Dingen die je je afvraagt deel 5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 12:25

Ah ja. Fun fact ze hebben ook speciale liften voor de sabbat. Die stoppen uit zichzelf op elke verdieping. Deuren open etc.

Zodat ze niet de lift hoeven te bedienen want dat mag niet. Maar je mag wel met de lift als je het niet zelf bestuurt. :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 12:27

Telpeva schreef:
Bestaan er handigheidjes om kartonnen dozen (van pakketbezorgers enz) kleiner te maken zodat ze in de kliko kunnen?

Kapot snijden langs de vouwranden.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Dingen die je je afvraagt deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 13:20

Wow, ik lees hier dingen waar mijn ogen :wow: van gaan doen.
Nooit geweten...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 13:24

Ja ik vergeet soms dat mijn grote algemene kennis over geschiedenis en religie(s) niet per se algemeen is.

Ik zat op een Christelijke wereldschool. Waarin andere religies ook heel goed besproken werden met godsdienst. Ze wilden je dingen leren over de hele wereld. Ik ben bijvoorbeeld ook in een Synagoge geweest.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 13:32

Wij hebben wel dingen geleerd op school zoals bv over de Sabbat en de Menora en zelfs een liedje die ik niet meer zo uit mijn hoofd ken.
Ik vind het nog steeds indrukwekkend als je die mensen met een keppel ziet lopen en die pijpenkrullen al is dat tegenwoordig haast niet meer.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 15:07

Nou ik heb wel KGL (Kennis van het geestelijk leven) gehad. Maar dat van de sabbat wist ik ook niet. Lijkt mij allemaal beetje overdreven met die knopjes enzo maar goed.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 15:09

Geloof is per definitie overdreven. Nee, religie. Dat bedoel ik.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 15:10

MarlindeRooz schreef:
Ja ik vergeet soms dat mijn grote algemene kennis over geschiedenis en religie(s) niet per se algemeen is.

Ik zat op een Christelijke wereldschool. Waarin andere religies ook heel goed besproken werden met godsdienst. Ze wilden je dingen leren over de hele wereld. Ik ben bijvoorbeeld ook in een Synagoge geweest.

Dat wil niet zeggen dat iedereen dat dan ook onthoudt :P Ik heb ook vaker dat ik denk dat iets algemene kennis is, maar dat anderen dat dan niet blijken te weten, inclusief mensen die in dezelfde klas zaten. Interesse zal zeker een rol spelen. En ook wat je mee krijgt vanuit thuis.
Mijn moeder heeft geesteswetenschappen/theologie gestudeerd en werkt in dat veld, dus daar heb ik wel het een en ander van meegekregen :D
Laatst sprak ik iemand voor wie het nieuwe informatie was dat op de Noordpool de zon niet schijnt in de winter. Weet ik nu zoveel of hij zo weinig? (Ik denk/hoop het laatste. Dit is algemene kennis, toch? :') )

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 15:14

Suzanne F. schreef:
Nou ik heb wel KGL (Kennis van het geestelijk leven) gehad. Maar dat van de sabbat wist ik ook niet. Lijkt mij allemaal beetje overdreven met die knopjes enzo maar goed.

Mijn oma woonde toen ze klein was in een buurt met veel joden. Sommigen hadden hier een bediende voor :)

Maar was dit niet ook een ding bij strenge christenen? Want werken op zondag mag niet en het lichtknopje bedienen is werk.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 15:22

Wij kregen bij die lessen op school films te zien zoals the Blue Lagoon, dat waren de meest vreselijke uren op school.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 15:28

Picopico schreef:
Suzanne F. schreef:

Mijn oma woonde toen ze klein was in een buurt met veel joden. Sommigen hadden hier een bediende voor :)

Maar was dit niet ook een ding bij strenge christenen? Want werken op zondag mag niet en het lichtknopje bedienen is werk.

Want die hele horde kinderen op tijd gevoed en aangekleed hebben voor de kerk was geen werken := :+

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 15:40

MarlindeRooz schreef:
Ah ja. Fun fact ze hebben ook speciale liften voor de sabbat. Die stoppen uit zichzelf op elke verdieping. Deuren open etc.

Zodat ze niet de lift hoeven te bedienen want dat mag niet. Maar je mag wel met de lift als je het niet zelf bestuurt. :D

Hoe kom je dan in de lift? Wachten tot hij bij jouw verdieping open gaat en dan hopen dat hij op zijn weg naar beneden is ipv omhoog?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 16:52

Picopico schreef:

Ik herinner me nog de paniek van een vroegere vriendin van me, die op zondag een was had opgehangen terwijl dat niet mocht van haar kerk. Ze maakte zich trouwens drukker om de kerkgenoten die haar zouden betrappen dan om het verbod zelf. Wat mij een hoop zegt over (haar) geloof.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 17:34

Maar hoe komt een fabrikant erop om een dergelijke optie in zijn koelkast te bouwen?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 17:54

Misschien toch vraag naar?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 18:03

_Karlijn schreef:
MarlindeRooz schreef:

Hoe kom je dan in de lift? Wachten tot hij bij jouw verdieping open gaat en dan hopen dat hij op zijn weg naar beneden is ipv omhoog?

Hij stopt overal en gaat uit zichzelf open. Gewoon blijven staan. :P

In bijvoorbeeld Amerika wonen best nog wat Orthodoxe Joden. Dus daar is er bijvoorbeeld vraag naar.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 18:04

Inmiddels is de koelkast aan en er is keuze voor een kandelaarplaatje. Oftewel die veelarmige die gebruikt wordt bij het joodse geloof. :+ Ik denk alleen maar waarom? Wat kan een koelkast doen dat tegen een geloof ingaat :? Vooral omdat volgens de gebruiksaanwijzing alleen het alarm onderdrukt wordt en niet het lampje.

Maar waar is de tijd van simpel aan uit en twee draaiknoppen voor de temperatuur? Wat een keuzes, voor je ingesteld bent gaat de lamp al knipperen want de deur is te lang open. Kalm aan kalm aan ik probeer je te begrijpen. Ik kan een zonnetje kiezen, een strandstoel met parasol, die kandelaar wifi een handje met een kruisje en zoveel meer opties nog. 8)7

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 18:23

Die zijn gewoon nog te koop. :?
Echt genoeg koelkasten te vinden zonder al die opties.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 18:28

Volgens mij heb ik net toch duidelijk uitgelegd wat die koelkast doet wat niet mag? :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 18:35

karuna schreef:
Inmiddels is de koelkast aan en er is keuze voor een kandelaarplaatje. Oftewel die veelarmige die gebruikt wordt bij het joodse geloof. :+ Ik denk alleen maar waarom? Wat kan een koelkast doen dat tegen een geloof ingaat :? Vooral omdat volgens de gebruiksaanwijzing alleen het alarm onderdrukt wordt en niet het lampje.

Maar waar is de tijd van simpel aan uit en twee draaiknoppen voor de temperatuur? Wat een keuzes, voor je ingesteld bent gaat de lamp al knipperen want de deur is te lang open. Kalm aan kalm aan ik probeer je te begrijpen. Ik kan een zonnetje kiezen, een strandstoel met parasol, die kandelaar wifi een handje met een kruisje en zoveel meer opties nog. 8)7

Je kunt ook gewoon de simpele koelkast kopen als het te moeilijk voor je is met de moderne tijd mee te gaan, he. Die koelkasten bestaan nog gewoon.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 18:44

Die zijn er, onzuinig, lawaaierig enz. Die opties zijn leuk maar ik vraag me af die die gebruikt. Dat strandstoeltje is als je op vakantie gaat. Wat moet er dan anders? En is het de consument die er om vraagt of maakt de producent het omdat het kan. Zonder zich af te vragen of er behoefte aan is?

Bij het lezen van de gebruiksaanwijzing kwam ik pas achter al die functies. :+

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 19:06

Je hebt em zelf gekocht :roll:

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 19:11

Misschien staat die info op de website van het merk?

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 19:15

Ik mag toch aannemen dat je dit in de gebruiksaanwijzing terug kan vinden?
Welk merk is het als ik vragen mag?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 19:23

Liebherr. De vakantie modus nu opgezocht en dan blijft alles op 15 graden staan kennelijk. Die moet ik niet hebben. Maar waarom die erop zit, geen idee :') Uitzetten mag niet met de stekker maar moet met eerst een aantal handelingen op een niet zo duidelijk display. Kennelijk moest hij ook op die manier aangezet worden tot je een piepje hoort. Ipv stecker erin en knopje is aan.

Zelfs met nu meerdere keren doorlezen voel ik me een sukkel -O- pijltje kort of lang vasthouden, wachten tot een balkje oploopt terwijl je in de felle koelkast lamp kijkt. Dat soort niet bepaald duidelijke omschrijvingen. Ik hoop dat alles nu wel goed staat en dat hij net zo lang meegaat als mijn vorige koelvries combinatie.

Wat betreft al die functies. Dat zie je dus niet bij onderzoek naar een koelkast in een fysieke winkel (want display is uit). Je ziet twee pijltjes en een display en ik ga er dan vanuit kouder, warmer en aan en uit. Niet dat er zoveel oneindige functies opzitten. Voor mij zijn geluid indeling en stroomverbruik belangrijk.