Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 20:18

Ach ik ga ook voorlopig nog geen derde prik nemen , ik verwacht namelijk echt wel dat het EMA het ook goed gaat keuren dat gezonde mensen een derde prik krijgen. Is het egoïstisch? Nou ja , als ik nu overal kwam en veel contacten had misschien wel. Ik heb misschien liever ook echte antistoffen dan een derde prik... Niet dat ik graag corona wil krijgen hoor , liever niet. Maar je ontkomt er gewoon op een dag niet aan.

Zolang mijn nog niet volledig gevaccineerde zusje maar overal naar toe gaat en steeds nieuwe contacten opbouwt is de kans ook met vaccinatie toch wel aardig groot dat het ooit nog wel gaat gebeuren. Misschien nu wel aangezien mevrouw is thuis gekomen met keelpijn en niet fit voelen. Wel 3 negatieve zelftesten maar heb dan liever dat iemand even langs de teststraat gaat.

Plus de lange termijn bijwerkingen als je steeds om de 6 maanden het in laat spuiten , vindt ik dan wel weer iets wat ik niet helemaal vertrouw. En dan geloof ik niet in onvruchtbaarheid hoor :+ Ik kan je vertellen dat nog steeds na 7 maanden ik elke maand nog steeds de rode vlag uithang :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 20:33

Anna79 schreef:
Ook als ik wel gevaccineerd was, had ik hier niet aan meegedaan, mijn man is wel gevaccineerd maar denkt er het zelfde over. Ik denk dat er winst te behalen valt in het informeren en stimuleren tot vaccinatie van risicogroepen. Maar dit verborgen vaccinatiedrang gedoe, moet niet gekker worden. Wees open en eerlijk en staar je niet blind op vaccinatiegraad. Liever een hoge vaccinatiegraad onder risicogroepen dan bijvoorbeeld kinderen en jongeren (verkapt) dwingen zich te vaccineren.

Er word heel veel onderzoek gedaan naar vaccinatie en risico groepen. Week of twee geleden kwam het bericht dat mensen met een immuunstoornis toch in de meeste gevallen gevaccineerd kunnen worden. En onder de “ normale “ risicogroepen zoals bmi leeftijd is de vaccinatiegraad al dik boven de 90 % en toch waren er de afgelopen weken regelmatig dagen waarbij er 50 tot 80 per dag het ziekenhuis in gingen. Iedereen loopt een risico bij een covid besmetting. Ook jong en gezond .

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 20:35

Ach ik kwam op feestboek iemand tegen in mijn vriendenlijst die nog even uit eten ging want nu mocht het nog..
En die dixies, ideaal om het toilet probleem op te lossen toch, je kunt nog nergens echt een plasje plegen zonder dat je een broodje of iets anders moet nuttigen

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 20:39

purny schreef:
Ach ik kwam op feestboek iemand tegen in mijn vriendenlijst die nog even uit eten ging want nu mocht het nog..
En die dixies, ideaal om het toilet probleem op te lossen toch, je kunt nog nergens echt een plasje plegen zonder dat je een broodje of iets anders moet nuttigen

Of geld moet betalen... Daar maken mensen dan geen probleem van.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 20:44

Relaxed schreef:
Citaat:
Liveblog AD 14:06

De gemeente Nijmegen gaat horecazaken direct sluiten die nu al aangeven niet op coronatoegangsbewijzen te controleren vanaf zaterdag. Dat zegt een woordvoerder van burgemeester Hubert Bruls, die berichtgeving van de Gelderlander bevestigt. Volgens een woordvoerster van het Veiligheidsberaad, waar Bruls ook voorzitter van is, zullen waarschijnlijk meer gemeenten volgen. Dat werd volgens haar duidelijk tijdens het Veiligheidsberaad woensdag.

Tijdens de vergadering is besproken dat gemeenten zaken zonder waarschuwing kunnen sluiten. Volgens de woordvoerster zagen veel van de 25 voorzitters van veiligheidsregio's dit plan zitten. Maar het is uiteindelijk aan de lokale driehoek (gemeente, politie en Openbaar Ministerie) of dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren.

In elk geval in Nijmegen wordt dit plan doorgevoerd. ,,Als je evident zegt ik doe niet mee, dan gaan we meteen over tot sluiting zodra we dat constateren", zegt de woordvoerder van Bruls. Volgens de zegsman volgt een horecazaak, wanneer deze dit 'vandaag of morgen' al aangeeft, opzettelijk de regels niet. Dat is anders dan horecazaken die bijvoorbeeld de controle niet goed uitvoeren, meent de woordvoerder.

Top +:)+

En waarom is dit top?
Ik krijg ook niet graag na 1,5 jaar vol verplichte sluitingen en maatregelen de taak om controles uit te voeren, voor een overheid die zelfs te slap is om gewoon aan te geven dat deze maatregelen zijn bedoeld om de vaccinatiegraad op te krikken.

Edit: voor de zekerheid, ik ben echt niet tegen de corona pas (wel in de huidige vorm overigens, als we dan toch gaan vergelijken met andere landen, zorg dan ook voor een vergelijkbare beschikbaarheid van testlocaties) maar ik ben ontzettend blij dat ik
1. Geen horeca ondernemer ben
2. Geen 16 jarige horeca medewerkster meer ben

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 20:51

purny schreef:

Daar is toch niets mis mee?

Wij gaan morgen op de valreep nog uit eten. De kinderen van een goede vriend zijn niet gevaccineerd, dus na morgen wordt het lastiger. Dus morgen nemen we het er nog even van.

Er wordt zoveel gesproken over verdeeldheid, splitsing van de maatschappij e.d. Ik proef dit ook, maar eigenlijk juist door ´het volk´ zelf. Zoveel mensen zijn zo bezig met wat een ander doet of juist niet doet. Of ze wel afstand houden, met de avondklok of ze wel braaf binnen waren, hoeveel visite anderen ontvangen. Of klagen over wat een ander doet rondom de corona maatregelen. Ik lees dit zo vaak. Ik ben echt heel erg blij dat ik dit nooit heb meegemaakt in mijn familie of vriendenkring. Niemand die zo bezig is met of een ander alles wel braaf volgens de regels en adviezen doet, laat staan een ander veroordelen. Nu met de vaccins heb ik dit gevoel nog meer.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 20:56

bigone schreef:
Anna79 schreef:
Ook als ik wel gevaccineerd was, had ik hier niet aan meegedaan, mijn man is wel gevaccineerd maar denkt er het zelfde over. Ik denk dat er winst te behalen valt in het informeren en stimuleren tot vaccinatie van risicogroepen. Maar dit verborgen vaccinatiedrang gedoe, moet niet gekker worden. Wees open en eerlijk en staar je niet blind op vaccinatiegraad. Liever een hoge vaccinatiegraad onder risicogroepen dan bijvoorbeeld kinderen en jongeren (verkapt) dwingen zich te vaccineren.

Er word heel veel onderzoek gedaan naar vaccinatie en risico groepen. Week of twee geleden kwam het bericht dat mensen met een immuunstoornis toch in de meeste gevallen gevaccineerd kunnen worden. En onder de “ normale “ risicogroepen zoals bmi leeftijd is de vaccinatiegraad al dik boven de 90 % en toch waren er de afgelopen weken regelmatig dagen waarbij er 50 tot 80 per dag het ziekenhuis in gingen. Iedereen loopt een risico bij een covid besmetting. Ook jong en gezond .

Heel het leven is een risico. Je in het verkeer begeven is een risico. De trap aflopen is een risico. Maar als je gaat kijken hoe groot het risico is dan blijkt echt wel dat echt jonge gezonde mensen een heel erg laag risico lopen. Ik wil overigens het risico niet lopen hoor, maar ik vind het enigszins overdreven om te stellen dat iedereen risico loopt bij een covid besmetting. Als mijn gezonde 10 jarige of mijn gezonde 21 jarige nichtje morgen corona oploopt is het risico gewoon echt heel erg laag op een ernstig verloop.

purny

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 21:29

@vayo: ik zeg niet dat er iets mis mee is, ik vond het gewoon een aparte opmerking

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 21:33

Dat risico kan dan extreem laag zijn maar het is er wel, net zo goed dat je bijwerkingen van een vaccin, van elk vaccin of medicijn kunt krijgen.
Mijn dochter had vanochtend voor het eerst de klas weer compleet. Twee voormalige covid besmette meisjes waren er net voor de vakantie weer en de derde vanochtend, na in het voorjaar besmet te zijn. Haar hele klas is nu gevaccineerd met minimaal één prik, tweede moet bij sommigen nog volgen. Die jongelui hebben gezien wat covid gedaan heeft bij hun klasgenootjes en unaniem voor vaccinatie gekozen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 21:42

Als je net de pech hebt om inderdaad van dichtbij te zien dat een jong gezond iemand er zo ziek van kan raken begrijp ik dat wel hoor. Maar ik denk wel dat het goed is om te beseffen dat dit gelukkig wel uitzonderingen zijn. Het risico is gelukkig extreem laag. Zelfs griep of een andere infectie kan een klein risico met zich meebrengen voor een kind. Maar daar staan we eigenlijk nooit bij stil. En nu doen we dat ineens wel natuurlijk.

Hier vorige week de openbare school dicht en 2 klassen op de school van mijn dochter in quarantaine. Hier in Brabant zijn er bij ons best vaak uitbraken geweest. Ik ken heel veel mensen die corona hebben gehad waaronder ook veel kinderen. Inmiddels ruim over de 150 personen denk ik. Vaak gezinnen. En wij kennen daar weer niemand die long covid er aan over heeft gehouden. En de kinderen floten er hier allemaal opvallend makkelijk doorheen. Best een aantal hadden echt helemaal geen klachten.

Mijn dochter mag nu na 10 dagen stoppen met haar antibiotica nadat ze een streptokokken infectie heeft opgelopen die flink in haar lichaam zat. Dat vind ik weer velen malen enger dan het risico voor haar wanneer ze corona zou oplopen.

purny schreef:
@vayo: ik zeg niet dat er iets mis mee is, ik vond het gewoon een aparte opmerking

Ik vind het juist een hele logische opmerking, want het is natuurlijk wel zo op het moment dat je geen vaccinatiebewijs of herstelbewijs hebt.
Daarom gaan wij morgenavond ook. Anders wordt het veel meer gedoe.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 22:12

Het probleem met het alleen vaccineren van risicogroepen is, is dat je daarmee het reproductiegetal niet omlaag brengt. Daarvoor moet je ook de niet risicogroepen vaccineren. En als je het reproductiegetal niet door vaccineren omlaag brengt, dan moet je dat doen door social distancing en dan kunnen al die horeca gelegenheden gelijk weer dicht.

Of je kan ervoor kiezen om het reproductiegetal niet omlaag te brengen en de pandemie rond te laten razen onder de niet gevaccineerde niet risicogroep. Alleen blijkt dan dat een te groot deel van die niet gevaccineerde risicogroep toch last van de risico's te krijgen, met als gevolg een code zwart in de gezondheidszorg.

Vaccineren is pas nuttig als je een voldoende hoge vaccinatiegraad behaalt, anders wordt vaccineren een heel stuk minder effectief.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 22:14

@karl

Als ik een beetje uit jouw bericht begrijp stel ik laat mij weer voor de derde keer vaccineren dat het voor de vaccinatiegraad eigenlijk niks uitmaakt omdat ik daar al in meegeteld ben? Het draagt dan niet heel erg bij inderdaad.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 22:15

Gelukkig maar dat zoveel mensen er goed vanaf komen. School waar dochter lesgeeft heeft meerdere Corona gevallen gehad en juist haar klas maar drie, die er dus ook alle drie langdurige gevolgen van ondervonden. Het heeft wel de weg geopend naar praten over vaccinatie, juist de leerlingen kwamen met vragen en dat was fijn. Dochter was al gevaccineerd en er is ook aan alle ouders toestemming gevraagd om hier over te discussiëren. Kon ik alleen maar toejuichen om er zo gewoon mee om te gaan.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 22:34

Zebrastreep schreef:
@karl

Als ik een beetje uit jouw bericht begrijp stel ik laat mij weer voor de derde keer vaccineren dat het voor de vaccinatiegraad eigenlijk niks uitmaakt omdat ik daar al in meegeteld ben? Het draagt dan niet heel erg bij inderdaad.

Dat ligt eraan, als een derde vaccinatie bijdraagt aan het verlagen van het reproductiegetal, dan heeft het zeker zin. Alleen is het de vraag hoe groot die bijdrage is en of die vaccinatie niet beter gebruikt kan worden om iemand te vaccineren die nog niet gevaccineerd is.

Zoals het er op dit moment uitziet is het voor het merendeel van de mensen nog niet zinvol om een derde prik te halen. Maar dat kan natuurlijk prima veranderen als er weer een nieuwe variant de kop opsteekt. Al zal dat door de complotdenkers gezien worden als het bewijs dat big pharma ons erin probeert te luizen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 22:55

Ik ben geen complot gek hoor , maar tuurlijk ziet bijv Pfizer hier een mooi verdien model in. Voor hetzelfde geld zijn we volgend jaar geen vaccins meer nodig dan heeft Pfizer er niks meer in aan in dit voorbeeld. Ik geloof wel een beetje dat ze het doen om te verkopen.

Daarin tegen denk ik je kan nu wel iedereen een derde prik gaan geven , maar zolang ze in arme landen ( weet niet meer welke maar daar was maar 1% volledig gevaccineerd) geen vaccinaties tot beschikking hebben blijven er ook nieuwe mutaties vormen die weer alle kanten op kunnen gaan. Daarom ben ik ook een voorstander van de arme landen eerst , en dan pas eens gaan kijken naar een derde prik.

Wat Biden gedaan heeft vindt ik ook een goede zet , vaccinaties kopen en die doorsturen naar arme landen. Zou hier in Europa ook moeten gebeuren.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 23:08

Dat doet Europa dan ook allang. Het zou alleen meer kunnen en moeten zijn.

Natuurlijk willen farmaceuten geld verdienen, maar dat is iets heel anders dan gelijk doen alsof er een complot is van de farmaceutische industrie als het blijkt dat straks een derde vaccinatie noodzakelijk is tegen een nieuwere variant.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 23:56

En wanneer er nu nog steeds geen werkend vaccin was geweest dan waren er heel veel bedrijven al heel veel geld kwijt geweest. Die zijn er sowieso al aangezien er maar een paar vaccins zijn die het gered hebben tegenover tien keer zoveel die het niet gered hebben. Pfizer en Moderna mogen van mij zoveel verdienen als ze willen. Liever dan een voortdurende pandemie of elk jaar opnieuw hetzelfde gedonder met de volgende variant

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 07:21

Ik ben het toch iets anders gaan zien naar aanleiding van gesprekken met onze expats die in arme landen in Afrika zitten. De vaccinatiebereidheid is gewoon enorm laag, door meerdere redenen. De overheid is vaak ook terughoudend, de vaccins kosten geld en je moet bij vaccinatie een formulier ondertekenen dat je afziet van medische zorg als je ernstig ziek wordt van het vaccin. Tja, dan snap ik wel dat mensen achterdochtig worden en niet willen.
Dus ik vermoed dat het probleem hem niet zit in: stuur mijn 3e prik maar naar Afrika want daar willen ze ook maar hebben ze het niet.

Waar ik wel bij blijf is het feit dat je jezelf kan beschermen door middel van een vaccin maar meer niet. Het gaat niet meer weg en je hebt geen invloed op anderen of op de ontwikkeling van het virus. Prijs jezelf gelukkig in Nederland te wonen waar je eventueel een nieuw vaccin kan halen tegen mutaties in de toekomst en dat is het, meer is er niet aan te doen. God zegene de greep zeg maar.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 07:28

Mijn familie heeft veel contact met een local in Uganda, hij wil juist ontzettend graag een vaccin, heeft al meerdere keren uren in de rij gestaan maar elke keer was het op. Ook moet hij het zelf betalen, meen dat het omgerekend 40 euro was, dat is voor hem een godsvermogen. Mijn familie bekostigd dan ook zijn prik, maar de meeste mensen zullen daar niks krijgen, alleen de rijke bevolking.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 07:54

Arme landen eerst is een nobel streven, maar dan zal daar intern ook t een en ander aangepast moeten worden om het daadwerkelijk te laten gebeuren. Het simpelweg verschepen van prikken is niet de oplossing, en dus het simpelweg 'weigeren' van je eventuele derde prik ook niet. Als mensen dat zouden doen, worden ze én hier én daar niet gebruikt, daar schiet niemand echt wat mee op denk ik?

Ik had het al eerder geschreven, maar als je dus idd leest wat Suzanne en Anna schrijven, dan zijn de mensen die hier hun vaccin weigeren echt de rijke arrogantie ten top... Ik vind dat zo verschrikkelijk ..dat er mensen zijn die enorm graag dat vaccin willen en er niet aan kunnen komen, en dat een aantal mensen hier in het westen hun arrogante neus ervoor ophalen... echt, vreselijk :n

En Bigone, eens.. :j Geld verdienen is niet perse smerig..

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 08:28

Geld verdienen over de rug van zieke mensen vind ik wel smerig. Het gaat in de farmaceutische industrie niet over een paar cent of euro. Maar over behandelingen/medicijnen die tot 5000x duurder worden gemaakt als dat ze kosten. Dat is schofterig en bizar.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 08:31

Nja, het zijn geen filantropische instellingen...
en het covid vaccin is .. sja... bingo zeg maar...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 08:45

Zebrastreep schreef:
Ik ben geen complot gek hoor , maar tuurlijk ziet bijv Pfizer hier een mooi verdien model in. Voor hetzelfde geld zijn we volgend jaar geen vaccins meer nodig dan heeft Pfizer er niks meer in aan in dit voorbeeld. Ik geloof wel een beetje dat ze het doen om te verkopen.

Tuurlijk doet Pfizer vaccins verkopen voor geld en winst. Elk bedrijf wil winst maken. Een bakker verkoopt z’n brood ook niet onder de kostprijs, hoewel toch iedereen brood nodig heeft.
Als een bedrijf geen winst/omzet maakt gaan ze failliet en kunnen ze helemaal geen medicatie meer produceren.
Als er geen vaccins meer nodig zijn produceren ze gewoon andere medicatie. De coronavaccins zijn niet het enige wat Pfizer produceert.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 08:48

Ik lees die zin nog een keer.. maar 'ik geloof wel een beetje dat ze het doen om te verkopen'... die snap ik niet. Pfizer is toch niet de enige die gaat over een derde vaccinatie? Daar wordt toch gewoon onderzoek naar gedaan? Wanneer de werking vermindert en wanneer dat dus eventueel weer opgekrikt moet worden.. Het is, denk ik, niet zo dat dat als Pfizer zegt 'nou, de volgende moet hoor!', dat dat zomaar kan..

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 08:50

De meeste medicijnen worden ontwikkeld in academische labs en kosten de wereld niet. Probleem begint pas na het verkopen van het patent.
Een medicijn wat in het lab 10 cent kost ga jij dan ineens 100 euro voor betalen.
Dat is 4000%. Denk niet dat de bakker dat haalt. Dan gaan mensen wel wat anders eten.
Alleen als je afhankelijk bent van medicatie kan je dat dus niet. En ben je gewoon de banketstaaf.