Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 17:57

_lautje_ schreef:
Toevallig heb ik vanmiddag mijn tante gesproken. Die heeft de laatste jaren veel in oa Congo gezeten om de gehele zorg te coördineren rondom Ebola voor het Rode Kruis. Kortom ik denk dat zij meer ervaring met dit soort situaties heeft dan de gemiddelde Bokker of Nederlander :+
Zij woont in Portugal erg afgelegen en belde om te vragen hoe het ging en hoe zij nu kijkt naar wat in Nederland gebeurd.
En ze was eigenlijk best positief. Want ze zegt ook je kan niet jaren alles voluit doen (zo lang denkt ze dat dit kan duren in slechtste geval) en je moet prioriteren.
Nu is de eerste prioriteit de piek overleven. En testen vond ze in deze fase totaal niet interessant omdat niet iedere zieke ernstig ziek is en je weet welk percentage ong. zodanig ziek wordt dat het wordt opgenomen.
Dus werkelijke besmettingsaantal is redelijk goed in te schatten en je voorkomt een tekort aan evt testen.

Kijk dit vind ik interessant om te lezen ! De ervaring van mensen die echt op het terrein gewerkt hebben en er dus middenin stonden / staan.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 18:03

Een waals bedrijf heeft een sneltest klaar +:)+
Op 15min is het resultaat er.
De test gaat per direct gebruikt worden in enkele brusselse ziekenhuizen.

Bron : radionieuws van 17h

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 18:04

Ik hoor net dat de juf van mijn Italiaanse les Corona heeft gehad. Niet in het ziekenhuis, maar thuis twee weken in quarantaine. Doodziek geweest, maar nu weer hersteld. Twee dagen voor ze ziek werd hadden we nog les van haar.. Maar zover bekend niemand besmet. Ze hoestte toen ook nog niet en er zit wel een paar meter afstand tussen.

Verder iemand die ik ken hier uit het dorp vrijdag naar het ziekenhuis gebracht, ook positief getest. Maakte me wel zorgen, is pas in de 50, maar weegt 150 kg en in slechte conditie. Maar hij mocht vandaag al weer naar huis gelukkig.

BigOne

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 18:10

Komt nu toch dichterbij, oma van schoonzoon , 98 en op zich kerngezond , woont in een tehuis waar gisteren iemand positief is getest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 18:12

Bloodymary schreef:
Ik hoor net dat de juf van mijn Italiaanse les Corona heeft gehad. Niet in het ziekenhuis, maar thuis twee weken in quarantaine. Doodziek geweest, maar nu weer hersteld. Twee dagen voor ze ziek werd hadden we nog les van haar.. Maar zover bekend niemand besmet. Ze hoestte toen ook nog niet en er zit wel een paar meter afstand tussen.

Verder iemand die ik ken hier uit het dorp vrijdag naar het ziekenhuis gebracht, ook positief getest. Maakte me wel zorgen, is pas in de 50, maar weegt 150 kg en in slechte conditie. Maar hij mocht vandaag al weer naar huis gelukkig.

Obesitas schijnt toch wel voor een zeer ernstig verloop te kunnen zorgen. Dan heeft hij geluk gehad!
Hopelijk heeft je lerares je niet besmet.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 18:12

Nee, dat denk ik niet, de les was al weer twee weken en twee dagen geleden en voel me kerngezond.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 18:26

_lautje_ schreef:
Toevallig heb ik vanmiddag mijn tante gesproken. Die heeft de laatste jaren veel in oa Congo gezeten om de gehele zorg te coördineren rondom Ebola voor het Rode Kruis. Kortom ik denk dat zij meer ervaring met dit soort situaties heeft dan de gemiddelde Bokker of Nederlander :+
Zij woont in Portugal erg afgelegen en belde om te vragen hoe het ging en hoe zij nu kijkt naar wat in Nederland gebeurd.
En ze was eigenlijk best positief. Want ze zegt ook je kan niet jaren alles voluit doen (zo lang denkt ze dat dit kan duren in slechtste geval) en je moet prioriteren.
Nu is de eerste prioriteit de piek overleven. En testen vond ze in deze fase totaal niet interessant omdat niet iedere zieke ernstig ziek is en je weet welk percentage ong. zodanig ziek wordt dat het wordt opgenomen.
Dus werkelijke besmettingsaantal is redelijk goed in te schatten en je voorkomt een tekort aan evt testen.

Heeft die tante er dan ook iets over gezegd hoe de komende jaren er volgens haar uit kunnen gaan zien?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 18:48

Ik ging net googlen op gele koorts omdat dat ook een virus is waar een vaccinatie voor bestaat en kwam dit hoopvolle artikel tegen:
Citaat:
Een vaccin tegen gele koorts van de KU Leuven is ook inzetbaar tegen het Chinese coronavirus. Dat leerde de ontdekking van een genetische code eerder deze week. De ontwikkeling kan indien nodig versneld worden. Dat zegt hoogleraar virologie Johan Neyts van het Leuvense Rega Instituut vrijdag aan Belga.
Het vaccin van het Rega Instituut van de KU Leuven werd initieel ontwikkeld tegen gele koorts. “Dat wordt gemaakt uit kippeneitjes, maar raakt snel geïnactiveerd bij hoge temperaturen. We ontwikkelen nu hetzelfde vaccin met kweekrectoren, dat we massaal kunnen produceren”, zegt viroloog Johan Neyts.

“Ons vaccin is ongevoelig voor hitte. We hebben het commerciële vaccin vergeleken met onze variant. Het originele raakt bij een temperatuur van vijftig graden na twintig minuten geïnactiveerd. Onze variant is in dezelfde omstandigheden na zeven dagen nog altijd actief. Voor ontwikkelingslanden is dat een hele stap voorwaarts. De vaccins moeten tot in alle hoeken van de brousse gebracht worden, vaak met bromfietsen en koelboxen.”

“Eerder zijn we erin geslaagd om in de genetische code van gele koorts nieuw genetisch materiaal in te brengen. Dat leidde tot de ontwikkeling van vaccins tegen ebola en hondsdolheid, waarmee we kinderen op jonge leeftijd kunnen beschermen. We denken dat we met dezelfde DNA-technologie een dubbel vaccin kunnen ontwikkelen, tegen zowel gele koorts als het coronavirus.” Omdat gele koorts niet voorkomt in Azië, wordt naar een Japanse variant gegrepen.

In een volgende fase wordt de vaccintechnologie uitgetest op proefdieren. “Over zes tot acht weken willen we nagaan of het vaccin bij muizen een immuunafweer op gang kan brengen die voldoende sterk is om infectie te voorkomen. Om te zien of ze antistoffen aanmaken, hebben we ongeveer een maand nodig”, stelt Neyts.

Veiligheid aantonen

Tussen muizen en mensen liggen volgens Neyts nog veel stappen. “Zo moeten we de veiligheid aantonen en de productiekwaliteit voorleggen aan de overheid. Als het coronavirus een mondiaal probleem zou worden, kan de ontwikkeling van het vaccin versneld worden. Dat gebeurde ook met het vaccin tegen ebola. Maar het is nu nog te vroeg om te zeggen dat het dezelfde richting uitgaat.”

De ontwikkeling van het vaccin kan de universiteit voor een deel alleen aan, met financiering uit allerlei fondsen. Voor een wereldwijde productie en verdeling wordt uiteraard gekeken naar de farmaceutische sector. Er zijn nog geen bedrijven in beeld. “Zo’n proces duurt doorgaans vijf tot tien jaar. Maar het hangt ook af van hoe het virus zelf zich ontwikkelt. Als het echt nodig is, kan het snel gaan. Maar ik schat dat het toch nog zeker een jaar zal duren voor we patiënten kunnen behandelen.”

Volgens Neyts lonkt niet alleen het eigen Rega Instituut naar een vaccin tegen het longvirus. Ook teams van de National Institutes of Health in de Verenigde Staten en van de Stiftung Tierärztliche Hochschule in Hannover gooien zich in de wedloop. Ook als het coronavirus snel onder controle geraakt, gaat de KU Leuven door met de ontwikkeling van het vaccin.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200124_04820313

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 18:51

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 18:58

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:07

Shadow0 schreef:
Lijkt mij wel wat! Ik heb me er de afgelopen tijd in elk geval al in verdiept en (naar mijn vermogen) inderdaad een beetje aan bijgedragen. En juist daarom de kritiek van mij. De zorg staat allang onder druk, wat maakt dat men al een tijd in een soort crisismodus opereert die uitgaat van vaak het minimale leveren met niet al te veel nieuwsgierigheid of tijd of mogelijkheden voor grotere gehelen. (En, wat heel opvallend is: de onmogelijkheid om met inhoudelijke feedback om te gaan. Omdat alles als persoonlijke aanval/gebrek aan loyaliteit gezien wordt, in plaats van als potentieel nuttige informatie.)

En de voorbereiding is gewoon niet erg sterk. Dat de zorg niet voldoende beschermend materiaal heeft, terwijl we SARS en MERS en Ebola gewoon gezien hebben is gewoon slecht beleid. Daar maakt men nu het beste van, op individueel niveau. Maar vanuit beleidsoogpunt is het gewoon een tekortschieten in voorbereiding.

Dat je je ergens in verdiept, betekent niet dat je er verstand van hebt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:09

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:10

Benzz, nee, maar dan kunnen we het er inhoudelijk over hebben. Dat lees ik graag.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:17

Benzz schreef:
Shadow0 schreef:
Lijkt mij wel wat! Ik heb me er de afgelopen tijd in elk geval al in verdiept en (naar mijn vermogen) inderdaad een beetje aan bijgedragen. En juist daarom de kritiek van mij. De zorg staat allang onder druk, wat maakt dat men al een tijd in een soort crisismodus opereert die uitgaat van vaak het minimale leveren met niet al te veel nieuwsgierigheid of tijd of mogelijkheden voor grotere gehelen. (En, wat heel opvallend is: de onmogelijkheid om met inhoudelijke feedback om te gaan. Omdat alles als persoonlijke aanval/gebrek aan loyaliteit gezien wordt, in plaats van als potentieel nuttige informatie.)

En de voorbereiding is gewoon niet erg sterk. Dat de zorg niet voldoende beschermend materiaal heeft, terwijl we SARS en MERS en Ebola gewoon gezien hebben is gewoon slecht beleid. Daar maakt men nu het beste van, op individueel niveau. Maar vanuit beleidsoogpunt is het gewoon een tekortschieten in voorbereiding.

Wat mij dan stort dat is dat als je uitspraken van deskundigen benoemt die het niet eens zijn met de deskundigen van het RIVM dat je dan gelijk zou beweren dat je er verstand can hebt. Ik zeg nergens dat ik er verstand van heb ik haal alleen uitspraken van deskundigen aan die er anders in staan dan de deskundigen van het RIVM.

De mensen die nu roepen dan moet je zelf arts, viroloog of diricteur van het RIVM worden die doen feitelijk exact hetzelfde. Iedereen hier op bokt die benoemt uitspraken van deskundigen uit binnen en buitenland. Deskundigen die elf lijnrecht tegenover elkaar staan.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:22

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:26

raket schreef:
Virusvrij testen kan niet.
De huisarts komt langs.

Kon de huisarts iets voor je betekenen Raket?
Nogmaals veel beterschap!!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:27

In Italië 30 artsen en 67 priesters al overleden aan Corona en dan zijn verpleegkundigen nog niet eens bekend. Je kunt de strijd ook verliezen wanneer er geen personeel meer is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:29

bigone schreef:
In Italië 30 artsen en 67 priesters al overleden aan Corona en dan zijn verpleegkundigen nog niet eens bekend. Je kunt de strijd ook verliezen wanneer er geen personeel meer is.

Dit zit ik me dus eigenlijk al dagen af te vragen: Er zijn natuurlijk veel besmettingen, en ook jongere artsen zijn overleden (bijvoorbeeld in China en Frankrijk), van een jaar of 34.
Hoe kan dit?
Zou het zo kunnen zijn, hoe meer je wordt blootgesteld hoe meer je geïnfecteerd wordt? Of zouden deze mensen dan toch een onderliggende kwaal kunnen hebben?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:35

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:36

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:38

Joman schreef:
bigone schreef:

Dit zit ik me dus eigenlijk al dagen af te vragen: Er zijn natuurlijk veel besmettingen, en ook jongere artsen zijn overleden (bijvoorbeeld in China en Frankrijk), van een jaar of 34.
Hoe kan dit?
Zou het zo kunnen zijn, hoe meer je wordt blootgesteld hoe meer je geïnfecteerd wordt? Of zouden deze mensen dan toch een onderliggende kwaal kunnen hebben?

Ik vermoed dat ook totale uitputting ontstaat door continue te werken, dan Corona er overheen en bingo. En priesters, die bezoeken toch zoveel mogelijk zieken en lopen zo veel risico. Zijn vaak ook iets ouder dus ??

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:38

bigone schreef:

Hier in Spanje gister een totaal van meer dan 5000 medisch personeel besmet.

Schoonmakend personeel is ook belast.

Er is overal brede werving voor pesoneel voor alle types centra, van bejaardentehuizen tot ziekenhuizen.

Inmidels in alle regios verschillende hotels gevorderd om kritisch personeel zo locaal mogelijk onderdak en eten te bieden. Dit voorkomt ook contact met dus besmettingsrisico voor hun gezinnen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:39

Joman schreef:
bigone schreef:

Hoe kan dit?

Ik zou zeggen doodop en daardoor weinig weerstand. Eigen interpretatie, geen bron :+

Een onderliggende kwaal kan natuurlijk iedereen hebben.
Je hoort wel eens van jonge voetballertjes die met een hartaanval op het voetbalveld neer vallen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:40

Ik denk dat in elk land de hulpverleners vol in de wind staan wat betreft Corona. Wanneer je e dagelijks aan word blootgesteld gaat het gewoon een keer fout bij sommigen .

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:40

Loretta schreef:
Benzz schreef:

Wat mij dan stort dat is dat als je uitspraken van deskundigen benoemt die het niet eens zijn met de deskundigen van het RIVM dat je dan gelijk zou beweren dat je er verstand can hebt. Ik zeg nergens dat ik er verstand van heb ik haal alleen uitspraken van deskundigen aan die er anders in staan dan de deskundigen van het RIVM.

De mensen die nu roepen dan moet je zelf arts, viroloog of diricteur van het RIVM worden die doen feitelijk exact hetzelfde. Iedereen hier op bokt die benoemt uitspraken van deskundigen uit binnen en buitenland. Deskundigen die elf lijnrecht tegenover elkaar staan.

Je kan altijd willekeurig voor- en tegenstanders plukken van over de gehele wereld over ieder onderwerp.

Maar wat een Italiaanse burgemeester of een Spaanse minister van onze richtlijnen meldt, is niet zo interessant. Waarschijnlijk zijn ze niet of slecht op de hoogte hoe het precies is gesteld met de richtlijnen en gezondheid in Nederland. Misschien hebben ze wel antwoord gegeven op een vage vraag van een journalist.
En dan wordt er nog allerlei fake-nieuws verspreid, ook hier op Bokt.