Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 09:16

Maddy_Paola schreef:
Ik vind het vooral eng als ik weer eens wat heb gedroomd, en een aantal weken later gebeurt het dan, gewoon precies alles, kan het ook niet tegenhouden, soort déjà vu maar dan heb ik eerst de droom gehad en 2 tot 3 weken later komt het uit. En dan niet enkele seconden maar gewoon situaties van 5 tot 10 minuten lang, mensen die ik echt nooit eerder gezien heb ed.

Ik droom wel in beeld en weet ze ook vaak nog, ook die voorbodes weet ik maar onbewust en zodra de situatie begint denk ik ik heb dit gedroomd

Dat heet een Deja vu.
[url]https://nl.wikipedia.org/wiki/Déjà_vu[/url]
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 22-02-23 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 09:18

Ik droom ook in beelden.
Maar ik droom niet vaak. Althans herinner het me niet.
Toevallig vannacht nog wel een droom. Over mijn oude werk. Maar de omgeving klopt dan weer niet helemaal.

Mizora

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 10:04

In dit opzicht: wie ziet! een roze olifant voor je als er gezegd wordt: "denk niet aan een roze olifant" en droom je met beeld of zonder beeld.

Ik denk wel direct aan de roze olifant, maar er ontstaat bij mij geen plaatje van een roze olifant. Maar ik droom meestal ook niet in beeld, hoewel ook niet helemaal nooit. Ook als ik een boek lees ontstaat er geen zichtplaatje, terwijl ik wel helemaal verdwijn in het boek. Maar ook in de werkelijke wereld denk ik niet erg in beelden. Aan mij vragen hoe iemand eruit zag is vrij kansloos. Ik kan het je vaak echt niet zeggen. Bij het beschrijven van huisdieren is het makkelijker, want dan kan je terugpakken naar rassen vaak.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 10:38

Ik droom wel in beeld, maar zonder context, dus ik zie wel mensen en objecten maar ze hebben geen vaste verhouding tot elkaar. En ik droom mute. Geen geluid. Ik weet wel wat mensen zeggen, maar ik hoor het ze niet zeggen. Voor mij geen nachtmerries, ik weet wanneer ik droom omdat ik niks hoor. Vroeger overigens wel, toen kon ik zwetend wakker worden 's nachts. Maar dat was al over voordat ik 12 was.

Mijn hoofd heeft daar iets anders voor bedacht: die bouwt stress en druk op die er niet is, "je bent vergeten XYZ te doen! Oplossen! SPOED!", dus dat je midden in de nacht wakker wordt met de gedachte dat er iets heel erg mis is gegaan en dat je er iets aan moet doen, maar dat blijkt dan een product van je eigen hoofd te zijn. Da's altijd weer even schakelen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 11:17

Mizora schreef:
In dit opzicht: wie ziet! een roze olifant voor je als er gezegd wordt: "denk niet aan een roze olifant" en droom je met beeld of zonder beeld.
.

Ik zie hem :j

Mijn dromen zijn net leven dus gewoon beeld, geluid en alles. Alsof je wakker bent zeg maar. Meestal komen er ook echte locaties en mensen in voor alleen verhalen slaan nergens op, ooit een nachtmerrie gehad waarin mijn paard rustig in de wei liep te grazen (en dat was dus heel duidelijk mijn paard en wei van de stal waar hij staat) alleen toen vielen zijn voeten ineens eraf >;) _O-

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 11:21

Fly_high schreef:
Mizora schreef:
.

Ik zie hem :j

Mijn dromen zijn net leven dus gewoon beeld, geluid en alles. Alsof je wakker bent zeg maar. Meestal komen er ook echte locaties en mensen in voor alleen verhalen slaan nergens op, ooit een nachtmerrie gehad waarin mijn paard rustig in de wei liep te grazen (en dat was dus heel duidelijk mijn paard en wei van de stal waar hij staat) alleen toen vielen zijn voeten ineens eraf >;) _O-

Ik droomde laatst dat ik midden in een oorlog was, maar het was wel een indoor oorlog :+ En vervolgens gingen er deuren open en lag mijn senior kat daar met een afgeblazen lijf! Hij had enkel nog zn hoofd en voorpootjes. Niks qua bloed of afgehakte dingen, gewoon alsof de rest van zn lijf geamputeerd en al genezen was.. Erg realistisch ja >;) Maar het voelde dus wel allemaal heel echt, in geuren en kleuren :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 11:36

Als je tegen mij zegt roze olifant zie ik hem niet. Maar ik droom wel beelden.
Locaties kloppen niet met de werkelijkheid. Een deel daarvan klopt maar gaandeweg word dat altijd een ander gebouw of een mix. Vaak zijn er wel mensen te linken aan de oorspronkelijke locatie.
meestal ga ik dan ook verdwalen in de gebouwen en wil er weg maar gaat dat dan niet.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 11:49

Ghostattack schreef:
Fly_high schreef:

Ik droomde laatst dat ik midden in een oorlog was, maar het was wel een indoor oorlog :+ En vervolgens gingen er deuren open en lag mijn senior kat daar met een afgeblazen lijf! Hij had enkel nog zn hoofd en voorpootjes. Niks qua bloed of afgehakte dingen, gewoon alsof de rest van zn lijf geamputeerd en al genezen was.. Erg realistisch ja >;) Maar het voelde dus wel allemaal heel echt, in geuren en kleuren :+

Oh hilarisch _O-

We krijgen blijkbaar nachtmerries uit dezelfde fabriek := mijn paard was ook zijn voeten kwijt alsof iemand twee lego steentjes had losgemaakt, hij stond gewoon ineens op hele nette vierkante stompjes >;)

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 13:33

In beelden denken (en dromen) is af en toe ook heel erg grappig!
Als kind lag ik altijd gestrekt als ik een nieuwe uitdrukking of een nieuw spreekwoord hoorde.
Want als autist nam ik de beeldspraak letterlijk en als beelddenker zag ik het voor me.
  • Water naar de zee dragen... een juk met twee emmers en leeggieten in de branding.
  • Een klap van de molen... Dit is een Tom en Jerry cartoon. :D
  • Achteraf is een koe in de kont kijken... behoeft geen toelichting. :')
  • Als de berg niet naar Mohammed komt dan moet Mohammed naar de berg komen... berg met twee hele kleine voetjes.
  • Bergen verzetten... waarom zou je?
  • In het land der blinden is eenoog één oog koning... een losse oogbal met een kroon erop. :r
  • Water bij de wijn doen... Ik lust geen wijn maar dit is een verspilling van beide.
  • Wie zijn gat verbrandt, moet op de blaren zitten... weer Tom en Jerry. Oh wat een leedvermaak. }:)
  • Het kind met het badwater weggooien... die stond geïllustreerd in het geschiedenisboek.
  • Met de benenwagen... The Flintstones
  • Boter aan de galg zijn... een beul die een blok boter probeert op te hangen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 13:58

Misschien heb ik te weinig fantasie. Ik zie gewoon echt helemaal niks voor me. Geen roze olifanten niks. Het enige wat in me op popt is de geur van een olifantenverblijf in een dierentuin...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 22:51

In welke taal lezen de outlander boeken het mooist?

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 00:56

Ik droom en denk zoals het in het echt is, dus inclusief beeld, geluid, gevoel etc. Mijn dromen zijn alleen niet erg realistisch. Laatst droomde ik dat ik de leider was van een rebellengroep in een middeleeuwse stad en ik kon ook nog vliegen :')
Denken doe ik altijd. Er zijn kennelijk mensen die soms/vaak niet denken. Heel raar en saai lijkt me dat :')

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 01:53

Oooo vliegen! Gaaf :))

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 03:04

Janine1990 schreef:
In welke taal lezen de outlander boeken het mooist?

Engels. Altijd Engels.

Ik kan inmiddels geen vertaalde boeken meer lezen, het leest niet vloeiend ofzo…

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-23 10:18

Denk dat boeken sowieso het beste zijn in de originele taal, in vertaling gaan toch altijd wel wat zaken verloren.
Dus zo lang iets in het Engels is gaat dat bij mij goed. Frans en Duits een beetje... maar daar ben ik toch minder sterk in :+

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 14:45

Ik las gisteren ergens dat op 8 april weer een Equiday is in Ermelo. Vraag me af of dat een aanrader is voor een oma die paardenliefhebber is en bijna haar hele leven heeft paardgereden ( wel grotendeels als manegeruiter ) en een kleindochter van 10 die dol is op pony's en paarden maar geen les of rijervaring heeft. Vorig jaar was er een demo van een bokker met haar twee paarden ( Fries en PRE ? ) wat me oa ook ontzettend leuk leek om te zien. Hoor graag ervaringen. Ik woon vlakbij, voor ons gemakkelijk te bereiken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 16:16

Als een makelaar een huis verkoopt, blijft de informatie over dat huis (foto's, plattegronden etc) dan ergens bij de makelaar in een archief?

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 18:25

thequeensmum schreef:
Ik las gisteren ergens dat op 8 april weer een Equiday is in Ermelo. Vraag me af of dat een aanrader is voor een oma die paardenliefhebber is en bijna haar hele leven heeft paardgereden ( wel grotendeels als manegeruiter ) en een kleindochter van 10 die dol is op pony's en paarden maar geen les of rijervaring heeft. Vorig jaar was er een demo van een bokker met haar twee paarden ( Fries en PRE ? ) wat me oa ook ontzettend leuk leek om te zien. Hoor graag ervaringen. Ik woon vlakbij, voor ons gemakkelijk te bereiken.

Ja zeker leuk! Vooral de shows zijn dan denk ik tof. En genoeg kraampjes om te snuffelen. Gewoon dressuur of springen moet je er niet per se verwachten, het is meer op grondwerk / bitloos / rechtrichten / schrikt raining enz. gericht.
De Bokker op wie je doelt, is denk ik Amable trouwens.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 19:05

Wie heeft er een Google One abbonement voor back up van foto's en filmpjes? Is dat slim? Of weggegooid geld?

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 19:14

Dank je xChanelx. Idd Amable, kon niet op haar naam komen

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 19:23

Nikass schreef:
Wie heeft er een Google One abbonement voor back up van foto's en filmpjes? Is dat slim? Of weggegooid geld?

Ik. Ik ben er erg tevreden over, maar heb het gelukkig nog nooit echt nodig gehad. Nog nooit een externe schijf gehad die stuk ging, hier. Dus het is van mij uit wel een soort voorzorgsmaatregel. Maar als er hier in huis brand uit breekt, ben ik tenminste niet alles aan foto's en video's kwijt. En dat vind ik die 2 euro per maand wel waard. Dat gezegd hebbende, voor 10 euro per maand zou ik het bijvoorbeeld niet doen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 20:04

Ik moet een vakantie annuleren, als het goed is kan het op mijn doorlopende reis- en annuleer verzekering.

Moet annuleren door ziekte en uiteraard staat er in de kleine lettertjes als uitzondering dat het niet vergoed wordt als het al te verwachten was dat de reis door die ziekte niet door kon gaan, logisch. Nu is dat bij mij nogal een twijfelgeval. Maar mijn verzekering mag toch geen persoonlijke gegevens oid opvragen of aan mij vragen om die te leveren?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 20:04

Ik gebruik het standaard. Wat ik er ook erg fijn van vind is dat daarmee de foto's ook direct vanaf je computer bereikbaar zijn, gewoon op https://photos.google.com

Ik ben in het verleden meer dan eens dierbare foto's kwijtgeraakt doordat mijn telefoon of sd-kaart er voor de volgende back-up mee ophield, waaronder de laatste foto's van één van mijn cavia's en een dierbare periode van mijn (toen) pups.

Ik heb overigens ook meerdere malen gehad dat mijn externe schijf is gesneuveld, inclusief verlies van veel foto's en bestanden. Met als resultaat dat ik altijd probeerde op mijn externe schijf, laptop en desktop (of 2e externe schijf) mijn foto's te hebben, met chaos, dubbele back-ups of onvolledige back-ups tot gevolg. Voor mij heeft Google One een sterk ontzorgende functie.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 20:07

Nyaleti schreef:
Ik moet een vakantie annuleren, als het goed is kan het op mijn doorlopende reis- en annuleer verzekering.

Moet annuleren door ziekte en uiteraard staat er in de kleine lettertjes als uitzondering dat het niet vergoed wordt als het al te verwachten was dat de reis door die ziekte niet door kon gaan, logisch. Nu is dat bij mij nogal een twijfelgeval. Maar mijn verzekering mag toch geen persoonlijke gegevens oid opvragen of aan mij vragen om die te leveren?

Ik denk dat ze misschien wel medische gegevens mogen vragen maar dat het dan aan jou is of je het deel waardoor het komt of wat je hebt wel of niet wil delen

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 20:13

Lalidan schreef:
Nikass schreef:

Ik. Ik ben er erg tevreden over, maar heb het gelukkig nog nooit echt nodig gehad. Nog nooit een externe schijf gehad die stuk ging, hier. Dus het is van mij uit wel een soort voorzorgsmaatregel. Maar als er hier in huis brand uit breekt, ben ik tenminste niet alles aan foto's en video's kwijt. En dat vind ik die 2 euro per maand wel waard. Dat gezegd hebbende, voor 10 euro per maand zou ik het bijvoorbeeld niet doen.

Ah ja, daar heb je idd wel een punt.. je kunt alles op usb zetten, maar als er brand uit breekt is echt alles weg
Kun je wel lang vooruit voor die twee euro? Of komen ze na een half jaar weer met een nieuw moeten ophogen?

Mizora: ik herken de neiging om alles voor de zekerheid extra op te slaan en de chaos die daaruit ontstaat..