. Ik heb bij de sociale dienst gewerkt, echt ongelofelijk zulke mensen. Hebben echt overal recht op vinden ze en willen er niks voor doen. Als het ze niet snel genoeg gaat dan zijn er ook die met spullen gaan gooien of mensen gaan bedreigen.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 19:19

Ik ook niet purny, maar je merkt ze zijn er. Liever evenveel ontvangen zonder er iets voor te hoeven doen dan daadwerkelijk iets voor dat geld doen, hetgeen dat heel werkend Nederland doet (jij dus ook +:)+, je werkt, dus je hoort tot werkend Nederland imo).

Toch wel erg Cookie, dat het zulke mensen geeft...

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 19:34

purny schreef:

Maar er zijn er ook genoeg in de wajong die echt niet kunnen werken en waar geen mogelijkheden voor zijn. Ik denk niet dat zij voor de lol hun handje ophouden bij de staat. Ik zou zelf ook liever wel werken dan niet. Genoeg geprobeerd en altijd op niks uitgelopen vanwege mijn lichaam.

Edit: ik klaag overigens nooit dat ik te weinig krijg. In andere landen zou ik helemaal niets krijgen namelijk.