Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 23:02

Irrica schreef:
hihi, wat een gedoe over Maria hier. Wat mij ooit is verteld hierover: de onbevlekte ontvangenis van Maria heeft er niks mee te maken dat ze geen seks mocht hebben of door God 'bezwangerd' moest worden, maar met de erfzonde. Volgens de katholieke leer is/was de mens zondig en dat wordt/werd van mens tot mens doorgegeven bij de geboorte. Maria zelf is uit een onbevlekte ontvangenis geboren (haar moeder Anna werd dus ook zwanger dankzij goddelijke interventie) en Jezus vervolgens ook weer. Daardoor is Jezus vrij van de menselijke erfzonde.

Ik weet niet helemaal zeker of dit klopt, maar dit is in ieder geval wat ik heb onthouden van toen een docent er lang geleden een keer over vertelde.

Tja, in de bijbel staat niets over de geboorte van Maria - en Anna heette ze waarschijnlijk ook niet.
Maar het roomse dogma over de onbevlekte ontvangenis gaat over de complete reinheid van Jezus: geboren uit een vrouw die ook al """schoon""" was. (Wat net niet goddelijke interventie hoeft te zijn. )

(En waar die erfzonde nou precies verzonnen is weet ik niet, maar het staat ook niet in de bijbel. )

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 23:10

Huh erfzonde is uit het eerste boek: genesis. Wegsturen van adam en eva uit het paradijs.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 02-11-15 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 23:10

Sammie schreef:
Nou dat klopt niet helemaal. En telefonisch is het een heel tiepverhaal maar jezus moest wel (op een gegeven moment, dat was in t begin gan t christendom helemaal niet vanzelf sprekend) goddelijk zijn en dan moet je wel een verklaring hebben waarom hij mens was. Met twee menselijke ouders wordt dat lastig. Korte uitleg. :)

Er is idd een eeuw of drie, vier gebakkeleid over wat uiteindelijk "de twee naturen leer" is gaan heten: Jezus is tegelijkertijd zowel volledig god als volledig mens.
Daarmee kan hij deel uitmaken van een constructie die voor de oude romeinen volstrekt begrijpelijk was; vele Romeinse goden m/v hadden 3 aspecten: jonge man die sterft, oude wijze man, en de heerser over de onderwereld die het graan laat groeien.
Of maagd, moeder en oude wijze vrouw.

Dat hij uit een maagd zou zijn geboren en dat dat al door de profeet Jesaja zou zijn voorspeld, hielp wel - voor de Romeinen kon een god nooit nieuw zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 23:13

Sammie schreef:
Huh erfzonde is uit het eerste boek. Wegsturen van adam en eva uit het paradijs.

Zo lezen de roomsen.
Wat er staat is dat ze de tuin van Eden moeten verlaten omdat ze de kennis van goed en kwaad hebben.
En accoord: ze mochten niet eten van die boom, daar worden ze idd voor gestraft, maar het woord erfzonde (en dat je dat dan met de doop zou afwassen), hm, nee.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 23:14

Het hele verhaal heeft overigens ook veel raak vlakken met de egyptische isis, osiris enz.

Romeinen konden eigenlijk geen God teveel hebben. :=

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 23:17

Janneke2 schreef:
Sammie schreef:
Huh erfzonde is uit het eerste boek. Wegsturen van adam en eva uit het paradijs.

Zo lezen de roomsen.
Wat er staat is dat ze de tuin van Eden moeten verlaten omdat ze de kennis van goed en kwaad hebben.
En accoord: ze mochten niet eten van die boom, daar worden ze idd voor gestraft, maar het woord erfzonde (en dat je dat dan met de doop zou afwassen), hm, nee.

Euh nee t woord staat er idd niet letterlijk maar dat wordt wel met erfzonde bedoeld. Er staan wel meer dingen niet compleet letterlijk in trouwens. Celibaat bijv., uitverkiezing en is toch behoorlijk onderdeel van discussie en /of christendom.

Janneke2

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 23:22

Celibaat komt niet voor in de bijbel, het is/was een manier om te zorgen dat bisschoppen en abten geen wettige kinderen (nu ja, zonen) konden hebben, dat maakte dat hetzij een hogere geestelijke hetzij een 'wereldlijk' heerser in zijn eentje de sollicitatie commissie vormde (en zich liet betalen voor de benoeming, in geld of in iets anders).

Uitverkiezing staat er wel letterlijk in, het Joodse volk heeft meer plichten omdat het uitverkoren is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 23:26

Celibaat is gebaseerd op een enkele zin die er in staat. Dat bedoel ik ook met erfzonde en er niet letterlijk in staan. Maar alles dooromeen is wel gebaseerd op het verhaal van adam en eva en het wegsturen uit het paradijs (dood, ziekte, dieren jagen op elkaar, vrouwen hebben pijn bij de bevalling etc.). Uitverkiezing zijn de meningen zeet sterk over verdeeld.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 09:09

Sammie schreef:
Celibaat is gebaseerd op een enkele zin die er in staat.

Eh - welke dan...?
Citaat:
Dat bedoel ik ook met erfzonde en er niet letterlijk in staan. Maar alles dooromeen is wel gebaseerd op het verhaal van adam en eva en het wegsturen uit het paradijs (dood, ziekte, dieren jagen op elkaar, vrouwen hebben pijn bij de bevalling etc.)

Tja, dat is de makke van verhalen.
De roomse kerk heeft hier inderdaad van alles opgeplakt.
Ik lees het verhaal meer als een soort volwassen worden, eerst was er een paradijs waar voor jou werd gezorgd - toen was er opeens de harde werkelijkheid, de kennis van goed en kwaad, hard werken, pijn, oorlog en moord. ("De werkelijkheid is verre van paradijselijk.)
Citaat:
Uitverkiezing zijn de meningen zeet sterk over verdeeld.
Klopt. Zo vonden de protestanten rond 1530 dat zij waren uitverkoren, en noem allemaal maar op.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 09:18

Pfffff wat een discussie zeg haha. Misschien een idee om t af te ronden?

Hebben pinguïns knieën?

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 09:33

_sharonnn schreef:

Hebben pinguïns knieën?

Jap, pinguïns hebben knieën! Ze zitten alleen onder de veren waardoor je ze niet ziet :)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 09:36

Steeph schreef:
_sharonnn schreef:

Hebben pinguïns knieën?

Jap, pinguïns hebben knieën! Ze zitten alleen onder de veren waardoor je ze niet ziet :)

Ze zitten ook heel hoog. Penguins hebben veel langere onderbenen dan bovenbenen.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 09:51

_sharonnn schreef:

Hebben pinguïns knieën?

Afbeelding
:j

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 09:52

Haha wat grappig!

Is er ook een plaatje voor het benoemen van de benen van het paard? De kogel, knie spronggewricht enzo?

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 09:53

Ziet er niet uit zoals ik verwacht had eerlijk gezegd :')

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 09:55

_sharonnn schreef:
Haha wat grappig!

Is er ook een plaatje voor het benoemen van de benen van het paard? De kogel, knie spronggewricht enzo?

Genoeg! Google even op plaatjes met de beschrijving "anatomie paard been", 't is maar net wat je wil weten!

Edit:
Als ik als leerling, in mijn eentje in de helft van de tijd alle stof door neem die de docent door neemt en een beter punt haal dan de rest van de klas, kan de docent dan zo slecht uitleggen of had ik geluk?
Laatst bijgewerkt door Steeph op 03-11-15 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:05

Wat ik me wel eens afvraag: ik kan heel levendig muziek in mijn hoofd afspelen. Gisteren bijvoorbeeld in een doodstille tentamenzaal klinkt het voor mij of de muziek door de ruimte schalt. Hoeveel andere mensen zouden op dat moment net zo'n ervaring hebben? Oftewel, hoeveel muziek wordt er zonder dat we dat weten door elkaar heen 'afgespeeld'?
Vond het wel een bizar idee.

Stephaniiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:26

Zou koningin Maxima toen ze in het ziekenhuis lag, gewoon het ziekenhuis eten gekregen hebben of luxer eten (van haar eigen mensen)?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:29

Janneke2 schreef:
Sammie schreef:
Celibaat is gebaseerd op een enkele zin die er in staat.

Eh - welke dan...?

Eerste brief van Paulus aan de Korintiërs. Ach misschien zijn het twee zinnen of een korte passage.
Citaat:
Klopt. Zo vonden de protestanten rond 1530 dat zij waren uitverkoren, en noem allemaal maar op.
[/quote]
Die discussie vindt zich plaats rondom een aantal teksten en uitspraken van Jezus. Protestanten denken helemaal niet dat zij waren of zijn uitverkoren (de 'ware' leer staat niet gelijk aan een enkeltje hemel). Toen al niet en nu ook niet. Zeker de zware kant niet. Je neemt dat soort dingen gewoon heel erg letterlijk, behalve dan weer het verhaal rondom Adam en Eva. Daar kun je (voor jezelf) dan wel weer de symboliek in zien en dat is prima, maar je zou kunnen proberen dat uitstrekken naar andere dingen en dus waar bijv. de discussie rondom erfzonde en uitverkiezing vandaan komt. Zo ook het celibaat. Eén klein stukje en men trouwt en sekst (nah is de bedoeling dan :D ) niet. Overigens zijn dit binnen het Christendom sowieso olifanten in een porseleinkast en aangezien de 'geleerden' er al niet uitkomen is het logisch dat de meningen over het terugvinden in de teksten hier ook verdeeld over zijn.. Iig diegenen die er wel in geloven of over nadenken zijn van mening dat het wel in de teksten en uitspraken staat. Immers beroepen zij zich hierop.

Voor dit topic trouwens ook niet erg heel interessant om hier nog uitgebreid op in te gaan. Geloof dat de helft al aan het zuurstof ligt :))

Stephaniiee_ schreef:
Zou koningin Maxima toen ze in het ziekenhuis lag, gewoon het ziekenhuis eten gekregen hebben of luxer eten (van haar eigen mensen)?

Ze heeft (of had) volgens mij zelfs een eigen vleugel. Ze zal wel eigen eten krijgen, maar of dat perse luxer is :D
Laatst bijgewerkt door Sammie op 03-11-15 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:29

gohya schreef:
Hoe kan het dat de code van een cijferslot uit Zichzelf veranderd van cijfer?
Het eerste getal is uit zichzelf veranderd van mijn cijferslot!
Je kan ook maar 1 code instellen en die kan je niet meer veranderen.En toch is die veranderd.

Niemand?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:31

Volgens mij kan dat niet Gojya? Nog nooit van gehoord. Wordt je niet in de maling genomen door iemand? Of ben je zelf abuis?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:37

Waarom worden mensen duizelig. Stond net met m'n hoofd gebogen en de wereld draaide om me heen. Was echt eng en ik moest me echt vasthouden omdat ik bang was dat ik anders om ging vallen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:47

Das volgens mij een makkie! Te weinig bloed/zuurstof in je hersenen. (lage bloeddruk icm te snel opstaan kan ook een oorzaak zijn).

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:54

Sammie schreef:
Das volgens mij een makkie! Te weinig bloed/zuurstof in je hersenen. (lage bloeddruk icm te snel opstaan kan ook een oorzaak zijn).

Volgens mij juist te veel zuurstof. Als je hyperventileert word je ook duizelig, en dat is niet omdat je een tekort hebt aan zuurstof. Integendeel.
Laatst bijgewerkt door Felicxa op 03-11-15 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:59

Thanx. Ik vond het best eng om mee te maken