Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:39

SusanH schreef:
Echwel schreef:
Preventief testen voor toegang, wie betaalt de rekening? - https://nos.nl/l/2376136

Hoe denken jullie hierover

Mijn idee is dat wanneer iedereen ingeënt kan zijn het voor eigen rekening komt

Ik ben tegen een test samenleving. Zeker na vaccinatie. Tijdelijk prima, dan sla ik gewoon nog even over. Lijkt nu toch dat de consument moet gaan betalen. Precies wat ik al dacht.

Vaccinatie maakt nauwelijks/geen verschil en dat ´tijdelijk´ kennen we. Tenmist dat zouden we :roll:

Al met al ben ik *\%/* met de huidige weerstand, haast opstand, tegen vaccineren hier. Maakt ook gelijk het vaccinatiebewijs nog onzinniger.
Let wel; dit betreft de risco-groepen. Anderen zijn nog lang niet aan de beurt.
Relativeert gelijk de opmerking over nog een paar maanden wachten voor die risicogroepen...

Het vaccineren is zo´n treffend voorbeeld van waggelbeleid.
In een situatie van onzekerheid over de bijwerkingen anders dan dat de fabrikanten van verantwoordelijkheden zijn vrijgesteld is wel/niet vaccineren een keuze tussen een onzekere infectie en een zékere spuit in de arm. De lage kans op bijwerkingen versus een kans op Covid19 gevolgen is veel minder concreet dan op dat moment die naald wel/niet.

De discussie over wat nu met degenen die al een eerste AZ hebben gehad en nu in de groep vallen die het niet meer krijgt is nog erger. Zegt een ´expert´ op TV: degenen die na de eerste spuit niet ziek zijn geworden kunnen de tweede beter wel nemen.
Dan aan iemand vragen die nu is de wel-groep valt vragen of die een eerste AZ spuit wil leidt logischerwijze tot veel ´nee´.

Alle beslissingen, maatregels, vrijheidsbeperkingen, verboden, verkapte verplichtigen gaan allemaal veel te snel.
Het twee stappen vooruit, een achteruit, een vooruit, twee achteruit etc. in in dit verband een meevaller. De bereidheid vóór het afremmen van de pandemie is nog steeds groot. Ja, ook bij mij.
Het is de onzekerheid over het zinvolle van te ver gaande beperkingen/verplichtingen, de onethische verschillen door economische belangen en economische draagkracht waar meer, krachtige vragen bij gesteld moet worden.
Ik hou me knap strikt aan risicobeperking doch ik ga me niet aan regels houden welke voor buitenlandse toeristen niet gelden en ook niet wachten op risicogroepen die nu in meerderheid de vaccinatie weigeren.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:40

nynke55 schreef:
Nee, dat vind ik niet, aangezien griep niet zulke verstrekkende gevolgen heeft als covid. Net zo min als een verkoudheid.

Je bent je er van bewust dat er jaarlijks ook duizenden mensen sterven aan griep? Dat daar ook restverschijnselen voor kunnen komen? Dat griep ook ieder een grote druk legt op de zorg?

Gem

Ik kom me hier ook eens melden als geïnfecteerde. Althans, daar ga ik vanuit.
We hebben in DL thuistesten gekocht, 5 stuks voor €25,- bij de REWE ... vraag me zeer af waarom ze in NL €51,95 kosten :?

lenaa_tje

996981 schreef:
lenaa_tje schreef:
Dat is een andere discussie :)
Dat kan je nu ook stellen voor zaken die inkomensafhankelijk zijn.
Daar kan je het mee oneens zijn. Ook prima.
Ik vind het wel prima en bij mij er van bewust dat ik daaraan mee betaal.
Ik ben voor een verzorgingsstaat

Dat is mijn punt ook. Bij Corona wordt ineens de verantwoordelijkheid bij de burger gelegd; of vaccineren, of testen op (waarschijnlijk) eigen kosten. Dit is bij andere ziektbeelden en virussen toch ook niet het geval en heeft toch juist niets te maken met een verzorgingsstaat?

Wel als het nodig om is het virus een halt toe te roepen en je dus niet zonder kan. Dan moet de overheid dus zaken omtrent testen vergoeden, ingeval voor een bepaalde groep.
En met deze aantallen besmettingen en ziekenhuis opnames is dat dus zeker nodig

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:41

Gem schreef:
We hebben in DL thuistesten gekocht, 5 stuks voor €25,- bij de REWE ... vraag me zeer af waarom ze in NL €51,95 kosten :?

Ik heb vandaag bij de Kruidvat ook gewoon 5 euro per stuk betaald dus net zo veel als jij in Duitsland.

Hier trouwens negatief getest vandaag en netjes binnen 4 uur de uitslag (mocht ook wel na de afzegging gister :') )
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 10-04-21 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:42

nynke55 schreef:
In de overgangsfase is het inderdaad lastig, maar zodra iedereen de kans heeft gehad om zich te laten vaccineren. vind ik dat het testen op eigen kosten mag. Wel vind ik dat de overheid wel heel goed naar de kosten van die testen mag kijken, of dat een beetje reëel is.

Als iedereen de kans heeft gehad zich te laten vaccineren kan het testen eraf zou ik zo denken. Iig het preventief testen voor dagjes uit.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:43

996981 schreef:
nynke55 schreef:
Nee, dat vind ik niet, aangezien griep niet zulke verstrekkende gevolgen heeft als covid. Net zo min als een verkoudheid.

Je bent je er van bewust dat er jaarlijks ook duizenden mensen sterven aan griep? Dat daar ook restverschijnselen voor kunnen komen? Dat griep ook ieder een grote druk legt op de zorg?

Daarom worden er ook mensen gevaccineerd tegen de griep.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:44

lenaa_tje schreef:
Gem schreef:

Ik heb vandaag bij de Kruidvat ook gewoon 5 euro per stuk betaald dus net zo veel als jij in Duitsland.

Hier trouwens negatief getest vandaag en netjes binnen 4 uur de uitslag (mocht ook wel na de afzegging gister :') )

Oh, das fijn te weten. Ik kon alleen maar dure testen vinden! Thanx _/-\o_

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:45

lenaa_tje schreef:
Wel als het nodig om is het virus een halt toe te roepen en je dus niet zonder kan. Dan moet de overheid dus zaken omtrent testen vergoeden, ingeval voor een bepaalde groep.
En met deze aantallen besmettingen en ziekenhuis opnames is dat dus zeker nodig

Ik snap je punt hoor, áls verplicht testen de werkelijkheid wordt vindt ik dat minder bedeelden daarin geholpen moet worden. Ik zou het echter belachelijk vinden als dat is waar we naartoe gaan, dat we ook na de testfase voor ieder uitje moeten gaan testen...

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:45

SusanH schreef:
nynke55 schreef:
In de overgangsfase is het inderdaad lastig, maar zodra iedereen de kans heeft gehad om zich te laten vaccineren. vind ik dat het testen op eigen kosten mag. Wel vind ik dat de overheid wel heel goed naar de kosten van die testen mag kijken, of dat een beetje reëel is.

Als iedereen de kans heeft gehad zich te laten vaccineren kan het testen eraf zou ik zo denken. Iig het preventief testen voor dagjes uit.

Maar niet iedereen laat zich vaccineren. Dat is het hele punt toch? Als iedereen gevaccineerd was, zou het testen waarschijnlijk overbodig worden. Hoewel de vaccinatie niet voor 100% werkt, dus het zou af en toe nodig kunnen zijn dan.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:47

@996891 Ik ben het ook met je eens dat ik niet hoop dat het, het nieuwe normaal wordt!

Maar ben blij dat dit perspectief kan bieden voor bedrijven/organisaties die nu toch wat mogen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:48

Als genoeg mensen zich laten vaccineren valt het met de besmettingen mee, iig in zoverre dat de zorg niet meer overbelast kan worden. Dat is iig hoe ik het voor me zie. Dus dan is preventief testen niet meer nodig.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:48

SusanH schreef:
Als genoeg mensen zich laten vaccineren valt het met de besmettingen mee, iig in zoverre dat de zorg niet meer overbelast kan worden. Dat is iig hoe ik het voor me zie. Dus dan is preventief testen niet meer nodig.

Ik denk ook dat dit nog steeds mogelijk is! Als het tempo maar wat sneller gaat..

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:49

nynke55 schreef:

Een selecte groep wordt gevaccineerd, met een vaccin dat een zeer matige werking heeft...

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:50

nynke55 schreef:
Maar niet iedereen laat zich vaccineren. Dat is het hele punt toch? Als iedereen gevaccineerd was, zou het testen waarschijnlijk overbodig worden. Hoewel de vaccinatie niet voor 100% werkt, dus het zou af en toe nodig kunnen zijn dan.

Zolang het nog nodig is ivm besmettingscijfers zou ik dan zeggen t/m 18 gewoon toegang en daarboven of gevaccineerd zijn of een negatieve testuitslag overleggen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:50

996981 schreef:
nynke55 schreef:

Een selecte groep wordt gevaccineerd, met een vaccin dat een zeer matige werking heeft...

Die groep is wel breder dan dat er nu wordt ingeënt :D

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:51

Vayo schreef:
nynke55 schreef:

Zolang het nog nodig is ivm besmettingscijfers zou ik dan zeggen t/m 18 gewoon toegang en daarboven of gevaccineerd zijn of een negatieve testuitslag overleggen.

Uhm als er ergens wel besmettingen zijn dan is dat onder jeugd.

Collega en man ook besmet door de kleuter van 4. Prima hoor, helemaal niet echt ziek van (gewoon griep achtig ziek ) maar zeker wel besmettelijk

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:54

lenaa_tje schreef:
996981 schreef:

Die groep is wel breder dan dat er nu wordt ingeënt :D

De groep die niet wordt geënt is nog veel groter en daar wordt 0 gemonitord op besmettingen etc. Sterker nog, veel werkgevers verwachten je gewoon op het werk met ''een griepje'' terwijl datzelfde griepje bij de verkeerde persoon ook zorgt voor ziekenhuisopname en eventueel zelfs de dood. Dat is toch raar?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:58

lenaa_tje schreef:
Uhm als er ergens wel besmettingen zijn dan is dat onder jeugd.

Collega en man ook besmet door de kleuter van 4. Prima hoor, helemaal niet echt ziek van (gewoon griep achtig ziek ) maar zeker wel besmettelijk

Dat begrijp ik, maar jeugd mag (nog) niet gevaccineerd worden. Ik vind het dan niet eerlijk dat je als je je als ouders laat vaccineren, alsnog met de kinderen kan gaan rijden voor een test. En genoeg kleine kinderen die zo´n test erg eng of vervelend vinden. De consequentie van niet vaccineren mag van mij best zijn dat mensen dan een negatieve test moeten overleggen. Maar kinderen verplichten vind ik te ver gaan.

Helemaal op het moment dat iedereen het vaccin heeft kunnen nemen. Het is ieders goed recht om ervoor te kiezen geen vaccin te nemen. Maar ik vind niet dat ik daarom mijn kinderen moet gaan laten testen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 17:01

Dat kan je aan de orde stellen als de rest van de bevolking wel ingeënt is. Dat is nu helemaal niet aan de orde. Er zijn 3 miljoen prikken gezet en die zijn ook nog beland bij groep 18-60. Ook die kunnen nog geen prik krijgen.
En eerlijk gezegd zie ik dat nog niet gebeuren dit jaar. Ingeval niet voor de zomer

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 17:18

Ik vind het wel heel typisch hoor :)) paar maanden terug werd er hard geroepen om onderzoeken om te kijken of festivals / horeca open konden onder bepaalde voorwaarden. Nu wordt zo'n onderzoek afgebrand omdat dat geld gebruikt zou kunnen worden voor pfizer vaccins (terwijl de vraag is of pfizer uberhaupt de productiemogelijkheid heeft om die op tijd te leveren nu?).

Grappig hoe zoiets kan veranderen in zo'n korte tijd.

(edit: beetje spuit-11 maar oké)

Femke_Tweety

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 17:22

De onderzoeken vind ik prima.

De fase daarna, wanneer we dus úit de pilotfase zijn, (en dus ook miet de fieldlabonderzoeken) en mensen gewoon voor hun lol -met test- ergens heen mogen, in díe fase mogen de tests wat mij betreft echt door de mensen zelf betaald worden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 17:23

Femke_Tweety schreef:
De onderzoeken vind ik prima.

De fase daarna, wanneer we dus úit de pilotfase zijn, (en dus ook miet de fieldlabonderzoeken) en mensen gewoon voor hun lol -met test- ergens heen mogen, in díe fase mogen de tests wat mij betreft echt door de mensen zelf betaald worden.

In die fase gaan we hopelijk niet belanden :(

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 17:23

IMANDRA schreef:
Ik vind het wel heel typisch hoor :)) paar maanden terug werd er hard geroepen om onderzoeken om te kijken of festivals / horeca open konden onder bepaalde voorwaarden. Nu wordt zo'n onderzoek afgebrand omdat dat geld gebruikt zou kunnen worden voor pfizer vaccins (terwijl de vraag is of pfizer uberhaupt de productiemogelijkheid heeft om die op tijd te leveren nu?).

Grappig hoe zoiets kan veranderen in zo'n korte tijd.

(edit: beetje spuit-11 maar oké)

Volgens mij gaat het meer om wie de test moet betalen straks. De consument of de overheid. En in elk geval ik, heb het dan ook nog over na de pilotfase.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 17:25

996981 schreef:
nynke55 schreef:

Jij bedoelt AZ neem ik aan? 60 % minimale bescherming en bijna 100 % tegen ernstige covid, dat noem ik niet matig.Na de eerste prik, na de tweede 73 % bescherming en 100 % tegen ernstige covid .