Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:46

Sammie schreef:
vanspeijk schreef:
[Ben ik blij dat dat niet kan - patsboem zwanger en je hebt er niet eens lol aan kunnen beleven _O- ]
Ach Jezus had broers, dus Maria heeft het later wel ingehaald :+

Laat de katholieken het niet horen, iets met semper virgina enzo :+

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:47

Maar als god nu een mensenvrouw nodig had om een (deel) van hem in mensengedaante op Aarde te zetten, was Maria dan de eerste draagmoeder? En die engel die god bij haar heeft ingebracht, was dat een gynaecoloog?
Wel zielig trouwens dat de christelijke God dat soort werkjes moest uitbesteden. Zeus knapte zulke klusjes gewoon zelf op (de ouwe snoeperd).

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:50

vanspeijk schreef:
gohya schreef:
m.a.w. Maria is vreemd gegaan dan.

Nope! De onbevlekte ontvangenis gaat er juist om dat ze de 'zonde' van seks niet begaan heeft [als ik het goed begrepen heb iig, christelijke verhalen vind ik erg verwarrend af en toe :') ]

[Ben ik blij dat dat niet kan - patsboem zwanger en je hebt er niet eens lol aan kunnen beleven _O- ]

Nee, het ging niet om de 'zonde' van seks. Seks is geen zonde.

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:28

Century schreef:
vanspeijk schreef:

Nope! De onbevlekte ontvangenis gaat er juist om dat ze de 'zonde' van seks niet begaan heeft [als ik het goed begrepen heb iig, christelijke verhalen vind ik erg verwarrend af en toe :') ]

Nee, het ging niet om de 'zonde' van seks. Seks is geen zonde.

Ik wist dat er iets misging daar :') Like I said, zeer verwarrend, die bijbel :Y)

[Maar hoezo dan het woord 'onbevlekt'? want zo heb ik het dus altijd geinterpreteerd!]

Sammie

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:42

1) Brandschoon 2) Blank 3) Ingetogen 4) Kuis 5) Maagdelijk 6) Ongerept 7) Onschuldig 8) Ontvangenis 9) Ongeschonden 10) Onbezoedeld 11) Onbesmet 12) Puur 13) Rein 14) Schoon 15) Smetteloos 16) Vlekkeloos 17) Vlekkenloos 18) Zedig 19) Zuiver 20) Zedig (crypt.)

Dus niet van een (mensen)man, maar goddelijk.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:43

Onbevlekt.... Wat droegen vrouwen in die tijd om hun menstruatie op te vangen zeg maar :Y)

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 22:07

oomens schreef:
Maar als god nu een mensenvrouw nodig had om een (deel) van hem in mensengedaante op Aarde te zetten, was Maria dan de eerste draagmoeder? En die engel die god bij haar heeft ingebracht, was dat een gynaecoloog?
Wel zielig trouwens dat de christelijke God dat soort werkjes moest uitbesteden. Zeus knapte zulke klusjes gewoon zelf op (de ouwe snoeperd).

Nooit gedacht dat mijn vraag zulke nieuwe vragen zou oproepen _O-

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 22:10

Citaat:
Ach Jezus had broers, dus Maria heeft het later wel ingehaald :+[/quote]

Laat de katholieken het niet horen, iets met semper virgina enzo :+[/quote]

.....daarom mochten de katholieken eeuwen lang niet de bijbel lezen: je zou er eens achter kunnen komen hoe je werd voorgelogen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 22:15

Katholieken konden de bijbel niet lezen. Wad in Latijn, bijna niemand kon dat lezen. Toen kwam de broekdrukkunst op gang, meer mensen konden de bijbel gaan lezen, de rest is geschiedenis :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 22:17

]
m.a.w. Maria is vreemd gegaan dan.
[/quote]

[Ben ik blij dat dat niet kan - patsboem zwanger en je hebt er niet eens lol aan kunnen beleven _O- ][/quote]

Nee, het ging niet om de 'zonde' van seks. Seks is geen zonde.[/quote]

Tja - die roomse kerk, he.

Sex is in de bijbel geen zonde. Nu ja, verkrachting en overspel dan weer wel.
Onbevlekte ontvangenis gaat over de geboorte van Maria zelf en dat staat niet in de bijbel, is door een paus verzonnen.

Dat Jezus "niets menselijks vreemd was, behalve de zonde" staat wel in de bijbel. En dat Maria zwanger werd 'door de heilige geest' ook.

De drie een - heid (vader, zoon, heilige geest) is verzonnen om het christendom salonfahig te maken in het Romeinse rijk, het is zo onbijbels als maar kan....
(Dus ja, dat je er van in de war raakt is volstrekt logisch.)

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 22:20

Weer wat geleerd :j

[En ik ga me volgend jaar toch maar inschrijven voor het vak abrahamistische godsdiensten, want het blijft enorm interessant!]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 22:21

EskeGirl schreef:
Katholieken konden de bijbel niet lezen. Wad in Latijn, bijna niemand kon dat lezen. Toen kwam de broekdrukkunst op gang, meer mensen konden de bijbel gaan lezen, de rest is geschiedenis :D

????

Er zijn nogal wat mensen die latijn kunnen lezen (accoord, ik zelf ook). En niet alleen de middeleeuwse geestelijkheid, maar ook vrij veel gegoede burgers.

En een van de verzetsdaden van Martin Luther was de bijbel vertalen naar mooi Duits, zodat iedereen m ķon leren lezen.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 22:25

Ik heb alweer iets wat ik me afvraag :+

Is er een huis-tuin-en-keukenmiddeltje wat ik op een snijwond kan smeren zodat hij sneller heelt? Dus iets wat ik nu in huis zou kunnen hebben?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 22:26

Janneke2 schreef:
EskeGirl schreef:

????

Er zijn nogal wat mensen die latijn kunnen lezen (accoord, ik zelf ook). En niet alleen de middeleeuwse geestelijkheid, maar ook vrij veel gegoede burgers.

En een van de verzetsdaden van Martin Luther was de bijbel vertalen naar mooi Duits, zodat iedereen m ķon leren lezen.

Weet ik, en dat was rond 1500. Ook de tijd dat de boekdrukkunst opkwam. En toen kregen we de beeldenstorm, de Opstand (80 jarige oorlog) and so on.
Maar van het gewone volk konden maar weinig mensen Latijn spreken, laat staan schrijven en lezen.
Zo vertelde mijn geschiedenisleraar hoe een priester werd gelynched die zei dat in de bijbel stond dat meisjes de nacht voor het huwelijk met een priester moesten slapen en dat als ze dat niet deden ze in de hel kwamen. Wisten zij veel...

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 22:30

Free2 schreef:

Is er een huis-tuin-en-keukenmiddeltje wat ik op een snijwond kan smeren zodat hij sneller heelt? Dus iets wat ik nu in huis zou kunnen hebben?

Dat honingzalf spul dat je ook op de wondjes van je paard smeert?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 22:37

Aloe vera

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 22:43

Citaat:
Maar van het gewone volk konden maar weinig mensen Latijn spreken, laat staan schrijven en lezen.
Zo vertelde mijn geschiedenisleraar hoe een priester werd gelynched die zei dat in de bijbel stond dat meisjes de nacht voor het huwelijk met een priester moesten slapen en dat als ze dat niet deden ze in de hel kwamen. Wisten zij veel...

Nogal wat priesters waren grote delen van de Middeleeuwen ook wereldlijk heerser. Officieel gold het recht van de eerste nacht (plaatselijke potentaat heeft recht op alle maagden) tot aan Napoleon op verschillende plaatsen in Europa. De roomse kerk heeft dat eeuwen en eeuwenlang gewoon gedoogd/ goedgekeurd.

Het staat zeer beslist niet in de bijbel.
Maar dat priesters niet mogen trouwen is ook pas in 1215 ingevoerd, zo ongeveer alle priesters die in de bijbel voorkomen zijn gehuwd.

Irrica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 22:45

hihi, wat een gedoe over Maria hier. Wat mij ooit is verteld hierover: de onbevlekte ontvangenis van Maria heeft er niks mee te maken dat ze geen seks mocht hebben of door God 'bezwangerd' moest worden, maar met de erfzonde. Volgens de katholieke leer is/was de mens zondig en dat wordt/werd van mens tot mens doorgegeven bij de geboorte. Maria zelf is uit een onbevlekte ontvangenis geboren (haar moeder Anna werd dus ook zwanger dankzij goddelijke interventie) en Jezus vervolgens ook weer. Daardoor is Jezus vrij van de menselijke erfzonde.

Ik weet niet helemaal zeker of dit klopt, maar dit is in ieder geval wat ik heb onthouden van toen een docent er lang geleden een keer over vertelde.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 22:48

Seks is zeker geen zonde, anders had god niet gezegd 'gaat en vermenigvuldig u' :+

Ik denk inderdaad een maagd omdat het 'onbevlekt' of zonder zondes (met onschuld) is.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 22:48

Cowboy55 schreef:
Free2 schreef:

Dat honingzalf spul dat je ook op de wondjes van je paard smeert?

Dat heb ik niet.. Als mijn paard een wondje heeft smeer ik er betadinezalf op. Dat valt misschien eens te proberen.

Sammie schreef:
Aloe vera

Dat heb ik helaas niet in huis :(

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 22:49

Nou dat klopt niet helemaal. En telefonisch is het een heel tiepverhaal maar jezus moest wel (op een gegeven moment, dat was in t begin gan t christendom helemaal niet vanzelf sprekend) goddelijk zijn en dan moet je wel een verklaring hebben waarom hij mens was. Met twee menselijke ouders wordt dat lastig. Korte uitleg. :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 22:49

Heb je calendula free2?

Hmm is meer voor schaafwondjes trouwens. .

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 22:51

Free2 schreef:

Ik zit met het zelfde probleem. Ik heb de losse velletjes weggeknipt en er nu maar een pleister over gedaan in de hoop dat dat kleine prutwondje morgen niet zo'n pijn meer doet :')

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 22:55

Sammie schreef:
Heb je calendula free2?

Hmm is meer voor schaafwondjes trouwens. .

Ja, maar daar stond idd op dat je het alleen op intacte huid moest smeren en ik heb meer een snijwond.. Dus ik denk dat ik maar niet eigenwijs moet zijn en gewoon moeder natuur zelf moet laten oplossen.. Maar daar heb ik niet genoeg geduld voor O:)

Bedankt voor de tips :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 22:56

Free2 schreef:

Labello of purol.