Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 10:37

Sinds ik met mijn 25ste verjaardag een groot feest heb georganiseerd waarbij de een na de ander afbelde en er dus letterlijk niemand op het feest kwam vier ik mijn verjaardag niet meer.

Dus ja, ik had zo enorm graag gehad dat er mensen waren gekomen. Zonder of met cadeaus maakt niet uit. Ik was zó verdrietig… en nog steeds wel als ik daaraan terugdenk.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 10:50

Ineke2 schreef:
Sinds ik met mijn 25ste verjaardag een groot feest heb georganiseerd waarbij de een na de ander afbelde en er dus letterlijk niemand op het feest kwam vier ik mijn verjaardag niet meer.

Dus ja, ik had zo enorm graag gehad dat er mensen waren gekomen. Zonder of met cadeaus maakt niet uit. Ik was zó verdrietig… en nog steeds wel als ik daaraan terugdenk.

Herkenbaar. Dat had ik met mijn housewarming party. 30 mensen uitgenodigd uiteindelijk bleven er van die groep vier over die konden... Ik heb uit teleurstelling de boel afgeblazen.

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 10:55

Vjestagirl schreef:
Smallheal schreef:
Was dat een kind die dat zei of de moeder? (Jong)Kind kan ik nog enigszins inkomen, netjes is het natuurlijk maargoed geen waarde van geld. Maar bij een ouder :oo

Vergeet niet dat voor veel ouders, hun kind het middelpunt van het universum is. Het is ondenkbaar dat je niet bereid bent om hun kleine prinsje of prinsesje exact te geven wat ze altijd hebben gewild :roll: .

Daarom staan er tegenwoordig bij veel speelgoedwinkels kratjes voor verjaardagen, waar t kind van te voren kan gaan shoppen, en je als gast gewoon iets uit het kratje kunt kiezen. Cadeautjes van €20 of €30 zijn tegenwoordig doodnormaal, ook voor kinderfeestjes.

Maar het gaat om het idee toch. Wij geven sws niet meer dan 10€ uit aan een kinder verjaardag.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 11:00

Vjestagirl schreef:
Smallheal schreef:
Was dat een kind die dat zei of de moeder? (Jong)Kind kan ik nog enigszins inkomen, netjes is het natuurlijk maargoed geen waarde van geld. Maar bij een ouder :oo

Vergeet niet dat voor veel ouders, hun kind het middelpunt van het universum is. Het is ondenkbaar dat je niet bereid bent om hun kleine prinsje of prinsesje exact te geven wat ze altijd hebben gewild :roll: .

Daarom staan er tegenwoordig bij veel speelgoedwinkels kratjes voor verjaardagen, waar t kind van te voren kan gaan shoppen, en je als gast gewoon iets uit het kratje kunt kiezen. Cadeautjes van €20 of €30 zijn tegenwoordig doodnormaal, ook voor kinderfeestjes.

Oh ja, de horror die kratjes. Ik snap überhaupt niet dat je je kind meeneemt naar een speelgoedwinkel :+ de mijne komen er echt nooit :')

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 11:02

Wij geven voor vriendjes en vriendinnetjes ook niet meer dan of rond de 10 euro uit.
Familie krijgt wel een groter bedrag.

Mijn dochter was pas jarig had diegene bij de zeeman een tasje van elsa met een kleurboek en stiften.
Daar was ze erg blij mee en kost dan niet veel.

Hoe ouder kinderen worden hoe moeilijker het wordt.
Gezamenlijk een cadeau geven is ook een idee.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 11:10

Absolem schreef:
Ineke2 schreef:

Herkenbaar. Dat had ik met mijn housewarming party. 30 mensen uitgenodigd uiteindelijk bleven er van die groep vier over die konden... Ik heb uit teleurstelling de boel afgeblazen.

Hier ook al eens gehad ja. Mensen die afbellen, die veel te laat komen... echt heel vervelend.

Een keer zelfs gehad dat 2 "vriendinnen" te laat kwamen, niks mee hadden genomen en de hele avond op de telefoon zaten. Gezellig joh -O-

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 11:10

Poekkie schreef:
Hangt er van af… ik als ouder zou ook wel echt iets hebben van jeeej… 6 euro en een beetje snoep… wat gierig :o

Zijn dat neefjes/nichtjes of kinderen die echt ver van je staan?

Je kunt niet in een ander zijn/haar portemonnee kijken.

Maar dit soort oordelen is de reden dat ik vroeger echt veel weg bleef van feestjes en partijen.
(Kind en volwassenen)
Als je al blij bent dat je nog 1 hele broek hebt, en twee redelijk fatsoenlijke shirts om uit te kiezen,

Dan is een cadeau gewoon veel geld. Van 20 euro kun je een halve week eten als je in zo'n situatie zit.

Op een gegeven moment, als je het soms wel en soms niet uitgesproken oordeel vaak genoeg gezien hebt, dan denk je echt wel 'stik er maar in'.

Als gewoon de moeite en de aanwezigheid, en zélfs nog een klein aardigheidje, niet voldoende zijn, dan maar gewoon niet.

En soms weet je dit gewoon echt niet van mensen, want maskeren kunnen mensen bijzonder goed vaak.

Los daarvan, nog helemaal lós van of iemand al dan niet de financiële ruimte heeft voor royaalere cadeaus, hoe materialistisch zijn we met zijn allen geworden dat 'gewoon een aardigheidje' al niet meer voldoende is om aan die heilige sociale norm te voldoen?
Ik vind dat zó idioot onzinnig...

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 11:11

Goh ik ben gewoon blij dat niemand in mijn omgeving kinderen heeft als ik dit lees
Wat een gedoe zeg

Ik heb op mijn laatste verjaardag (25) van mijn tante een fles olijfolie en drie sinaasappels gehad die beide uit Spanje kwamen. Hartstikke blij mee
De prijzen van cadeaus zijn bij ons meestal tussen de 10 en 20 euro, ook voor familie

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 11:17

Ineke2 schreef:

Dat zijn echt nare situaties ja.

Ik weet dat ik in een periode dat ik echt krap zat (en niet een maandje maar enige jaren) vaak af zegde, gewoon omdat het financieel niet ging.
Geen fatsoenlijke kleren die ik aan kon (wel schoon, maar versleten of niet hip/gekleed genoeg voor de locatie) of geen geld voor cadeaus.

In die periode hielp het mij als er op een uitnodiging stond dat aanwezigheid belangrijker was dan cadeaus of dresscode, of als mensen zoiets op een andere manier lieten blijken.

Dus soms zijn afzeggingen niet omdat mensen niet zouden wíllen komen, maar om andere redenen.
Geen idee hoe dat bij jou zat, maar van de 25 kunnen er maar zo een paar bij zijn die om wat voor redenen dan ook gewoon echt niet konden of durfden. Wat dus niet betekent dat ze jou niet zouden willen zien.

--

Door die zeer krappe periode heb ik nu nog altijd veel weerstand tegen mensen waar geld of uiterlijk vertoon erg belangrijk zijn. Daar kom ik gewoon nog steeds niet op feestjes... Past mij niet.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 11:25

Ouders die hun kinderen als middelpunt van hun universum hebben kunnen die kinderen beter leren dat mensen die de tijd besteden om op hun verjaardag te komen meer waard zijn dan de waarde van hun kado, ongeacht wat ze meebrengen. Ouders die dat naar de visite durven uitspreken hebben werkelijk waar geen fatsoen .

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 11:31

Femke_Tweety schreef:
Poekkie schreef:
Hangt er van af… ik als ouder zou ook wel echt iets hebben van jeeej… 6 euro en een beetje snoep… wat gierig :o

Zijn dat neefjes/nichtjes of kinderen die echt ver van je staan?

Je kunt niet in een ander zijn/haar portemonnee kijken.

Maar dit soort oordelen is de reden dat ik vroeger echt veel weg bleef van feestjes en partijen.
(Kind en volwassenen)
Als je al blij bent dat je nog 1 hele broek hebt, en twee redelijk fatsoenlijke shirts om uit te kiezen,

Dan is een cadeau gewoon veel geld. Van 20 euro kun je een halve week eten als je in zo'n situatie zit.

Op een gegeven moment, als je het soms wel en soms niet uitgesproken oordeel vaak genoeg gezien hebt, dan denk je echt wel 'stik er maar in'.

Als gewoon de moeite en de aanwezigheid, en zélfs nog een klein aardigheidje, niet voldoende zijn, dan maar gewoon niet.

En soms weet je dit gewoon echt niet van mensen, want maskeren kunnen mensen bijzonder goed vaak.

Los daarvan, nog helemaal lós van of iemand al dan niet de financiële ruimte heeft voor royaalere cadeaus, hoe materialistisch zijn we met zijn allen geworden dat 'gewoon een aardigheidje' al niet meer voldoende is om aan die heilige sociale norm te voldoen?
Ik vind dat zó idioot onzinnig...

Je kan het ook uit zijn verband trekken.
Ik ga uit van een normale mens met modaal inkomen en een kind dat redelijk dichtbij staat. Als in nichtje, neefjes, kind van beste vrienden, etc. Niet van een achter achter achter nichtje.

Van een student of iemand die financieel klem zit mag/kan je idd ook absoluut niet meer verwachten dan diens aanwezigheid. meestal staat de mensen wel dicht genoeg bij je om ten minste een vermoeden daarvan te hebben (of je probeert zelf een masker van welvaren op te zetten ipv eerlijk te zijn, maar dan mag je je wel verwachten aan scheve gezichten als je daar dan zodanig selectief in bent).

Als nu mijn nonkel/tante/peter/… met een kinderei en 6 euro zou afkomen voor mijn hypothetisch kind zou ik dat zeer zeker heel gierig vinden en absoluut iets van zeggen.

Ik had zelf zo’n grootouders… werden zelfs opgehaald door mijn ouders (1,5 u enkele rit) en het enige cadeau dat ik ooit heb gehad is een vervallen stapeltje uitgeknipte bonnetjes. Maar wel elke keer komen showen in een gloednieuwe, dure outfit. Tot de dag van vandaag is dat steevast de eerste en sterkste herinnering die ik nog aan die mensen heb. Zelfs nu na hun dood wens ik ze nog de eeuwige jeuk toe.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 11:50

Ik vind dat absoluut not done. Zelf al heeft iemand een modaal inkomen, dan nog mag diegene zelf bepalen hoeveel deze uitgeeft aan verjaardagen. Misschien heeft diegene wel hoge woonlasten of weet ik wat.
Bah, ik houd er niet van dat naar de waarde van cadeaus wordt gekeken.

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 11:51

Poekkie, wat vind jij een normaal bedrag dan?
Ik heb veel vrienden met kinderen. Ik vind 10 euro meer dan genoeg. Anders ben ik een maandsalaris per jaar kwijt aan die gastjes _O-

Uiteraard koop ik voor mensen die dichtbij staan duurdere cadeautjes maar die hebben geen kinderen.

Er iets van zeggen zou ik nooit doen. Al komen ze met lege handen. Aanwezigheid vind ik zelf voor mijn eigen verjaardag veel belangrijker dan cadeaus.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 11:51

Nou met een modaal inkomen zit je over t algemeen financieel klem hoor...

Serieus als iemand mij aan zou spreken op 6 euro en een kinderei dan kom ik volgende keer gewoon niet. Het gaat toch om het idee en de gezelligheid.

Annem84Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 11:55

Mijn schoonmoeder heeft van haar broer voor haar 50e verjaardag een flesje yildriz knoflooksaus gekregen... :')

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 11:58

Annem84 schreef:
Mijn schoonmoeder heeft van haar broer voor haar 50e verjaardag een flesje yildriz knoflooksaus gekregen... :')

Ja kijk… dan weet je toch ook gewoon hoe mensen over je denken…

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 11:59

Femke_Tweety schreef:
Ineke2 schreef:

Ik weet dat ik in een periode dat ik echt krap zat (en niet een maandje maar enige jaren) vaak af zegde, gewoon omdat het financieel niet ging.
Geen fatsoenlijke kleren die ik aan kon (wel schoon, maar versleten of niet hip/gekleed genoeg voor de locatie) of geen geld voor cadeaus.

In die periode hielp het mij als er op een uitnodiging stond dat aanwezigheid belangrijker was dan cadeaus of dresscode, of als mensen zoiets op een andere manier lieten blijken.

Dus soms zijn afzeggingen niet omdat mensen niet zouden wíllen komen, maar om andere redenen.
Geen idee hoe dat bij jou zat, maar van de 25 kunnen er maar zo een paar bij zijn die om wat voor redenen dan ook gewoon echt niet konden of durfden. Wat dus niet betekent dat ze jou niet zouden willen zien.

--

Door die zeer krappe periode heb ik nu nog altijd veel weerstand tegen mensen waar geld of uiterlijk vertoon erg belangrijk zijn. Daar kom ik gewoon nog steeds niet op feestjes... Past mij niet.

Dat stond ook op ons trouwuitnodiging. Uiteindelijk hebben 2 koppels inderdaad niets gegeven, maar die ene mag er echt in stikken. Dat is namelijk mijn vader die al 2 verre reizen heeft gemaakt dit jaar, 2 nieuwe motoren heeft gekocht (1 voor hem en 1 voor zijn toen nog maar 2 maanden vriendin) Die nog speciaal een bril heeft gekocht voor de trouw want dat wou hij graag nieuw. En hij had zelfs nog geen kaartje. Stik er dan maar in hoor :+ Met een kaartje was ik al dik tevreden.

Binnenkort is het het feestje van onze dochter. Wij zijn normaal niet van het geld vragen maar dit jaar dus wel := Wij hebben een speeltuig voor in de tuin laten ontwerpen en wij vragen nu of iemand daar aan wil bijleggen :) En wie niet wil/kan. Even goede vrienden.

Over het wegblijven op feestjes omwille van het financiele: Ik snap dat je niet graag in zo een situatie zit, maar ik zou 10 x liever hebben dat ik dan een berichtje, telefoontje ofzo krijg: Hé, een cadeautje kan er deze maand niet af maar ik kom wel naar het feestje, dan dat iemand niet komt. En zelfs al zeg je niet dat een cadeau er niet af kan, dan kom je toch alsnog gezellig! Het gaat om het gezelschap, niet om de cadeau’s :) Ik zou eerder de vriendschap eens bekijken als ze zuur zijn omdat er geen cadeau is.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 12:00

Rox87 schreef:
Poekkie, wat vind jij een normaal bedrag dan?
Ik heb veel vrienden met kinderen. Ik vind 10 euro meer dan genoeg. Anders ben ik een maandsalaris per jaar kwijt aan die gastjes _O-

Uiteraard koop ik voor mensen die dichtbij staan duurdere cadeautjes maar die hebben geen kinderen.

Er iets van zeggen zou ik nooit doen. Al komen ze met lege handen. Aanwezigheid vind ik zelf voor mijn eigen verjaardag veel belangrijker dan cadeaus.

Dat hangt af van de persoon en de familie.
Voor kinderen van vrienden of verdere familie is 10-15 euro imo best prima.
Voor beste vrienden en neef/nicht/nonkel/… gaan wij hier in de familie meestal veel hoger (tot 50 euro standaard) maar ik zou zeggen rond de 20/25.
Zit je krap, dan zeg ik dat gewoon. Je haalt er best wel makkelijk uit wie echt krap zit en wie gewoon gierig is.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 12:02

Ben ook heel blij dat het in mijn omgeving steeds normaler wordt om te zeggen dat cadeaus niet hoeven :) En eentje zegt zelfs altijd: 'liever geen cadeau'. Ik vind het heerlijk. Als je iets super leuks voor die persoon weet neem je het mee, en anders gewoon lekker niet :) Al dat verplichte geschuif met cadeaus waar niemand echt op zit te wachten...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 12:21

als ik me toch zou moeten verantwoorden voor het bedrag van een kado wat ik zou geven, dan was dat wel de laatste keer. Men zou hooguit nog een bosje gordelroos van me krijgen ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 12:25

:')

Ik ga niet iedereen vertellen dat ik krap zit. En zelfs toen er meer inkomen was, soms had je een maand met hoop grote rekeningen en was het die maand gewoon enorm krap. Wie ben je dan om te oordelen, omdat er andere maanden wel geld is? Laat maar, dan kom ik helemaal niet meer. Ik haat dat oordelen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 12:26

Noem mij gierig, maar mijn zus/ouders krijgen ook en cadeautje van rond de 20/25 euro hoor :) Meestal doe ik voor m'n ouders samen met mijn zus en zitten we zo rond de 40 euro.
Moederdag/vaderdag zit lager, tegen de 15 euro pp.

De kindjes van mijn zus zitten vaak op 10 euro pp.

Ik kan best hele dure cadeau's gaan kopen voor iedereen hoor, het is niet dat ik super rijk ben ofzo maar het zou best kunnen. Ik vind het alleen gewoon niet nodig. Het cadeau zelf is belangrijker dan de prijs ervan.

Zelf heb ik ook nooit hele dure cadeau's gekregen. Om mij heen zag ik nog wel eens dat vriendinnen/ klasgenoten voor hun verjaardag cadeau's kregen van honderden euro's. Echt dure dingen kregen ze dan.
Wij krijgen altijd iets twv €50,00 van onze ouders. Meer niet, maar dat is toch prima? Van mijn oma krijg ik €100,00, dus vaak combineer ik dat en zoek ik daar iets leuks voor uit :)

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 12:33

Dit is in iedergeval de reden waarom wij met vrienden enzo hebben afgesproken geen kadotjes maar elkaar te doen :') iedereen blij en niemand die zich hoeft te verantwoorden of te schamen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 12:34

Femke_Tweety schreef:
Ineke2 schreef:

--

Dat was bij mij zeker niet het geval. Het doet er bij mij ook niet toe wat kleren iemand aan heeft. Als ze maar schoon zijn.
Ik had een locatie gehuurd, versierd, muziek geregeld, hapjes. Iemand achter de bar voor de drankjes.

Dresscode was casual. Expres daarom dat niemand zich verplicht zou voelen sjiek gekleed te moeten komen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 12:36

Ashleytjuhh schreef:
Dit is in iedergeval de reden waarom wij met vrienden enzo hebben afgesproken geen kadotjes maar elkaar te doen :') iedereen blij en niemand die zich hoeft te verantwoorden of te schamen.

Eigenlijk vind ik dit ook erg. Dat je zo een afspraak onderling moet maken omdat er anders gehannes van komt.