[HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 10:01

idinn schreef:
Dat er überhaupt een kaart en enveloppe nog haar kant op gaan :')

Inderdaad, dat vind ik nog erg attent!

Anoniem

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 10:38

Bizar, waarom is haar contract überhaupt verlengd?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 10:48

Relaxed schreef:

Omdat niemand verantwoording neemt in de meeste bedrijven?
Ik heb genoeg collega‘s gehad die zwaar onderpresteerden of zelfs wanpresteerde en toch ieder jaar braaf hun salarisverhoging kregen en zelfs gepromoveerd werden.
Daarnaast is het in NL niet zo eenvoudig om een zwangere te lozen, deels terecht, deels onterrecht.
Dat is bij ons anders, hier kun je ook nog redelijk makkelijk door de plee gespoeld worden bij langdurige ziekte. Dat is ook niet geweldig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:39

Sizzle schreef:
Relaxed schreef:

Omdat niemand verantwoording neemt in de meeste bedrijven?
Ik heb genoeg collega‘s gehad die zwaar onderpresteerden of zelfs wanpresteerde en toch ieder jaar braaf hun salarisverhoging kregen en zelfs gepromoveerd werden.
Daarnaast is het in NL niet zo eenvoudig om een zwangere te lozen, deels terecht, deels onterrecht.
Dat is bij ons anders, hier kun je ook nog redelijk makkelijk door de plee gespoeld worden bij langdurige ziekte. Dat is ook niet geweldig.

Maar als iemand een tijdelijk contract heeft (want daar beginnen de meesten mee?) hoef je deze toch niet te verlengen? Staat los van of ze zwanger is of niet..

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:39

Ik lees hier altijd graag mee en ben zelf ook blij kindervrij, maar heb wel begrip en respect voor vrouwen die wél kiezen voor een of meer kinderen. Ik vind het dan ook wel wat ver gaan om te zeggen dat vrouwen die meerdere kinderen willen, maar ontslagen moeten worden... Dat zou de (juist nog zo kwetsbare) gelijkheid tussen mannen en vrouwen teniet doen.

Wij bewust kindvrije vrouwen zijn een uitzondering, de grote meerderheid van de vrouwen heeft nou eenmaal wel een kinderwens. Het zou een gekke situatie worden, als al die vrouwen jarenlang werkloos zouden zijn vanwege hun kinderwens, toch?

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:43

Jessica_K schreef:
Ik lees hier altijd graag mee en ben zelf ook blij kindervrij, maar heb wel begrip en respect voor vrouwen die wél kiezen voor een of meer kinderen. Ik vind het dan ook wel wat ver gaan om te zeggen dat vrouwen die meerdere kinderen willen, maar ontslagen moeten worden... Dat zou de (juist nog zo kwetsbare) gelijkheid tussen mannen en vrouwen teniet doen.

Wij bewust kindvrije vrouwen zijn een uitzondering, de grote meerderheid van de vrouwen heeft nou eenmaal wel een kinderwens. Het zou een gekke situatie worden, als al die vrouwen jarenlang werkloos zouden zijn vanwege hun kinderwens, toch?

Ja das leuk, maar als je van de 3 jaar dat je in dienst bent maar 9 maanden werkt, dan ben je toch nog niet gelijk bezig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:46

Ik heb vooral moeite met het zwanger zijn tijdens een sollicitatie, dit niet vermelden en dan na je proeftijd doodleuk zeggen o ja, ben 4 mnd zwanger.. Ik weet dat ze het niet hoeven te vertellen, maar toch. Ik zou me als werkgever enorm genaaid voelen.
Zo hadden wij net een collega aangenomen, vertelt in dr 1e week, o ja heb 2 weken kerstvakantie geboekt (in dr sollicitatie hebben we gevraagd naar vakantieplannen, had ze niet..) uiteindelijk bleek ze niet eens op vakantie te gaan.. Dan is het vertrouwen wel weg, dus heb toen het contract niet verlengd na een jaar :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:53

Niobe schreef:
Jessica_K schreef:

Ja das leuk, maar als je van de 3 jaar dat je in dienst bent maar 9 maanden werkt, dan ben je toch nog niet gelijk bezig?
Dit.

Ik vind ook dat sommigen hier wel erg intolerant staan tegenover, met name, vrouwen met kinderen/kinderwens, maar van de drie jaar dat je ergens werkt er twee jaar thuis zitten, en vervolgens nog eens 9 maanden verlof opnemen, vind ik echt bij de beesten af. Had dan wel gewoon even vier jaar de tijd genomen om er tussenuit te gaan en die kinderen te baren en was daarna weer aan het werk gegaan, in plaats van je werkgever ervoor te laten opdraaien.

Relaxed schreef:
Ik heb vooral moeite met het zwanger zijn tijdens een sollicitatie, dit niet vermelden en dan na je proeftijd doodleuk zeggen o ja, ben 4 mnd zwanger.. Ik weet dat ze het niet hoeven te vertellen, maar toch. Ik zou me als werkgever enorm genaaid voelen.
Zo hadden wij net een collega aangenomen, vertelt in dr 1e week, o ja heb 2 weken kerstvakantie geboekt (in dr sollicitatie hebben we gevraagd naar vakantieplannen, had ze niet..) uiteindelijk bleek ze niet eens op vakantie te gaan.. Dan is het vertrouwen wel weg, dus heb toen het contract niet verlengd na een jaar :n
Mwah, hangt er vanaf. Ik had jaren geleden bij een bijbaantje in een hotel een collega die zó graag aan het werk wilde, dat ze het ook niet had vermeld. Ze had de mazzel dat ze een makkelijke zwangerschap had, maar nooit heeft ze taken geweigerd "want ik ben zwanger." Sterker nog, een week na de bevalling verveelde ze zich zo het lazarus dat ze alweer kamers stond schoon te maken. :') Nu is dat wel een unicum, maar zolang mensen het niet proberen uit te melken, heb ik er minder problemen mee.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 12:12

Ja het is een recht dat je hebt maar ik vind het eigenlijk je plicht om het niet te misbruiken. Als je ergens zoveel jaar werkt en je collega's kennen je eigenlijk niet... ik vind dat toch best gek.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 12:19

MarcoBorsato schreef:
Ja het is een recht dat je hebt maar ik vind het eigenlijk je plicht om het niet te misbruiken. Als je ergens zoveel jaar werkt en je collega's kennen je eigenlijk niet... ik vind dat toch best gek.

Ja precies. Dit soort tokkies verpesten het voor de rest :n

Wanneer je een oude schoolvriendin spreekt en je enthousiast vertelt over je baan tegenwoordig en zij zegt "mijn beroep is fulltime mama" :') oeffff.
Kan iemand van de meelezende moeders me vertellen of je echt letterlijk continue de hele dag bezig bent met een baby? Ik vind dit altijd zo'n rare opmerking.. Dat kind slaapt toch ook wel eens, of ligt in de box te spelen ofzo.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 12:30

Volgens mij zijn dat dezelfde types die vinden dat ze elke dag hun hele huis schoon moeten maken en twee keer per week de ramen lappen. Dan nog lijkt het me dat je je kapot verveeld maar het zijn dan ook mijn hobby's niet :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 12:34

Sintara schreef:
Volgens mij zijn dat dezelfde types die vinden dat ze elke dag hun hele huis schoon moeten maken en twee keer per week de ramen lappen. Dan nog lijkt het me dat je je kapot verveeld maar het zijn dan ook mijn hobby's niet :D

Ja zo ken ik daar dus totaal niet :))
Ze hebben wel drie honden, misschien gaat ze daar elke dag een paar uur mee wandelen. Daar ben ik dan wel weer voorstander van :j

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 12:44

Jessica_K schreef:

Je kunt niet alles hebben in 't leven. Zowel een baan bezet houden als grotendeels thuis zitten voor tig kinderen zou gewoon afgeschaft moeten worden. Gewoon één keer recht op onbetaald verlof per persoon. Of je dat nu gebruikt om één kind op de wereld te zetten of om een mooie lange reis te maken, mag men dan zelf invullen. Wil je meerdere kinderen dan moet een werkgever recht hebben het arbeidscontract te beeindigen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 12:53

Ik ben totaal niet bekend met het fenomeen ouderschapsverlof, dus even op de site van Rijksoverheid gekeken.
Ouderschapsverlof is max. 26 weken (half jaar dus) en is in principe onbetaald, tenzij daar tussen werkgever en -nemer andere afspraken over zijn gemaakt (CAO). In principe mag de werknemer zelf invullen hoe dat verlof wordt opgenomen (in 1x aansluitend of verdeeld over de eerste 8 levensjaren vh kind). Tenzij het bedrijf dan serieus in de problemen komt, dan mag een werkgever eisen stellen aan hoe het verlof wordt ingevuld.

En ik snap ook heel goed de irritatie bij de collega's :j, ik zou zelf ook flink geïrriteerd zijn, maar je kan het iemand niet kwalijk nemen onbetaald thuis te gaan zitten als de wet zegt dat dit mag. En als er door de afwezigheid wel grote problemen ontstaan, dan had de werkgever wellicht wat meer op de strepen moeten gaan staan. Dus nogmaals, ik snap de irritatie maar een kritische blik op de CAO en/of werkgever zou ook niet misstaan.

Overigens wordt vanaf 2022 het ouderschapsverlof 9 weken betaald, door het UWV. Daar heb ik wel moeite mee, want dat mogen wij dan weer gaan ophoesten. Je kan daar ook (vakantie)geld voor opsparen. Dat moet ik ook als ik iets duurs wil.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 13:03

En waarschijlijk zit een vakantie er toch niet in, met een pasgeboren baby :=

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 14:29

Magrathea schreef:
MarcoBorsato schreef:

Wanneer je een oude schoolvriendin spreekt en je enthousiast vertelt over je baan tegenwoordig en zij zegt "mijn beroep is fulltime mama" :') oeffff.
Kan iemand van de meelezende moeders me vertellen of je echt letterlijk continue de hele dag bezig bent met een baby? Ik vind dit altijd zo'n rare opmerking.. Dat kind slaapt toch ook wel eens, of ligt in de box te spelen ofzo.

Baby nee. Peuter, ja. Nu met corona zit je sowieso wel een beetje opgesloten. Mijn leven speelde zich af in de horeca en de stad.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 14:46

Magrathea schreef:
MarcoBorsato schreef:

Nou die vriendschappen gaan dus over bij mij, merk ik. Mijn vriendinnen met kinderen hechten nog steeds aan hun carrière gelukkig. We kunnen het absoluut ook over hun kinderen hebben, die horen immers bij hun leven. Maar het gaat dus net zo goed over hobby's, werk en andere interesses.

Volgen jullie de documentaire 'waarom werken Nederlandse vrouwen niet?'?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 14:47

Sintara schreef:

Ja! In schoonmaaktopics vertellen mensen soms dat ze 1x per dag dweilen. Ik denk alleen maar 'hoe dan?'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 14:49

Tiggs schreef:
Sintara schreef:

Ja! In schoonmaaktopics vertellen mensen soms dat ze 1x per dag dweilen. Ik denk alleen maar 'hoe dan?'

En waarom vooral :')

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 14:52

Ja dat ook. Ik doe het 1x per kwartaal ofzo. Hoogstens wc en badkamer iets vaker.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 15:03

Ik dweil wekelijks. Twee honden.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 15:36

Tiggs schreef:
Ja dat ook. Ik doe het 1x per kwartaal ofzo. Hoogstens wc en badkamer iets vaker.

Ik 'dweil' de grond om het toilet elke week als ik toch de boel schoonmaak. Is het niet voor de opspattende druppen bij het doortrekken, dan is het omdat ik zelf heb zitten morsen met het schoonmaken. :j
De rest van het huis max 3x per jaar en dan zelden als de vloerkoeling aanstaat (dus nooit in de zomer), want dan duurt het megalang voor de boel droog is.

Maar ik ken genoeg mensen die wekelijks de keukenkasten uitsoppen, dagelijks het toilet schoonmaken, dagelijks wassen/strijken. Zelfs met een klein gezin (lees pa, ma en 1 kind, géén huisdieren). Dan vraag ik mij af, is dit therapie of zijn jullie zo vies.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 15:55

Ik snap opzich wel dat als je kind regelmatig over de vloer dweilt dat je die vaker schoonmaakt.

Kinderen zijn nou eenmaal gore wezens straks stap je ergens in

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 15:57

Ik dweil toch ook wel wekelijks, maar met 3 katten en een grote hond is dit ook wel nodig.
Moet ik wel toegeven dat ik zo een swiffer leifheit heb, dus wekelijks gewoon de stoelen en matten van de grond haal en met een goed vochtige doek rondswiffer (soms met eerst stofzuigen, vaak ook gewoon zonder.) En ik veeg dagelijks eens snel met een gewone borstel rond.
eens per maand/6 weken oid, dan haal ik alles van de grond af, en swiffer rond met een goed natte dweil waar ik dan ook het vies water buitentrek en dan nog eens naga met proper water en een vochtige dweil zeg maar.

Maar keukenkasten en plinten en ramen komen mss eens per jaar aan de beurt :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 16:11

Als ik in januari weer een schoonmaakster heb wordt er ook elke week gedweild. Als ik er zelf aan moet denken dan misschien 1x per 2 maanden. Ofzo :+