Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:32

Babootje schreef:
https://www.telegraaf.nl/nieuws
Haagse Markt per direct gesloten.

Eindelijk... dat hadden ze al eerder moeten doen. Hoe erg ik het ook voor de verkopers vindt!!!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:32

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:33

MizzMontana schreef:
veerledec schreef:
Het rivm zegt:
Citaat:
Ook vandaag zijn veel overleden patiënten gemeld. Dit zijn echter meldingen van personen die verspreid over de afgelopen paar dagen overleden zijn. De sterftegevallen worden niet altijd direct doorgegeven. Daarom is nu een nieuwe grafiek opgenomen waarin het aantal overleden patienten is weergegeven naar de dag van overlijden.

https://www.rivm.nl/nieuws/actuele-info ... oronavirus
Kijk ik nou zo naast die grafiek? Waar vind ik die?

De grafiek die jij zoekt vind je hier.
https://www.rivm.nl/sites/default/files ... 0DEF_0.pdf

De grafieken daarin zijn inderdaad voorzichtig positief te noemen! Wat fijn dat er nu daadwrkelijk met datums gewerkt gaat worden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:34

Denise_Storm schreef:
Babootje schreef:

Eindelijk... dat hadden ze al eerder moeten doen. Hoe erg ik het ook voor de verkopers vindt!!!

Ja idd. De bus en trams reden er al niet meer voorbij op marktdagen.
Het is niet m'n favoriete markt...

Echwel

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:35

Kan het zijn dat bepaalde groepen niet naar Nederlandse tv kijken en heel veel hierdoor niet meekrijgen

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:36

Huertecilla schreef:
Het vervelendste van de NL benadering is dat er alleen bekend is wat er na 2-3 weken onderaan de trechter uitkomt.
Dat, het niet meer dan serieuze gevallen testen, is een bewuste keuze van de overheid.

Er zijn niet genoeg testen voorhanden.
Je kan wel willen, maar als iets er niet is, dan kan het niet.

Anoniem

Echwel schreef:
Kan het zijn dat bepaalde groepen niet naar Nederlandse tv kijken en heel veel hierdoor niet meekrijgen

Ja natuurlijk. Er zijn denk ik genoeg mensen die geen Nederlandse radio luisteren/tv kijken.

tamary

Dan hebben ze het vaak wel via familie, buren of de imam gehoord.

_Laura_

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:37

Hanafubuki schreef:
Babootje schreef:

Goed ook. Wat een drukte vandaag weer las ik :

En dít is nu een voorbeeld van waarom ´het buitenland´ kritisch is mbt de NL aanpak.

Het beperkte testen is een andere punt van kritiek. Ja, de test zijn wel ruímschoots beschikbaar. Je moet ze alleen wel bestellen/kopen.
Spanje heeft er 7 miljoen gekocht en die komen sneller binnen dan ze kunnen testen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:39

Huertecilla schreef:
En dít is nu een voorbeeld van waarom ´het buitenland´ kritisch is mbt de NL aanpak.

Het beperkte testen is een andere punt van kritiek. Ja, de test zijn wel ruímschoots beschikbaar.

Misschien kan je dat even melden aan onze Nederlandse regering en ziekenhuizen?
Die kunnen de testen vast wel gebruiken.

Heb je wel gekeken naar de uitzending/voorlichting vanmorgen?

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:40

Hier een berekeningetje gemaakt.

Vandaag/gisteren is 17,3% van de overledenen in NL overleden aan corona.
In Spanje is dit 34,4%.
In Italie 29,7%.

Vind het toch wel verontrustend veel eigenlijk, wij lopen nog zo ver achter.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:41

Electra63 schreef:

Hmmm, ik vind dat verhaal wat onduidelijk, vooral omdat het UMCG op dat gebied terecht is gewezen, terwijl die zeiden wel meer testcapaciteit te hebben. Ik vind dat er op een aantal terreinen (en tests is er daar 1 van) wel wat makkelijk berust lijkt te worden in 'ok, kan niet, dat was het dan.'

Zoals gezegd:ik mis daarin ook de nieuwsgierigheid naar hoe het werkelijk verloopt. Niet alleen zijn er geen tests maar er wordt helemaal niks bijgehouden aan verdachte klachten, bel liever zelfs de huisarts niet. Dus je kunt bv ook niet met een heel beperkt aantal tests kijken of er andere patronen zichtbaar zijn die wel een indicatie geven.

(En het volhardend niet testen en niet beschermen van zorgpersoneel vind ik helemaal vreemd.)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:43

Shadow0 schreef:
Electra63 schreef:

Hmmm, ik vind dat verhaal wat onduidelijk, vooral omdat het UMCG op dat gebied terecht is gewezen, terwijl die zeiden wel meer testcapaciteit te hebben. Ik vind dat er op een aantal terreinen (en tests is er daar 1 van) wel wat makkelijk berust lijkt te worden in 'ok, kan niet, dat was het dan.'

Zoals gezegd:ik mis daarin ook de nieuwsgierigheid naar hoe het werkelijk verloopt. Niet alleen zijn er geen tests maar er wordt helemaal niks bijgehouden aan verdachte klachten, bel liever zelfs de huisarts niet. Dus je kunt bv ook niet met een heel beperkt aantal tests kijken of er andere patronen zichtbaar zijn die wel een indicatie geven.

(En het volhardend niet testen en niet beschermen van zorgpersoneel vind ik helemaal vreemd.)

Ik vertrouw op de beste/goede intenties van de medici in Nederland.

Wat is jouw oplossing? Demonstreren dat we meer testen willen hebben? :D

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:45

Emmaa_ schreef:
In NL wordt er sowieso op de IC vrij 'streng' gekeken naar wie het aankan. Wekenlang aan de beademing liggen is een gigantische klap voor je longen en hard gezegd, als je in de 90 bent en normaal al moeite hebt met ademhalen ga je dat waarschijnlijk niet overleven. Hier wordt dan sneller gekozen voor niet aan de beademing leggen.

Hier had ik toevallig gisteren een telefoongesprek over met mijn moeder van 77, die wil absoluut niet beademd worden. Ze is nu nog redelijk fit, wel pacemaker, doet met mijn vader samen alles zelfstandig. Geniet van het leven op deze manier maar wil absoluut niet overleven en dan, zoals zij zelf zegt, met een zuurstoffles in een rolstoel de dagen door moeten. Wordt ze ernstig ziek dan vindt ze het mooigeweest zo.

Ik moet zeggen dat ik blij ben dat we in Nederland leven waar niet kost wat het kost levens gered/gerekt moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:47

tamary schreef:
Dan hebben ze het vaak wel via familie, buren of de imam gehoord.

Dat kun je je afvragen.
Gisteren was nog op Jinek/Op 1 (weet even niet meer zeker welke), dat dit een van de problemen vormt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:48

Huertecilla schreef:

Het beperkte testen is een andere punt van kritiek. Ja, de test zijn wel ruímschoots beschikbaar. Je moet ze alleen wel bestellen/kopen.
Spanje heeft er 7 miljoen gekocht en die komen sneller binnen dan ze kunnen testen.

De meesten willen niets van kritiek vanuit het buitenland weten. Het vertrouwen in het beleid is hier nog steeds ongelooflijk groot.Maar de gegevens hier zijn door het gebrek aan testen incompleet.

LadyMadonna

amber15 schreef:
LadyMadonna schreef:
Suzanne :(:)

Enkele dagen terug is hier een animatie filmpje geplaatst met Corona cellen die “I’m angry” roepen.

Heeft iemand dat filmpje nog? Kan m niet vinden...

https://youtu.be/BtN-goy9VOY
Deze bedoel je of niet?

Yes, top, Tnx

tienus63

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:49

tiwi1969 schreef:
Emmaa_ schreef:
In NL wordt er sowieso op de IC vrij 'streng' gekeken naar wie het aankan. Wekenlang aan de beademing liggen is een gigantische klap voor je longen en hard gezegd, als je in de 90 bent en normaal al moeite hebt met ademhalen ga je dat waarschijnlijk niet overleven. Hier wordt dan sneller gekozen voor niet aan de beademing leggen.

Hier had ik toevallig gisteren een telefoongesprek over met mijn moeder van 77, die wil absoluut niet beademd worden. Ze is nu nog redelijk fit, wel pacemaker, doet met mijn vader samen alles zelfstandig. Geniet van het leven op deze manier maar wil absoluut niet overleven en dan, zoals zij zelf zegt, met een zuurstoffles in een rolstoel de dagen door moeten. Wordt ze ernstig ziek dan vindt ze het mooigeweest zo.

Ik moet zeggen dat ik blij ben dat we in Nederland leven waar niet kost wat het kost levens gered/gerekt moeten worden.

Mijn actieve vader van bijna 80 ook.
Die heeft al jaren een euthanasieverklaring, maar die wil absoluut niet behandeld worden, mocht dit nadelige gevolgen hebben voor de rest van zijn leven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:51

Electra63 schreef:
Wat is jouw oplossing? Demonstreren dat we meer testen willen hebben? :D

Wel eens van een electronische handtekeningenactie gehoord?

veerledec

MizzMontana schreef:
veerledec schreef:
Het rivm zegt:
[quote
Ook vandaag zijn veel overleden patiënten gemeld. Dit zijn echter meldingen van personen die verspreid over de afgelopen paar dagen overleden zijn. De sterftegevallen worden niet altijd direct doorgegeven. Daarom is nu een nieuwe grafiek opgenomen waarin het aantal overleden patienten is weergegeven naar de dag van overlijden.
[/quote
https://www.rivm.nl/nieuws/actuele-info ... oronavirus
Kijk ik nou zo naast die grafiek? Waar vind ik die?

De grafiek die jij zoekt vind je hier.
https://www.rivm.nl/sites/default/files ... 0DEF_0.pdf

Yes, dank je!

Anoniem

Huertecilla schreef:
Hanafubuki schreef:

Goed ook. Wat een drukte vandaag weer las ik :

Ik word een beetje moe van de hele tijd dat wijzen met het vingertje.
Als Spanje een beetje een vooruitziende blik had gehad, hadden ze niet al die lui laten reizen naar hun vakantie-adressen. Idem voor Italië. Dus Spanje heeft enorm staan dweilen met de kraan open, waardoor nu het aantal besmettingen de pan uit vliegt en het aantal doden in een hoog tempo zal oplopen.

Laten we stoppen met het beleid zelf uitstippelen en afwachten hoe de vlag er over een maand bijhangt. Dan pas kun je eventueel kritiek uiten op al dan niet genomen maatregelen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:52

@Electra, Intenties zijn niet zo heel belangrijk. Maar bovendien: ik geloof enigzins in goede intenties van de medici maar oa door de druk op de zorg is de zorg als geheel nog wel eens achteloos en niet zo nieuwsgierig. Want er is altijd een soort halve crisismodus en een zwaar gevoelde druk om vooral het minimale te doen en niet teveel principieel werk, dat ik daar sowieso niet zomaar op vertrouw nee. (Hangt ook heel erg van de situatie en context af. Ik heb bv erg veel vertrouwen in de kankerzorg. Maar op andere terreinen gebeurt er al heel lang veel minder en speelt er desinteresse of chaos.)

Ik heb geen zin om te doen alsof we dit ineens fan-tas-tisch aanpakken, want dat is gewoon niet zo. Mensen doen hun best, dat geloof ik wel, maar ze doen hun best als individu in een systeem dat al een tijdje niet zo gericht is op echt fundamentele kwaliteit. En dat zie je wat mij betreft terug in hoe er nu gehandeld wordt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:53

Loretta schreef:
Huertecilla schreef:

De meesten willen niets van kritiek vanuit het buitenland weten.

Dat blijkt duidelijk ja.

Citaat:
Het vertrouwen in het beleid is hier nog steeds ongelooflijk groot. Maar de gegevens hier zijn door het gebrek aan testen incompleet.

En erger nog; er is dus ook geen preventieve isolering.