Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:10

nynke55 schreef:
Maar dat is ook niet te voorkomen, dan zou je bijvoorbeeld ook nooit meer in een auto moeten stappen, want je kunt iemand aanrijden. En dat is wat de wappies ook zeggen: Leef! niet meer testen, niet vacccineren, gewoon leven.

Je kunt ook het volle leven leven zonder testmaatschappij en ook prima nog steeds rekening houden met elkaar en proberen je virussen niet willekeurig in het rond te slingeren in publieke ruimtes.
Maar dat is een illusie, dat snap ik prima.
In de realiteit zijn overlijdens enkel erg als je de persoon zelf kende.
Daarom krijgen we het als maatschappij ook niet voor elkaar om duurzaam te produceren en voor eerlijke arbeid te betalen. Dat overleden kind dat vergiftigt is door zware metalen uit de smartphones heb je immers nooit gezien.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 11-04-21 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:12

SusanH schreef:
Thuisblijven bij klachten en me laten testen bij klachten heb ik 0,0 problemen mee. Dat veel dingen nu dicht zijn ook, ook al vraag ik me bij veel dingen wel af waarom. Tijdens de vorige intelligente lockdown waren de winkels bijvoorbeeld wel open. Dat kon imo ook prima. Maar waar ik niet ok mee ben is waar ze op kortere en middellange termijn op aansturen, en dat we een testsamenleving worden. Als iedereen zich houdt aan het blijf thuis bij klachten heb je de overgrote meerderheid sowieso al te pakken. Nu vis je de mensen die pre symptomatisch en a symptomatisch zijn er ook niet en masse uit. Die mogen wel gewoon naar de supermarkt bijvoorbeeld. Maar als ze naar de Keukenhof willen (wat nb buiten is) is dat ineens een groot probleem.

Huh? In het begin dus in de eerste lockdown waren alleen essentiële winkels open toch? Je kon toen niet eens een bakkie afhalen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:13

Sizzle schreef:
996981 schreef:
Juist dat vind ik raar, dat een Corona dode erger lijkt te zijn dan een griep dode.

Men is niet geinteresseerd in doden, enkel om de overbelasting van het systeem.
Ik heb vorig jaar een keer een interview gezien met iemand van volksgezondheid (CH) waarin de interviewer de vraag stelde of het zinvol zou zijn om voortaan iedere herfst rekening te houden met zwakke mensen aangezien de maatregelen ook griep doden voorkomt. Die kerel zei glashard: ja theoretisch zou dat zinvol zijn, maar dat gaan we niet doen. We kunnen daarna gewoon weer met griep overlijdens rekenen.
Ik denk niet dat andere landen daar anders in staan eerlijk gezegd.

Maar er zijn toch maatregelen tegen de griep?
Er wordt al jaren gevaccineerd tegen griep.
Griep is een 'oud' virus, dus daar is al natuurlijke immuniteit tegen, ondanks het feit dat het muteert.
Er zijn elk jaar schoolsluitingen, dat heet vakanties.
Hygiënemaatregelen waren er ook al voor covid.
In feite zijn dit allemaal (bedoeld of onbedoeld) maatregelen die griep tegengaan. Maar omdat dit al zo ingeburgerd is herkennen we dit niet als maatregelen en hebben we daar ook geen problemen mee.
Mocht een even explosieve nieuwe griepvariant zich aandienen zouden er gelijkaardige maategelen genomen worden als nu voor covid.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:13

Ik zou het idd ook wel erg prettig vinden als mensen iets meer gaan nadenken over het overal naartoe gaan terwijl ze eigenlijk ziek zijn. En dan niet eens alleen verkouden, maar gewoon met verhoging of koorts of enorm hoesten overal maar heen. Maar dat gaat nooit gebeuren, helaas.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:14

@purny Dat was toen op vrijwillige basis. Al snel gingen veel winkels wel open. Verschil is dat mensen toen wel uit zich zelf thuis bleven.
Vriendin die in de schoenenwinkel werkt zijn toen echt nauwelijks dicht geweest.

nynke55

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:15

En de winkels die wel dicht gingen, deden dat omdat er toch geen mens kwam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:17

nynke55 schreef:
En de winkels die wel dicht gingen, deden dat omdat er toch geen mens kwam.

Idd :j

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:18

nynke55 schreef:
Nee, dat vind ik niet, aangezien griep niet zulke verstrekkende gevolgen heeft als covid. Net zo min als een verkoudheid.

Oei, nu sla je de plank een beetje mis. Griep kan wel degelijk verstrekkende gevolgen hebben. Ook voor een gezond persoon.
Waarom denk je dat er een griep vaccinatie gekomen is!?
Een flinke griep golf kan ook voor veel slachtoffers zorgen en ja nu zijn het meest oude en zwakke mensen die er aan overlijden maar dat was vroeger wel anders. Mijn vader zijn zusje is toen ze 18 was ook overleden aan de griep.
Het komt er op neer dat ook een flinke griep je longen erg aantast.

Ik deel deze nog even. Dit was in 2016
Ik weet zeker dat haast niemand zich dit herinnerd.

Afbeelding

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:19

Sclimpre schreef:
Maar er zijn toch maatregelen tegen de griep?
Er wordt al jaren gevaccineerd tegen griep.
Griep is een 'oud' virus, dus daar is al natuurlijke immuniteit tegen, ondanks het feit dat het muteert.
Er zijn elk jaar schoolsluitingen, dat heet vakanties.
Hygiënemaatregelen waren er ook al voor covid.
In feite zijn dit allemaal (bedoeld of onbedoeld) maatregelen die griep tegengaan. Maar omdat dit al zo ingeburgerd is herkennen we dit niet als maatregelen en hebben we daar ook geen problemen mee.
Mocht een even explosieve nieuwe griepvariant zich aandienen zouden er gelijkaardige maategelen genomen worden als nu voor covid.

Een kleine groep wordt gevaccineerd, met een vaccin dat sws al een matige werking heeft. De keuze van het vaccin is daarbij ook nog eens gebaseerd op een schatting van welke variant er dit jaar rond zal gaan. Dat klinkt mij niet echt als serieuze maatregelen in de oren.

Daarnaast werd je voor Covid gewoon op kantoor verwacht met een snotneus (wat veroorzaakt kan worden door het griepvirus). De meeste mensen bleven ook pas thuis, als werken écht niet ging, dus bij bijvoorbeeld buikgriep.

Nooit is stilgestaan bij de risico’s die daaruit voortvloeien voor (dezelfde) risicopatiënten die we nu voor Covid wel bewust allemaal willen beschermen. De griep is voor een grote groep van de risico patiënten van Covid ook een heel groot risico.

Dat de overheid daar niks mee doet vind ik 1 ding. Maar wij als individu, zouden daar in de toekomst in mijn ogen veel bewuster mee om mogen gaan

Anoniem

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:22

De discussie griep vs corona is toch al een jaar oud inmiddels.. Tegen griep is veel meer weerstand/immuniteit, covid is nieuw, 0 weerstand. Bij griep zijn nooit maatregelen nodig geweest omdat het beheersbaar was (en ja, zorg moest soms afgeschaald worden) Ik wil niet weten waar we hadden gestaan zonder de maatregelen, kijk naar Brazilië..

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:23

Relaxed schreef:
De discussie griep vs corona is toch al een jaar oud inmiddels.. Tegen griep is veel meer weerstand/immuniteit, covid is nieuw, 0 weerstand. Bij griep zijn nooit maatregelen nodig geweest omdat het beheersbaar was (en ja, zorg moest soms afgeschaald worden) Ik wil niet weten waar we hadden gestaan zonder de maatregelen, kijk naar Brazilië..

Beheersbaar, voor wie? Voor de zorg waar een oplopend ziekteverzuim percentage door overbelasting al jaren de trend is?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:25

lenaa_tje schreef:
@purny Dat was toen op vrijwillige basis. Al snel gingen veel winkels wel open. Verschil is dat mensen toen wel uit zich zelf thuis bleven.
Vriendin die in de schoenenwinkel werkt zijn toen echt nauwelijks dicht geweest.

Ah zo. Ik weet nog dat ik als een kind zo blij was toen ik weer naar Starbucks kon

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:26

Popstra ik bedoelde gevolgen voor de maatschappij, niet voor de patient. Ik heb nooit ontkend dat griep dodelijk kan zijn of dat men er niet erg en lang ziek van kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:30

996981 schreef:
Relaxed schreef:

Beheersbaar, voor wie? Voor de zorg waar een oplopend ziekteverzuim percentage door overbelasting al jaren de trend is?

Maar jarenlange overbelasting heeft niets met de griep te maken?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:32

Relaxed schreef:
996981 schreef:

Je denkt niet dat griepgolven bijdragen aan de werkdruk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:35

996981 schreef:
Relaxed schreef:

Zeker wel iets, maar niet aan structurele tekorten door allerlei bezuinigingen. Daarbij zijn de griep golven van eerder niet te vergelijken met deze pandemie. Alleen al om de duur ervan.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:43

Relaxed schreef:
996981 schreef:

Zeker wel iets, maar niet aan structurele tekorten door allerlei bezuinigingen. Daarbij zijn de griep golven van eerder niet te vergelijken met deze pandemie. Alleen al om de duur ervan.

Als je de belasting ook maar iets kan verlagen, door als je verkouden/ziek bent sneller thuis te blijven, moeten we dat toch gewoon doen? Waarom is daar zo’n weerstand tegen?

Ik blijf het raar vinden, dat we dat nu wel normaal vinden, maar daar in de toekomst niet aan vast willen houden “want de belasting van griep voor de zorg is minder hoog” “griep is minder dodelijk, want als een bekend virus” en “griepgolven duren minder lang”

Bijzonder....

Op bezuinigingen die door de politiek gedaan worden heb je heel geringe invloed. Op je eigen gedrag heb je wél invloed. Waarom niet zelf, ook in de toekomst, je verantwoordelijkheid nemen ten gunste van risicopatiënten en zorgmedewerkers?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:47

bigone schreef:
Inmiddels kijken de Chinezen ook naar Pfizer en Moderna, hun eigen vaccin blijkt maar voor 50 % effectief maar wel heel veel verkocht naar andere landen. Dan kun je er de klok op gelijk zetten dat de pandemie juist in die landen weer op gaat laaien of niet uitdooft.

China heeft volgens mij ook veel aan Brazilie verkocht toch?

Wel mooi dat China publiekelijk toegeeft dat hun vaccins prut zijn.

mRNA is de toekomst. Ik las dat Nederland (of EU) in gaan zetten op mRNA's voor latere boosters. Die zijn makkelijker aan te passen naar nieuwe varianten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:51

lenaa_tje schreef:

Idd. Ik heb toen gewoon zomerkleding kunnen kopen voor onze dochter. Sommige winkels waren dicht uit eigen beweging. Maar meeste was gewoon open. Weet nog wel dat het heerlijk rustig was in de stad toen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:54

Relaxed schreef:
996981 schreef:

Alleen bezuinigen we niet op de zorg. Wat we bezuinigen noemen is in de werkelijkheid de groei van de kosten proberen te beperken. We zitten als Nederland ondertussen al op meer dan 100 miljard per jaar aan zorgkosten.

Het probleem is vooral dat we het geld niet zo efficiënt besteden. Ziekenhuizen concurreren bijvoorbeeld met elkaar. Daarom willen ze allemaal de nieuwste een duurste apparatuur in huis hebben, om zo patiënten aan zich te binden. Het gevolg is dat we veel te veel van die dure apparaten in de ziekenhuizen hebben staan, omdat ze bij minder concurrentie prima zouden kunnen samenwerken en kunnen afspreken dat het ene ziekenhuis het ene apparaat koopt en het andere ziekenhuis het andere, om ze dan samen te gebruiken. Dat scheelt in de kosten van het apparaat, de kosten van het gebruik en de inzet van personeel. Maar dat is een hele andere discussie.

Maar griep en corona vergelijken blijft nog steeds appels en peren vergelijken. Je kan een situatie, waarin we tegen de grenzen van de zorg aanlopen zonder dat we maatregelen nemen niet vergelijken met een situatie waarin we over de grens heengaan, terwijl we maatregelen nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:57

996981 schreef:
Relaxed schreef:

Als je de belasting ook maar iets kan verlagen, door als je verkouden/ziek bent sneller thuis te blijven, moeten we dat toch gewoon doen? Waarom is daar zo’n weerstand tegen?

Ik blijf het raar vinden, dat we dat nu wel normaal vinden, maar daar in de toekomst niet aan vast willen houden “want de belasting van griep voor de zorg is minder hoog” “griep is minder dodelijk, want als een bekend virus” en “griepgolven duren minder lang”

Bijzonder....

Op bezuinigingen die door de politiek gedaan worden heb je heel geringe invloed. Op je eigen gedrag heb je wél invloed. Waarom niet zelf, ook in de toekomst, je verantwoordelijkheid nemen ten gunste van risicopatiënten en zorgmedewerkers?

Oh maar dat ben ik wel met je eens, vond het altijd vreselijk irritant dat collega's snotterend en half grieperig gewoon naar kantoor moesten komen. Kon je er donder op zeggen dat er meer collega's volgden.. Ik hoop dat dat in de toekomst niet weer normaal wordt. Maar mondkapjes, horeca dicht en al die zware maatregelen, nee dat is imo nooit relevant geweest voor corona.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:58

996981 schreef:

Bijzonder....

Ik ben het wel met je eens hoor. Zoals ik al zei zou ik het heel prettig vinden als mensen iets meer gaan nadenken en niet ziek overal naartoe gaan.

In mijn familie al heel normaal, verkouden, verhoging of gewoon niet lekker betekent niet op bezoek. Alleen in normale tijden wordt het normaal gevonden om gewoon ergens wat te gaan drinken, te werken en gewoon overal heen te gaan als men ziek is, tenzij ze te ziek zijn om daar te zitten

Het heeft niet zo zeer met de overheid te maken, maar je zou willen dat mensen gewoon wat beter nadenken over thuis blijven als ze ziek zijn.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:58

Ik denk dat heel veel mensen wel thuis willen blijven als ze griep hebben, vele doen dat volgens mij ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:03

nynke55 schreef:
Ik denk dat heel veel mensen wel thuis willen blijven als ze griep hebben, vele doen dat volgens mij ook.

Met een goede griep blijf je wel thuis, maar ook bij een zware verkoudheid zou dat een goed idee zijn. Daarmee steek je anderen aan die misschien wel doodziek worden. Dat inzicht heeft corona mij wel gebracht iig.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:03

Thuisblijven bij klachten is bij een griep of verkoudheid ook zeker een goed plan :j vinden we bij kraamvisite bijvoorbeeld wel heel normaal. Ik vind dat het enige wat echt goed is om blijvend te houden na de corona crisis.

Marktwerking in de zorg heb ik vanaf het begin al niet begrepen. Zelfde met de versnippering in de zorg. Waarom jeugd GGZ bijvoorbeeld onder de gemeentes moet vallen? Je ziet nu waar het toe leidt. Nog langere wachtlijsten. We doen mensen echt tekort op deze manier en maken problemen veel groter dan nodig zou zijn. Zo is er wel meer wat imo echt veel beter zou kunnen.