[HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 22:26

Mkango schreef:
Maar die bijsluiter zit er toch niet voor niets bij? Daar staat in principe alle informatie in die je nodig hebt. Voor pijnstillers e.d. die ik sporadisch gebruik lees ik ze niet, want dat zal me echt een rotzorg zijn, maar voor mijn dagelijkse medicijnen heb ik toch echt de bijsluiters uitvoerig doorgenomen, zodat ik op de hoogte ben van waar ik mee moet oppassen (grapefruit onder andere :') ), wat eventuele bijwerkingen zijn etc. Als je dat verzaakt, is het imo gewoon eigen schuld. :=

Uiteraard, maar er zitten echt mensen tussen die niet slim genoeg zijn om de bijsluiter te begrijpen (of bijvoorbeeld de Nederlandse taal niet machtig zijn, of anafalbeet) en er zijn ook genoeg mensen die er van uit gaan dat het gewoon wel goed komt.
Dan kun je wel zeggen "eigen schuld, had je maar de bijsluiter moeten lezen" maar daarmee is het probleem van een ongewenste of tiener zwangerschap niet opgelost.

Urbanus

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 22:26

Hier ook dat gesprek, was 18 jaar terug ofzo? Het belang van iedere dag op hetzelfde tijdstip slikken en trombosegevaar icm roken werd besproken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 22:27

Ik vind dat ook vreemd.
Edit: dat het niet in het basispakket zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 22:35

Laurora schreef:
Mkango schreef:
Maar die bijsluiter zit er toch niet voor niets bij? Daar staat in principe alle informatie in die je nodig hebt. Voor pijnstillers e.d. die ik sporadisch gebruik lees ik ze niet, want dat zal me echt een rotzorg zijn, maar voor mijn dagelijkse medicijnen heb ik toch echt de bijsluiters uitvoerig doorgenomen, zodat ik op de hoogte ben van waar ik mee moet oppassen (grapefruit onder andere :') ), wat eventuele bijwerkingen zijn etc. Als je dat verzaakt, is het imo gewoon eigen schuld. :=

Uiteraard, maar er zitten echt mensen tussen die niet slim genoeg zijn om de bijsluiter te begrijpen (of bijvoorbeeld de Nederlandse taal niet machtig zijn, of anafalbeet) en er zijn ook genoeg mensen die er van uit gaan dat het gewoon wel goed komt.
Dan kun je wel zeggen "eigen schuld, had je maar de bijsluiter moeten lezen" maar daarmee is het probleem van een ongewenste of tiener zwangerschap niet opgelost.
Dat is ook de groep waarop ik doel: mensen die gewoon gemakzuchtig zijn. Analfabetisme of taalniveau dat niet toereikend is, is imo een ander verhaal.

Sizzle schreef:
Ik vind dat ook vreemd.
Edit: dat het niet in het basispakket zit.

Iets met witte mannen van middelbare leeftijd die ertegen zijn. :+ Lilianne Ploumen wilde het in het basispakket, maar anderen waren ertegen.

idinn schreef:
Ik vind het absoluut niet vervelend hoor. Maar als je erover nadenkt is het wel een beetje bijzonder. Het is toch een vorm van medicatie..

Zou het persoonlijk heel irritant vinden als je telkens een recept van de HA moet hebben ofzo. Maar ik zou een controle, desnoods om de 5 jaar, ook geen probleem vinden.
Is ook schijtirritant. :+ Ik moet voor mijn medicijnen elke maand een recept aanvragen, terwijl het geen verslavende medicijnen zijn oid. Vanuit de NHS krijg ik nu soms voor twee maanden als ik zeg dat ik in het buitenland zit, want elke vier weken de boel aan moeten vragen werkt me echt op m’n zenuwen. Geef ze gewoon voor een half jaar mee en stop met zeiken. :')

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 22:55

Hier in de apotheek vragen ze altijd of je bekend bent met de medicatie en of je nog vragen hebt.

Ik vind het ook vreemd dat de gemiddelde mens zo makkelijk is met pillen en poeders die al dan niet zijn voorgeschreven.

Beetje een houding van: in Nederland is het goed geregeld, dus het zal allemaal wel loslopen. Het kan dus ook flink mis gaan.

Van AB heb ik bepaalde bijwerkingen. De ‘bijwerking’ van niet goed werkende anticonceptie is echt iets waar ik niet op zit te wachten.
En dan bedoel ik ook in een vaste relatie het dubbel veilig doen en nog elke maand testen.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 23:39

Ja dat doen ze hier in de apotheek ook, moet je wel weten welke vragen je moet stellen. Wie gaat er nou van uit dat de pil ergens door verstoord kan worden? Ik niet zomaar. Maar ik ben ook een fanatiek bijsluitelezer.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 23:43

Ik ben 1 van die pechgevallen die een zeer zeldzame (2 op de 100.000) bijwerkingen van de pil heeft.

geen lollige, lever vol tumoren, de grootste inmiddels met 1/3e van mijn lever verwijderd (zwáre operatie) en nog een paar kleintjes die strak onder controle staan. 2x per jaar MRI. (Het lijkt op dit moment gelukkig goed, als in goedaardig en rustig wat er nog zit. die grote, formaat tennisbal, was een stuk beroerder en linker)

En hoewel ik mezelf best wel als redelijk snugger beschouw, en ik zelfs les geef over voortplanting/anticonceptie (docent bio van achtergrond) wist ik niet dat dit een mogelijke bijwerking was...

Ik heb de bijsluiters er toen die tumoren eenmaal bekend werden wel op nageslagen, en het staat er inderdaad ergens in.

Ik mag overigens absoluut geen hormoongebaseerde anticonceptie meer gebruiken.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 00:43

Hoe ben je daar achter gekomen?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 00:45

Toeval.
Ik vloog met nierstenen het ziekenhuis in. Echo van nier, en toen zagen ze wat vreemds op de lever ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 00:57

Heftig femke!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 00:59

Wat vreselijk! Dat wist ik dan dus niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 01:17

Jeetje, wat heftig!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 01:24

Zeker heel heftig ik had ook geen idee!

Wel ‘fijn’ dat t zo toch ontdekt is, ik begrijp dat je verder geen klachten oid had? Anders had je wellicht langer doorgelopen :\

Ik las ook bijsluiters wel toen ik de pil nog nam, maar de lijst met bijwerkingen is zo groot... Je gaat meestal niet uit van het ergste.

Volgend jaar moet trouwens mijn Mirena vervangen worden, echt weer zo’n feestje waar ik niet heel blij van wordt := maargoed tot nu toe is het wel de AC die me het meest aan staat en 5 jaar geen omkijken ernaar hebben is ook wel fijn. Het wordt mijn derde en ik denk laatste, daarna mag mn man eens gaan nadenken over AC :P
Ik heb dan bijna 20 jaar hormonen in mijn lijf gestopt, is wrl mooi geweest dan.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 01:47

Nee, niet echt klachten. Wel altij wat vage vermoeidheidsklachten gehad
--> je bent overprikkeld, --> het is psychisch... etc.

Vlak voor de operatie begon ik wel wat meer klachten te krijgen, vaak de hik onder andere, waarschijnlijk omdat die grootste tumor iets op het middenrif drukte, en wat last van rechterschouder. (Schijnt heel vaak samen te gaan met leverproblemen, en kort na de operatie was dat gek genoeg ook een van de pijnlijkste plekken. En dat schijnt dus heel vaak zo te zijn bij leveroperaties) Die grote tumor was link, die had kunnen gaan scheuren en dan was het heel snel heel slecht gegaan zeg maar. Daarom moest hij er uiteindelijk ook met behoorlijk haast uit.)

Op dit moment is het gewoon oke hoor, conditie is een end terug (wat vage vermoeidheidsklachten blijf ik waarschijnlijk houden) en zolang die kleine tumoren zich verder koest houden is er niet zo veel aan de hand. Maar dat is dus wel regelmatig controleren. Die krengen moeten niet ineens besluiten om te gaan groeien of om door te slaan naar kwaadaardig zeg maar.

Ik vertelde het vooral omdat de discussie ging over of je wel of niet de bijwerkingen van al je medicijnen weet. Ik niet dus... (de standaarddingen wel, maar die bijzonderheden niet. Je leest ook niet iedere keer opnieuw die bijsluiter als je medicijnen al jaren gebruikt)

Maar wat mij betreft is de pil wel een heel stuk minder onschuldig dan dat veel mensen vaak denken. Dat vond ik al, dat vind ik nu nog veel meer :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 10:04

Wat heftig zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 10:11

Maar is dan met zekerheid de pil als oorzaak aan te wijzen, of kan je ook gewoon dikke pech hebben en die tumoren ontwikkelen als je de pil niet slikt? Ik heb absoluut geen beeld bij hoe ze die hele zeldzame bijwerkingen linken aan medicijnen. Wel schrikken als je die dan blijkt te hebben. Gelukkig dat ze per toeval ontdekt werden. Hopelijk gaan die kleinere plekken niks doen!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 10:26

Heftig verhaal, zeg :\.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:46

Ik heb hormonale borstkanker gehad en dat kan ook zeker door de pil zijn gekomen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 12:01

Het type tumor heet piladenoom...
Leverarts linkte het direct aan de pil.
Dus dat verband is er zeker.

Ik meen dat het in een zeer enkel geval ook zonder pilgebruik voorkomt (er is zelfs 1 situatie bekend bij een man) maar véél minder vaak. Exacte cijfers moet ik opzoeken, weet ik even niet uit mijn hoofd.
Maar ik meen dat de kans om het te krijgen bij gebruik van de pil ergens tussen de 100 tot 1000 x groter is dan zónder.
De kans is nog steeds klein, het komt gewoon niet veel voor. Gelukkig maar.
Maar de pil is wel oorzaak nummer 1 van dit type tumor. (Of eigenlijk iets met hormoonverhoudingen, waar de pil natuurlijk iets mee doet)

Mijn grootste, weggehaalde, helaas nog weer iets afwijkend ten opzichte van andere piladenomen. (Die dus al zeldzaam zijn) Vandaar de zeer strenge controle. (Weefsel is in 3 van de grote ziekenhuizen in nl bekeken, en niemand wist met zékerheid of het goed of kwaadaardig was, maar vrijwel zeker goed.) 2x per jaar MRI.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 14:33

als vervolg op het volkskrant magazine artikeltje:

Afbeelding
Afbeelding
(even in twee keer omdat het anders misschien moeilijk lezen is)

ik vind de antwoorden ontzettend braaf, valt me wel een beetje tegen -O-

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 15:06

Ik vind uit de reactie van die 12 -jarige nog het meeste wijsheid spreken... Die persoon met vier kinderen... ik snap er echt niks van.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 10:58

Nou inderdaad, wijs mens en dat al met 12 jaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 11:11

Dit schrijft een 12 jarige echt niet hoor, lijkt me eerder een typfout :+ Sowieso, een 12 jarige die Sien heet?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 11:27

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 12:01

Relaxed schreef:
Dit schrijft een 12 jarige echt niet hoor, lijkt me eerder een typfout :+ Sowieso, een 12 jarige die Sien heet?

Ik werk in het speelgoed en echt waar, ik vind Sien niet gek. Het is echt een uitzondering dat ik denk goh, best een leuke naam :o.

Om de een of andere reden moeten ouders altijd vertellen hoe hun kinderen heten, ik weet niet waarom. Soms lijken ze er ook een reactie op te willen wat ik nog veel gekker vind. Maarja ze kunnen momenteel de mensen in de winkels niet meer lastig vallen he. Mensen zitten enorm om een gesprekje verlegen