Vraagje aan Jehovagetuigen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Vraagje aan Jehovagetuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 16:04

.... In België zijn we net nog beschaafd genoeg om ook al verzekeringen voor dat soort dingen te hebben...
En toch geldt bij de Belgische afdeling van de Mormoonse Kerk net zo goed die regel van Het Tiende ...
En dan krijg je dus geen centen als je eens ziek bent maar enkel als je echt heel erg in de penarie zit, en dan krijg je wel een leuk bedrag maar ook niet zoveel als je er ooit zelf insteekt of zo...

Imo zijn die enkelingen aan de top van heel wat kerken stinkend rijk...

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 16:11

poes schreef:
.... In België zijn we net nog beschaafd genoeg om ook al verzekeringen voor dat soort dingen te hebben...
En toch geldt bij de Belgische afdeling van de Mormoonse Kerk net zo goed die regel van Het Tiende ...
En dan krijg je dus geen centen als je eens ziek bent maar enkel als je echt heel erg in de penarie zit, en dan krijg je wel een leuk bedrag maar ook niet zoveel als je er ooit zelf insteekt of zo...

Imo zijn die enkelingen aan de top van heel wat kerken stinkend rijk...

klopt als een bus

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 17:15

verootjoo schreef:
poes schreef:

In de strengere kerken, waar ze dus 10% van hun inkomen afgeven, zijn de mensen ook niet verzekerd zoals wij. Bv voor brand, inboedel, WA, ziektekosten. Als er dan wat gebeurt, en je kan het niet betalen betaald de kerk dat. Ook bv een huis krijg je van de kerk, als je dat niet zelf kunt betalen. En ook bv eten, en je huishouden. Want een gezin van 16 personen kan natuurlijk nooit rondkomen van een werkende man alleen Knipoog Dus krijgen ze geld van de kerk.

Het is misschien voor sommigen moeilijk te bevatten, maar kerkmensen zijn echt niet rijk hoor... Scheve mond

maar is dit niet heel raar? niet verzekeren etcetc, wel 10 % van je inkomen in moeten leveren, want daar kies je dan voor, althans je hebt geen keus als je bij zo'n soort kerk aangesloten bent..maar je raakt wel afhankelijk op die manier..of de kerk maakt je afhankelijk en een bedelaar op die manier..of denk ik nu heel krom?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 17:20

Die quote ging daar even fout, ik heb naemlijk niet gezegd wat in mijn quoteboxje staat daar Haha!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 17:30

nee dat heb ik gezegd Tong uitsteken

Weet niet precies hoe het zit. Maar weet wel dat je heel veel van de kerk krijgt. Als je bv 10 kinderen hebt, maar geen geld om ze te onderhouden, dan krijg je dat van de kerk.
De man verdient het inkomen, de vrouw werkt niet. Dus er gaat dan 10% van het inkomen naar de kerk. Bij een grootverdiener is dat dus meer dan bij een kleinverdiener Knipoog Hoe meer je nodig hebt, hoe meer je terugkrijgt van de kerk.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 18:01

poes schreef:
Die quote ging daar even fout, ik heb naemlijk niet gezegd wat in mijn quoteboxje staat daar Haha!
hahaja kwam ik achter Lachen ik mocht m niet plaatsen wegens teveel quotes en op eens stond jij daar Tong uitsteken

bedankt voor je uitleg verootje.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:27

verootjoo schreef:

Weet niet precies hoe het zit. Maar weet wel dat je heel veel van de kerk krijgt. Als je bv 10 kinderen hebt, maar geen geld om ze te onderhouden, dan krijg je dat van de kerk.
De man verdient het inkomen, de vrouw werkt niet. Dus er gaat dan 10% van het inkomen naar de kerk. Bij een grootverdiener is dat dus meer dan bij een kleinverdiener Knipoog Hoe meer je nodig hebt, hoe meer je terugkrijgt van de kerk.

Dat werkt bij ons toch ook niet zo. Iedereen die wil werken, mag werken, of je nou vrouw of man, wit of bruin of wat dan ook bent. Overigens gaat het bij ons ook niet om 10% maar is er een richtlijn van 4%. Niet verplicht maar wel zeer duidelijk gevraagd.
Daarmee worden de kosten ongeveer gedekt van wat een kerk in een jaar zoal uitgeeft aan anderhalve dominee, een gebouw, alles wat er zoal met gemeentezijn te maken heeft (kinder- en jeugdwerk, ouderenwerk, kerkblad, diaconie, noem het maar op) en goede doelen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:48

jammer dat het nu alleen over geld gaat. Ik ben juist op zoek naar de wezenlijke verschillen.

En dan vind ik de naam JHWH, de feestdagen en de inrichting toch echt niet wezenlijk.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:49

Volgens mij - correct me if I'm wrong - zien Jehovahs getuigen Jezus niet als de zoon van God, terwijl christenen dat wel zo zien. Dat lijkt me al aardig wezenlijk Ja

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:51

Blue_Eyes schreef:
verootjoo schreef:

Dat werkt bij ons toch ook niet zo. Iedereen die wil werken, mag werken, of je nou vrouw of man, wit of bruin of wat dan ook bent. Overigens gaat het bij ons ook niet om 10% maar is er een richtlijn van 4%. Niet verplicht maar wel zeer duidelijk gevraagd.
Daarmee worden de kosten ongeveer gedekt van wat een kerk in een jaar zoal uitgeeft aan anderhalve dominee, een gebouw, alles wat er zoal met gemeentezijn te maken heeft (kinder- en jeugdwerk, ouderenwerk, kerkblad, diaconie, noem het maar op) en goede doelen.

dit gaat over de reformatorische gezinnen. Lachen Bij de protestanten, hervormden en katholieken werkt dat idd niet zo.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:56

Niet om flauw te doen Knipoog maar reformatorisch en hervormd zijn ook protestants Knipoog

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:09

je begrijpt wel wat ik bedoel...

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:13

Blue_Eyes schreef:
Volgens mij - correct me if I'm wrong - zien Jehovahs getuigen Jezus niet als de zoon van God, terwijl christenen dat wel zo zien. Dat lijkt me al aardig wezenlijk Ja

Hoe kom je daar nou bij? Verward

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:19

Talisa schreef:
Blue_Eyes schreef:

Hoe kom je daar nou bij? Verward

ik heb dat net gecheckt op de pagina van JG en dat is dus beslist niet waar. Zij geloven wel degelijk dat Jezus de Zoon van Jehovah is.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:20

Ja, precies.

Vind het wel vervelend als mensen dingen gaan roepen waar ze geen verstand van hebben. Zoek het dan eerst uit en plaats dan je berichtje. Niet zomaar met dingen gaan smijten die niet waar zijn.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:36

Hoho, ik zeg toch: correct me if I'm wrong. Ik wist het niet zeker, heb het eens gehoord. Maar blijkbaar was dat geen betrouwbare bron. Hoef je niet meteen onvriendelijk te worden.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:37

Maar wat ís dan het wezenlijke verschil? Ik ben er ook benieuwd naar, heb het een aantal keren gevraagd maar je krijgt er maar geen duidelijk antwoord op...

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:38

Mja...blijkbaar heb je er niet zoveel interesse ingetoond om te kijken of het wel echt waar is voor je het op bokt plaatst.
Sorry, wou niet onvriendelijk worden maar ben een beetje zat soms van die mensen met die vooroordelen en onwaarheden over het JG geloof terwijl ze er eigenlijk niks van af weten. Lachen

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:42

xKatleentjex schreef:
Maar wat ís dan het wezenlijke verschil? Ik ben er ook benieuwd naar, heb het een aantal keren gevraagd maar je krijgt er maar geen duidelijk antwoord op...

Ze geloven gewoon andere dingen als bijv de katholieken.

- ze geloven niet in de 3 eenheid.
- geen omgang met niet-JG'ers (want die komen niet in het paradijs en worden vernietigd).
- geen verjaardagen/andere feesten (muv trouwerijen).
...etc.

Het is wel een christelijke stroming, maar met hun eigen interpetatie van de bijbel.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:42

Ik heb het even opgezocht: ik heb het uit een boek waarin een artiest vertelt dat hij tot het christelijk geloof gekomen is nadat hij eerst een poosje bij de JG heeft 'rondgehangen'. Hij zegt dat een van de dingen waar hij het niet mee eens was, is dat JG niet geloofden dat Jezus de zoon van God was. Daar heb ik het vandaan. Wat nou, ongeinteresseerd? Ik vond het een redelijk betrouwbare bron, maar blijkbaar niet.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:43

Talisa schreef:
xKatleentjex schreef:

Ze geloven gewoon andere dingen als bijv de katholieken.

- ze geloven niet in de 3 eenheid.
- geen omgang met niet-JG'ers (want die komen niet in het paradijs en worden vernietigd).
- geen verjaardagen/andere feesten (muv trouwerijen).
...etc.

Het is wel een christelijke stroming, maar met hun eigen interpetatie van de bijbel.

Waarvan ik alleen dat eerste wezenlijk vind.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:47

Oh, en de 144.000 uitverkorenen. Daar geloven de meeste christenen ook niet in, die geloven dat God iedereen aanneemt die gelooft. En dat zijn er heel veel meer dan 144.000.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:58

Nee... Wacht even. 144.000 die met God gaan regeren in de hemel, de rest van de JG'ers komen op het aardse paradijs Lachen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 20:09

Okee, zo kun je de tekst op de JG website inderdaad ook opvatten Ja Ik had het anders opgepakt. Dan nog is het wezenlijk anders dan bij christenen.

BTW dat is dus 1 van de redenen dat ik mijn opmerking gewoon op Bokt plaatste - als er hier JG zijn, kunnen die uitleggen hoe het zit, ipv dat ik ga zoeken op websites en het dan anders oppak dan het bedoeld was.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 20:13

Ja tuurlijk, logisch Lachen