Zodat ze niet de lift hoeven te bedienen want dat mag niet. Maar je mag wel met de lift als je het niet zelf bestuurt.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
MarlindeRooz schreef:Ja ik vergeet soms dat mijn grote algemene kennis over geschiedenis en religie(s) niet per se algemeen is.
Ik zat op een Christelijke wereldschool. Waarin andere religies ook heel goed besproken werden met godsdienst. Ze wilden je dingen leren over de hele wereld. Ik ben bijvoorbeeld ook in een Synagoge geweest.
Suzanne F. schreef:Nou ik heb wel KGL (Kennis van het geestelijk leven) gehad. Maar dat van de sabbat wist ik ook niet. Lijkt mij allemaal beetje overdreven met die knopjes enzo maar goed.
Picopico schreef:Suzanne F. schreef:Nou ik heb wel KGL (Kennis van het geestelijk leven) gehad. Maar dat van de sabbat wist ik ook niet. Lijkt mij allemaal beetje overdreven met die knopjes enzo maar goed.
Mijn oma woonde toen ze klein was in een buurt met veel joden. Sommigen hadden hier een bediende voor![]()
Maar was dit niet ook een ding bij strenge christenen? Want werken op zondag mag niet en het lichtknopje bedienen is werk.
MarlindeRooz schreef:Ah ja. Fun fact ze hebben ook speciale liften voor de sabbat. Die stoppen uit zichzelf op elke verdieping. Deuren open etc.
Zodat ze niet de lift hoeven te bedienen want dat mag niet. Maar je mag wel met de lift als je het niet zelf bestuurt.
Picopico schreef:Maar was dit niet ook een ding bij strenge christenen? Want werken op zondag mag niet en het lichtknopje bedienen is werk.
_Karlijn schreef:MarlindeRooz schreef:Ah ja. Fun fact ze hebben ook speciale liften voor de sabbat. Die stoppen uit zichzelf op elke verdieping. Deuren open etc.
Hoe kom je dan in de lift? Wachten tot hij bij jouw verdieping open gaat en dan hopen dat hij op zijn weg naar beneden is ipv omhoog?
karuna schreef:Inmiddels is de koelkast aan en er is keuze voor een kandelaarplaatje. Oftewel die veelarmige die gebruikt wordt bij het joodse geloof.Ik denk alleen maar waarom? Wat kan een koelkast doen dat tegen een geloof ingaat
Vooral omdat volgens de gebruiksaanwijzing alleen het alarm onderdrukt wordt en niet het lampje.
Maar waar is de tijd van simpel aan uit en twee draaiknoppen voor de temperatuur? Wat een keuzes, voor je ingesteld bent gaat de lamp al knipperen want de deur is te lang open. Kalm aan kalm aan ik probeer je te begrijpen. Ik kan een zonnetje kiezen, een strandstoel met parasol, die kandelaar wifi een handje met een kruisje en zoveel meer opties nog.