Irrica schreef:hihi, wat een gedoe over Maria hier. Wat mij ooit is verteld hierover: de onbevlekte ontvangenis van Maria heeft er niks mee te maken dat ze geen seks mocht hebben of door God 'bezwangerd' moest worden, maar met de erfzonde. Volgens de katholieke leer is/was de mens zondig en dat wordt/werd van mens tot mens doorgegeven bij de geboorte. Maria zelf is uit een onbevlekte ontvangenis geboren (haar moeder Anna werd dus ook zwanger dankzij goddelijke interventie) en Jezus vervolgens ook weer. Daardoor is Jezus vrij van de menselijke erfzonde.
Ik weet niet helemaal zeker of dit klopt, maar dit is in ieder geval wat ik heb onthouden van toen een docent er lang geleden een keer over vertelde.
Tja, in de bijbel staat niets over de geboorte van Maria - en Anna heette ze waarschijnlijk ook niet.
Maar het roomse dogma over de onbevlekte ontvangenis gaat over de complete reinheid van Jezus: geboren uit een vrouw die ook al """schoon""" was. (Wat net niet goddelijke interventie hoeft te zijn. )
(En waar die erfzonde nou precies verzonnen is weet ik niet, maar het staat ook niet in de bijbel. )