Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 14:07

Is de koop dan niet te ontbinden of dat ze de verkoopprijs bijstellen naar beneden..

De vraag is dan alleen waar het geld vandaan moet komen als de verkoper idd al is overleden.

Prairy
Berichten: 9247
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 14:10

Century schreef:
Dan ga ik toch serieus over meidoorns nadenken denk ik... ik wil een stuk langs het hek tussen de buren en mij nog beplanten. Er staan nu twee eiken, een conifeer en verder wat dood spul. Dus het liefst een struik/haag die laag bij de grond al begint.
Bonuspunten als ie mooi is, onderhoudbaar is, niet téveel snoeien vraagt, bloeit (voor bijen o.a.) en vrucht draagt.


Als het stuk niet te groot is, zou je kunnen kijken naar Mexicaanse meidoorn. Die zijn groter qua vrucht en beter te eten, het is echt een vrucht selectie. Er zijn ook andere vrucht selecties van meidoorn.

@Veriye,ik zou eens kijken naar Tayberry en gele frambozen. Vooral die laatste zijn echt veel veel lekkerder als gewone frambozen. Je hebt best veel verschillende rassen frambozen, zoek naar een groot vruchtige. Maar vooral die gele :D

Let wel op want framboos woekert echt als een malle. Wij hadden er denk ik 10 geplant op 2 hugelbedden vorig jaar, en dit jaar hebben we ze uitgedund, het waren er zo'n 150 :+
Laatst bijgewerkt door Prairy op 21-11-20 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29314
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 14:13

Prairy schreef:
Century schreef:
Dan ga ik toch serieus over meidoorns nadenken denk ik... ik wil een stuk langs het hek tussen de buren en mij nog beplanten. Er staan nu twee eiken, een conifeer en verder wat dood spul. Dus het liefst een struik/haag die laag bij de grond al begint.
Bonuspunten als ie mooi is, onderhoudbaar is, niet téveel snoeien vraagt, bloeit (voor bijen o.a.) en vrucht draagt.


Als het stuk niet te groot is, zou je kunnen kijken naar Mexicaanse meidoorn. Die zijn groter qua vrucht en beter te eten, het is echt een vrucht selectie. Er zijn ook andere vrucht selecties van meidoorn.

Let met meidoorn wel op met roest/bacterievuur. Er zijn plekken waar je ze daarom niet mag planten en zelf wil je ze ook niet bij je fruitbomen hebben. Ik weet niet wat die mexicaanse doet in dit opzicht, maar informeer er naar.

Century

Berichten: 6014
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 15:48

Ze komen wel in de buurt van mijn fruitbomen. Zo'n 5 meter er vanaf denk ik. Dus als dat niet slim is, dan wordt het misschien toch een andere bloeiende struik/heester.

Tinka

Berichten: 3843
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 16:59

Tips gevraagd voor onze kleine moestuin. Vorig jaar alles omgespit en in het voorjaar ingezaaid. Binnen no time stond het vol met onkruid. Ook wel plantjes op gekomen hoor, maar sommige stukken is gewoon niets op gekomen. En tussendoor dus bergen onkruid moeten trekken om de plantjes nog enigzins een kans te geven om te groeien. Dit jaar en volgend jaar willen we het anders aanpakken. Maar hoe? Het staat nu dus nog bomvol met onkruid. We hebben de beschikking tot paarden mest.

Veriye

Berichten: 2404
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 17:27

Ik zou zeggen, verdiep je in de lunst van het mulchen :+ heb gelezen dat je hiermee zonder omspitten mooie bedden krijgt zonder veel onkruid. Van buiten af komt natuurlijk altijd beetje bij, maar niet van beneden meer naar boven.
Dit wil ik ook proberen in mijn toekomstige moestuin.

HopeMyDay

Berichten: 1288
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 17:42

Ik heb dit jaar de tuin klaargemaakt met mulch. Mijn moestuin ligt op bosgrond dus heeft meer water, %OS en plantvoedingsstoffen nodig omdat het sneller verloren gaat. Ik spit niets om maar heb eerst een laag paardenmest, daarna een dikke laag hooi (we hadden een enorme hooibaal die heel slecht was en we niet meer konden voeren aan de dieren) en daarbovenop bladeren.
Dit is het eerste jaar dus volgend jaar heb ik pas de resultaten maar mulchen is voor mij een prima oplossing.

Onkruid komt altijd voor maar door te mulchen voorkom je veel werk in het groeiseizoen zelf.

Century

Berichten: 6014
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 18:36

Ik moet me daar ook maar eens in verdiepen :j

Ik heb zo'n medelijden met jullie, DMH. Ik hoop zo dat het een goed einde krijgt allemaal.

Veriye

Berichten: 2404
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 18:45

Dmh... Wat erg :(
Het lijkt maar niet beter te worden.
Ik hoop dat jullie het op de notaris kunnen verhalen. En zo niet alle kosten zelf moeten dragen. Maar ja, hoe lamg dat weer duurt.
Als je een keer je ei goed kwijt moet mag je me altijd pb'en kan me voorstelle. Dat het ook erg moeilijk voor jullie relatie is. Heb echt met jullie te doen. Gun jullie zo dat jullie snel weer een droom plek van de nachtmerrie kunnen maken.

HopeMyDay

Berichten: 1288
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 19:06

Ik reageerde net even heel snel maar lees nu pas de ellende DMH..
Wat een onzin is dat toch met die vergunningen.. je mag mij ook altijd Pb'en, mijn zus heeft in een soortgelijke situatie gezeten en is toen wel alles aan gegaan. Zij heeft toen ook verloren en uiteindelijk zijn ze ergens anders gaan wonen. Als je die situatie uitgebreider wil horen mag je me ook altijd Pb'en.

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 22:00

Iemand hier toevallig ervaring met mispel? Zag laatst dat we een grote boom hebben staan langs een perceel dat we hebben gekocht.

Prairy
Berichten: 9247
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 22:11

Ik heb ze vorig jaar gezet maar die zijn nog niet zo groot. Ik weet dat ze rotten moeten om lekker te zijn maar daar houdt het wel mee op...

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 22:42

Hoorde hier dat het eerst minimaal een keer moet vriezen voordat ze lekker zijn.

Recepten die ik tegenkom zijn vooral jam en dat soort dingen.

Zal eens kijken of er al een paar wat oudere tussen zitten en proeven.
Pitten schijnen wel giftig te zijn.

En tijdens mijn zoektocht kwam ik ook recepten tegen met eikels, brood enzo, misschien ook eens proberen volgend jaar

tamary

Berichten: 29314
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 23:00

Eikels voer je makkelijker (met mate) aan je schapen, geiten, paarden en kippen (daarvoor wel stuk slaan, ze komen niet door de schil heen), varkens en konijnen lusten ze ook graag. Voor meel is tamme kastanje practischer.
Niet alleen de tannine, maar mensen met gevoelige nieren schijnen er ook last van te krijgen ivm soort haakjes aan de vezels. Al kan ik daar niet zo snel wat over terug vinden, enkel een opmerking die ik ergens tegen kwam hierover.

Prairy
Berichten: 9247
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 23:40

Van eikels kun je schijnbaar ook koffie maken. Idd iets met tannine en dat eruit gespoelt krijgen door ze in het water reservoir van je toilet te hangen :P

Wist niet dat konijnen ze ook graag aten, zal ze eens wat eikels geven dan.

Marcella

Berichten: 36979
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:41

DMH balen van de situatie duimen dat toch geld los gaat krijgen.

Kuiken spam:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
:D

juval

Berichten: 13417
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:45

wat groeien ze hard marcella, mooi hoor.

Moonfight

Berichten: 3684
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 13:27

Ze groeien hard!

Marcella

Berichten: 36979
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 13:59

Weet wel dat ik het vaker ga doen van kleine nesten zeker als ik zie hoe hard dat ze gaan, maar ook dat aantal niet extreem hard teveel worden in het hok. Pleegmoeder word wel flink gepest door oudere kippen, maar de jonkies laten ze weer aardig met rust. De bench word wel heel er gewaardeerd als rustplek.

22 Oktober is de jongste uit ei gekomen.

Prairy
Berichten: 9247
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 14:07

Wat een grappige tekening heeft die zwart witte.

Ik ga volgend jaar als mijn 2 brahmas weer zo vaak broeds zijn toch maar broedeieren kopen in de buurt. Kijken hoe het werkt en bevalt. Dan krijgen de buren de hanen :P en wie weet ga ik dan toch nog een keer eigen vlees eten... Buurvrouw wil ze wel voor me slachten heeft ze al gezegd.

Ik krijg geloof ik ook nog een stuk wild zwijn voor in de erwtensoep, voor mijn man :P ik eet geen erwtensoep en ook geen varkensvlees, heb gemerkt dat dat vlees iets raars doet met mijn humeur, ik krijg er een heel kort lontje door? Raar maar waar.

lizy29

Berichten: 6258
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 14:15

Wild zwijn is echt wel heel anders dan gewoon varken hoor prairy

Marcella

Berichten: 36979
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 14:17

Ben heel erg benieuwd hoe ze gaan doorkleuren en tot nu toe nog steeds vermoeden 2 hennentjes.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 14:26

Wij hadden onlangs zwijn en het is rechtstreeks naar de dieren gegaan. Normaal super lekker maar deze, man man. Niet te vreten :')

Ze groeien super Marcella!

Marcella

Berichten: 36979
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 20:19

Speciaal vandaag nieuwe foto's gemaakt die van gisteren waren eigenlijk al oud.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Te lief toch. <3

Prairy
Berichten: 9247
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 21:40

DeMolenhoek schreef:
Wij hadden onlangs zwijn en het is rechtstreeks naar de dieren gegaan. Normaal super lekker maar deze, man man. Niet te vreten :')

Ze groeien super Marcella!


Ik ga er even vanuit dat dit wel een goed stuk is dan :') volgens mij vinden mijn buren me aardig genoeg om me te willen houden :+ Ze weten al dat ik niet van wild houd. En dat ik het op zich ok vind dat ze jagen maar dat ik echt niet alle verhalen wil horen heb ik ook eindelijk erdoor gekregen haha.