Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 15:59

Nirvana_ schreef:
Inderdaad heel veel...

Als ik ook kijk naar de cijfers van andere landen, Zwiterland 23, UK 11, USA 5, Duitsland 22.... Belgie in de 50, dan doen we het echt wel een stuk slechter ;(

De landen waar je mee vergelijkt hadden die hetzelfde verloop van 1e besmetting tot nu? En dan bedoel ik ook de ''startdatum'' van besmetting in die landen, is dat gelijk aan de nederlandse situatie?

Zo nee dan valt er niet zoveel te vergelijken volgens mij.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 15:59

Huertecilla schreef:
Het vervelendste van de NL benadering is dat er alleen bekend is wat er na 2-3 weken onderaan de trechter uitkomt.
Dat, het niet meer dan serieuze gevallen testen, is een bewuste keuze van de overheid.

Maar op basis daarvan kun je wel schattingen doen naar het totaal besmette aantal mensen. En bovendien is het voor de zorg geen probleem als er mensen rondlopen met milde klachten (of nouja rondlopen, liever thuiszitten natuurlijk). Zolang dat aantal zeer zieke mensen maar niet boven de max van de zorg uitkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:00

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:00

Huertecilla schreef:
Het vervelendste van de NL benadering is dat er alleen bekend is wat er na 2-3 weken onderaan de trechter uitkomt.
Dat, het niet meer dan serieuze gevallen testen, is een bewuste keuze van de overheid.

Als er niet veel testen beschikbaar zijn, hebben ze toch geen andere keus?
Het is overal zorgwekkend en wat de beste aanpak blijkt te zijn, is pas achteraf vast te stellen.
Ik probeer gewoon zoveel mogelijk zelf verantwoordelijkheid te nemen en hoop daarmee door deze crisis heen te komen samen met mijn gezin en dierbaren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:01

Nirvana_ schreef:
Inderdaad heel veel...

Als ik ook kijk naar de cijfers van andere landen, Zwiterland 23, UK 11, USA 5, Duitsland 22.... Belgie in de 50, dan doen we het echt wel een stuk slechter ;(

Cijfers van Amerika geven zeker een vertekend beeld , is het cijfer van enkele Staten .

Nirvana_

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:03

Ik weet dat je het niet 1 op 1 kan vergelijken. Maar ik vind het beangstigend dat we qua aantal doden op de 8e plek staan wereldwijd, op zo'n klein land

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:04

Wel een landje wat super dichtbevolkt is en waar de vergrijzing ook aardig zichtbaar was.
Kan me zo voorstellen dat dat niet helpt. Al is dat giswerk natuurlijk.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:06

Nirvana_ schreef:
Ik weet dat je het niet 1 op 1 kan vergelijken. Maar ik vind het beangstigend dat we qua aantal doden op de 8e plek staan wereldwijd, op zo'n klein land

Ik snap je wel. Maar denk dat het inderdaad wel goed is om het niet 1 op 1 te vergelijken. Er spelen zoveel factoren.

Om er maar even eentje in te gooien, als je het aantal doden genormeerd naar het aantal inwoners in 1 grafiek bij elkaar gooit, lopend vanaf de eerste dode, doet NL het niet zo verkeerd ten opzichte van België bijvoorbeeld (België = blauwe lijn)

Afbeelding

Maar we staan nog zo aan het begin van alles. Denk dat er in dit stadium linksom of rechtsom nog heel erg weinig over te zeggen is. Ik hoop voor alle landen dat we het snel de goede kant op kunnen krijgen.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:07

Hebben andere landen een ander behandel beleid? Gaat iedereen naar de IC om te beademen ookal zijn de prognoses heel slecht? Dan zijn de hogere sterftecijfers daar waarschijnlijk enkele weken later?

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:08

LadyMadonna schreef:
Suzanne :(:)

Enkele dagen terug is hier een animatie filmpje geplaatst met Corona cellen die “I’m angry” roepen.

Heeft iemand dat filmpje nog? Kan m niet vinden...

https://youtu.be/BtN-goy9VOY
Deze bedoel je of niet?

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:08

mag schreef:
Hebben andere landen een ander behandel beleid? Gaat iedereen naar de IC om te beademen ookal zijn de prognoses heel slecht? Dan zijn de hogere sterftecijfers daar waarschijnlijk enkele weken later?

Zou ook goed kunnen. In NL gaan mensen al sneller niet meer naar de IC als overlevingskans/kwaliteit van leven niet goed is.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:09

SimoneeM schreef:
mag schreef:

Zou ook goed kunnen. In NL gaan mensen al sneller niet meer naar de IC als overlevingskans/kwaliteit van leven niet goed is.

Klopt, dat zie je ook terug in de cijfers. Heb de percentages zo even niet paraat, maar het grootste deel van de mensen overleed buiten de IC in NL.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:12

Vergeet ook niet dat wij in Nederland best makkelijk omgaan met palliatieve zorg en sedatie. Ouderen die in Italië misschien na 2 weken ic pas overlijden wordt in Nederland eerder gekozen om die i.o.m. de persoon en of familie alleen nog palliatief te behandelen. Daardoor sterven ze eerder en krijg je ook scheve cijfers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:13

mag schreef:

In Italië en bijvoorbeeld Spanje worden veel ouderen, ook met onderliggende kwalen, ook behandeld. In Nederland zal veel sneller de keuze worden gemaakt om niet te behandelen.
Dus dat vertaalt zich zeker terug.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:13

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:16

Er zijn ook veel ouderen of chrinisch zieken die actieve beademing per definitie niet zullen overleven (zelfs al zouden ze geen corona hebben).
Het is dan ook alleen maar passieve levens verlenging on dat dan toch te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:17

In NL wordt er sowieso op de IC vrij 'streng' gekeken naar wie het aankan. Wekenlang aan de beademing liggen is een gigantische klap voor je longen en hard gezegd, als je in de 90 bent en normaal al moeite hebt met ademhalen ga je dat waarschijnlijk niet overleven. Hier wordt dan sneller gekozen voor niet aan de beademing leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:22

MarliesR schreef:
SimoneeM schreef:

Klopt, dat zie je ook terug in de cijfers. Heb de percentages zo even niet paraat, maar het grootste deel van de mensen overleed buiten de IC in NL.

75% overlijdt niet op de ic inderdaad.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b9c5660d/

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:22

Heeft iedereen die afentoe een computer heeft die niks staat te doen al Boinc geinstalleerd- en dan Rosetta project laten runnen. Mijn pc is daardoor op dit moment een eiwit aan het uitvouwen ten behoeve van het onderzoek naar corona :). Iedereen kan helpen!

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:23

Ik heb het idee (geen feit, geen bron.. gewoon mijn eigen idee..) dat de mentaliteit in NL ook wat anders is.
Ik heb een jaartje als maatschappelijk werker met ouderen gewerkt en bij veruit de meeste ouderen heerste een nuchtere mentaliteit. 'Als het zover is dan is het zover'. Geen poespas of eindeloos willen rekken.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:24

Het rivm zegt:
Citaat:
Ook vandaag zijn veel overleden patiënten gemeld. Dit zijn echter meldingen van personen die verspreid over de afgelopen paar dagen overleden zijn. De sterftegevallen worden niet altijd direct doorgegeven. Daarom is nu een nieuwe grafiek opgenomen waarin het aantal overleden patienten is weergegeven naar de dag van overlijden.

https://www.rivm.nl/nieuws/actuele-info ... oronavirus
Kijk ik nou zo naast die grafiek? Waar vind ik die?
Laatst bijgewerkt door veerledec op 25-03-20 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:24

Tegen mijn moeder (58) is ook al gezegd dat als beademing nodig zou zijn ze dat niet meer gaan doen omdat dat een te grote aanslag voor haar lijf is. Ze krijgt nu chemo wegens k.... (heel hard hopen dat ze het niet krijgt).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:29

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:31

veerledec schreef:
Het rivm zegt:
Citaat:
Ook vandaag zijn veel overleden patiënten gemeld. Dit zijn echter meldingen van personen die verspreid over de afgelopen paar dagen overleden zijn. De sterftegevallen worden niet altijd direct doorgegeven. Daarom is nu een nieuwe grafiek opgenomen waarin het aantal overleden patienten is weergegeven naar de dag van overlijden.

https://www.rivm.nl/nieuws/actuele-info ... oronavirus
Kijk ik nou zo naast die grafiek? Waar vind ik die?

De grafiek die jij zoekt vind je hier.
https://www.rivm.nl/sites/default/files ... 0DEF_0.pdf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:31