Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 14:45

SusanH schreef:
Even klikken voor een filmpje: https://nos.nl/liveblog/2350869-4007-ni ... virus.html. Ik snap na zijn uitleg eigenlijk nog steeds niet waarom ze vinden dat het toch wel kan.

Edit: en ze zijn niet gereformeerd he, hersteld hervormd :j ook geen gezellige boel. Maar niet helemaal hetzelfde.

Wel een redelijk sektarische richting in ieder geval ;)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 14:45

SusanH schreef:
Even klikken voor een filmpje: https://nos.nl/liveblog/2350869-4007-ni ... virus.html. Ik snap na zijn uitleg eigenlijk nog steeds niet waarom ze vinden dat het toch wel kan.

Edit: en ze zijn niet gereformeerd he, hersteld hervormd :j ook geen gezellige boel. Maar niet helemaal hetzelfde.

Excuus, ik woon in het katholieke deel van Nederland, dus mijn kennis is beperkt :P.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 14:46

Wat ik vooral niet snap is waarom de politiek dit toestaat en aan de andere kant de horeca enorm beperkt en bijvoorbeeld bij sport geen publiek toestaat. Dit draagt 100% bij aan nog meer verdeeldheid, onbegrip en verzet.. :n

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 14:48

Ik zit in het hartje van de bible belt :D mijn man komt uit Limburg. Toen hij hier kwam wonen dacht hij in een klein dorpje hier vlakbij even te gaan pinnen op zondag. Ik zei, gaat je niet lukken. Hij was eigenwijs. Helemaal verbaasd dat er een rolluik voor de pinautomaat zat.

Ik vind ze trouwens wel heel stug hoor daar in Staphorst. Zover ik weet hier geen 1 kerk die zo vol zit nu. Meeste mensen volgen de kerkdienst online.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 14:49

Dat ben ik helemaal met je eens, relaxed. En bv geen supporters bij voetbalwedstrijden. Die zijn zelfs nog buiten.
Maar ja, demonstraties mogen ook. Dat zal wel te maken hebben met de grondrechten.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 14:51

Relaxed schreef:
Wat ik vooral niet snap is waarom de politiek dit toestaat en aan de andere kant de horeca enorm beperkt en bijvoorbeeld bij sport geen publiek toestaat. Dit draagt 100% bij aan nog meer verdeeldheid, onbegrip en verzet.. :n

Door de in de Grondwet opgenomen vrijheid van godsdienst...
Van een recht dat an sich goed is, wordt dus nu misbruik gemaakt.

Maar goed, volgens deze mensen is toch alles 'de wil van god' en satan zal het virus wel gemaakt hebben.

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 14:54

Bij ons mogen voetbalwedstrijden wel met publiek ..zelfs al tot 10.000 mensen
Mijn maag draait dat hetbaltijd om geld gaat want een andere sport zoals de onze ( springsport ) nog steeds zonder toeschouwers en allebei was in open lucht
Over 2 maten en gewichten gesproken ..

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 15:03

AmyII schreef:
pien_2010 schreef:
Ik neem aan dat ze op zijn minst maskertjes om hebben, anders is het wel heel erg de goden verzoeken.

Nope. Want met masker kan je niet zingen schijnt het. Dan word het gemurmel, en murmelen tot god mag niet kennelijk.

Wij hebben op de lokale muziekschool gewoon zanglessen met mondmasker. In bepaalde lokalen staan er plexiglas schermen, dan mag het af. Maar ook steeds 2m afstand en alle ramen open dan...
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 04-10-20 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 15:03

Tiggs schreef:
Relaxed schreef:

Door de in de Grondwet opgenomen vrijheid van godsdienst...
Van een recht dat an sich goed is, wordt dus nu misbruik gemaakt.

Maar goed, volgens deze mensen is toch alles 'de wil van god' en satan zal het virus wel gemaakt hebben.

Ja idd, maar ze zijn met die wil van god wel een risico voor anderen..

BigOne

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 15:04

Inmiddels veroordelen het cda en de cu de houding van de kerk in Staphorst .

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 15:30

Relaxed schreef:
Ja idd, maar ze zijn met die wil van god wel een risico voor anderen..

Jep, maar dat is ook allemaal de wil van god he 8)7

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 15:43

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 15:59

CDA en CU keuren af wat Staphorst doet.
De overheid moet gewoon zelf de regels aanscherpen als instanties als kerken de uiterste grens blijven opzoeken.

Citaat:
CDA en ChristenUnie veroordelen Staphorst: 'Niet het goede voorbeeld'
Tweede Kamerleden van CDA en ChristenUnie vinden dat kerken, ook die in Staphorst (waar vandaag drie diensten zijn voor per keer 600 personen) verantwoordelijk om moeten gaan met de coronamaatregelen.

"Het CDA ziet dat bijna alle kerken (moskeeën, synagogen, enz.) hun maatschappelijke verantwoordelijkheid invulling geven door zeer terughoudend om te gaan met vieringen en diensten", zegt Kamerlid Chris van Dam. "Het is jammer dat dit kerkgenootschap niet dat voorbeeld geeft. Ook met de nodige beperkingen kan in deze moeilijke tijden recht gedaan worden aan het grondrecht van godsdienstvrijheid."

"De vrijheid die kerken hebben vanwege de vrijheid van godsdienst vraagt van kerken om daar ook verantwoordelijk mee om te gaan", zegt een woordvoerder van de ChristenUnie-fractie. "Dat betekent: niet de maximale grenzen opzoeken van wat mág, maar uitgaan van dat wat verstandig is. Kerken doen dat ook. Maar de manier waarop de Hersteld Hervormde kerk in Staphorst met deze vrijheid omgaat is een uitzondering en wat ons betreft geen voorbeeld."

In de kerk werd gezongen en gold geen mondkapjesplicht.

NOS

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 16:13

Dank je Elnienjo, want ik heb ook eerder gelezen dat moskeeën en synagoges en andere kerken het gewoon goed doen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 16:18

Weet dat onze synagoge beperkt aantal mensen, mondkapjes en deuren open heeft
De rest kan via zoom kijken en meedoen

Niet leuk maar wel wijs...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 16:20

Ik vermoed dat juist in Amsterdam en Rotterdam veel besmettingen onder allochtone inwoners zijn geweest of nog gaande is. Dus moskeeën nemen gewoon hun verantwoording, al langer.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 16:49

Op het coronadashboard is Staphorst nu al als één van de weinige gemeenten in Overijssel donkerblauw gekleurd. Ik ben benieuwd hoe de situatie over 1,5 week is. :=

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 17:00

En nog een interessant plaatje over Europa. We doen het niet echt goed binnen Europa.

Afbeelding

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 17:02

Ik snap werlijk gezegd ook niet dat er een afvaardiging naar het wk enkelspan in Pau gaat
Alles is daar oranje...
Dus gaan ze in quarantaine bij terugkomst
Zijn ze überhaupt verzekerd

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 17:15

Fitzroy schreef:
En nog een interessant plaatje over Europa. We doen het niet echt goed binnen Europa.

[ [url=m/PbPczX.png]Afbeelding[/url] ]

Jammer dat Luxemburg geen cijfers heeft doorgegeven voor dit kaartje.

Wij doen het idd behoorlijk slecht, zeker t.o.v. Duitsland!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 17:16

Testen alle landen nu iedereen met klachten?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 17:17

Sheran schreef:

Frankrijk :j

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 17:37

Sheran schreef:

Duitsland wel :j

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 18:01

Echwel schreef:
Zou verstandig zijn als ze voor het zingen de kerk uit gaan :D

Dan hebben we nu eindelijk een situatie waarin dit WEL verstandig is inderdaad :+

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 18:06

Marcella schreef:
Blij dat ik niet in die omgeving woon en boodschappen doe, want thuis blijven als ze ziek zijn heeft dan vast ook geen nut. 8)7

Ik woon dus wel in zo een omgeving. 2x per zondag gaan ze hier in de 3 dorpen om ons heen. Morgen lopen ze weer in de supermarkten hun boodschapjes te doen.