Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 17:29

Het is toch de bedoeling dat we dadelijk aan kunnen tonen dat we gevaccineerd zijn? Dus door middel van de app of bewijs.
En wie zich niet laat vaccineren die moet dan een sneltest laten zien die negatief is.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 17:38

bigone schreef:
996981 schreef:

Een selecte groep wordt gevaccineerd, met een vaccin dat een zeer matige werking heeft...

Jij bedoelt AZ neem ik aan? 60 % minimale bescherming en bijna 100 % tegen ernstige covid, dat noem ik niet matig.Na de eerste prik, na de tweede 73 % bescherming en 100 % tegen ernstige covid .

Nee, het ging over de griepvaccinatie

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 17:38

996981 schreef:
Femke_Tweety schreef:
De onderzoeken vind ik prima.

De fase daarna, wanneer we dus úit de pilotfase zijn, (en dus ook miet de fieldlabonderzoeken) en mensen gewoon voor hun lol -met test- ergens heen mogen, in díe fase mogen de tests wat mij betreft echt door de mensen zelf betaald worden.

In die fase gaan we hopelijk niet belanden :(

Daar ging dat artikel nou net over.

En die fase zal er waarschijnlijk kortstondig wel zijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 17:44

Femke_Tweety schreef:
996981 schreef:

In die fase gaan we hopelijk niet belanden :(

Daar ging dat artikel nou net over.

En die fase zal er waarschijnlijk kortstondig wel zijn.

Dat heb ik gelezen, maar daar mag ik toch mijn mening over hebben?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 17:57

bigone schreef:
Jij bedoelt AZ neem ik aan? 60 % minimale bescherming en bijna 100 % tegen ernstige covid, dat noem ik niet matig.Na de eerste prik, na de tweede 73 % bescherming en 100 % tegen ernstige covid .

Nee, 996981 vindt het niet eerlijk dat er voor covid deze maatregelen gelden en niet voor de griep. waarbij hij/zij even voorbijgaat aan het feit dat het appels met peren vergelijken is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:02

Ik vind dat iig eerst iedereen de gelegenheid moet hebben gehad voor een vaccin en dan pas betalen voor testen (ervan uitgaan dat je na vaccin niet meer hoeft te testen) maar ik vind dat wel heel dubbel dat je toch daardoor min of meer vaccineren verplicht..

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:05

lenaa_tje schreef:
Dat kan je aan de orde stellen als de rest van de bevolking wel ingeënt is. Dat is nu helemaal niet aan de orde. Er zijn 3 miljoen prikken gezet en die zijn ook nog beland bij groep 18-60. Ook die kunnen nog geen prik krijgen.
En eerlijk gezegd zie ik dat nog niet gebeuren dit jaar. Ingeval niet voor de zomer

Vind ik niet. Ik vind dat je dat aan de orde kunt stellen als óf de vaccinatiegraad hoog genoeg is óf iedereen die mogelijkheid heeft gehad zich te laten vaccineren.

purny schreef:
Het is toch de bedoeling dat we dadelijk aan kunnen tonen dat we gevaccineerd zijn? Dus door middel van de app of bewijs.
En wie zich niet laat vaccineren die moet dan een sneltest laten zien die negatief is.

Dat denk ik ook, al hoop ik dat de vaccinatiegraad straks hoog genoeg is en dit allemaal niet nodig is. Ik vraag me echt af hoe ze dit willen doen met (kleine) kinderen!? Zo´n sneltest is dan voor iemand die niet gevaccineerd wilde worden. Maar kinderen hebben daar geen keuze in. Als straks iedereen de mogelijkheid heeft gehad een vaccin te nemen, kan het toch niet zo zijn dat kinderen een test krijgen om mensen te moeten beschermen die ervoor gekozen hebben zich niet te laten vaccineren?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:07

nynke55 schreef:
bigone schreef:

Nee, 996981 vindt het niet eerlijk dat er voor covid deze maatregelen gelden en niet voor de griep. waarbij hij/zij even voorbijgaat aan het feit dat het appels met peren vergelijken is.

Ik vraag me af of we voor een griep niet dezelfde maatregelen zouden moeten nemen, om de zorg te ontlasten. De zorg wordt immers structureel overbelast, wat zorgt voor een onwijs hoog ziekteverzuimpercentage. Er wordt echter weinig aandacht besteedt aan het aantrekkelijker maken van de zorg voor nieuw personeel en het dragelijker maken voor huidig personeel.

Dat vind ik, in combinatie met de verstrekkende maatregelen die we voor Covid nemen gek. Ik vind het raar, dat daar nooit aandacht aan is besteedt en nu nog steeds niet wordt gedaan.

Waarom zijn het appels en peren? Het zijn beide potentieel dodelijke virussen. Het grote verschil is dat de een al langer onder ons is

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:11

Relaxed schreef:
Ik vind dat iig eerst iedereen de gelegenheid moet hebben gehad voor een vaccin en dan pas betalen voor testen (ervan uitgaan dat je na vaccin niet meer hoeft te testen) maar ik vind dat wel heel dubbel dat je toch daardoor min of meer vaccineren verplicht..

Of je stelt bijv. dat ieder persoon een x-aantal keer mag laten testen voor een event oid en het daarna zelf moet betalen. Zo heeft iedereen de kans één of een paar keer ergens heen te kunnen zonder aan de kosten van het testen vast te zitten.

Verplicht zal een vaccinatie niet worden, maar er zullen wel consequenties aan kunnen zitten. Ik vind dat bij een lage vaccinatiegraad op het moment dat iedereen zich had kunnen laten vaccineren, gevaccineerden best meer vrijheden mogen hebben.

Ik zou het krom vinden dat bij een te lage vaccinatiegraad ik als gevaccineerde me moet laten testen om mensen te beschermen die er zelf voor kiezen zich niet te laten vaccineren. En dan praat ik over het moment dat iedereen de mogelijkheid heeft gehad zich te laten vaccineren.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:11

Nee, het grote verschil is dat covid niet alleen veel langer duurt, het is ook dodelijker en veel patienten kampen met langdurige gevolgen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:12

Vayo dat zeg ik toch? De groep 18-60 heeft nog niet de mogelijk gehad tot enten. Dus de groep tot 18 vrijstellen vind ik nu echt grote onzin

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:17

nynke55 schreef:
Nee, het grote verschil is dat covid niet alleen veel langer duurt, het is ook dodelijker en veel patienten kampen met langdurige gevolgen.

Waarschijnlijk mede omdat het een nieuw virus is, waarmee nog niemand in aanraking was gekomen waardoor het immuunsysteem soms niet weet hoe het virus uit te schakelen.

Daarnaast wordt griep lang niet zo uitgebreid getest en gemonitord als Covid, waardoor vergelijkingen over dodelijkheid niet te maken zijn. Covid lijkt op het eerste oog dodelijker, maar er wordt ook véél meer op getest. Als iedere overledene op griep zou worden getest zou het percentage doden logischerwijs ook hoger zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:21

Met griep komen veel minder mensen in het ziekenhuis en op de IC te liggen.
Dat is nu het grootste probleem.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:21

Als covid enkel voor sterfte onder de ouderen zou zorgen en geen langdurige IC gevallen dan hadden we ook heus de boel niet dicht gegooit.
Hoe cru het ook is, de maatschappij zal het gemiddeld genomen zijn reet roesten of iemands oma dood gaat doordat je hoestend met koorts in de trein gaat zitten.
Dus ik begrijp die gedachtegang met griep zeker wel. Zo triest als het is, mensrn die geen griep mogen krijgen of voor wie RS een doodsvonnis is, zijn dit jaar veiliger dan alle andere jaren.
Het flatten de curve is aldoor de motivatie geweest, niet: bescherm oma voor vroegtijdig sterven.
Dat is enerzijds vreselijk, anderzijds de realiteit.

Afgezien daarvan, ik ben best bereid om te testen om binnen te komen. Ik ben niet bereid dit via een centraal systeem te registreren.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:27

Brainless schreef:
Met griep komen veel minder mensen in het ziekenhuis en op de IC te liggen.
Dat is nu het grootste probleem.

Dat snap ik, maar dat heeft te maken met vele factoren. Ik ben ook niet tegen de maatregelen nu, ik vind het alleen apart hoeveel mensen ervoor open staan zich bij iedere uitje te laten testen op Covid en vraag me af hoe ze dit zien bij andere potentieel dodelijke virussen waaronder de griep.

Als we ieder potentieel risico op die manier gaan uitsluiten, waar gaan we dan straks nog wel dood aan?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:32

996981 schreef:
nynke55 schreef:

Waarschijnlijk mede omdat het een nieuw virus is, waarmee nog niemand in aanraking was gekomen waardoor het immuunsysteem soms niet weet hoe het virus uit te schakelen.

Daarnaast wordt griep lang niet zo uitgebreid getest en gemonitord als Covid, waardoor vergelijkingen over dodelijkheid niet te maken zijn. Covid lijkt op het eerste oog dodelijker, maar er wordt ook véél meer op getest. Als iedere overledene op griep zou worden getest zou het percentage doden logischerwijs ook hoger zijn.

Het eerste ben ik wel met je eens. Met het 2e niet. Er word toch echt wel bijgehouden hoeveel mensen er overlijden door griep, net als bij Corona. Dat het niet getest word lijkt me bij griep ook niet nodig, de verschijnselen zijn duidelijk. En het is niet zo dat men precies weet hoeveel coronadoden dat er zijn, het word nu geschat op 15-20.000. Vooral veel verpleeghuispatienten zijn niet getest en worden dus ook niet officieel geregistreerd.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:40

nynke55 schreef:
996981 schreef:

Het eerste ben ik wel met je eens. Met het 2e niet. Er word toch echt wel bijgehouden hoeveel mensen er overlijden door griep, net als bij Corona. Dat het niet getest word lijkt me bij griep ook niet nodig, de verschijnselen zijn duidelijk. En het is niet zo dat men precies weet hoeveel coronadoden dat er zijn, het word nu geschat op 15-20.000. Vooral veel verpleeghuispatienten zijn niet getest en worden dus ook niet officieel geregistreerd.

Een ouder iemand, met een zwakke gezondheid sterft volgens de statistieken aan ouderdom en eventueel onderliggend lijden. Er wordt niet standaard getest of deze persoon griep had, wat in combinatie met de leeftijd en onderliggende ziekte de druppel kan zijn geweest. Dit wordt met Covid nu wel gedaan. De sterftecijfers zijn dus absoluut niet met elkaar te vergelijken

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:43

Toch wel, de meest betrouwbare cijfers zijn de oversterfte cijfers per leeftijdsgroep.

En die hebben ze al naast elkaar gezet, voor de laatste gewone jaren, de grieppieken die er geweest zijn en nu Covid19.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:45

Femke_Tweety schreef:
Toch wel, de meest betrouwbare cijfers zijn de oversterfte cijfers per leeftijdsgroep.

En die hebben ze al naast elkaar gezet, voor de laatste gewone jaren, de grieppieken die er geweest zijn en nu Covid19.

De laatste vergelijkingen die ik kon vinden waren van vorig jaar. Ik vraag me af hoe representatief die nog zijn, nu we meer kennis hebben vergaard over de behandeling van Covid?

Heb jij recente vergelijkingen?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:46

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:48

nynke55 schreef:
Zo te zien houden ze toch wel netjes bij hoeveel mensen waardoor overlijden: https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... an-sterfte

Tuurlijk wordt dat bijgehouden, maar als je niet op alles test, kun je dus niet met zekerheid zeggen of iemand echt in de juiste categorie geplaatst wordt :)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:52

Dat lijkt me ook niet zo zinnig. Voor dat iemand overlijd aan een ziekte of aandoening is die meestal al bekend bij huisarts of ziekenhuis. Als je een hartaanval krijgt en daaraan overlijd ga je niet testen of je misschien ook nog griep hebt.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:52

996981 schreef:
Femke_Tweety schreef:

De laatste vergelijkingen die ik kon vinden waren van vorig jaar. Ik vraag me af hoe representatief die nog zijn, nu we meer kennis hebben vergaard over de behandeling van Covid?

Heb jij recente vergelijkingen?

Wel recent gezien.
Inclusief dus oversterfte per leeftijdsgroep.

Maar ik heb geen idee meer waar, ik lees zoveel corona spul dat ik soms niet meer precies weet wat ik waar gelezen heb.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:18

nynke55 schreef:
Dat lijkt me ook niet zo zinnig. Voor dat iemand overlijd aan een ziekte of aandoening is die meestal al bekend bij huisarts of ziekenhuis. Als je een hartaanval krijgt en daaraan overlijd ga je niet testen of je misschien ook nog griep hebt.

Maar met Covid lijkt dat wel te gebeuren :)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:28

Heb je daar een bron van? Ik zie dat namelijk niet.