Oke, daar gaan we. Lange post, en veel foto's! Ik zal ze in spoiler plaatsen, maar volgens mij als je er 1 ont-spoilert dan zijn ze allemaal zichtbaar dus weet dat even. (dit geldt als je bokt op je telefoon!)
Bij 'Bos en Fauna' kun je workshops prepareren volgen, ze hebben verschillende workshops en mijn vader en ik hebben de introductie workshop vogels prepareren gevolgd. https://www.bosenfauna.nl/
We kregen een mooi setje met instrumenten welke je ook mee naar huis mocht nemen.
De eendjes lagen klaar. Het gaat hier om pekingeendjes, die gefokt worden voor o.a. slangenvoer.
We begonnen met een rugsnede, hiervoor moet je eerst de rug nat sproeien om de veertjes aan de kant te krijgen.
Vanaf hier plaats ik de foto's in spoilers.
Na het opensnijden van de huid moest je met een pincet de huid losmaken van het vlees. Ook moest je de nek doorknippen.
Spoiler:
Daarna moest je de vleugels en de knieën doorknippen.
Spoiler:
Vervolgens kon je hem dus een soort van binnenstebuiten keren. Je zag hier ook nog super mooi het eigeel zitten, waar het kuikentje de eerste paar dagen nog zijn voedingsstoffen uit haalt.
Spoiler:
Nadat je alle huis losgemaakt had van het vlees kon je de binnenkant er uit halen.
Spoiler:
Een binnenstebuiten eendje:
Spoiler:
Hierna maakten we nog een incisie achter op de nek, wederom moesten we hier de nek doorknippen.
Spoiler:
De nek moest je vervolgens via de rug eruit wurmen.
Spoiler:
Daarna gingen we het kopje ontleden. Bij een zoogdier haal je alles er uit, ook de schedel, maar omdat de snavel vast zit aan de schedel laat je deze bij een vogel zitten. Maar het mag niet gaan rotten/ontbinden dus we moesten de huid over de schedel schuiven. Heel voorzichtig ook hier weer de huid losmaken van de schedel/vlees. Zeker bij de oogleden moest je oppassen dat je deze niet per ongeluk kapot zou snijden.
Spoiler:
Vervolgens moest je de ogen er uit lepelen. Ik had verwacht dat ik dit het meest smerige zou vinden maar het viel eigenlijk best mee.
Spoiler:
Ook de tong moest er uit geknipt worden, deze ligt hier op een papiertje.
Spoiler:
Vervolgens moest je de hersenen eruit halen. Omdat de eendjes bevroren zijn geweest en daarna weer ontdooid was dit net snot. Dit vond ik het meest smerige om te doen.
Spoiler:
Dit zijn de hersens:
Spoiler:
Nu was het eendje helemaal leeg en binnenstebuiten. We hebben hem ingesopt met een speciaal spul wat het ontbindingsproces tegen gaat. Dit moest ongeveer 10 minuten intrekken, daarna moesten we ze wassen met groene dreft en mochten ze een half uurtje drogen terwijl wij gingen lunchen.
Spoiler:
Nu gingen we de eendjes weer opvullen. Dit deden we met een soort stevig piepschuim, het lichaampje en het nekje waren hiervan gemaakt. De nek bevestigden we in de schedel met behulp van hete lijm.
Spoiler:
Hier moest de lijm even drogen.
Spoiler:
Daarna moesten we de schedel weer opvullen met klei, en neppe oogjes. Ook strooiden we een soort 'behoud-zout' er in wat er voor zorgde dat het vlees wat achter gebleven was niet zou gaan rotten.
Hierna gingen we de nek weer dicht hechten.
Spoiler:
Daarna was het tijd om ijzerdraad in de pootjes te steken om hem straks mooi te kunnen positioneren. Vervolgens maakte je het ijzerdraad met touwtjes vast aan de botjes om het mooi op z'n plaats te houden. Deze ijzerdraadjes stak je vervolgens weer in het piepschuimen lichaam.
Spoiler:
En hij stond weer!
Spoiler:
Daarna was het een kwestie van de rug weer dicht hechten. Dit hechten was echt een takken-werk want al die kleine veertjes gingen er steeds tussen zitten. Ook dacht ik dat het nooit meer goed zou komen want wat waren ze lelijk.
Maar.. Toen mochten we ons eendje meenemen naar de föhn en hem borstelen met een tandenborstel.
En daar kwam toch ineens een FLOEF onder vandaan!
Vervolgens mochten we hem zelf in een positie zetten die we leuk vonden. Met deze 'acupunctuur' naaldjes kun je de vleugels omhoog zetten.
En ons resultaat.
De eendjes moeten nu nog 2/3 weken indrogen en dan kunnen de naaldjes er uit en zijn ze helemaal klaar.
Het was super leuk om te doen, wel echt heel intensief en ik voelde me natijd zo vies. Gelijk gedoucht toen ik thuis kwam en alles afgenomen met alcohol doekjes. En nu staat hij heel schattig naast mijn laptop.