jonge moeder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Otje

Re: jonge moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:10

Klopt hoor Caroline Ja

maar soms kan het niet anders Knipoog

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:17

ik werk op een KDV en de meeste ouders zijn er toch wel boven de 25.
er zijn bij mij op de groep (ongeveer 30 kids) geen kinderen die er 5 dagen zijn, de meeste zijn er 3 dagen.

Ddees schreef:

Ik doelde meer op mensen die inderdaad ook de kinderen in hun vakantie naar een kdv brengen, daar kan ik geen respect voor opbrengen!

zoals ik het ervaren heb op mijn groep gebeurt dit vrij weinig en als het wel zo is dan willen de ouders even een dagje lekker samen op stap. Dit wordt ook vaak geadviseerd om nog wel dingen met z'n 2-en te blijven doen.
Of ze zijn net terug van vakantie en willen even alles op orde brengen zodat ze daarna weer alle tijd voor hun kind(eren) hebben.

over het jong moeder zijn, ik hoop toch ook wel jong moeder te kunnen worden voor mijn 25ste hoop ik echt een kleintje te hebben met mijn vriend.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 22:03

Ik moet toch nog even reageren

Ddees schreef:
Ik zie inderdaad ook in dat er mensen zijn die geen of weinig keuze hebben.

Ik doelde meer op mensen die inderdaad ook de kinderen in hun vakantie naar een kdv brengen, daar kan ik geen respect voor opbrengen!

Voor jou situatie wel, misschien zou ik hetzelfde doen in die situatie.
Ik wens je in ieder geval veel plezier en succes met je kinderen en je baan.

Ik ben dus zo'n moeder die haar kind ook in de vakanties naar het kdv brengt, nogmaals, hij vind het heerlijk daar! Schreeuwt 's morgens in alle vroegte al dat hij naar schooltje toe wil gaan en ik vind het heerlijk als ik even een paar uurtjes mijn handen vrij heb voor de paarden, vrienden, dingen die ik nodig moet doen (afspraken met de gemeente en dergelijk). Ik zorg alleen voor Jari, ben heel de dag bij hem, ik ben blij als ik 5 uurtjes op een dag even tijd heb voor mijn eigen dingen, om daarna weer dingen met Jari te gaan doen. Ook in de vakanties, zeker dan eigenlijk, aangezien dan al mijn vrienden dan ook vakantie hebben en die ook tijd hebben om iets af te spreken. Is dat dan zo erg? Als hij het er vreselijk zou vinden, ja, dan zou hij thuis blijven, maar hij vind het er geweldig! Uiteraard blijft hij ook af en toe een dagje of een paar weekjes thuis, als ik heel de dag iets kan gaan doen met hem, maar anders echt niet hoor. Ik kan me er ook niet schuldig om voelen...

Debo: Jari speelde al met de andere kinderen toen hij 4 maanden was, een meisje van 6 maanden, samen elkaar na doen, kan niet leuker toch? Nu is zij 2 jaar, Jari bijna 2, beste vriendjes! Spelen nog steeds erg leuk met elkaar, leren elkaar dingen, moet ik hem daarvoor thuis houden? omdat hij hier dingen kan leren van mensen met een minimum leeftijd van 16 jaar? Die totaal niet op zijn niveau zitten? Ik denk het niet, op het kdv is het leuker om dingen te leren, vriendjes maken, lekker spelen met leeftijdsgenootjes, dat kan hij thuis niet.
En dingen missen? Nee, ik heb alle mijlpalen van Jari zelf meegemaakt. Al weet ik dat het ook anders kan....

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 22:12

Otje_Elliot schreef:
Klopt hoor Caroline Ja

maar soms kan het niet anders Knipoog

ja weet het, vandaar dat ik ook meldde dat ik het geluk heb.....

maar daarnaast is het een mening die elke ouder voor zichzelf maakt en met meerdere dingen rekening dient te houden, niets is slecht maar een ieder heeft zo zijn/haar eigen voorkeur.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 22:17

Joyckuh schreef:
Ik moet toch nog even reageren

Ddees schreef:
Ik zie inderdaad ook in dat er mensen zijn die geen of weinig keuze hebben.

Voor jou situatie wel, misschien zou ik hetzelfde doen in die situatie.
Ik wens je in ieder geval veel plezier en succes met je kinderen en je baan.

Ik ben dus zo'n moeder die haar kind ook in de vakanties naar het kdv brengt, nogmaals, hij vind het heerlijk daar! Schreeuwt 's morgens in alle vroegte al dat hij naar schooltje toe wil gaan en ik vind het heerlijk als ik even een paar uurtjes mijn handen vrij heb voor de paarden, vrienden, dingen die ik nodig moet doen (afspraken met de gemeente en dergelijk). Ik zorg alleen voor Jari, ben heel de dag bij hem, ik ben blij als ik 5 uurtjes op een dag even tijd heb voor mijn eigen dingen, om daarna weer dingen met Jari te gaan doen. Ook in de vakanties, zeker dan eigenlijk, aangezien dan al mijn vrienden dan ook vakantie hebben en die ook tijd hebben om iets af te spreken. Is dat dan zo erg? Als hij het er vreselijk zou vinden, ja, dan zou hij thuis blijven, maar hij vind het er geweldig! Uiteraard blijft hij ook af en toe een dagje of een paar weekjes thuis, als ik heel de dag iets kan gaan doen met hem, maar anders echt niet hoor. Ik kan me er ook niet schuldig om voelen...

Debo: Jari speelde al met de andere kinderen toen hij 4 maanden was, een meisje van 6 maanden, samen elkaar na doen, kan niet leuker toch? Nu is zij 2 jaar, Jari bijna 2, beste vriendjes! Spelen nog steeds erg leuk met elkaar, leren elkaar dingen, moet ik hem daarvoor thuis houden? omdat hij hier dingen kan leren van mensen met een minimum leeftijd van 16 jaar? Die totaal niet op zijn niveau zitten? Ik denk het niet, op het kdv is het leuker om dingen te leren, vriendjes maken, lekker spelen met leeftijdsgenootjes, dat kan hij thuis niet.
En dingen missen? Nee, ik heb alle mijlpalen van Jari zelf meegemaakt. Al weet ik dat het ook anders kan....

Ik ben het met je eens!

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 23:34

Debo schreef:
ik vind ook dat je je kind niet 5 dagen per week moet "dumpen" .. neem dan geen kinderen..

veder wens ik alle zwangeren hier een voorspoedige zwangerschap toe Lachen Wees er maar voorzichitg mee, het is iets heel moois en waardevols!

weees eens niet zo kortzichtig.

Kijk als je door pil zwanger raakt. * wat kan gebeuren* dan heb je keus. Of weg latne halen. OF houden en de alle toe doen van dien.

Otje * BV*
Had al 3 oudere kids. raakt zwanger. .. maar neemt haar verantwoording. DIe iedereen moet nemen vind ik als je sex heb ..

Maar als alleenstaand moder met een paardenkind er bij en nog 2 oudere kids.
kan je ook respect voorhebben

EN alleen staand. EN 4 kids
EN wel tijd en geld kunnen hebben om je kind elke week op wedstrijd te sturen. Pony te stallen
en onderhouden.
Kruipen door het stof voor de kids!!
OF je laat het weghalen

Jij moet weten dat het iets dierbaars is wat je kan overkomen .. mama worden ..

toch??

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 14:23

Ik heb een dochter van bijna 4. Ze gaat nu oefenen op de basisschool. Ze vind het geweldig, ze is er nu ook echt aan toe.

Vanaf haar tweede gaat ze twee ochtenden in de week naar een psz. huilen, huilen en nog eens huilen Huilen . Nog steeds, al bijna twee jaar lang, als ik afscheid van haar neem. De leidsters zeggen dat wanneer ik weg ben, ze binnen 5 minuten aan het spelen is met andere kinderen. Ik vind het rot dat ze huilt als ik weg ga, maar als ze daarna speelt met kinderen, moeten we samen maar even door de zure appel heen bijten. Het is dus echt niet zo dat alle kinderen het geweldig vinden op een psz of een kdv.

Gelukkig gaat het op de basisschool wel heel goed, geen tranen bij het afscheid, maar heel vrolijk zwaaien en kushandjes Knipoog . ik denk dat ze er eigenlijk nu pas aan toe is.

En ook hier geld, voor ieder kind is het anders. Het ene kind is er vroeger aan toe om met kinderen te spelen dan andere. Ik vind ook dat je kinderen moeten laten spelen met kinderen. Daarom ga ik met mijn kinderen regelamtig naar de speeltuin, en toen mijn dochter nog klein was gingen we iedere week zwemmen. Ook zo kun je kinderen in aanraking laten komen met andere kinderen, hiervoor hoeven ze niet persé naar een kdv.

Ik zie het als leerkracht heel vaak, kinderen die dagelijks worden opgehaald door de naschoolse opvang. Dit geeft de kinderen geen kans om eens bij hun vriendjes uit de klas te gaan spelen, dat vind ik heel jammer, want op die manier raken de kinderen een beetje geisoleerd, ook binnen de klas.

Iedereen maakt zijn eigen keuze's en de meeste zullen deze keuze's ook heel bewust hebben genomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 14:28

Ik ben een voorstander van een kdv. mijn kinderen hebben het er ook super naar de zin. Dat een kindje van 2 huilt bij het wegbrengen op de psz komt omdat het zich bewust is dat mama die er altijd was weg gaat. Dat is idd vaak zo over, en dan hebben ze plezier. Het afscheid nemen is een kwestie van wennen. Had je je kind niet naar de psz gebracht, maar pas op het moment van de basisschool had je dat proces op dat moment doorgemaakt.

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 14:36

twee jaar wennen?!! Nee, ze was er gewoon niet aan toe.
Maar als je je kind vanaf 6 weken naar een kdv brengt weten ze niet beter, ze zijn eraan gewent dat hun moeder hun naar een "vreemde" brengt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 14:50

Niemand brengt zijn kind met 6 weken naar een kdv hoor. Het is wel duidelijk dat je niet weet waar je het over hebt.
Ik heb het ook niet over twee jaar wennen, ik heb het erover dat of je nu met twee jaar psz of met 4 jaar basisschool begint, je kind in het begin afscheid nemen moeilijk zal vinden. Ik snap overigens niet dat als je vind dat je kind er niet aan toe is je het wel gewoon naar de psz hebt gebracht keer op keer Haha!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 23:32

Ddees schreef:
twee jaar wennen?!! Nee, ze was er gewoon niet aan toe.
Maar als je je kind vanaf 6 weken naar een kdv brengt weten ze niet beter, ze zijn eraan gewent dat hun moeder hun naar een "vreemde" brengt.

Dat is natuurlijk grote onzin, zelfs kinderen die al vrij vroeg naar de opvang gaan kunnen nog moeite hebben met het afscheid nemen. Ik ga verder volledig met Faye mee!

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 01:02

ja ik ga hier ook niet in mee, mijn dochter van 11 huilt altijd als ze naar school moet en ik ben vrij ... al toen ik nog niet werkte (ben pas gaan werken toen ze in groep 3 zat) ... mennnn buikpijn, hoofdpijn, oorpijn, alles voorbij zien komen en nu zit ze in groep 8 (zou dus na 8 jaar basisschool en 2 jaar PSZ) gewend moeten zijn aan het feit dat zij wel eens naar school moet als ik thuis ben ... was voorheen toch ook zo.

neen, ik stuur haar naar school, ja soms wil ik wel een soverstag gaan en haar ziekmelden, maar er bestaat ook zoiets als leerplicht. En eenmaal op school, het zelfde wat Dees ook zegt, geen centje pijn, gewoon lekker op school zijn.
Dus ik geloof niet in "er niet aan toe zijn" want dan is de mijne er ook nog niet aan toe om naar school te gaan met haar 11 jaar ... maaar wordt gedwongen door de leerplicht ... arm kind Ach gut

En juist omdat ze oudere zussen had, moest ze van mij naar de PSZ niet om te wennen aan school maar omdat ze kennis moet maken met kinderen van haar eigen leeftijd. Er aan toe of niet...

Verder wil ik even reageren op het brengen van 6 weken oude baby's naar het KDV ... die ben ik dus nog niet tegengekomen, aangezien we in ieder geval ca. 3 maanden na de bevalling mogen kramen in nederland

het hele KDV en PSZ wordt een klein beetje uit zijn verband gerukt hierzo

Alle kinderen hebben fases dat ze niet willen of dat nou KDV of school is, en alle kinderen hebben fases dat ze het even minder leuk vinden als mama uitgebreidt gaat staan zwaaien ... doe dat dan niet als moeder als je kind in zo'n fase zit... (denk aan schoolreisjes, kids leven er helemaal naar toe, slapen de nacht ervoor nauwelijks, maar gaan wel staan huilen als mama de volgende dag als een bezetene bij de raampjes van de bus staat te zwaaien ... niet doen, al deze dingen kunnnen ook op enige afstand en er toch bij zijn of voor hen zijn)

Maar ga niet roepen ze zijn er niet aan toe Verward

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 14:17

Ik vond het als kind ook vreselijk om weggebracht te worden, nam niet weg dat ik heel snel het alweer vergeten was en lekker ging spelen. Kind reageert natuurlijk ook op de moeder: als de moeder zelf het kind met veel moeite wegbrengt, zal het kind er ook meer moeite mee hebben om weggebracht te worden.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:11

neemt abo op dit topic!

Op de vraag van pagina 1:

Ik wil heel graag jong moeder worden, jaartje of 22. Eerst mijn opleiding afmaken en dan kids!
Merk het aan mijn moeder, die was 23 toen ze beviel van mijn zus (25) en ik geloof dat ze het niet erg heeft gevonden vroeg moeder te worden!

JoanneArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:46

Kinderen mogen pas vanaf 2,5 maand naar kinderdagverblijf.....6 weken is imo pas 1,5 dus dan zijn ze nog lekker bij mama....

Alle kinderen hebben fases van het niet weg willen van papa of mama, net zo hard dat ze niet weg willen bij de juffen van het kdv of de psz...hier kun je weinig aan doen.
In de 3 jaar dat ik op een kvd gewekt heb is er 1 kindje vanaf gegaan, op advies van ons, die kon niet wennen.

Zelf zou ik mijn kleintje nooit (ok uitzonderingen daargelaten, bv als ik alleen zou zijn en toch geld moet hebben) naar een kdv brengen....
PSZ daarintegen, heel ander verhaal, daar leren ze socializen...
Bij ons werden er kinderen het hele jaar door gebract, ook al hadden paps en mams 3 weken vakantie, ook al hadden ze 39.5 koorts, dat hielden ze wel vol tot de aspro was uitgewerkt en dan de reistijd erbij en voila, kindje was de hele dag weg...

Maar dat wil niet zeggen dat alle ouders dat doen....jong of oud...

Ik wens degene die nu jong zwanger zijn een hele fijne zwangerschap en een goede toekomst toe...geniet van je leven... Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 16:14

Ik wil toch weer een keer de vraag stellen: wat vinden jullie nou echt jong moeder? Vallen tienermoeders daar ook onder, of zijn die een aparte categorie?

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 16:34

Nou ik kan wel even een idee geven wat ik er van vind, maar krijg ik dan niet het hele topic op mijn dak?

< 18 jaar: TE jonge moeder (ongeacht of je het goed doet of niet)
18 - 22 jaar: jonge moeder
23-35 jaar: gemiddelde moeder
35> : Ik Clown (bij de laatste dan Tong uitsteken )

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 16:39

Zal zelf dan ook amar even mening geven:
tienermoeders vallen bij mij onder een aparte categorie omdat die heel vaak nog terug moeten vallen op hun eigen ouders qua dak boven hun hoofd etc. Maw:niet volledig verantwoordelijk voor zichzelf omdat pa en ma dat meestal nog zijn. tussen de 21-25 vind ik jong.
Boven de 32 ben je oud Tong uitsteken

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 17:27

Mijn moeder was 32, en we zien er alletwee normaal uit Lachen
Maar ik zou persoonlijk toch jonger willen moeder zijn.
Eerst mijn opleiding afmaken, werk zoeken, een centje verdienen en een leuk plaatsje hebben. Anders begin ik er niet aan. Ik zal ook blijven werken, mijn vriend en ik zijn akkoord, dat we alletwee moeten een inkomen verdienen, en ik heb dan ook geen problemen met de kinderopvang. Maar als het kan hou je natuurlijk zoalng mogelijk bij me. Ik ben vroeger ook altijd naar de opvang geweest, en ik het reuze leuk, samen met mijn zus welliswaar. Persoonlijk heb ik wel de pest aan die jonge moeders zonder opleiding in een ocmw huisje die dan elk jaar er eentje krijgen en zo van ons belastinggeld leven. Dat hoor je toch heel veel...

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 18:05

Welshcobfan schreef:
Maw:niet volledig verantwoordelijk voor zichzelf omdat pa en ma dat meestal nog zijn. tussen de 21-25 vind ik jong.
Boven de 32 ben je oud :P

Zij zijn groot en ik is klein!

Knipoog

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 18:46

ja ot *LOL* eindelijk iemand die ziet dat je fosieltje ben Clown

* bukt voor lading overvliegende klompen en slippers Haha! *

isabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 19:14

Otje_Elliot schreef:
Nou ik kan wel even een idee geven wat ik er van vind, maar krijg ik dan niet het hele topic op mijn dak?

< 18 jaar: TE jonge moeder (ongeacht of je het goed doet of niet)
18 - 22 jaar: jonge moeder
23-35 jaar: gemiddelde moeder
35> : Ik Clown (bij de laatste dan Tong uitsteken )

hier zit veel waarheid in!

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 19:19

Cayusejuhh schreef:
ja ot *LOL* eindelijk iemand die ziet dat je fosieltje ben Clown

* bukt voor lading overvliegende klompen en slippers Haha! *

Smijt complete schoenenkast naar Caye

maarrrrrrrr alleen linkerschoenen Clown

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 07:31

Om even terug te komen op het kdv:

Mijn ouders zijn ouders die het werk boven ons hebben verkozen. Met 6 weken moest mijn oma van 6 uur 'sochtends tot 7 a 8 uur savonds voor mij zorgen samen met mijn opa. Op dagen dat het niet kon werd ik gedropt bij het kdv. Later toen we gingen verhuizen, werd ik om 5 uur sochtends op het kdv gebracht, kdv bracht me naar school, haalde me op en mn ouders haalden me rond 7 uur weer op.
Hoe ik er onder stond? Ik vond het heerlijk. Lieve opa en oma, was graag bij ze! Op het kdv in mn geboorteplaats had ik t heerlijk, in Almere iets minder maar ik mocht naar op de babyzaal helpen, geweldig! Kortom, ik was veeeel liever daar dan thuis.

Maar.. Ik ben nu 19, en heb totaaaal niets met mijn ouders. Vooral niet met mn moeder. Maar daar speelt meer mee. Ik mis een band. Dan ben ik in mn jeugd wel errug veel gedropt vergeleken bij de rest, maar toch..

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 10:54

Nu, daar heb ik geen last van. Mijn ouders zijn later gescheiden, en toen is de band met mijn moeder nog sterker geworden.