Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:43

996981 schreef:
nynke55 schreef:
Nee, 996981 vindt het niet eerlijk dat er voor covid deze maatregelen gelden en niet voor de griep. waarbij hij/zij even voorbijgaat aan het feit dat het appels met peren vergelijken is.

Ik vraag me af of we voor een griep niet dezelfde maatregelen zouden moeten nemen, om de zorg te ontlasten. De zorg wordt immers structureel overbelast, wat zorgt voor een onwijs hoog ziekteverzuimpercentage. Er wordt echter weinig aandacht besteedt aan het aantrekkelijker maken van de zorg voor nieuw personeel en het dragelijker maken voor huidig personeel.

Dat vind ik, in combinatie met de verstrekkende maatregelen die we voor Covid nemen gek. Ik vind het raar, dat daar nooit aandacht aan is besteedt en nu nog steeds niet wordt gedaan.

Waarom zijn het appels en peren? Het zijn beide potentieel dodelijke virussen. Het grote verschil is dat de een al langer onder ons is

Los van het feit dat het een goede zaak zou zijn om ook in het geval van griep meer voorzorgsmaatregelen in acht te nemen.

Help me even herinneren welke griepgolf was het ook alweer, dat we dezelfde maatregelen hadden genomen als nu en dat de zorg even overbelast was als door het coronavirus. Voor zover ik mij herinner was namelijk de laatste keer de Spaanse griep uitbraak in 1918.

En als we de Spaanse griep even niet meerekenen, dan is er geen enkele griepgolf geweest, waarbij we ook nog eens geen extra voorzorgsmaatregelen namen, die voor een vergelijkbaar dodental, ziekenhuis- en IC-opnames verantwoordelijk was. En dan nemen we nu dus wel al die maatregelen. Het zijn dus wel appels en peren, die je aan het vergelijken bent.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:58

In 2018 was het ook krap in de ziekenhuizen door griep. En griepvaccin beschermd maar voor 50 %, wel hebben vorig najaar veel meer mensen de vaccinatie gehaald. Dat de beschermingsgraad lager is komt omdat ze gokken welke virussen komen. Misschien woede dat nu wel aangepast door alle vormen er in te stoppen, vorig jaar ook al eentje extra. Zal wel een centenkwestie zijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 00:39

Karl66 schreef:
996981 schreef:

Ik vraag me af of we voor een griep niet dezelfde maatregelen zouden moeten nemen, om de zorg te ontlasten. De zorg wordt immers structureel overbelast, wat zorgt voor een onwijs hoog ziekteverzuimpercentage. Er wordt echter weinig aandacht besteedt aan het aantrekkelijker maken van de zorg voor nieuw personeel en het dragelijker maken voor huidig personeel.

Dat vind ik, in combinatie met de verstrekkende maatregelen die we voor Covid nemen gek. Ik vind het raar, dat daar nooit aandacht aan is besteedt en nu nog steeds niet wordt gedaan.

Waarom zijn het appels en peren? Het zijn beide potentieel dodelijke virussen. Het grote verschil is dat de een al langer onder ons is

Los van het feit dat het een goede zaak zou zijn om ook in het geval van griep meer voorzorgsmaatregelen in acht te nemen.

Help me even herinneren welke griepgolf was het ook alweer, dat we dezelfde maatregelen hadden genomen als nu en dat de zorg even overbelast was als door het coronavirus. Voor zover ik mij herinner was namelijk de laatste keer de Spaanse griep uitbraak in 1918.

En als we de Spaanse griep even niet meerekenen, dan is er geen enkele griepgolf geweest, waarbij we ook nog eens geen extra voorzorgsmaatregelen namen, die voor een vergelijkbaar dodental, ziekenhuis- en IC-opnames verantwoordelijk was. En dan nemen we nu dus wel al die maatregelen. Het zijn dus wel appels en peren, die je aan het vergelijken bent.

Wellicht niet 1 op 1 vergelijkbaar, maar wel degelijk veel doden en veel belasting op de zorg. Is dat minder relevant? Waarom dan? Waar ligt de grens?

Tijdens geen van de griepgolven zijn er maatregelen getroffen, terwijl gewone griep óok dodelijk is en veel druk op de zorg legt. Dat is toch raar? Dat het toen niet relevant was?

Juist dat vind ik raar, dat een Corona dode erger lijkt te zijn dan een griep dode.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 06:52

Omdat het niet nodig was, de zorg is nooit zo overbelast geweest als met deze pandemie.

Werk nu tien jaar n de zorgsector, maar nooit zo dicht bij code zwart geweest als waar we nu steeds tegen aan hikken.
De griep in 2018 was pittig maar niet te vergelijken met Corona nu.

Corona als ziekte is niet erger, maar doordat mensen massaal ziek worden is de druk enorm veel hoger

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 06:59

Wat betreft nog anderen kunnen besmetten na vaccinatie, er is nog geen degelijk bewijs dat je iemand kunt besmetten, maar ook niet dat je niet meer iemand kunt besmetten.
Wat ik wel weet is dat er hier in de buurt weer een uitbraak is in een verzorgingstehuis, waar personeel en bewoners allemaal geent zijn. Orginele bron is bezoek die achter de gesloten deur de mondkap afzet en knuffelt. Gevolg dat er afgelopen donderdag 9 bewoners besmet waren en enkele verzorgers. Die moeten elkaar toch op de een of andere manier besmet hebben ondanks dat ze ingeent waren.

Morris

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 08:26

Even off topic:

HC ben jij scriptiebeoordelaar? Of geweest? Of docent?

Wat mij opvalt aan veel van jouw reacties, is dat je kijkt of de schrijver onderzoek heeft gedaan, je zoekt naar verbanden en komt met een conclusie (als bijv. Meervoudige illusie) en soms geef je ook aanbevelingen en of je geeft je eigen mening.
Ik lees ook dat je veel aan (bron) onderzoek doet, maar dat je ook heel veel herhaalt wat er door bijvoorbeeld instanties wordt geschreven, daardoor schrijf je mijn inziens veel maar zeg je weinig.

Ik denk (persoonlijke mening) dat door bovenstaande een aantal bökkers jou niet begrijpen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 08:32

Je vergeet, 996981, dat al deze zieken en doden er zijn ondanks alle maatregelen. Wat als we deze lockdown niet hadden gehad, dat we net als met de griep gewoon door waren gegaan? We kunnen in Brazilie zien hoe dat gaat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 09:22

996981 schreef:
Juist dat vind ik raar, dat een Corona dode erger lijkt te zijn dan een griep dode.

Men is niet geinteresseerd in doden, enkel om de overbelasting van het systeem.
Ik heb vorig jaar een keer een interview gezien met iemand van volksgezondheid (CH) waarin de interviewer de vraag stelde of het zinvol zou zijn om voortaan iedere herfst rekening te houden met zwakke mensen aangezien de maatregelen ook griep doden voorkomt. Die kerel zei glashard: ja theoretisch zou dat zinvol zijn, maar dat gaan we niet doen. We kunnen daarna gewoon weer met griep overlijdens rekenen.
Ik denk niet dat andere landen daar anders in staan eerlijk gezegd.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 09:28

Kom even onder meelees steen vandaan , stel je bent 60- en je laat je prikken met het AZ je ondertekend
een brief dat je het op eigen risico hebt genomen.
Wat als je de pech vogel bent die komt te overlijden zou de levens verzekering uit gaan betalen ?
Is daar iets over bekent ?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 09:29

Inmiddels kijken de Chinezen ook naar Pfizer en Moderna, hun eigen vaccin blijkt maar voor 50 % effectief maar wel heel veel verkocht naar andere landen. Dan kun je er de klok op gelijk zetten dat de pandemie juist in die landen weer op gaat laaien of niet uitdooft.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 09:31

bigone schreef:
Inmiddels kijken de Chinezen ook naar Pfizer en Moderna, hun eigen vaccin blijkt maar voor 50 % effectief maar wel heel veel verkocht naar andere landen. Dan kun je er de klok op gelijk zetten dat de pandemie juist in die landen weer op gaat laaien of niet uitdooft.

Waren het ook niet de chinezen die hun vaccins ter beschikking stelden van de olympische sporters ?
En voor elke vaccinatie gingen er 2 vaccins naar hun land van herkomst als ik het mij goed herinner.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 09:36

onne schreef:
Kom even onder meelees steen vandaan , stel je bent 60- en je laat je prikken met het AZ je ondertekend
een brief dat je het op eigen risico hebt genomen.
Wat als je de pech vogel bent die komt te overlijden zou de levens verzekering uit gaan betalen ?
Is daar iets over bekent ?

Ik denk dat de verzekering hier niet gaat uitbetalen. Maar ik ben geen expert natuurlijk, verre van :D
Aangezien je hier in België een papiertje moet ondertekenen dat je op de hoogte bent van het verbod op toedienen aan -56 jarigen.
Zal in andere landen waar het ook zo zou kunnen gaan niet heel anders zijn vermoed ik.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 09:40

Hier in Nederland mag je volgens mij niet eens kiezen om toch AZ te krijgen als 60 minner.
Daar lopen wel discussies over.

Ik zag dat mijn moeder volgende week Pfizer krijgt terwijl AZ wel zou mogen aangezien ze 65 plus is.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 09:42

nynke55 schreef:
Je vergeet, 996981, dat al deze zieken en doden er zijn ondanks alle maatregelen. Wat als we deze lockdown niet hadden gehad, dat we net als met de griep gewoon door waren gegaan? We kunnen in Brazilie zien hoe dat gaat.

Huh? Ik heb het nooit gehad over afschaffen van de maatregelen? Ik heb het juist over eventueel toepassen van dezelfde maatregelen bij griep...
Sizzle schreef:
996981 schreef:

Men is niet geinteresseerd in doden, enkel om de overbelasting van het systeem.
Ik heb vorig jaar een keer een interview gezien met iemand van volksgezondheid (CH) waarin de interviewer de vraag stelde of het zinvol zou zijn om voortaan iedere herfst rekening te houden met zwakke mensen aangezien de maatregelen ook griep doden voorkomt. Die kerel zei glashard: ja theoretisch zou dat zinvol zijn, maar dat gaan we niet doen. We kunnen daarna gewoon weer met griep overlijdens rekenen.
Ik denk niet dat andere landen daar anders in staan eerlijk gezegd.

En dat vind ik dus heel hypocriet en is wat ik probeer aan te halen hier.

De meeste mensen hier staan pontificaal achter alle regels en maatregelen met betrekking tot het terugdringen van Covid. Maar als je mensen vraagt of ze hetzelfde zouden doen voor griep is het antwoord nee. Bij de belasting op de zorg en het aantal doden van griep is nooit stil gestaan...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 09:46

Er is geen vergelijkbare belasting op de zorg door griep, dat is nou net het hele punt. En omdat er geen vergelijkbare belasting op de zorg is, wordt er een andere economische afweging gemaakt. Wat snap je daar niet aan?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 09:48

Thuisblijven bij klachten en me laten testen bij klachten heb ik 0,0 problemen mee. Dat veel dingen nu dicht zijn ook, ook al vraag ik me bij veel dingen wel af waarom. Tijdens de vorige intelligente lockdown waren de winkels bijvoorbeeld wel open. Dat kon imo ook prima. Maar waar ik niet ok mee ben is waar ze op kortere en middellange termijn op aansturen, en dat we een testsamenleving worden. Als iedereen zich houdt aan het blijf thuis bij klachten heb je de overgrote meerderheid sowieso al te pakken. Nu vis je de mensen die pre symptomatisch en a symptomatisch zijn er ook niet en masse uit. Die mogen wel gewoon naar de supermarkt bijvoorbeeld. Maar als ze naar de Keukenhof willen (wat nb buiten is) is dat ineens een groot probleem.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 09:50

Ik heb het ook niet over het afschaffen van de maatregelen. Jij vergelijkt de griep met corona en ik stel dat er met maatregelen nog steeds meer zieken en doden zijn dan de griep zonder maatregelen. Maar zoals sizzle al zegt, het gaat om het overbelasten van de zorg, en die is bij de griep nog nooit zo erg geweest als nu met corona, ondanks alle maatregelen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 09:53

Susan, als ik moet kiezen tussen supermarkt en keukenhof, lijkt me de supermarkt toch wenselijker. Hier en daar is het krom, maar alle beetjes helpen om de verspreiding tegen te gaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 09:58

996981, Ik snap het wel hoor, dat schizophrene conflict van rechtvaardigheid, daar heb ik ook regelmatig last van.
In feite is het namelijk inderdaad wat Karl zegt, vooral een economische beslissing. Dat je dood kunt gaan is ver ondergeschikt, wat men probeert te bestrijden die IC opnames en dat kost enorm veel geld.

Hoeveel mensen uiteindelijk dood gaan laat de maatschappij doorgaans koud. Men steekt wat kaarsjes op, houdt een minuutje stilte, zegt nog even hoe erg het allemaal was en boekt 5 minuten later een vakantie naar Ibiza.

Als we uiteindelijk tot een situatie komen waarin de zorg niet meer overbelast is dan ebben alle huidige maatregelen weer weg en dan is het in de toekomst gewoon 1 van die seizoensziektes waaraan je kunt sterven.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 11-04-21 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 09:58

Maar hopelijk neemt de druk op de zorg af doordat de grootste risicogroepen gevaccineerd worden en dan is Corona wel vergelijkbaar met griep. Het zal er altijd zijn en de ene krijgt het wel en de andere niet maar de ziekenhuizen liggen dan niet meer vol. Dan hoeft die testsamenleving ook niet meer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:00

Suzanne F. schreef:
Maar hopelijk neemt de druk op de zorg af doordat de grootste risicogroepen gevaccineerd worden en dan is Corona wel vergelijkbaar met griep. Het zal er altijd zijn en de ene krijgt het wel en de andere niet maar de ziekenhuizen liggen dan niet meer vol. Dan hoeft die testsamenleving ook niet meer.

Ja precies, dan stapt men gewoon weer met een verhoging en snotneus in de trein omdat je werk echt niet een paar dagen kan wachten. Dat je daarmee de opa van Henk zojuist het doodvonnis gegeven hebt halen we dan weer de schouders voor op, dat is nou eenmaal het leven.
Dat is wat 99... dwars zit.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:05

Maar dat is ook niet te voorkomen, dan zou je bijvoorbeeld ook nooit meer in een auto moeten stappen, want je kunt iemand aanrijden. En dat is wat de wappies ook zeggen: Leef! niet meer testen, niet vacccineren, gewoon leven.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:07

Nee, wat de wappies zeggen is dat je ook mag gaan rijden met een ongekeurde auto met vermoedelijk brakke remmen.

Das wat anders.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:09

Karl66 schreef:
Er is geen vergelijkbare belasting op de zorg door griep, dat is nou net het hele punt. En omdat er geen vergelijkbare belasting op de zorg is, wordt er een andere economische afweging gemaakt. Wat snap je daar niet aan?

In 2018 werd regulier zorg ook afgeschaald. Dat is niet erg genoeg om maatregelen te nemen? Dat mensen niet geopereerd worden omdat de IC vol ligt met grieppatiënten?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:09

Sizzle schreef:
Suzanne F. schreef:

Ja precies, dan stapt men gewoon weer met een verhoging en snotneus in de trein omdat je werk echt niet een paar dagen kan wachten. Dat je daarmee de opa van Henk zojuist het doodvonnis gegeven hebt halen we dan weer de schouders voor op, dat is nou eenmaal het leven.
Dat is wat 99... dwars zit.

Precies dat dus :)