Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:36

Huertecilla schreef:
Janneke2 schreef:
En: de mate van overdracht is momenteel rond de 1.

Dwz: "vroeger" gaf 1 besmette persoon het door aan twee of drie anderen - nu is dat gezakt.
1 besmettelijk persoon geeft het nu maar door aan 1 andere.

Dus: al die beperkingen: "we doen het ergens voor"! Het werkt!
Iets gaat de goede kant op! *\o/*

(Nou de rest nog....)

Hmm.
Dat is nogal een uitspraak in een land wat alleen mensen met serieuze symptomen test.
De incubatietijd is 7-10 dagen, dus dat looop een week+ achter.

De uitspraak is des al niet te min gedaan.

In principe wordt iedereen met stevige klachten of getest of opgenomen, dus er is wel basis voor de uitspraak.

Uiteraard kan er 'minimale besmetting' zijn: iemand met supermilde klachten besmet iemand anders, die wellicht ook maar minimale klachten krijgt - maar dat is niet het type epidemie waarbij we ons moeten afvragen of de ziekenhuizen/ de IC's het wel aan kunnen.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 25-03-20 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:37

Huertecilla schreef:
Janneke2 schreef:
En: de mate van overdracht is momenteel rond de 1.

Dwz: "vroeger" gaf 1 besmette persoon het door aan twee of drie anderen - nu is dat gezakt.
1 besmettelijk persoon geeft het nu maar door aan 1 andere.

Dus: al die beperkingen: "we doen het ergens voor"! Het werkt!
Iets gaat de goede kant op! *\o/*

(Nou de rest nog....)

Hmm.
Dat is nogal een uitspraak in een land wat alleen mensen met serieuze symptomen test.
De incubatietijd is 7-10 dagen, dus dat looop een week+ achter.

2-10 volgens mij, gemiddelde zou 5.2 dagen zijn. Echter voordat de symptomen zo ernstig worden dat er zuurstof nodig is, kan je nog eens 10 dagen verder zijn. Vandaar ook de 3 weken ipv 2 weken voor de eerste serie maatregelen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:39

secricible schreef:
moonsparkle schreef:
Als ik het zo hoor maak ik juist zorgen, ja er zijn apparaten en dingen in bestelling maar de levering blijkt nu ook lastig en er word soms minder geleverd dan afgesproken, de piek zou gelukkig pas eind mei zijn, maar aankomende twee weken wordt echt spannend qua bedden en patiënten. Gommers is wel heel duidelijk in zijn antwoorden. Vraag me echt af of er nog meer maatregelen komen zoals alle onnodige winkels dicht, nog meer maatregelen in de supermarkt, maar als ik het zo hoor zou dat dan wel nu moeten gebeuren want wat ik eruit begrijp is dat er met twee weken niet zeker is of er dan genoeg bedden en apparatuur zal zijn.
Daarbij kwam ook naar voren dat mensen die ook eigenlijk echt behandelingen bijvoorbeeld een open hart operatie of bij kanker nu soms stil staan omdat de IC voor gaat.

Er werd ook gevraagd wat als er 3000 bedden nodig zijn, het antwoord van Gommers was dat de Nederlandse gezondheidszorg dat niet aan kan.

Ps. Dit is hoe ik het heb begrepen :o

Maatregelen gaan nu geen zin hebben. De huidige maatregelen zijn voldoende om nu de verspreiding tot een halt te roepen. Waar we nu mee moeten gaan dealen is de gevolgen van vóór die maatregelen er waren.
Daarom is het verhaal van Dissel en van Gommers ook zo anders. Dissel heeft een positief verhaal, want de verspreiding lijkt nu redelijk afgeremd te zijn. Maar de eerste oliebol moet nog opgeruimd worden en dat kan nog wel eens pittig worden als ik Gommers zo hoor.

Redelijk goed de spijker op zijn kop!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:40

Elke deskundige praat vanuit de situatie in eigen land, Italie gruwelt van de aanpak bij ons, vergetend dat het daar allang rondwaaide en ze heel erg te laat hebben ingegrepen, voetbalwedstrijd met duizenden toeschouwers waardoor er heel erg veel mensen besmet raakten. Spanje ook, zeer grote bijeenkomst waar achteraf ook heel veel besmettingen uit kwamen. Eigenlijk mis ik nog één maatregel in Nederland, al vanaf het begin, mensen die uit het buitenland terugkeren na werk of vakantie automatisch in Quarantaine voor twee weken.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:40

Hoe vaak zijn wel alle “deskundigen” het eens op een bepaald vlak. Zelfs of de aarde rond of plat is is onenigheid tussen “deskundigen”.
In de paardenwereld kunnen “deskundigen” het niet eens worden over hoe het beste paarden getraind kunnen worden.
Moeten we dan verwachten dat op een vlak wat voor iedereen nieuw is, dat dan iedereen dezelfde zienswijze heeft voor een oplossing?

Daarbij is het soms goed om juist tegen een “deskundige” in te gaan als je ook graag bekendheid wilt verkrijgen bij het grote publiek. De media gaat echt niet de 500 verschillende deskundigen aan het woord die allemaal hetzelfde vertellen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:59

bigone schreef:
Elke deskundige praat vanuit de situatie in eigen land, Italie gruwelt van de aanpak bij ons, vergetend dat het daar allang rondwaaide en ze heel erg te laat hebben ingegrepen, voetbalwedstrijd met duizenden toeschouwers waardoor er heel erg veel mensen besmet raakten. Spanje ook, zeer grote bijeenkomst waar achteraf ook heel veel besmettingen uit kwamen. Eigenlijk mis ik nog één maatregel in Nederland, al vanaf het begin, mensen die uit het buitenland terugkeren na werk of vakantie automatisch in Quarantaine voor twee weken.

Hier, Spanje, gister meer dan 700 doden. Dat is een piek welke minimaal drie weken na de betreffende besmettingen komt.
Bijna 3500 in totaal.
Toch is dát het probleem niet. Dat zijn de meer dan 30.000 opnames.

Doordat er sinds being van deze week massaal getest wordt is het aantal bevestigede bemettingen geen indicatie voor het verloop op dit moment.
Het enige op dit moment voor het verlóóp bruikbare is een meerdaagse trent van het aantal opnames.
Hoewel het land nu 10 dagen plat ligt zou er pas nú een effect zichtbaar van kúnnen zijn.

nynke55

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:02

Schoonmoeder van 98, wil even met de scootmobiel op pad. Wij: niet in de winkels gaan, he? Neee, alleen even de flessen weggooien. Komt ze thuis met koeken voor ons.....

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:09

nynke55 schreef:
Schoonmoeder van 98, wil even met de scootmobiel op pad. Wij: niet in de winkels gaan, he? Neee, alleen even de flessen weggooien. Komt ze thuis met koeken voor ons.....

Hier ook vooral bejaarden in de winkel.
Nu neem ik ze dat niet helemaal kwalijk. Ze zijn wel oud maar wel net zo goed volwassen.
De anbo (stelde in een ledenbericht ook) dat het als betuttelen voelt. Mijn buurman is 30 maar hart patiënt hij mag wel naar een winkel waarom mag een bejaarde dat niet? Met de regels in orde houden natuurlijk.

En ja dan kan je het argument van de grote groep weer gebruiken. Net als dat gister werd gebruikt bij mensen met een beperking maar het blijven mensen die onderdeel zijn van onze samenleving.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:12

Dat is wel zo, maar in dit geval zo onnodig, koeken kunnen we zelf wel kopen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:20

Ik schrik van het bericht in het nosjournaal, regionieuws gedeelte, dat virus deeltjes in de rioolwaterzuivering zijn aan getroffen.
Met de woorden van dhr Foucher, viroloog in het achterhoofd krijg ik de kriebels van de watervogels in dat water.

Het is me niet duidelijk of het om levend virus of virusdeeltjes gaat.

Edit link toegevoegd.

https://www.bndestem.nl/dossier-coronav ... ~a239ef12/
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 25-03-20 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:22

tienus63 schreef:
Ik schrik van het bericht in het nosjournaal, regionieuws gedeelte, dat virus deeltjes in de rioolwaterzuivering zijn aan getroffen.
Met de woorden van dhr Foucher, viroloog in het achterhoofd krijg ik de kriebels van de watervogels in dat water.

Virusdeeltjes, 'levend'
Of deeltjes van het virus?

In dat laatste geval is er voor de besmettelijkheid niet veel aan de hand.

In dat eerste geval weet ik niet hoe het zit met de gevolgen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:27

Als ze op dezelfde manier testen als op dat cruiseschip, dan zegt dat niks.
Bedenk ook dat er flink veel anders door het riool gaat als zeep, wasmiddel en schoonmaakmiddelen waar het niet tegen kan.
En dat ze aangetroffen zijn geeft enkel aan wat we al zeker wisten, er zijn mensen besmet met dit virus en dat wordt ook via ontlasting/urine uitgescheiden.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:30

tienus63 schreef:

Mwah, ik schrik er niet zo van. Het is niet in het drinkwater aangetroffen, maar in rioolwater. In hetzelfde bericht staat dat de kans dat drinkwater met het coronavirus besmet raakt nul is.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:31

Marcella schreef:
Ga ik nu trouwens te ver met 2x per dag temperstuur opnemen ('s ochtends & 's avonds) vind het zelf niet namelijk. :o

Ik heb geen thermometer, ben ik nu de enige? Toen het ging spelen waren overal de thermometers uitverkocht.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:32

Ik heb net voor alle drukte een oorthermometer besteld. En morgen of overmorgen wordt er een saturatiemeter bezorgd als het goed is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:34

Nee, hier ook niks en die voor de paarden is stuk (teveel temperatuurverschillen waar de poetskist staat).

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:34

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:39

tienus63 schreef:
Hier link naar artikel ver rioolwater en virusdeeltjes. Geen idee of het om levend virus of deeltjes of dood virus gaat.

https://www.bndestem.nl/dossier-coronav ... ~a239ef12/

Volledig duidelijk staat het er niet.

Maar 'genetisch materiaal van', is volgens mij niet gelijk aan een volledig intact virusdeeltje dat nog ziekmakende eigenschappen heeft.

Er staat echter niet expliciet bij dat er géén intacte virussen gevonden zijn.

Ik ben zelf dan ook wel meteen nieuwsgierig naar het originele onderzoek.

Ik zou dit niet direct zien als reden tot paniek.
Wél iets om in de gaten te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:46

Het gaat om rioolwater, niet om gezuiverd drinkwater. Waarom moeten we ons daar druk over maken?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:47

Ik vroeg me af hoe het zit met familie bezoek. Mag dit ook niet tot 1 juni of alleen tot 6 april?

Ik ben er even uit geweest, iedereen hield netjes afstand.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:49

Joman schreef:
Het gaat om rioolwater, niet om gezuiverd drinkwater. Waarom moeten we ons daar druk over maken?

Kans dat het in het drinkwater zit is wel heel er klein. Maar mijn water koken is ook maar een hele kleine moeite.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:52

Ik lees in dit topic meerdere keren dat de piek voor ic's pas eind mei verwacht wordt. Kan iemand dit uitleggen?
Verwacht wordt toch eind van deze week een daling van het aantal besmettingen?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:52

Loretta schreef:
Joman schreef:

Kans dat het in het drinkwater zit is wel heel er klein. Maar mijn water koken is ook maar een hele kleine moeite.

Is nu absoluut nog niet nodig.
En ik denk eerlijk gezegd ook niet dat het nodig gaat worden, die kans is echt extreem klein.

Wil je nu echt zó graag paniek onder de mensen, dat je het nodig vind om zo'n berichtje te plaatsen?
Ik bedoel, ga vooral je water koken hoor, je doet er niemand kwaad mee.

Maar met het soort berichtjes dat je hier in dit topic tot op heden plaatst, kun je in zekere zin wel kwaad doen.

Bagetaliseren is gevaarlijk.
Onnodig mensen beangstigen óók.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:55

Ik lees tussen de bedrijven regelmatig dit topic en het wetenschappelijk topic bij. Femke_Tweety, bedankt dat je ook in dit topic blijft reageren! In mijn omgeving hoor ik ook vaak uitspreken die als waarheid verkondigd worden, maar een afgeleide zijn van wat de bron daadwerkelijk zegt en zo wordt de waarheid steeds een stukje verdraaid.

Fijn om met twee benen op de grond te blijven. We moeten het absoluut serieus nemen, maar bij paniek en angst is niemand gebaat.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:56

purny schreef:
Ik vroeg me af hoe het zit met familie bezoek. Mag dit ook niet tot 1 juni of alleen tot 6 april?

Ik ben er even uit geweest, iedereen hield netjes afstand.

Zoals ik het interpreteer houdt dat ik dat je als je dat noodzakelijk acht wel op familiebezoek mag, maar met maximaal 3 mensen op visite en dan moet de 1,5m in acht gehouden kunnen worden. Dat zou dan sowieso tot 1 juni gelden.

Wat je je af moet vragen is hoe noodzakelijk het is dat je op visite gaat. Onze dochter is straks jarig en ik denk dat we de visite toch buiten de deur gaan houden en het via beeldbellen gaan doen, hoe sneu ook.