Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 20:54

Maar hebben jullie het dan over voldoende in huis hebben voor feestjes, of hebben julie echt altijd zodanig veel voer in huis om gastvrij te kunnen zijn ook als mensen onaangekondigd op bezoek komen? Want dat laatste doe dat niet meer, dat heb ik een tijdje gedaan maar dan kan ik elke week eten weggooien.

lor1_1984

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 21:07

Ik heb niet standaard genoeg voor visite/eters maar ik woon op 1-2 minuten lopen van 3 supermarkten die 7 dagen per week los zijn dus een fles fris en een pak koekjes zijn zo gehaald.
Wel heb ik vaak alle ingrediënten voor cake in huis dus desnoods bak ik een cakeje. :)
Maar visite meldt het altijd minimaal een uur van te voren (vaak een dag of twee), dan kan ik ff naar de winkel en de hinden wegsluiten, stofzuigen en dweilen, lapje langs de tafel halen etc en rekening houden met eters etc.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 21:12

Basis dingen heb ik altijd wel in huis, bijv. blikje tonijn waarmee je zelf iets kunt maken, eiersalade zelf maken, geen toast? Wat brood roosteren. en dat leuk snijden.
Cake, quiche (met diepvries plakjes deeg), crumble met fruit, met wat creatief zijn kun je vaak wel redelijk snel iets in elkaar flansen.

In het allerergste geval een kant en klaar soepje en boterhammen, maar iets te eten heb ik altijd wel voor mensen.

En ja, meestal hebben wij redelijk wat op voorraad.
Grote kelder en diepvriezer :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 21:15

Telpeva schreef:
Maar hebben jullie het dan over voldoende in huis hebben voor feestjes, of hebben julie echt altijd zodanig veel voer in huis om gastvrij te kunnen zijn ook als mensen onaangekondigd op bezoek komen? Want dat laatste doe dat niet meer, dat heb ik een tijdje gedaan maar dan kan ik elke week eten weggooien.

Nee, maar ik kan wel altijd wat te drinken, een boterham en een kop soep aanbieden. Dat is toch prima voor eventueel onverwacht bezoek.

Voor feestjes haal ik en maak ik extra hapjes en heb ik veel meer (soorten) drinken in huis.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 21:25

Verjaardagen zijn hier altijd vanaf en niet met een eindtijd en er is voor iedereen eten drinken en hapjes, al blijf je slapen bij wijze van. Gewoon onverwacht aanwaaien is even zo prima en zal je altijd gevraagd worden of je mee-eet, de meeste supers zijn tot laat open en iets bijhalen is geen kunst, daarnaast grote voorraad kast en vriezer.
Ik had ook de verjaardag afgemeld en ik had geen geld overgemaakt maar een eigen kadootje gekocht ik ben nogal allergisch voor op deze manier geregisseerd geld doneren.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 21:27

Voor onverwacht is de supermarkt dichtbij, maar thuisbezorgd is ook zo geregeld :)

Bij feestjes haal ik in huis zodat er ruim genoeg is, meestal heb ik daarna nog steeds een goedgevulde kast.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 21:32

Ohja ja zulke dingen heb ik ook wel, brood in de vriezer en dingen als blikken soep, tonijn in blik, pasta.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 21:49

ingvdh schreef:
Voor onverwacht is de supermarkt dichtbij, maar thuisbezorgd is ook zo geregeld :)

Buiten dat ik dat in de meeste gevallen echt niet lekker vind heb ik daar momenteel het budget niet voor.
Maar niemand gaat hier met honger naar huis. Dan zou ik mij rot schamen. Ik kan er met de pet niet bij dat je mensen uitnodigt en die dus met honger weg laat gaan. ( niet aan iemand persoonlijk gericht hier )

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 22:17

Telpeva schreef:

Als mensen onaangekondigd op bezoek komen heb ik heus wel koffie en een koek in huis maar dan kan 't zo zijn dat ik verder niet vanalles heb. Om die reden houd ik ook niet zo van onaangekondigd bezoek. :D Maar als mensen ons bijvoorbeeld zondagochtend vragen of ze zondagmiddag langs kunnen komen rijd ik nog even gauw langs de supermarkt. Dat vind ik een kleine moeite.

En qua warm eten kunnen wij ook altijd gewoon patat of Chinees halen.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 22:33

Ik heb altijd wel wat in huis en bezoek wordt altijd volgepropt. Ik ben gek op koken en bakken dus meestal sloof ik me nog uit ook.
Ik wil dat mensen zich verwend voelen als ze bij ons op bezoek zijn. Ik ben niet zo’n entertainer, mijn kwaliteit is volproppen.

We hebben ook altijd wel wat in de kast staan.
Ik ben er alleen nogal allergisch voor als mensen gaan zitten eisen of verwachten.

Toen ik net een week terug bevallen was en nog als halfdooie voornamelijk in bed lag kreeg ik kraambezoek. Rond etenstijd, of het oké was als ze bleven eten. Ja natuurlijk!
Kreeg ik een appje of ik een bepaald bijzonder gerecht wilde maken want dat wilde ze altijd al eens proeven. Ben je echt helemaal van de pot gerukt? Je eet nu een boterham met pindakaas.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 22:36

Ik heb altijd bergen vol voedsel in huis, zelfs op de camping kon ik het bezoek wat onverwachts langer bleef voorzien van tosti's.

Qua avondeten vind ik het altijd wel fijn om vantevoren af te spreken. Niet uit gierigheid maar uit praktisch oogpunt.

Bij visite die niet mee eet zet ik ook altijd wat chippies/nootjes en plakjes worst en stukjes kaas en wat rouwkost op tafel.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 22:41

Lisitano schreef:
Toen ik net een week terug bevallen was en nog als halfdooie voornamelijk in bed lag kreeg ik kraambezoek. Rond etenstijd, of het oké was als ze bleven eten. Ja natuurlijk!
Kreeg ik een appje of ik een bepaald bijzonder gerecht wilde maken want dat wilde ze altijd al eens proeven. Ben je echt helemaal van de pot gerukt? Je eet nu een boterham met pindakaas.

Lol, toen ik net bevallen was kregen we ook kraambezoek van ver, normaal aten ze mee. Ik aangegeven dat ik niet in de keuken zou gaan staan(lijkt me logisch net bevallen) of hun dan eventueel eten wilden koken of iets afhaal mee wilden nemen ofzo(geen thuisbezorgd bij ons mogelijk toen). Nee dan zouden ze maar kort komen. Volgens mij misten ze de hele intentie van de vraag, dat een beetje hulp meer dan welkom zou zijn.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 22:45

Lisitano schreef:
Ik heb altijd wel wat in huis en bezoek wordt altijd volgepropt. Ik ben gek op koken en bakken dus meestal sloof ik me nog uit ook.
Ik wil dat mensen zich verwend voelen als ze bij ons op bezoek zijn. Ik ben niet zo’n entertainer, mijn kwaliteit is volproppen.

We hebben ook altijd wel wat in de kast staan.
Ik ben er alleen nogal allergisch voor als mensen gaan zitten eisen of verwachten.

Die had bij mij dus nooit meer hoeven terug komen.

Wat een brutaliteit zeg!

Ik moet binnen enkele weken bevallen. Buiten mensen die ik voor hulp inschakel wil ik in mijn kraam week geen eens bezoek hebben. Die worden gewoon weggestuurd. Ik wil kunnen slapen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 23:19

Moestuin schreef:
corinep schreef:
Vond je nichtje het leuk dat je er was en heeft ze netjes dankjewel gezegd voor het "cadeautje"? En hebben jullie het uit liefde geven? Dat lijken mij de relevantste vragen.

Ze is 1 :D

Er is specifiek gevraagd geweest om te storten en dat heb ik dus gedaan. Tot dan was er ook geen sprake van een feestje en wij zien elkaar niet bizar veel :)

Whut? Geld storten voor een kind van één? Daar zou ik dus voor passen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 23:22

Telpeva schreef:

Oh maar er zijn zoveel dingen die lang houdbaar zijn. Ik koop ze super gierig altijd alleen in de actie en zijn echt mijn go-to-move. Voor bezoek wat niet blijft eten ligt er altijd (vegetarische) borrelhapje, heb ik mais om te poffen in huis, knakworstjes/ananas/augurken/uitjes uit blik, gedroogde worst en kaas is er ook altijd. Met wat sausjes erbij is het best een goed borrelplankje.
Voor bij de koffie kan er uit de vriezer altijd iets komen als sousjes, eclairs, tompoesen of taartjes.
Kom je bij de lunch dan heb ik afbakbroodjes in alle soorten en broodbeleg eet ik zelf ook.
Voor avondeten kan echt nog veel meer. Ik heb pasta, rijst, patat, soep (met stokbrood), roerbakgroentes en wat kant en klaar mixes om het af te maken. En anders bestellen we chinees of pizza.

Ik entertain graag thuis. Het is beter voor mijn portomonee dan in een reastaurant ofzo. Mijn vrienden weten dat. Ook weten ze dat ik uit een giga familie kom (die zich gedragen als een stel sprinkhanen als ze ergens zijn). Dus ze komen hier graag.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 23:22

Lisitano schreef:
Ik vind het een beetje gezever, sorry.
Ga lekker alleen als je het leuk vindt diegene te zien en anders blijf je thuis. Ga je daarheen met al je verwachtingen en achteraf beledigd zitten doen.

Ik woon ook verder van mijn familie. Als ik ze een uurtje kan zien ben ik al blij, hoor. Glas water ook prima. Je hoeft je toch niet uit te sloven voor familie?
Zeg volgende keer voor je komt even: hé, zullen we anders met de lunch komen?
Of ga gewoon niet meer en stuur een appje met een felicitatie.

Hier ben ik het ook mee eens.
Maar het verzoek om geld te storten voor een 1 jarig kind in combinatie met een gebrek aan gastvrijheid komt op mij over alsof je alleen maar om die reden wordt uitgenodigd.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 23:34

Telpeva schreef:

Ik wel, ik heb altijd een vriezer vol en genoeg te snacken of air fryer dingen haha. Ook aan frisdrank en alcohol voor ieder wat wils.en genoeg blikvoer om het maar zo te noemen haha, knakworstjes en tonijn etc

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 23:42

Dank voor jullie tips :D ik schrijf ze op!
Bij mij ging het mis in corona tijd een paar maanden geleden, het ene moment had ik wekenlang geen visite, dan opeens 4x onaangekondigd visite in een week. Het ene moment kon ik eten weggooien, en het volgende moment had ik weer te weinig in huis, dat vind ik vervelend -O- zo te zien koop ik gewoon de verkeerde spullen in :')

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 23:52

Knakworstjes heb ik ook altijd wel en rijst, pasta, eieren. Patat en snacks voor in de airfraiyer, afbakbrood. Mogelijkheden genoeg.
Laatste verjaardag heb ik overigens hachee met rode kool gemaakt en voor de vegetariërs een quiche.
Viel goed in de smaak aan de reacties te horen en de lege borden te zien :)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 01:57

Even voor de goede orde hè: ze hebben in de auto gezeten. Geen atoomramp op volle sterkte vergezeld door trollen moeten doorstaan.

Ik lees hier zo vaak "ze hebben wel in de auto gezeten". Eh, ja? Dat is toch geen ultramarathon op de noordpool uitlopen?

Kijk, ik vier mijn verjaardag nooit, dan hoef ik ook niet aan andermans verplichtingen te voldoen. Wellicht zeg ik iets doms. Maar ik vind dat er wel heel teatraal gedaan word over een autorit.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 07:24

Hier ook weinig standaard in huis. Drinken zelf eigenlijk alleen maar water, thee en koffie. Dus onverwacht bezoek is niet handig, al rijd ik dan ook zo naar de winkel om wat te halen. Ik woon op 2 uur rijden van de familie, dus ze komen nooit onverwacht. Bij verwacht bezoek haal ik altijd in huis wat zij lekker vinden. Lunch of soep met broodjes of Subway. Avondeten is vaak Chinees. Ze hoeven niet met honger naar huis.

Vind de geschetste situatie ook eerder ongastvrij, dan gierig en niet handig om op een verjaardag nog andere afspraken te maken.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 10:40

Flying_Angel schreef:
Hier ook weinig standaard in huis. Drinken zelf eigenlijk alleen maar water, thee en koffie. Dus onverwacht bezoek is niet handig, al rijd ik dan ook zo naar de winkel om wat te halen. Ik woon op 2 uur rijden van de familie, dus ze komen nooit onverwacht. Bij verwacht bezoek haal ik altijd in huis wat zij lekker vinden. Lunch of soep met broodjes of Subway. Avondeten is vaak Chinees. Ze hoeven niet met honger naar huis.

Vind de geschetste situatie ook eerder ongastvrij, dan gierig en niet handig om op een verjaardag nog andere afspraken te maken.

Hier hetzelfde, wij zijn zelden thuis, komen al ruimte te kort, dus ik heb ook niet veel bijzonders in huis (eten komt vaak via Hellofresh). Nu durft er bij ons niemand onverwachts te komen, want we zijn vaak niet thuis. Maar als er mensen komen die dat van te voren melden, vraag ik ook altijd wat ze willen, dan zorg ik dat ik dat haal.
Hopelijk komt er wel ooit verandering in dat ik wel een voorraadje aan kan leggen, maar voor nu zou het alleen maar in de weg liggen, en die 2 man die onaangekondigd willen komen, die hebben dan helaas pech als dat op een moment is dat de winkels gesloten zijn.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 10:42

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 10:47

Ineke2 schreef:

Ja die hoorde ik gisteren op tv, dat is toch bizar? Ik zou echt per direct ontslag nemen en iets anders zoeken. Zijn ze helemaal gek geworden?
Er is vraag genoeg naar personeel momenteel. Voor zo'n winkel wil je toch niet werken?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 10:48