Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 20:46

Hebben jullie al plannen voor volgend jaar gemaakt? Ik mag nog niet van mijzelf zolang er nog werk in de tuin is (bladeren enzo) maar heb al best zin na te denken wat ik volgend jaar wil gaan planten en waar. :D

Vrijdag ga ik nog een 25-tal planten ophalen die ik besteld heb voor een stuk heg. Met o.a. een vuurdoorn (toch geen meidoorn) en krentenboompjes.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 20:52

Nee nog niet gedaan. Ben nog niet eens klaar en kom op het moment niet veel verder dan ieder dag kippenhok schoonmaken.

Volgens fysio kon ik nog wel dikke 3/4 weken last blijven houden. Alles is flink gekneusd door mijn val. Net wel stukje haan op en was weer verrukkelijk.

Moet nog 2 boompjes verhuizen.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 21:11

ik ga volgende week voor het eerst even kijken hoe de volkstuin eruit ziet. dan even een plan met beplanting bedenken.
Heb wel al een idee welke groenten ik wil. maar even kijken of ik er ook de plek voor heb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 10:19

Marcella schreef:
Nee nog niet gedaan. Ben nog niet eens klaar en kom op het moment niet veel verder dan ieder dag kippenhok schoonmaken.

Volgens fysio kon ik nog wel dikke 3/4 weken last blijven houden. Alles is flink gekneusd door mijn val. Net wel stukje haan op en was weer verrukkelijk.

Moet nog 2 boompjes verhuizen.

Hé wat naar Marcella. Veel beterschap! :(:)

Hier nog geen plannen. Eerst maar eens alles opgeruimd zien te krijgen :+

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 11:27

Hier staat de groentetuin ook nog vol met voornamelijk onkruid :+ verder nog een beetje prei en pompoen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:03

Volgende keer gewoon niet op de grond gaan liggen met 4,5 liter water in je rugzak doet doe je ook geen goed. :')

Poeder bij de rubbers is trouwens talkpoeder. :)* En baal want bij de flessen die ik er gratis erbij gekregen heb kan ik nieuwe deksels bestellen huidig zit op schroef gedeelte roest. -O- Heb 2 liter potten afgewassen en te koop gezet zonder deksels kijken of daar markt voor is en toch potten zat.

Kist appels gehaald dus binnenkort eens aan de slag om uit te proberen. Ben in ieder geval al wat potten flessen aan het schoonmaken. Zodat het straks steriliseren word en gebruiken. Soda ook gekocht voor het steriliseren. *\o/* Heb alleen bij de kringloop nog geen enkele weckboek gevonden. -O-

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 14:03

Ik wacht meestal tot de jaarswisseling voor het plannen van de nieuwe moestuin. Maar nu had ik de folder van de Bolster ontvangen en die hebben 10% korting als je voor 18 december besteld. Misschien maak ik daar nog gebruik van :)
Verder staan er in de moestuin en kas nog best wat groenten. Vooral kolen voor weeuwenteelt en wat bladgroente voor de winter.

Lekker aan het voorbereiden Marcella! Op facebook is ook een groep 'Wecken is hip' (jaja lekker naampje) waar heeeeel veel recepten op te vinden zijn. Dit is het boek wat ik het meeste gebruik omdat ook alle veiligheidsvoorschriften er ook instaan:
https://www.braumarkt.com/diversen/boek ... 8WEALw_wcB

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 14:54

Dat boek heb ook gevonden op marktplaats. Al twijfel ik om gewoon bij Weckenonline te bestellen, want dan kan ik gelijk meer mee bestellen.

HHhmm Braumarkt heeft leuke pakketten alleen niks op voorraad en Weckenonline weinig leuke pakketen, maar alles (bijna) op voorraad en binnen een paar dagen in huis.

Moet ook even kijken hoe ik achter de maten deksels en ringen ga komen.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 16:02

Weckenonline is altijd super snel!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:59

Vraag mij af zou ik de bramen, frambozen, pruimen, aardbeien, aalbessen (wit+rood), blauwe bessen en roze bosbessen allemaal bij elkaar kunnen gooien om daar sap van te maken.

Dummie vragen. :o

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 20:33

Gewoon proberen, hoe lekker het is zal van de verhoudingen afhangen, maar proberen kan altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 21:13

Hier is de hele planning al rond voor komend jaar. En 2 maanden terug de bestelling zaden al opgehaald bij Vreekens. Al weet ik nu al dat we te enthousiast zijn en de tuin net te klein. Hopelijk kunnen we er een stuk bijnemen weer (huisbaas is wat aan het afschalen), dan past het allemaal wel.

Alles samen kan prima, maar ligt beetje aan de verhouding of het dan beetje smaakt.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 22:15

Bij Vreeken moet je ook wel optijd zijn anders krijg je je zaden pas na het voorjaar :'). Wel veel aanbod!

Proberen kan altijd Marcella :D

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:16

Als ik er dan nu nog bestel, lukt het dan nog voor het voorjaar? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:32

Dat zal denk wel gaan. Je zou er ook heen kunnen gaan en dan gewoon datgene kiezen wat er is. Keuze zat. Ik vond hetwel grappig hoe ze daar op een paar m2 met al die bestellingen bezig waren. Ze zijn beetje uit hun jasje gegroeid, mooie uitdaging nog voor een nieuwe eigenaar om dat te gaan verbeteren :j

Maar wij bestellen altijd op tijd en kiezen dan voor afhalen. Of we gaan zelf als dagje weg of ik stuur m'n ouders langs die wel om de hoek wonen. En gewoon beseffen dat de levertijd wel even duurt. Ik maak me er nooit zo druk om. Maar last minute wat bestellen, dat zou ik niet aanraden. Levertijd is vaak 4-6 weken.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:37

Hm.. 1.5 uur rijden voor wat zaadjes. :P
Ik ben wel overweldigd van hun aanbod :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:42

Ja eigenlijk alleen aan te raden dan als je er dagje Dordt van maakt. Maar dat is momenteel met de horeca dicht ook een beetje saai..

Haha ja ze hebben keuze genoeg :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:44

Denk dat aardbeien grootste aandeel gaan hebben.

Woon er vlakbij Dordrecht.

Nog interesse in kuiken spam.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:20

ik ben aan het speuren naar tomaten zaadjes. bij vreekens zie ik overal een opmerking bij, dat voor het enten een ander tomaat gebruikt wordt. maar MOET ik enten? heb het nog nooit gedaan en altijd een goede opbrengt gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:36

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord van enten bij een tomaat :) Ik heb alles al in huis liggen sinds augustus ofzo :')

Net de uitslag gehad van het mestonderzoek van een ooi die telkens weer mager wordt. Beest stikt van de wormen ondanks ontwormen met meerdere middelen. Dierenarts gaat straks terug bellen voor een behandelplan.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 11:48

Heb ik ook nog nooit hoeven doen. Ik vind Vreeken trouwens ideaal voor zeldzame rassen maar moet zeggen dat ik de afgelopen twee jaar een beetje teleurgesteld was door de kwaliteit van de zaden. Nu is dat niet heel gek, Vreeken gaat voor diversiteit en je kan niet overal in uitblinken. Daarom bestel ik nu 'reguliere' zaden bij De Bolster en bij Vreeken alleen gekke/bijzondere rassen.
Laatst bijgewerkt door Moonfight op 04-12-20 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:52

de bolster was ik ook aan het afspeuren...bij vreekens heb ik nu inderdaad ook wat bijzondere rassen gepikt.
Straks even vergelijken. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 12:00

Bij mij komt alles, met uitzondering van wortels, van zaden en zo.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 12:16

oohh, ga ik ook even kijkje nemen :) bedankt voor de tip.
Heb ook net gelezen, dat enten van tomaten aangeraden wordt als ze ieder jaar op hetzelfde plekje staan. dit gaat bij mij niet het geval zijn. ik heb 5/6 bedden om te roteren.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 12:54

Huh andere naam.

Bestel bij van der Wal hoofdzakelijk, want dat is via de vereniging van mijn oom en met vereniging korting en mijn oom betaald eigenlijk altijd mijn bestelling. Maar bestel ook wel eens wat kleine losse dingen bij Zaad&Zo. Van beide super kwaliteit van de zaden.

Gewoon toch omdat kuikens te leuk zijn. <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Totaal niet nieuwsgierig hoor. <3
Afbeelding
Afbeelding
Mens heb je geen lekkere meelwormen bij je. :+