Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

poes schreef:.... In België zijn we net nog beschaafd genoeg om ook al verzekeringen voor dat soort dingen te hebben...
En toch geldt bij de Belgische afdeling van de Mormoonse Kerk net zo goed die regel van Het Tiende ...
En dan krijg je dus geen centen als je eens ziek bent maar enkel als je echt heel erg in de penarie zit, en dan krijg je wel een leuk bedrag maar ook niet zoveel als je er ooit zelf insteekt of zo...
Imo zijn die enkelingen aan de top van heel wat kerken stinkend rijk...
verootjoo schreef:poes schreef:
In de strengere kerken, waar ze dus 10% van hun inkomen afgeven, zijn de mensen ook niet verzekerd zoals wij. Bv voor brand, inboedel, WA, ziektekosten. Als er dan wat gebeurt, en je kan het niet betalen betaald de kerk dat. Ook bv een huis krijg je van de kerk, als je dat niet zelf kunt betalen. En ook bv eten, en je huishouden. Want een gezin van 16 personen kan natuurlijk nooit rondkomen van een werkende man alleenDus krijgen ze geld van de kerk.
Het is misschien voor sommigen moeilijk te bevatten, maar kerkmensen zijn echt niet rijk hoor...
Hoe meer je nodig hebt, hoe meer je terugkrijgt van de kerk. poes schreef:hahaja kwam ik achterDie quote ging daar even fout, ik heb naemlijk niet gezegd wat in mijn quoteboxje staat daar
ik mocht m niet plaatsen wegens teveel quotes en op eens stond jij daar 
verootjoo schreef:nee dat heb ik gezegd![]()
Weet niet precies hoe het zit. Maar weet wel dat je heel veel van de kerk krijgt. Als je bv 10 kinderen hebt, maar geen geld om ze te onderhouden, dan krijg je dat van de kerk.
De man verdient het inkomen, de vrouw werkt niet. Dus er gaat dan 10% van het inkomen naar de kerk. Bij een grootverdiener is dat dus meer dan bij een kleinverdienerHoe meer je nodig hebt, hoe meer je terugkrijgt van de kerk.
Blue_Eyes schreef:verootjoo schreef:nee dat heb ik gezegd![]()
Weet niet precies hoe het zit. Maar weet wel dat je heel veel van de kerk krijgt. Als je bv 10 kinderen hebt, maar geen geld om ze te onderhouden, dan krijg je dat van de kerk.
De man verdient het inkomen, de vrouw werkt niet. Dus er gaat dan 10% van het inkomen naar de kerk. Bij een grootverdiener is dat dus meer dan bij een kleinverdienerHoe meer je nodig hebt, hoe meer je terugkrijgt van de kerk.
Dat werkt bij ons toch ook niet zo. Iedereen die wil werken, mag werken, of je nou vrouw of man, wit of bruin of wat dan ook bent. Overigens gaat het bij ons ook niet om 10% maar is er een richtlijn van 4%. Niet verplicht maar wel zeer duidelijk gevraagd.
Daarmee worden de kosten ongeveer gedekt van wat een kerk in een jaar zoal uitgeeft aan anderhalve dominee, een gebouw, alles wat er zoal met gemeentezijn te maken heeft (kinder- en jeugdwerk, ouderenwerk, kerkblad, diaconie, noem het maar op) en goede doelen.
Bij de protestanten, hervormden en katholieken werkt dat idd niet zo.
maar reformatorisch en hervormd zijn ook protestants

Blue_Eyes schreef:Volgens mij - correct me if I'm wrong - zien Jehovahs getuigen Jezus niet als de zoon van God, terwijl christenen dat wel zo zien. Dat lijkt me al aardig wezenlijk
Talisa schreef:Blue_Eyes schreef:Volgens mij - correct me if I'm wrong - zien Jehovahs getuigen Jezus niet als de zoon van God, terwijl christenen dat wel zo zien. Dat lijkt me al aardig wezenlijk
Hoe kom je daar nou bij?

xKatleentjex schreef:Maar wat ís dan het wezenlijke verschil? Ik ben er ook benieuwd naar, heb het een aantal keren gevraagd maar je krijgt er maar geen duidelijk antwoord op...
Talisa schreef:xKatleentjex schreef:Maar wat ís dan het wezenlijke verschil? Ik ben er ook benieuwd naar, heb het een aantal keren gevraagd maar je krijgt er maar geen duidelijk antwoord op...
Ze geloven gewoon andere dingen als bijv de katholieken.
- ze geloven niet in de 3 eenheid.
- geen omgang met niet-JG'ers (want die komen niet in het paradijs en worden vernietigd).
- geen verjaardagen/andere feesten (muv trouwerijen).
...etc.
Het is wel een christelijke stroming, maar met hun eigen interpetatie van de bijbel.

Ik had het anders opgepakt. Dan nog is het wezenlijk anders dan bij christenen.